Kolberg knekket FrP-koden, men

G

Gjestemedlem

Gjest
Voff skrev:
OMF skrev:
Min svar til dette er vel at du ikke har skjønt problemstillingen....

Det har jeg. Dette solidaritetssluddere er det vel bare gammelsosialister med fotformsko som tror på. Hva det dreier seg om er at u-land skal produserer mat dritbillig for oss. Deretter skal vi eksportere varer og tjenester svindyrt.
Fordi det som er lav pris for oss er høy pris for dem. Da får vi en vinn/vinn situasjon for både produsenter og hjemlige forbrukere. De eneste som taper på det er vår hjemlige matvaremafia. (Hagen, Reitan, Prior/Gilde/Stabburet etc.)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
1
decibelius skrev:
Du Maestro, er du virkelig så naiv at du tror alle som ikke jobber 8-16 gjør det fordi de ikke gidder? Da tror jeg du bør ta en aldrig så liten runde til inn i tenkeboksen mann!

For ca. 300 000kr i året skal jeg gjerne slutte å arbeide..... ;D ;D ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.708
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
3,5% nominelt eller reelt? For BNP totalt eller pr. capita? Hvilken befolkningsutvikling ligger evt. til grunn?

2,7% i innlegget mitt over er real veksten i BNP pr. capita. Norge har i 2007 drøyt 10% høyere BNP pr. capita enn USA (prisjustert) og ca 48% høyere enn i Sverige.

mvh
KJ
Dette var ikke først og fremst ment å være en detaljgjennomgang av økonomisk vekst.
Mitt poeng var at USA generelt sett har hatt høyere vekst enn Europa/Norge – og at dette er utrolig viktig for økt velferd – et land kan ikke bruke mer enn det produserer.

Inflasjon påvirker ikke BNP – da den måles i internasjonal kjøpekraft.

Om det er pr capita eller totalt vet jeg ikke – men tallene oppgis alltid i samme størrelse. Og siden vi hele tiden snakker om historiske data er det jo de faktiske befolkningsuviklingenen som ligger til grunn….

Mvh
OMF

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Fordi det som er lav pris for oss er høy pris for dem. Da får vi en vinn/vinn situasjon for både produsenter og hjemlige forbrukere. De eneste som taper på det er vår hjemlige matvaremafia.
Vil vil ikke ha lav pris. Vi vil ha lavere pris. Det er ingen ende på det. Hvor lenge er lav pris høy pris for dem? Så lenge de forblir u-land. Dette er vinn for oss.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
OMF skrev:
Voff skrev:
OMF skrev:
Men det er jo også noe fundamentalt galt med norsk landbruk når det gis mer subsidier i snitt pr bonde en det gjennomsnittsinntekten er – mao å parkere alt – og sende pengene i en konvolutt vil gi de samme utgiftene for staten og en dramatisk inntektsøkning for bøndene (nå er dette selvsagt ikke helt riktig da bøndene gir mye tilbake i form avskatt, arbeidsgiveravgift, moms og andre ting)

Det er det høye lønnsnivået til alle oss som ikke produserer noe som helst nyttig, samt et ekstremt avgiftsnivå, som gjør landbruk (og alt annet) dyrt i Norge. Landbruket lever ikke i et vakuum.
Joda, men det er jo det høye lønnsnivået som gir oss velferden vi har....
Men bør vi egentlig drive med landbruk i Norge....klima tilsier jo ikke at vi skal det.....

Mvh
OMF
Hverken klima eller geografi tilsier at vi bør ha landbruk nei...
Men det kan være grunner til at vi bør ha det likevel?

Og om vi skal ha det må det subsidieres av logiske årsaker. Norsk geografi tillater ikke store enheter, bortsett fra i noen få strøk av landet. Altså blir produksjonsvolumet lite, og valget er skyhøye priser, eller en viss subsidiering.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Mitt poeng var at USA generelt sett har hatt høyere vekst enn Europa/Norge – og at dette er utrolig viktig for økt velferd – et land kan ikke bruke mer enn det produserer.
OMF

Vekst for vekstens egen skyld er filosofien til en kreftcelle...

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Dette var ikke først og fremst ment å være en detaljgjennomgang av økonomisk vekst.
Men man kan jo også se på hvorfor så mange mennesker lever i elendighet i USA all den tid landsgjennomsnittet er så høyt, og hva som er viktigst, pene statistikker og mange rike mennesker eller et liv med en viss minimums levestandard for hele befolkningen.

Jeg synest det er vedt å miste en promille eller to på BNP statisitikkene for å slippe hordene av hjemløse, arbeidsløse, rettighetsløse, helseløse undermennesker.

G

Gjestemedlem

Gjest
Voff skrev:
Gjestemedlem skrev:
Fordi det som er lav pris for oss er høy pris for dem. Da får vi en vinn/vinn situasjon for både produsenter og hjemlige forbrukere. De eneste som taper på det er vår hjemlige matvaremafia.
Vil vil ikke ha lav pris. Vi vil ha lavere pris. Det er ingen ende på det. Hvor lenge er lav pris høy pris for dem? Så lenge de forblir u-land. Dette er vinn for oss.
Men samtidig er den eneste veien ut av fattigdommen for dem at vi vil handle med dem og ikke stenge dem ute fra våre markeder for å beskytte våre lokale bønder og matvaremiliardærer. Den dagen da det de selger er blitt for dyrt på grunn av lønn til arbeidere og bønder er de kommer seg opp av gropen. Det gjelder ikke bare matvarer, men for mange land er dette de viktigste eksportartiklene de har.

Noe av det som presser prisen til produsentene her aller mest er nettopp de tollmurene vi har reist for å holde varene borte fra våre butikker. Hvis et kilo kjøtt får et påslag på 150 av tolldirektoratet kr før det havner i butikkene presser man prisen til produsentene til et absolutt minimum for å kunne selge dem i det hele tatt. Hadde vi fjernet tollmurene og betalt dobbel pris som maten til produsentene, ville vi fremdels fått mat her hjemme til langt under halv pris av det norske mafiaprodukter innbringer på Rimi.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.708
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Voff skrev:
OMF skrev:
Min svar til dette er vel at du ikke har skjønt problemstillingen....

Det har jeg. Dette solidaritetssluddere er det vel bare gammelsosialister med fotformsko som tror på. Hva det dreier seg om er at u-land skal produserer mat dritbillig for oss. Deretter skal vi eksportere varer og tjenester svindyrt.
Det er ingen som har hevdet at dette er et solidaritetsprosjekt i denne tråden - derimot er det en heldig bivirkning.
Problemet i markedet i dag er at det er overproduksjon på mat - denne blir dumpet i utlandet. Dansk melk selges faktisk (med statlige eksportsubsidier) så billig i afrika - at lokale produsenter ikke greier å konkurrere. I tillegg har vi på en del produkter som kommer fra U-land i Norge en tollsats på over 300% - noe som i praksis betyr at vi ikke slipper de inn på markedet.

Når man samtidig vet at vi i Norge gir rundt 15 000 000 000,- i årlig landbruksstøtte - så bør faktisk noen egynne å tenke seg om.

Subsidiene er gradvis blitt redusert og markedet har fått større og større innpass - i mine øyne så er dette en viktig årsak til en del av den nyskapningen vi ser i landbruket i dag - økologiske varer, høykvalitetesprodukter, branding osv - de flinke bøndene tilpasser seg den nye hverdagen og produser spennende produkter som har en merverdi som velstående nordmenn ønsker å betale for...produksjon av mathvete til vanlig mel er håpløst i Norge - hvorfor ikke kjøpe den fra utlandet...?

At u-landene får tilgang på markedene betyr at de for solgt varer, e for satt folk i areid, de får inn penger, osv osv...de begynner å bygge landet nedenifra - bærekraftig. Det er noe helt annet enn u-hjelp. Og det kan faktisk tenkes at også beboerne i u-land har en stolthet - og helst vil jobbe og greie seg selv! Jeg tror det...

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
topline skrev:
Hverken klima eller geografi tilsier at vi bør ha landbruk nei...
Men det kan være grunner til at vi bør ha det likevel?

Og om vi skal ha det må det subsidieres av logiske årsaker. Norsk geografi tillater ikke store enheter, bortsett fra i noen få strøk av landet. Altså blir produksjonsvolumet lite, og valget er skyhøye priser, eller en viss subsidiering.
Vi vil alle tjene på å betale de samme bøndene lik lønn de har i dag eller til og med høyere, og sette dem til å dille litt rundt med en ljå og gjete et par sauer for syns skyld. De som kan produsere et produkt det er etterspørsel etter kan fortsette med det og leve av det. Alle tullebøndene som kun produserer akkkurat det samme vi kan kjøpe fra Danmark eller Frankrike for halve prisen gjør ingen nytte for noen.

La oss bruke deres arbeidskraft til noe nyttig i stedet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.708
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Voff skrev:
OMF skrev:
OMF

Vekst for vekstens egen skyld er filosofien til en kreftcelle...
Joda - fancy setning, men veksten er ikke for veksten sin skyld - den er for å gjøre kaken som skal fordeles større.

Dette er faktisk så enkelt som at hvis du setter opp en liste over de landene som har høyest levestandard så er det den samme listen (med kansje et par unntakt) som de landene som har hatt høyest økonomisk vekst de siste 50 årene....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.708
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
OMF skrev:
Men man kan jo også se på hvorfor så mange mennesker lever i elendighet i USA all den tid landsgjennomsnittet er så høyt, og hva som er viktigst, pene statistikker og mange rike mennesker eller et liv med en viss minimums levestandard for hele befolkningen.

Jeg synest det er vedt å miste en promille eller to på BNP statisitikkene for å slippe hordene av hjemløse, arbeidsløse, rettighetsløse, helseløse undermennesker.
Joda - men hvorfor ikke prøve å få begge deler......
Man vet ganske godt hva som skaper økonomisk vekst...marked, konkurranse, fjerning av subsidier, utbygging av infrastruktur, satsing på utdaninng osv....så kan man sikre velferden ved at staten står som økonomisk garantist med private tjenesteytere...

Mvh
OMF

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
...
Greit nok å bare kaste om seg med tall, men da kan tallene heller ikke brukes til noe. Jeg oppfattet at du var interessert i å finne ut hvorfor USA evt. har hatt en høyere vekst enn Norge siden 1975, da er det kanskje også en fordel å studere hva som ligger til grunn for tallene? Dersom USAs vekst i operioden var dominert av befolkningsvekst, så har ikke befolkningen i gjennomsnitt fått det særlig «bedre» i perioden målt i BNP per capita.

...
...
BNP målt i nasjonal valutta påvirkes av nasjonal infalsjon, og bør korigeres for nasjonal infalsjon for å kunne sammenliknes over tid. Dagens kroner er verd mye mindre enn det de var i 1975, for å kunne si noe meningsfylt om BNP i 1975 kontra i dag så må vi med andre ord vite noe om hvordan infalsjonen har vært i perioden. Tilsvarende med valutta ved sammenlikning mellom land. BNP er ikke internasjonal kjøpekraft, BNP er et nasjonalt økonomisk mål på produksjon (i bred forstand). BNI - brutto nasjonalinntekt, er et bedre begrep om nasjonal kjøpekraft. BigMac indeksen er IMHO en av de bedre målestokkene til sammenlikning av gjennomsnittlig individuell kjøpekraft mellom land, spesielt dersom man skal sammmenlikne mange land med svært ulikt utviklingsnivå, og når indeksen baseres på antall arbeidstimer som skal til for å kjøpe en BigMac.

...
Om det er pr capita eller totalt vet jeg ikke – men tallene oppgis alltid i samme størrelse. Og siden vi hele tiden snakker om historiske data er det jo de faktiske befolkningsuviklingenen som ligger til grunn….
...
Som angitt over så mener jeg vekst pr. capita er det mest interessante da en betydelig vekstfaktor - capita - er justertfor

mvh
KJ

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Men samtidig er den eneste veien ut av fattigdommen for dem at vi vil handle med dem og ikke stenge dem ute fra våre markeder for å beskytte våre lokale bønder og matvaremiliardærer. Den dagen da det de selger er blitt for dyrt på grunn av lønn til arbeidere og bønder er de kommer seg opp av gropen. Det gjelder ikke bare matvarer, men for mange land er dette de viktigste eksportartiklene de har.

Det er jo det naive svaret. Hvor skal vi få billig mat i fra dersom dette slår til? Skal vi rehabilitere norske bønder?
Den fundamentale kjerne er at Ola Dunk ikke lenger ønsker å identifisere seg med bønder og bondesamfunnet. Snarere tvert imot. En hvit man bør gjøre noe høyverdig, gjerne unyttig. Stylist f.eks. Vi vil være administratorer, ingeniører, selgere, aksjemeglere osv; hva som helst bare det ikke er høyst nødvendig for å overleve. Derfor overlater vi drittjobbene til folk med alternativ hudfarge. Disse ønsker vi ikke å betale. Drosjesjåfører i større byer mørkere i huden en oss fordi ingen hvit mann vil jobbe til en slik timelønn. Likevel er den en offentlig oppgave å få billigere Taxier. Hva med billigere byråkrater? Ikke det nei....I de mindre byene er de ikke nok mørkhudede til å fylle stillingene, men det blir det sikkert gjort noe med snart. Det neste er at våre eldre skale pleies av folk med mørkere hudfarge fordi da kan vi betale mindre. Vår egen lønn skal selvfølgelig øke. Det neste er selvfølgelig maten. Noe vi ikke kan være foruten. Den skal også produseres av folk med alternativ hudfarge, fortrinnsvis gratis. Hva med å gjeninnføre slaveriet? Faktum er at folk sulter i verden. Løsningen er ikke å sende mat fra sultende del av verden til stappmette del av verden, og samtidig legge ned landbruk i Norge.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
La oss bruke deres arbeidskraft til noe nyttig i stedet.

Gjør du noe nyttig? Skal vi fjerne alle som ikke gjør noe nyttig kan vi vel fjerne halve statsadministrasjonen, fylkeskomunene etc..Snakk om subsidiering! ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.708
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Joda....
Vi kan gnu frem og tilbake på dette, men ...
Siden USA stort sett er topp 3 (eller på topp) på oversikter over BNP/capita så er det liten grunn til å tro at veksten i BNP ikke i hovedsak skyldes vekst i BNP/capita.

Som oversikten fra NB viser..så har USA grovt regnet 50% høyere vekst enn oss - og det er ganske mye....hva skyldes det?

For å trekke dette litt videre - og si litt om hvordan jeg mener landet bør styres….

Man må trekke opp noen hovedlinjer for hva man ønsker å gjøre – hva som er optimalt – så må all politikken støtte opp om dette.

Noen slike mål kan være å:
Sørge for høy økonomisk vekst (som vi diskuterer)
Sørge for høyest mulig sysselsetting
Sikre all et verdig liv (økonomi, helse osv)..
Satsing på grønn energi
Å være selvforsynt med mat synes jeg IKKE skal være enn av dem

På det første punktet så bør man da bevisst jobbe med ting som:
Redusere subsidier
Konkurranseutsette
Privatisere
Satse på utdanning
Bygge ut infrastruktur
Lage lover/regler slik at det er godt rammebetingelser for nææringsvirksomhet.

Sysselsetting
Lage pensjonsordninger som gjør det lønnsomt å stå i arbeid
Avikle ordninger som trekker folk ut av arbeidslivet (AFP)
Belønne arbeid (flatere skatt)
”Arbeidslinjen” det skal lønne seg å jobbe
Aktiv satsing på å få de som står utenfor arbeidslivet inn
Satsing på våre nye landsmenn – vi trenger de. Sørge for at de kommer inn i arbeidslivet
Kjøpe ventelistepasientene ut av sykehuskøene.

Verdig liv
Øke minstepensjon/trygd slik at man ikke trenger ekstra sosialytelser for å leve et greit liv.
Innføre borgerlønn…?
Like lovfestede rettigheter til pleie/behandling

Grønn Energi
Satsing på utdanning – 100 nye forskerstillinger inne temaet
Grønne sertifikater eller annen subsidieordning for slik energiproduksjon
Stimulerende avgiftspolitikk (grønne biler skal være billig, skattefradrag for enøk,osv)
Mer såkorn penger til denne sektoren
Bygge forsøksanlegg for Thorium

Mao – staten må dra i samme retning…slik det er i dag har helseministeren kjempeproblemer med personellmangel, finansministeren bekymrer seg for fremtidige pensjonsutgifter mens arbeidsministeren innvilger tidligpensjon til 1000 vis av helseansatte…

Det var da et kort innblikk i min visjon for Norge….

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.708
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
...
...
BNP målt i nasjonal valutta påvirkes av nasjonal infalsjon, og bør korigeres for nasjonal infalsjon for å kunne sammenliknes over tid. Dagens kroner er verd mye mindre enn det de var i 1975, for å kunne si noe meningsfylt om BNP i 1975 kontra i dag så må vi med andre ord vite noe om hvordan infalsjonen har vært i perioden. Tilsvarende med valutta ved sammenlikning mellom land. BNP er ikke internasjonal kjøpekraft, BNP er et nasjonalt økonomisk mål på produksjon (i bred forstand). BNI - brutto nasjonalinntekt, er et bedre begrep om nasjonal kjøpekraft. BigMac indeksen er IMHO en av de bedre målestokkene til sammenlikning av gjennomsnittlig individuell kjøpekraft mellom land, spesielt dersom man skal sammmenlikne mange land med svært ulikt utviklingsnivå, og når indeksen baseres på antall arbeidstimer som skal til for å kjøpe en BigMac.

mvh
KJ
Fikk ikke med meg dette avsnittet som du har klippet inn etter at jeg svarte…

Det er den internasjonale kjøpekraften som er interessant. Hvis vi legger på en 0 etter alle økonomiske størrelser i Norge – mener du da at vi BNP har økt med 1000%? Selvsagt ikke – fordi det er den internasjonale kjøpekraften som er avgjørende.

Inflasjon og valutakurser henger nøye samme gjennom paritetsbetingelser.

Big Mac indeksen gjør nettopp dette ved å sammenligne realprodukter – den tar ikke hensyn til valuta – siden valutaene er både opp og nede (timelønn/burgerpris) blir den eliminert. I tillegg brukes bare lokale produkter i en burger (lokalt kjøtt, brød, arbeidskraft osv), og til slutt er konseptet såpass likt at man har et veldig godt sammenlingingsgrunnlag. Big Mac indeksen har vist seg å være en svært god indikator!

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
Voff skrev:
Det er jo det naive svaret. Hvor skal vi få billig mat i fra dersom dette slår til? Skal vi rehabilitere norske bønder?
Den fundamentale kjerne er at Ola Dunk ikke lenger ønsker å identifisere seg med bønder og bondesamfunnet. Snarere tvert imot. En hvit man bør gjøre noe høyverdig, gjerne unyttig. Stylist f.eks. Vi vil være administratorer, ingeniører, selgere, aksjemeglere osv; hva som helst bare det ikke er høyst nødvendig for å overleve. Derfor overlater vi drittjobbene til folk med alternativ hudfarge. Disse ønsker vi ikke å betale. Drosjesjåfører i større byer mørkere i huden en oss fordi ingen hvit mann vil jobbe til en slik timelønn. Likevel er den en offentlig oppgave å få billigere Taxier. Hva med billigere byråkrater? Ikke det nei....I de mindre byene er de ikke nok mørkhudede til å fylle stillingene, men det blir det sikkert gjort noe med snart. Det neste er at våre eldre skale pleies av folk med mørkere hudfarge fordi da kan vi betale mindre. Vår egen lønn skal selvfølgelig øke. Det neste er selvfølgelig maten. Noe vi ikke kan være foruten. Den skal også produseres av folk med alternativ hudfarge, fortrinnsvis gratis. Hva med å gjeninnføre slaveriet? Faktum er at folk sulter i verden. Løsningen er ikke å sende mat fra sultende del av verden til stappmette del av verden, og samtidig legge ned landbruk i Norge.
Hvis du ikke vil kjøpe mat produsert av negre går det jo an å handle f.eks. fra Danmark, Tyskland eller andre Eu stater. De fleste av disse kan levere høyere kvalitet til lavere priser enn den lokale landbruksmafiaen uansett.

Det er forøvrig mer enn nok kapasitet til å produsere alle den mat som trengs og mer til. Og har et land et moderne effektivt landbruk vil jo dette også komme lokalbefolkningen til nytte.

Å nekte å handle med andre land hjelper ingen.

Vi selger vår fisk til halve verden, og burde ha samme betingelser på den maten vi kjøper tilbake.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Siden USA stort sett er topp 3 (eller på topp) på oversikter over BNP/capita så er det liten grunn til å tro at veksten i BNP ikke i hovedsak skyldes vekst i BNP/capita.
...
... på 3, 4 , 5 plass etter bl.a. Luxenburg, Sveits og Norge. (selvfølgelig pr. capita)

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Fikk ikke med meg dette avsnittet som du har klippet inn etter at jeg svarte…
...
Det inlegget mitt er uredigert, men nok om det.

...
Det er den internasjonale kjøpekraften som er interessant. Hvis vi legger på en 0 etter alle økonomiske størrelser i Norge – mener du da at vi BNP har økt med 1000%? Selvsagt ikke – fordi det er den internasjonale kjøpekraften som er avgjørende.
...
Men som nevnt så er ikke BNP i seg selv noen indikator på internasjonal kjøpekraft. BNP måles i utgangspunktet i nasjonal valutta og i løpende priser. Dersom vi ett år har null realøkonomisk vekst og 100 % inflasjon, så øker det ukorigerte BNP (dvs alt annet likt).

mvh
KJ

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.708
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
Dersom vi ett år har null realøkonomisk vekst og 100 % inflasjon, så øker det ukorigerte BNP (dvs alt annet likt).

mvh
KJ
Siden BNP er et utrykk for den totale verdiskapningen - så betyr jo det at hvis man ikke har noen realøkonomisk vekst (altså at det ikke produserer mer varer og tjenester det året) - så har man heller ingen vekst i BNP.

Hvorvidt USA er nummer 1,2,3,4,5 eller 6 var ikke det store poenget. Litt av poenget er at de er der de er uten enorme naturressurser - og at de har hatt høyere vekst enn oss de siste 30 årene. At sveits ligger høyt er også spennende - hva gjør de riktig...? Luxenbourg er vel såpass lite at det er vanskelig å sammenligne seg med de...., mens Qutar, Kuwait, osv vel ikke har spesiellt mye å lære bort til oss i Norge..

Mvh
OMF

Mvh
OMF

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Voff skrev:
Hvis du ikke vil kjøpe mat produsert av negre går det jo an å handle f.eks. fra Danmark, Tyskland eller andre Eu stater. De fleste av disse kan levere høyere kvalitet til lavere priser enn den lokale landbruksmafiaen uansett.

Det er forøvrig mer enn nok kapasitet til å produsere alle den mat som trengs og mer til. Og har et land et moderne effektivt landbruk vil jo dette også komme lokalbefolkningen til nytte.

Å nekte å handle med andre land hjelper ingen.

Vi selger vår fisk til halve verden, og burde ha samme betingelser på den maten vi kjøper tilbake.

Tja vet nå ikke jeg. Har vært på ferie i Danmark hver sommer nå de siste 7-8 år og er det en ting vi har erfart så er det at mat ikke er noe spesielt billig i Danmark. Øl er billig, men brus er dyrt, kjøttet er nesten like dyrt som her.
Er ellers ikke enig i at landbruket i Norge bør forsvinne, man vet ikke hvordan fremtiden blir, hva gjør vi den dagen det oppstår problemer (krig, katastrofer) og forsyninger av mat svikter?
Noe annet er at dyrene og bøndene er med på å holde landskapet ved like, der det ikke går sauer lenger gror det over, der bøndene ikke lenger slår eller dyrker likeså. Mener det er verdt å støtte landbruk i landet vårt for å sikre oss varer og for å holde landskapet noenlunde ved like, men færre bønder og større gårder er vel å foretrekke. Her hvor jeg bor har en del bønder slått seg sammen, bygget moderne fjøs som de driver sammen og hjelper hverandre.
En annen ting er at om det nå slår til som en del er så bekymret for med klimaendringer ,vil det være gunstig for oss i Norge, bøndene har allerede nå enkelte år fått slått en gang mer enn vanlig.

Når det kommer til Kolberg tror jeg ikke kan har fått knekket noen nøtter nei, det er vel helst ønsketenkning fra hans side.

Har ellers tenkt litt over hvem denne antislubbert kan være… Konklusjonen min er at det er Slubbert som prøver å fremstå med meninger han egentlig ikke har… ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Tja vet nå ikke jeg. Har vært på ferie i Danmark hver sommer nå de siste 7-8 år og er det en ting vi har erfart så er det at mat ikke er noe spesielt billig i Danmark. Øl er billig, men brus er dyrt, kjøttet er nesten like dyrt som her.
Prisnivået på supermarkedene er langt under det vi har i norske butikker. Har bodd 6 mnd i Danmark de siste 5 årene og kjenner godt nivået.

Er ellers ikke enig i at landbruket i Norge bør forsvinne, man vet ikke hvordan fremtiden blir, hva gjør vi den dagen det oppstår problemer (krig, katastrofer) og forsyninger av mat svikter?
Landbruket vil ikke forsvinne. Det er fullt grunnlag for å produsere mat her som før. Det eneste vil bør gjøre er å fjerne tollmurene slik at den produksjonen som det ikke er grunnlag for her, og som kan gjøres enda bedre andre steder, sker der. Det girliten mening at vi betaler dobbel pris for tomater og biff kun for å sysselsette bondestanden, som bedre kan brukes til andre formål.

Noe annet er at dyrene og bøndene er med på å holde landskapet ved like, der det ikke går sauer lenger gror det over, der bøndene ikke lenger slår eller dyrker likeså.
Jeg ser problemstillingen. Hva skulle du ellers ta bile av hvis sauene forsvinner. :)

Men sau er vel noe av det som egner seg best til produksjon her, og etterspørselen etter hjemlige produkter vil nok være stor. Men svin f.eks. kan man heller importere dra Danmark, og storfe fra andre land.

Mener det er verdt å støtte landbruk i landet vårt for å sikre oss varer og for å holde landskapet noenlunde ved like, men færre bønder og større gårder er vel å foretrekke. Her hvor jeg bor har en del bønder slått seg sammen, bygget moderne fjøs som de driver sammen og hjelper hverandre.
Enig med det. Man kan godt gi dem en solid årslønn for å vedlikeholde kulturlandskapet. Det jeg ikke ønsker er at importere tomater skal ilegges store tollsummer for å verne om vår lokale energikrevende drivhusproduskjon.

En annen ting er at om det nå slår til som en del er så bekymret for med klimaendringer ,vil det være gunstig for oss i Norge, bøndene har allerede nå enkelte år fått slått en gang mer enn vanlig.
Få steder er det så lite hensiktsmessig å drive med så bred produksjon som vi gjør her. Oppvarmede fjøs, kraftfor, drivhus etc. i stedet for mat produsert av dyr som gresser på åpne marker på naturlig vis. Landbruket i Norge er vel nesten å regne som kraftkrevende industri på sitt verste.

Har ellers tenkt litt over hvem denne antislubbert kan være… Konklusjonen min er at det er Slubbert som prøver å fremstå med meninger han egentlig ikke har… ;)
Han har nok begrenset sitt argunemtasjonsarsnal til sosialdemokratiske dogmer. Jeg gir mannen 2 uker før han går lei.. kanskje han har noe annet på hjertet etterhvert? ;)

Antislubbert

Medlem
Ble medlem
04.08.2008
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
Han har nok begrenset sitt argunemtasjonsarsnal til sosialdemokratiske dogmer. Jeg gir mannen 2 uker før han går lei.. kanskje han har noe annet på hjertet etterhvert? ;)
"Sosialdemokratiske dogmer"...? At Norge er verdens beste land å leve i er ingen dogme, det er et faktum. Det er ikke jeg som lager FNs Human Development Index, ei heller (og heldigvis) ikke jeg som forvalter og unngår å kræsje fastlandsøkonomien med oljeressursene i Nordsjøen. Ikke er det du heller såvidt jeg vet.

Hvis man går lei av å repetere dogmer etter to uker forbauser det meg at du fremdeles - og tilsynelatende utrettelig - er her og diskuterer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Antislubbert skrev:
"Sosialdemokratiske dogmer"...? At Norge er verdens beste land å leve i er ingen dogme, det er et faktum.
Fyndord og one-liners...

Men det er jo forsåvidt rett likevel.

Hvis man går lei av å repetere dogmer etter to uker forbauser det meg at du fremdeles - og tilsynelatende utrettelig - er her og diskuterer.
Neida, det gjør debattanter forutsigbare og greie å ha med å gjøre så ingen kritikk av det i seg selv. Jeg formoder bare å ane konturene av et noe sterkt avgrenset interesseområde med tilhørende retorikk.

Men for all del, det finnes verre ting å forsvare enn det systemet som kan fremvise det beste resultatet for sin befolkning i morderne historie.

S

Slubbert

Gjest
Komponenten skrev:
Ikke "har"? For å legge frem en mening må jeg vel "ha" den først? Man kan ikke skrive noe som ikke er i ens hode, men om jeg bare "har" meningen i øyeblikket eller ei er en annen sak. Tanken er flyktig, men siden noen legger så mye i det som etterlates av tanker på HFS (les: de som diskuterer person heller enn sak) fant jeg det for godt å introdusere litt kognitiv dissonans. Som det står: "Eksperimenterer".

@ Gjestemedlem: Du har ganske mye høyere tetthet av one-liners i denne tråden enn Antislubbert.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Prisnivået på supermarkedene er langt under det vi har i norske butikker. Har bodd 6 mnd i Danmark de siste 5 årene og kjenner godt nivået.

Landbruket vil ikke forsvinne. Det er fullt grunnlag for å produsere mat her som før. Det eneste vil bør gjøre er å fjerne tollmurene slik at den produksjonen som det ikke er grunnlag for her, og som kan gjøres enda bedre andre steder, sker der. Det girliten mening at vi betaler dobbel pris for tomater og biff kun for å sysselsette bondestanden, som bedre kan brukes til andre formål.

Noe annet er at dyrene og bøndene er med på å holde landskapet ved like, der det ikke går sauer lenger gror det over, der bøndene ikke lenger slår eller dyrker likeså.
Jeg ser problemstillingen. Hva skulle du ellers ta bile av hvis sauene forsvinner. :)

Men sau er vel noe av det som egner seg best til produksjon her, og etterspørselen etter hjemlige produkter vil nok være stor. Men svin f.eks. kan man heller importere dra Danmark, og storfe fra andre land.

Mener det er verdt å støtte landbruk i landet vårt for å sikre oss varer og for å holde landskapet noenlunde ved like, men færre bønder og større gårder er vel å foretrekke. Her hvor jeg bor har en del bønder slått seg sammen, bygget moderne fjøs som de driver sammen og hjelper hverandre.
Enig med det. Man kan godt gi dem en solid årslønn for å vedlikeholde kulturlandskapet. Det jeg ikke ønsker er at importere tomater skal ilegges store tollsummer for å verne om vår lokale energikrevende drivhusproduskjon.

Få steder er det så lite hensiktsmessig å drive med så bred produksjon som vi gjør her. Oppvarmede fjøs, kraftfor, drivhus etc. i stedet for mat produsert av dyr som gresser på åpne marker på naturlig vis. Landbruket i Norge er vel nesten å regne som kraftkrevende industri på sitt verste.

Hvor i Danmark har du vært da? Har handlet litt her og der og ikke opplevd noen særlig lave priser, men vi har stort sett oppholdt oss på Nord-Jylland. Frukt og grønt var ganske dyrt der og synes jeg, dyrere enn her mange steder, rart om forskjellene er så store fra sted til sted. Selv om vi har oppholdt oss på en del småplasser er det ikke så langt å kjøre til større steder at det ikke svarer seg med en biltur om prisnivået er så forskjellig.

Billigere tomater hadde ikke vært så dumt nei, har fått dilla på Dulcita-tomater og spiser sikkert minst en pakke for dagen, smaker mer som frukt eller bær enn tomat, men de er ganske dyre ja, 30 kr for 200g. På den annen side bør man vel begrense transport mest mulig, er det noe som ikke er bra med tanke på miljøet så er det at varer skal fraktes fra ene enden av jorden til den andre. Hadde jo vært bedre om man fikk disse tomatene fra en lokal produsent enn fra Holland som disse kommer, de har vel drivhus i Holland og. Oppvarmede drivhus kan man vel i større grad kombinere med fjernvarmeanlegg.

Landbruket har i stor grad forsvunnet, stadig flere legger ned og det gror til, også med de lokale konsekvenser at det for eksempel blir mer mygg og lignende, og dessuten stygt.. Sauene som jeg tok bilde av i fjor er borte og faktisk, har ikke sett de i år, de beiter vel på de evige beitemarker nå antar jeg…

Synd, de var så fine… :'(

Tror husdyr i Norge har det bra i forhold til mange andre steder. De får gå mye ute, ikke alle steder de får det, og hvor mye fjøs oppvarmes vet jeg ikke, de mest moderne fjøsene er gjerne mye åpnere enn de gamle. Ellers er det en del som har begynt med skotsk høylandsfe, de går ute og klarer seg selv, tror de er ute hele året, kan nok være en ide’ å tenke litt nytt og legge om driften for å gjøre det enklere.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
...
...
For ikke å snakke om kraftfor og kunstgjødsel ... noen burde lage et CO2 regnskap på dette.

mvh
KJ

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Slubbert skrev:
Komponenten skrev:
Ikke "har"? For å legge frem en mening må jeg vel "ha" den først? Man kan ikke skrive noe som ikke er i ens hode, men om jeg bare "har" meningen i øyeblikket eller ei er en annen sak. Tanken er flyktig, men siden noen legger så mye i det som etterlates av tanker på HFS (les: de som diskuterer person heller enn sak) fant jeg det for godt å introdusere litt kognitiv dissonans. Som det står: "Eksperimenterer".

@ Gjestemedlem: Du har ganske mye høyere tetthet av one-liners i denne tråden enn Antislubbert.
Selvsagt må man ikke "ha" en mening for å legge den fram, man kan late som man har en mening.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Siden BNP er et utrykk for den totale verdiskapningen - så betyr jo det at hvis man ikke har noen realøkonomisk vekst (altså at det ikke produserer mer varer og tjenester det året) - så har man heller ingen vekst i BNP.
...
Man kan godt ha vekst i BNP uten at det innebærer noen realvekst i verdiskaping, det avhenger bl.a. av hva man måler BNP i, og utgansgpunktet er som kjent løpende nasjonal valutta.

...
Hvorvidt USA er nummer 1,2,3,4,5 eller 6 var ikke det store poenget. Litt av poenget er at de er der de er uten enorme naturressurser - og at de har hatt høyere vekst enn oss de siste 30 årene. At sveits ligger høyt er også spennende - hva gjør de riktig...? Luxenbourg er vel såpass lite at det er vanskelig å sammenligne seg med de...., mens Qutar, Kuwait, osv vel ikke har spesiellt mye å lære bort til oss i Norge..
...
Uansett så er Norge inne på topp 10 (for ikke å si topp 5 eller topp 3) i verden over BNP pr. capita, så noe riktig gjør vi her på berget også. Sist jeg så etter så utgjorde oljevirkosmheten ca 25-30 pst. av BNP, så selv om vi tar bort oljevirksomheten så bør vi ha høyere BNP pr. capita enn f.eks. svenskene.

mvh
KJ

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.708
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Komponenten skrev:
Tror husdyr i Norge har det bra i forhold til mange andre steder. De får gå mye ute, ikke alle steder de får det, og hvor mye fjøs oppvarmes vet jeg ikke, de mest moderne fjøsene er gjerne mye åpnere enn de gamle. Ellers er det en del som har begynt med skotsk høylandsfe, de går ute og klarer seg selv, tror de er ute hele året, kan nok være en ide’ å tenke litt nytt og legge om driften for å gjøre det enklere.
Har lyst til å knuse myten om "godt norsk".
Det er selvsagt mye som er bra i Norge, men å tro at vi er bedre enn utlendingene er naivt.

Norsk landbruk består i stor grad av småbrukere og bønder som har overtatt gården etter sin foreldre igjen. De har i liten grad fagutdannelse, og har i mange tilfeller annet arbeid ved siden av. De sprøyter åkeren med det samme stoffet de sprøytet i fjor, og bruker samme gjødselmengde som året før - eller basert på en jordprøve som er 8 år gammel. I Norge forherliger vi landbruket som bruker fjøs som er 50 år gamle med dårlig lys, ventilasjon og på ingen måte tilrettelagt for matvareproduksjon. Samtidig har bonden Norges farligste arbeidsplass. Gang på gang leser vi om mislighold av dyr - ofte så ille at dyrene må avlives etter å ha fått store infeksjoner etter å ha stått dager/uker i egen møkk mens bonden har vært på ferie.

Samtidig kritiserer vi de store profesjonelle bøndende som har tung fagutdanning og moderne driftsmidler som ivaretar såvell dyrenes som bondens helse. I danmark har man flere steder automatiserte fjøs hvor kuene går fritt og kan selv gå inn i helautmatiske melkemaskiner - mens vi i Norge tjorer de fast i en bås på ca 1 meter hele vinteren....

Nei...godt norsk....det har jeg ikke noe tro på....

Igjen...målsetningen for norsk landbruk må være at bonden skal være en fagutdannen heltidsbonde med god inntekt. Da må vi drive stort og levere topp kvalitet - det er det mange unge nyskapende bønder som gjør! Det er der fremtiden til norsk landbruk er....

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Hvor i Danmark har du vært da? Har handlet litt her og der og ikke opplevd noen særlig lave priser, men vi har stort sett oppholdt oss på Nord-Jylland. Frukt og grønt var ganske dyrt der og synes jeg, dyrere enn her mange steder, rart om forskjellene er så store fra sted til sted. Selv om vi har oppholdt oss på en del småplasser er det ikke så langt å kjøre til større steder at det ikke svarer seg med en biltur om prisnivået er så forskjellig.
På Vest Jylland stort sett. Størst forskjell på meieriprodukter, grønt, fjærfe og svinekjøtt, og enorme forskjeller på øl, vin og brennevin.. med det er jo en litt annen sak. Småbutikker kan vel være dyre der som her, men da må du også sammeligne med småbutikkene her hjemme. Samvirkelagene rundt om i riket er jo ikke akkurat rimelige.

Billigkjedene i Danmark holder jevnt over under halv pris av de norske tilsvarende på svært mange varer. Mens Kwickly og Føtex er litt dyrere, men må sammenlignes med vår Meny, Ica og Mega og kommer da mye bedre ut.

Har man kun "norske" varer i kurven og leter etter de samme i danske butikker er nok ikke prisforskjellen like stor, men tar vi dette den motsatte veien er forskjellen enorm.

Billigere tomater hadde ikke vært så dumt nei, har fått dilla på Dulcita-tomater og spiser sikkert minst en pakke for dagen, smaker mer som frukt eller bær enn tomat, men de er ganske dyre ja, 30 kr for 200g.
Tomater er jo bær. Og ja, jeg har også reagert på kilopriser på 150kg kiloen for slike. Selv om de er gode. Det viser vel hvor langt kjedene kan strekke nordmenns vilje til å betale overpris for mat. Det er ikke det spor rart at de ønsker å opprettholde denne gullgruven i stedet for at nordmenn kan oppdage hva mat egentlig koster når det ikke er enorme kunstige påslag kun for å opprettholde illusjonen om at man betaler for det man får.

På den annen side bør man vel begrense transport mest mulig, er det noe som ikke er bra med tanke på miljøet så er det at varer skal fraktes fra ene enden av jorden til den andre. Hadde jo vært bedre om man fikk disse tomatene fra en lokal produsent enn fra Holland som disse kommer, de har vel drivhus i Holland og. Oppvarmede drivhus kan man vel i større grad kombinere med fjernvarmeanlegg.
'

Det er mye kortere transport fra Danmark, Tyskland og Nederland til Sør Norge enn det er fra Sør Norge til Nord Norge. Skal vi bruke de samme argumeneten da og lage en ny tollmur i trøndelag slik at maten dobles i pris enda en gang for dem som krever slik lang transport?

Landbruket har i stor grad forsvunnet, stadig flere legger ned og det gror til, også med de lokale konsekvenser at det for eksempel blir mer mygg og lignende, og dessuten stygt.. Sauene som jeg tok bilde av i fjor er borte og faktisk, har ikke sett de i år, de beiter vel på de evige beitemarker nå antar jeg…

Synd, de var så fine… :'(
Ja de var ålreite de...

Ja vi har godt grunnlag for å drive med mye produksjon her hjemme. Får, geit, tilpassede raser, frukt i sesongen, fiskefarmer, etc. Her blir kvaliteten og prisen god. Men svin, fugl, mye grønt og mye av storfeproduksjonen er det bedre å ha de steder som har bedre forhold for slikt.

Jeg er overhodet ingen motstander av norske produkter, men jeg føler meg lurt når jeg tvinges til å kjøpe dem fordi de konkurrerende produktene har fått et påslag på 150kr/kg kun for at de skal bli kunstig dyre slik at jeg ikke har råd til dem heller.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.708
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
...
...
Man kan godt ha vekst i BNP uten at det innebærer noen realvekst i verdiskaping, det avhenger bl.a. av hva man måler BNP i, og utgansgpunktet er som kjent løpende nasjonal valutta.
NEI
BNP måler verdiskapningen i landet – er vi enig i det?
Da blir det jo bare tull å si at vi kan måle økt verdiskapning uten at det er faktisk er noen økt verdiskapning…

KJ skrev:
Uansett så er Norge inne på topp 10 (for ikke å si topp 5 eller topp 3) i verden over BNP pr. capita, så noe riktig gjør vi her på berget også. Sist jeg så etter så utgjorde oljevirkosmheten ca 25-30 pst. av BNP, så selv om vi tar bort oljevirksomheten så bør vi ha høyere BNP pr. capita enn f.eks. svenskene.

mvh
KJ
Jeg er på ingen måte uenig i at vi har gjort mye riktig i Norge. Mitt poeng er at dette ikke må bli svaret uansett hva man kritiserer eller en sovepute. Slik jeg ser det er det ingen andre land i verden som har våre muligheter til å skape et godt land å leve i – mao – vi må være litt visjonær og nyskapende – ikke bare skue til andre! Og her kunne helsegarantier, borgerlønn osv gjøre Norge til et foregangsland – det er vi egentlig ikke i dag…vi er vel knapt best på noe, men vi kommer godt ut i gjennomsnittet.

Man skal også være litt forsiktig med å bruke BNP tallene for 2007 og 2008 for Norge….pga den ”eksplosive” utviklingen i oljeprisen.

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
Apropos frp og offentlige gebyrer.. sånn når det kommer til praksis og ikke til valgkamp:

Byggesaksgebyret økte fra 1000 til 10.000 kroner. Byggesaksbyråd Øistein Christoffersen (Frp) mener det er god Frp-politikk.

"Trygve Karlsen bygget garasje i Finnbergåsen og måtte søke om dispensasjon fra veiloven fordi det ene hjørnet av garasjen står fem meter fra offentlig vei, ikke seks meter som regelverket tilsier."

"- Dette er priser etter selvkostprinsippet. Vi tar priser som er reelle ut fra hva tjenesten koster." -Øistein Christoffersen (Frp)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
NEI
Da blir det jo bare tull å si at vi kan måle økt verdiskapning uten at det er faktisk er noen økt verdiskapning…
...
Man skal også være litt forsiktig med å bruke BNP tallene for 2007 og 2008 for Norge ….
Er du enig i at ei krone i 2007 ikke er helt det samme som ei krone i 2008?

mvh
KJ

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.708
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
Apropos frp og offentlige gebyrer.. sånn når det kommer til praksis og ikke til valgkamp:

Byggesaksgebyret økte fra 1000 til 10.000 kroner. Byggesaksbyråd Øistein Christoffersen (Frp) mener det er god Frp-politikk.

"Trygve Karlsen bygget garasje i Finnbergåsen og måtte søke om dispensasjon fra veiloven fordi det ene hjørnet av garasjen står fem meter fra offentlig vei, ikke seks meter som regelverket tilsier."

"- Dette er priser etter selvkostprinsippet. Vi tar priser som er reelle ut fra hva tjenesten koster." -Øistein Christoffersen (Frp)
Det var dette med enkle onlinere da.....
Synes du det er et dumt prinsipp at prisen på en tjeneste skal svare til kostnadene ved å produsere den....?

Du prøver liksom aldri å få frem helheten i noe...

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.708
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
...
NEI
...
Man skal også være litt forsiktig med å bruke BNP tallene for 2007 og 2008 for Norge ….
Er du enig i at ei krone i 2007 ikke er helt det samme som ei krone i 2008?

mvh
KJ
Hva er det du prøver å oppnå?
Selvsagt er ikke en krone verdt det samme i 2007 og 2008. Men du kan jo ikke seriøst mene at Rhwanda eller Tyskere i mellomkrigstiden hadde enorm vekst i BNP - selv om verdien av varer og tjenester målt i lokal valuta 100 doblet seg...?

Hvis man skal snakke om vekst i BNP så må man sammenligne tall over mange år - da sier det seg selv at man må bruke sammenlignbare størrelser - altså de må korrigeres for inflasjon. Inflasjon påvirker ikke realøkonomiske størrelser (de kan selvsagt det inndirekte - som man ser veldig godt i tilfeller med hyperinflasjon hvor markedsmekanismene faller samme).

Mvh
OMF

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Hva er det du prøver å oppnå?
...
Kun å presisere at BNP i utgangspunktet måles i løpende valutta og er en «nominell» størrelse, og at dersom man ønsker å forstå hva som forklarer en nominell vekst i BNP så er det noen helt sentrale faktorer som må på bordet, bl.a. inflasjon og befolkningsvekst. For å kunne gjøre meningsfylte sammenlikninger på utviklingen av BNP må det gjøres ulike korreksjoner. Slike korreksjoner tilfører i seg selv en viss grad av usikkerhet. Hvilke korreksjoner som må/bør gjøeres avhenger dessuten til en viss grad av hvilken historie man ønsker å fortelle.

mvh
KJ

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
OMF skrev:
Norsk landbruk består i stor grad av småbrukere og bønder som har overtatt gården etter sin foreldre igjen. De har i liten grad fagutdannelse, og har i mange tilfeller annet arbeid ved siden av. De sprøyter åkeren med det samme stoffet de sprøytet i fjor, og bruker samme gjødselmengde som året før - eller basert på en jordprøve som er 8 år gammel. I Norge forherliger vi landbruket som bruker fjøs som er 50 år gamle med dårlig lys, ventilasjon og på ingen måte tilrettelagt for matvareproduksjon. Samtidig har bonden Norges farligste arbeidsplass. Gang på gang leser vi om mislighold av dyr - ofte så ille at dyrene må avlives etter å ha fått store infeksjoner etter å ha stått dager/uker i egen møkk mens bonden har vært på ferie.
Jøje meg......det landbruket der kjente jeg meg ikke helt igjen i... :eek:

Kjenner du mange bønder?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.539
Så fra en FrP styrt kommune at en 100 år gammel dame som er både sterkt svaksynt og bevegelseshemmet ble sendt hjem fra sykehjemmet.
FrP politikerene er lei seg for saken, men det er jo de som var før dem som har skylden. De har ikke bygd nok sykehjem. Er det slik å forstå at FrP må "overta" en kommune som er i god stand for å kunne drive sin politikk ?
Fra samme kommune kommer det en rikspolitiker fra nevnte parti. Han er god på å reise rund å fortelle at han støtter folk, f.eks. rånerene på Notodden, i deres sak og at de ikke må gi opp kampen. Men det er også det eneste han gjør, støtter dem.

Topp Bunn