Tølper skrev:
Det jeg har sagt er at de dårligste jobbene finnes i privat sektor, ikke offentlig som Slubbert påstod. Det bør være innlysende, så mange saker som har vært oppe om hvordan ufaglærte og faglærte norske og utenlandske arbeidere har blitt og blir tråkket på og behandlet på de værste vis tilsynelatende uten noen rettigheter. Jeg har aldri påstått at dette nødvendigvis er representativt, jeg har bare motsagt Slubberts påstand om at de dårligst betalte jobbene og de dårligste arbeidsvilkårene finnes i offentlig sektor.
Konsekvent dårligere arbeids- og lønnsvilkår
for en gitt yrkesgruppe naturligvis. For omtrent alle yrkes- og utdanningsgrupper som man finner i begge, lønner privat sektor vesentlig bedre enn offentlig. Det gir lite mening å sammenligne lønna til en jordbærplukker og en hjernekirurg; selv om du kanskje tror på marxistisk likelønn eller lik lønn for
alt arbeid, så hadde ikke jeg likt å få hjerneslag hvis kirurgene tjente det samme som jordbærplukkere. Du vil sikkert som god sosialist avskaffe karakterer slik at alle kommer inn på legestudiet også, så det å være hjernekirurg ikke er et "privilegium", men-men.
Nå er det stort sett for utenlandske ufaglærte at det har blitt avslørt tilfeller av svært dårlige arbeidsvilkår. Jeg støtter en tanke om lovfestet minstelønn, men i Norge vil man jo ikke ha noen lovfestet minstelønn fra politisk hold fordi dette vil svekke makten til fagorganisasjonen og AP/LO sin klamme hånd rundt arbeidslivet. Likefullt drar imidlertid både leger og advokater fra Polen til Norge, helt frivillig, for å bli jordbærplukkere siden det stort sett er godt lønnet sammenlignet med hjemlandet. I så måte fører jo det frie arbeidsmarkedet i Schengen til utjevning mellom overpriviligerte nordmenn og underpriviligerte polakker. Det skulle man tro solidariske sosialister burde være glade for, men LO er nok mer opptatt av å holde på egne politiske privilegier enn av såkalt solidaritet.
Det er kun neokonservative som tror på ubalanserte budsjett. Skal skatter og avgifter ned må selvfølgelig offentlig sektor reduseres. Jeg mener ikke næringsvirksomhet er en legitim oppgave for staten, hvis hensikt er å være lovgivende myndighet, norsk offentlig sektor er latterlig stor og burde reduseres kraftig.
Nå vil jeg ut, det er sol.