Komponenten skrev:
Tja vet nå ikke jeg. Har vært på ferie i Danmark hver sommer nå de siste 7-8 år og er det en ting vi har erfart så er det at mat ikke er noe spesielt billig i Danmark. Øl er billig, men brus er dyrt, kjøttet er nesten like dyrt som her.
Prisnivået på supermarkedene er langt under det vi har i norske butikker. Har bodd 6 mnd i Danmark de siste 5 årene og kjenner godt nivået.
Er ellers ikke enig i at landbruket i Norge bør forsvinne, man vet ikke hvordan fremtiden blir, hva gjør vi den dagen det oppstår problemer (krig, katastrofer) og forsyninger av mat svikter?
Landbruket vil ikke forsvinne. Det er fullt grunnlag for å produsere mat her som før. Det eneste vil bør gjøre er å fjerne tollmurene slik at den produksjonen som det ikke er grunnlag for her, og som kan gjøres enda bedre andre steder, sker der. Det girliten mening at vi betaler dobbel pris for tomater og biff kun for å sysselsette bondestanden, som bedre kan brukes til andre formål.
Noe annet er at dyrene og bøndene er med på å holde landskapet ved like, der det ikke går sauer lenger gror det over, der bøndene ikke lenger slår eller dyrker likeså.
Jeg ser problemstillingen. Hva skulle du ellers ta bile av hvis sauene forsvinner.
Men sau er vel noe av det som egner seg best til produksjon her, og etterspørselen etter hjemlige produkter vil nok være stor. Men svin f.eks. kan man heller importere dra Danmark, og storfe fra andre land.
Mener det er verdt å støtte landbruk i landet vårt for å sikre oss varer og for å holde landskapet noenlunde ved like, men færre bønder og større gårder er vel å foretrekke. Her hvor jeg bor har en del bønder slått seg sammen, bygget moderne fjøs som de driver sammen og hjelper hverandre.
Enig med det. Man kan godt gi dem en solid årslønn for å vedlikeholde kulturlandskapet. Det jeg ikke ønsker er at importere tomater skal ilegges store tollsummer for å verne om vår lokale energikrevende drivhusproduskjon.
En annen ting er at om det nå slår til som en del er så bekymret for med klimaendringer ,vil det være gunstig for oss i Norge, bøndene har allerede nå enkelte år fått slått en gang mer enn vanlig.
Få steder er det så lite hensiktsmessig å drive med så bred produksjon som vi gjør her. Oppvarmede fjøs, kraftfor, drivhus etc. i stedet for mat produsert av dyr som gresser på åpne marker på naturlig vis. Landbruket i Norge er vel nesten å regne som kraftkrevende industri på sitt verste.
Har ellers tenkt litt over hvem denne antislubbert kan være
Konklusjonen min er at det er Slubbert som prøver å fremstå med meninger han egentlig ikke har
Han har nok begrenset sitt argunemtasjonsarsnal til sosialdemokratiske dogmer. Jeg gir mannen 2 uker før han går lei.. kanskje han har noe annet på hjertet etterhvert?