Kolberg knekket FrP-koden, men

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
...
Siden vi tross alt er der vi er i dag (takk til AP - men det er ikke sikkert Norge hadde vært noe være med andre ved rattet.....
FrP og tidligere Anders Langes parti for sterk nedsettelse av skatter og avgifter f.eks? Så vidt jeg har fått med meg har de ved flere anledninger på 1970-tallet gått inn for å selge de framtidige oljerettigheten å norsk sokkel en-block ...

mvh
KJ
Dette er jo et yndet tema...
Dette er jo et prinsippielt standpunkt - hvor FRP mener at staten ikke skal drive næringsvirksomhet. Den skal ikke bake boller, selge kondomer eller drive industri - rett og slett fordi den har viktigere oppgaver å ta seg av. Det er ikke slik at FRP mente at man skulle selge all olje og gass og eventuelle andre verdifulle naturressurser som befant seg på norsk sokkel for all fremtid og fraskrive seg retten til å kreve inn skatt av de som utvant det........

Hvordan man høster overskuddet fra oljen varierer fra land til land og har også variert i Norge.
Rettighetene som FRP ville selge blir nå gitt bort - derimot så henter man inn pengene i en skattesats på 78%.
Tidligere har man brukt Royalties - altså at man må betale deler av bruttoproduksjon, mens Alaska auksjonerer bort rettighetene.

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
Antislubbert skrev:
Dutch disease is an economic concept that tries to explain the apparent relationship between the exploitation of natural resources and a decline in the manufacturing sector combined with moral fallout.(...)
'Moral fallout' burde vi prøve her hjemme også. Det høres ut som stor morro!

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
KJ skrev:
OMF skrev:
...
Siden vi tross alt er der vi er i dag (takk til AP - men det er ikke sikkert Norge hadde vært noe være med andre ved rattet.....
FrP og tidligere Anders Langes parti for sterk nedsettelse av skatter og avgifter f.eks? Så vidt jeg har fått med meg har de ved flere anledninger på 1970-tallet gått inn for å selge de framtidige oljerettigheten å norsk sokkel en-block ...

mvh
KJ
Dette er jo et yndet tema...
Dette er jo et prinsippielt standpunkt - hvor FRP mener at staten ikke skal drive næringsvirksomhet. Den skal ikke bake boller, selge kondomer eller drive industri - rett og slett fordi den har viktigere oppgaver å ta seg av. Det er ikke slik at FRP mente at man skulle selge all olje og gass og eventuelle andre verdifulle naturressurser som befant seg på norsk sokkel for all fremtid og fraskrive seg retten til å kreve inn skatt av de som utvant det........

Hvordan man høster overskuddet fra oljen varierer fra land til land og har også variert i Norge.
Rettighetene som FRP ville selge blir nå gitt bort - derimot så henter man inn pengene i en skattesats på 78%.
Tidligere har man brukt Royalties - altså at man må betale deler av bruttoproduksjon, mens Alaska auksjonerer bort rettighetene.

Mvh
OMF
Jeg er redd for at med datidens evanuering av verdien på det de ville selg ville vi endt opp med en promillen av de inntenkete vi lever av i dag. Eller fått et tilsvarden system som oljenasjonen Danmark har fått.

Det er jo litt ironisk da at frp i dag vil finansiere alle sine løfter med penger som ikke hadde vært der hvis de hadde fått det som de ville den gang.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Antislubbert skrev:
...
Dutch disease is an economic concept that tries to explain the apparent relationship between the exploitation of natural resources and a decline in the manufacturing sector combined with moral fallout.(...) The term was coined in 1977 by The Economist to describe the decline of the manufacturing sector in the Netherlands after the discovery of natural gas in the 1960s, culminating in the world's biggest Public-Private Partnership (P3) N.V. Nederlandse Gasunie between Esso -now ExxonMobil, Shell and the Dutch government in 1963.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_disease
Se der ja, der var det noe som har sneket seg litt for langt bak i min hukommelse ... jeg holder dog fortsatt en knapp på tulipaner.

mvh
KJ

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
OMF skrev:
topline skrev:
BT skrev:
Så hvis dette er rett spor da er det på tide å bytte fra sporvei til noe som fungerer bedre.
Som å nedprioritere skolen for å kunne kutte eiendomskatten?
(Ref: Nittedal kommune, Høyre styrt fra i fjor høst...)
Litt saksopplysning (skader jo aldri med lit fakta)

Fra FRP sitt alternative budsjett for 2008. Dette er påplusninger i forhold til det rødgrønne budsjettet. Alle tallene i millioner kroner...

Slutt på hvileskjæret
(Kirke-, utdannings- og forskningskomiteens budsjettområde)
Satsningsområde (mill) Noter
? Styrkning av forskningsfondet (Ramme 0) 34 000
? Digitale læremidler i videregående skole 25
? Mer til elever med særskilte behov 55
? Skolefrukt til alle i grunnskolen 80
? Økt tilskudd til private skoler 95
? Styrkning av universitetene 292
? Styrkning av høyskolene 223
? Større utstyrsanskaffelser for universiteter og
høyskoler
610 Hvorav 480 mill. kroner fra
utenlandsbudsjettet.
? Økt kirkelig virksomhet 54
? Økt utdanningsstipend 50
? Økt rentekompensasjon skole- og kirkebygg 33
? Styrking av grunnopplæringen (grunnskole) 400 Økning i rammetilskudd til
kommunene (Ramme 18)
? Styrking av grunnopplæringen (videregående
skole)
200 Økning i rammetilskudd til
fylkeskommunene (Ramme 18)

Mvh
OMF
Et hvert alternativt budsjett fra opposisjonen vil inneholde påplussinger på viktige områder. Det er en av måtene å fri til velgerne på, for å komme til makten!
Viktigere er det hvor de vil ta pengene fra.....samt hva som egentlig er riktig nivå på de ulike områdene.
Nok blir det aldri, og alle de områdene som budsjettet nevner kunne sikkert tatt i mot ubegrenset med midler, noe som neppe ville vært fornuftig?
Derfor blir jeg ikke videre imponert over Frp sitt alternativ. Jeg er mer opptatt av prinsippene de vil styre etter. ::)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
Jeg er redd for at med datidens evanuering av verdien på det de ville selg ville vi endt opp med en promillen av de inntenkete vi lever av i dag. Eller fått et tilsvarden system som oljenasjonen Danmark har fått.

Det er jo litt ironisk da at frp i dag vil finansiere alle sine løfter med penger som ikke hadde vært der hvis de hadde fått det som de ville den gang.
Er egentlig ikke så veldig interessant å diksutere om/at/vissom osv....
De virkelig betydelige oljeinntektene har jo kommet de siste 10 årene...
Jeg ville nok trodd at mange på midten av 80 tallet hadde vært veldig godt fornøyd med masse milliarder på bok/mindre gjeld med en oljepris på 10 dollar fatet.

Man må også ta med den andre siden. En mer privatisert og konkuranseutsatt politikk, samt friske milliarder til å satse på infrastruktur og utdanning - ville kanskje gjøre at vi hadde greid som USA og øke vekst i BNP med 1% mer enn vi har i dag.
På 30 vil en økonomisk vekst på 2,5% gi en økning fra 100 i 1978 til 210 i dag.
På 30 vil en økonomisk vekst på 3,5% gi en økning fra 100 i 1978 til 281 i dag - altså en verdiskapning som er 33% høyere.

Med dagens BNP på ca 2500 MRD hadde vi kanskje hatt 825 MRD mer å bruke....det er mer enn oljebidraget - og vi hadde hatt betydelig mer i periodene hvor oljeprisen ikke har vært så høy.

Mvh
OMF

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
OMF skrev:

Mvh
OMF
Norske stat henter også inn en del milliarder i utbytte, gjennom sitt eierskap. Som går felleskapet til gode.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
litt avsporing. Hørte Siw Jensen på radio i dag. Siw Jensen snakker ikke, hun hveser sakte og lavt. skremmende hun minner mer og mer om Hiss i Robin Hood tegnefilmen. Sorry for flåseri men jeg må dele denne tøffe opplevelsen med andre

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Ikke så veldig interessant å diksutere om/at/vissom osv....
Det er sant nok. Frps alternativer egner seg forøvrig best som hypotetiske situasjoner. La oss håpe det fortsetter slik.

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
litt avsporing. Hørte Siw Jensen på radio i dag. Siw Jensen snakker ikke, hun hveser sakte og lavt. skremmende hun minner mer og mer om Hiss i Robin Hood tegnefilmen. Sorry for flåseri men jeg må dele denne tøffe opplevelsen med andre
Jeg tror hun hadde tatt seg godt ut med lange fletter og et nytt mellomnavn.

Formann Siv Helga kanskje?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
65finger skrev:
he he - Sir Hiss? Veldig bra analogi!
Når de skal skrote Statfjord/Ekofisk, synes jeg dette burde foregå i hagen til Fru Helga ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
topline skrev:
Et hvert alternativt budsjett fra opposisjonen vil inneholde påplussinger på viktige områder. Det er en av måtene å fri til velgerne på, for å komme til makten!
Viktigere er det hvor de vil ta pengene fra.....samt hva som egentlig er riktig nivå på de ulike områdene.
Nok blir det aldri, og alle de områdene som budsjettet nevner kunne sikkert tatt i mot ubegrenset med midler, noe som neppe ville vært fornuftig?
Derfor blir jeg ikke videre imponert over Frp sitt alternativ. Jeg er mer opptatt av prinsippene de vil styre etter. ::)
Enig i det du skriver....
FRP vil opprette et utenlandsbudsjett - rett og slett fordi penger brukt i utlandet i svært liten/ingen grad gir press i norsk økonomi. På denne måten kan de bruker noe mer penger - uten at det gir økt press - økt rente. Dette er også bekreftet av SSB som har kjørt FRP budsjettet i sine modeller og kommet frem til at renten ville være noe lavere med FRP enn med regjerings budsjett til tross for at dy bruker ca 15 MRD mer.

Jeg synes også det kan være viktig å nevne hva pengene går til. Man leser til stadighet at helsevesenet og utdanning vil bli rasert. Dette er ikke riktig. Satsingsområdene er nettopp:
Styrking av helsesektoren
Styrking av eldre/minstepensjon
Styrking av utdanning
Skatteletter til de som har lavest inntekt.

Og ja - jeg synes faktisk man kan bruke mer penger - så lenge statsbudsjettet går med 4-500 000 000 000,- i overskudd. Hvorfor kan vi ikke ta oss råd til litt mer....

Det er heller ikke slik at pengene går til forbuk - veldig mye av det går til investeringer. Husker ikke tallet eksakt - men av de 15 MRD de bruker mer enn regjeringen går nok rundt 10MRD til investeringer (7,5MRD til vei, så noe til forsvaret, sykehusutstyr, undervisningsutstyr, osv)....regner med at de fleste skjønner forksjellen på forbruk (AFP, 6 timers dag, osv) og investering (infrastruktur, utdanning, osv) i nasjonal sammenheng..

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
topline skrev:
Norske stat henter også inn en del milliarder i utbytte, gjennom sitt eierskap. Som går felleskapet til gode.
En vanlig prisingsmodell av aksjeselskaper er at dagens verdi er lik nåverdien av alle fremtidige utbytter. Enkelt forklart - verdien er like stor som det lånet du kan betale renter på med faste årlige utbytter - hvor renten er lik avkastningskravet.

Poenget er at utbytte reduserer verdien på de gjenværende aksjene. Så for staten er det dundrende likegyldig om de investerer i et firma som heter Statoil eller Burger King. De er priset i aksjemarkedet etter forventet inntjening og utbyttepolitikken påvirker ikke den langisktige verdien.

Et godt råd i finans er å ikke legge alle eggene i samme kurv, for da blir de knust hvis du mister den ene kurven.
Veldig mye av AS Norge sine verdier ligger på havets bunn i form av olje og gass. Vi er veldig utsatt for svingninger i oljeprisen. Det samme er StatoilHydro. Vi har altså to egg i samme kurv. Investeringene i oljefondet veier opp dette - og det er bra. Men AS Norge hadde tatt en lavere risiko ved å selge seg ned i StatoilHydro og heller investert pengene i andre selskaper (Og bare for å minne om det....andre selskaper betaler også ut utbytte)...

Mvh
OMF

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.248
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Jeg synes jo f x at det er betenkelig at vi har politikere og byråkrater som ikke makter å utnytte mer enn 40% av hver skattekrone som betales inn av inntektene våre.... (de resterende 60% forsvinner til ingenting i det store svarte hullet...........) Sånt skaper jo vekst og utvikling............ ::) ::) ::)

Skulle likt å vite hva min sjef sa, dersom jeg ikke maktet å utnytte ressursene bedre/mer effektivt enn som så..............

mvh
Proffen

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
OMF skrev:
topline skrev:
Enig i det du skriver....
FRP vil opprette et utenlandsbudsjett - rett og slett fordi penger brukt i utlandet i svært liten/ingen grad gir press i norsk økonomi. På denne måten kan de bruker noe mer penger - uten at det gir økt press - økt rente. Dette er også bekreftet av SSB som har kjørt FRP budsjettet i sine modeller og kommet frem til at renten ville være noe lavere med FRP enn med regjerings budsjett til tross for at dy bruker ca 15 MRD mer.

Jeg synes også det kan være viktig å nevne hva pengene går til. Man leser til stadighet at helsevesenet og utdanning vil bli rasert. Dette er ikke riktig. Satsingsområdene er nettopp:
Styrking av helsesektoren
Styrking av eldre/minstepensjon
Styrking av utdanning
Skatteletter til de som har lavest inntekt.

Og ja - jeg synes faktisk man kan bruke mer penger - så lenge statsbudsjettet går med 4-500 000 000 000,- i overskudd. Hvorfor kan vi ikke ta oss råd til litt mer....

Det er heller ikke slik at pengene går til forbuk - veldig mye av det går til investeringer. Husker ikke tallet eksakt - men av de 15 MRD de bruker mer enn regjeringen går nok rundt 10MRD til investeringer (7,5MRD til vei, så noe til forsvaret, sykehusutstyr, undervisningsutstyr, osv)....regner med at de fleste skjønner forksjellen på forbruk (AFP, 6 timers dag, osv) og investering (infrastruktur, utdanning, osv) i nasjonal sammenheng..

Mvh
OMF
Nå er ikke jeg så bekymret for økonomien ved et Frp styre, penger har vi jo nok av. ;)
Jeg er mer bekymret for områder som landbruk og næringsliv. Begge områder som jeg har tett på kroppen.

Jeg vil ikke ha noen rasering av norsk landbruk, men det tror jeg vil bli en konsekvens av Frp sin politikk, jeg vil ikke gamble på det motsatte.

Og vi har i dag et stabilt maktforhold i næringslivet mellom arbeidsgiver/arbeidstaker gjennom sentrale avtaler. Det sikrer ro, orden og ryddige forhold for begge sider. Dette er jo også Frp helt i mot.

Om vi skal ha forandring så må det være en mening med den. Og ikke bare fordi den gir mening ut fra et eller annet idealistisk standpunkt. Hva er vi faktisk tjent med?

Men "kartet" er som kjent ikke virkeligheten. Vi oppfatter alle omgivelsene forskjellig, også hva vi mener at vi er tjent med. Derfor har vi hver vår fasit på hva som er realitet. ;)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.296
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
V står i programmet for toleranse og kulturelt mangfold -- det syns mange velgere at vi har hatt mer enn nok av, men V bør ikke forandre sitt program av den grunn.

Toleranse for toleransens egen skyld, dvs uten substans, er intoleranse. Venstre er vel det eneste partiet vi godt kunne vært foruten....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Proffen skrev:
Jeg synes jo f x at det er betenkelig at vi har politikere og byråkrater som ikke makter å utnytte mer enn 40% av hver skattekrone som betales inn av inntektene våre.... (de resterende 60% forsvinner til ingenting i det store svarte hullet...........) Sånt skaper jo vekst og utvikling............ ::) ::) ::)

Skulle likt å vite hva min sjef sa, dersom jeg ikke maktet å utnytte ressursene bedre/mer effektivt enn som så..............

mvh
Proffen
Det er utrolig vanskelig å måle effektivitet i offentlig sektor - så slike tall skal man ikke stole helt på. Men som hevdet i en annen tråd her - så er det godt faglig grunnlag for å hevde at privat sektor er mer effektiv en offentlig.

Som en kuriositet kan det jo også nevnes at måling av BNP vil bli noe feilaktig da all offentlig virksomhet verdsettes til kostpris - da staten ikke driver med overskudd.

Mvh
OMF

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.296
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
FrP og tidligere Anders Langes parti for sterk nedsettelse av skatter og avgifter f.eks?

Jeg skulle ønske at det fantest et parti Norge som går inn for lavere avgifter. Alt høyresida prater om er skatter, som faktisk er lave i Norge. Når Høyre er i posisjon setter de også opp avgiftene, som er verdens høyeste fra før. Avgifter slår usosialt ut, i motsetning til skatt.
Til og med FRP prater bare skatt....

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg vil understreke at jeg IKKE har giddet å lese de 7 foregående sidene, men vil bare gjøre det klinkende klart at Hr. Kolberg ikke en gang kan knekke en nøtt!
Han er en posterboy for inkompetanse og fantasiverdenen AP lever i.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
topline skrev:
Nå er ikke jeg så bekymret for økonomien ved et Frp styre, penger har vi jo nok av. ;)
Jeg er mer bekymret for områder som landbruk og næringsliv. Begge områder som jeg har tett på kroppen.

Jeg vil ikke ha noen rasering av norsk landbruk, men det tror jeg vil bli en konsekvens av Frp sin politikk, jeg vil ikke gamble på det motsatte.
Landbruket vil lide – helt klart.
Men det er jo også noe fundamentalt galt med norsk landbruk når det gis mer subsidier i snitt pr bonde en det gjennomsnittsinntekten er – mao å parkere alt – og sende pengene i en konvolutt vil gi de samme utgiftene for staten og en dramatisk inntektsøkning for bøndene (nå er dette selvsagt ikke helt riktig da bøndene gir mye tilbake i form avskatt, arbeidsgiveravgift, moms og andre ting)

En nedbygging av tollmurer er også et svært viktig bidrag for å gi ulandene rettferdige betingelser handelsbetingelser. Dagens system er u-help med andre handen og handelsnekt med andre – dobbelmoral….

Jeg er nok like fullt for en mer gradvis overgang enn det FRP legger opp til….

topline skrev:
Og vi har i dag et stabilt maktforhold i næringslivet mellom arbeidsgiver/arbeidstaker gjennom sentrale avtaler. Det sikrer ro, orden og ryddige forhold for begge sider. Dette er jo også Frp helt i mot.
Dette er komplisert…..
Tror ikke vi skal begynne den debatten her, men det er klart at fagbevegelsen har gjort utrolig mye riktig og viktige ting. Men bildet er også litt mer komplisert enn som så….
Det er på langt nær alle som er inkludert i dette ”sikkerhetsnettet”, og jeg liker ikke helt hvordan fagbevegelsen forholder seg til de som ikke er med – der er det ikke så mye snakk om solidaritet osv….har man ikke bidratt så får man ingen ting….det er vel ikke dette samfunnet skal tuftes på?

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i saken, men det er klart at en svekkelse av fagbevegelsen også vil ha negative konsekvenser.

På et generelt grunnlag vil disse opptjente godene (være seg lønn, fritid, feriedager og avspasering) gjøre at arbeidet blir dyrere – noe som igjen svekker vår konkurransekraft. Det kan komme tøffe tider – og da kan man være nødt til å kutte i godt innarbeide tiltak.

topline skrev:
Om vi skal ha forandring så må det være en mening med den. Og ikke bare fordi den gir mening ut fra et eller annet idealistisk standpunkt. Hva er vi faktisk tjent med?
Men "kartet" er som kjent ikke virkeligheten. Vi oppfatter alle omgivelsene forskjellig, også hva vi mener at vi er tjent med. Derfor har vi hver vår fasit på hva som er realitet. ;)
Det er jo ingen snakk om store kursendringer mellom noen av disse partiene…..Det er noen små vrier her og der….FRP flytter vel på 2-3% av pengene…
Jeg mener ikke at vi skal skifte kurs for moro skyld. Men jeg synes faktisk vi skal se rundt oss og ta en titt på om alt er som det skal – og det virker det ikke som regjeringen gjør….vi drukner i penger og alikevel skal vi ha et jævla russisk krigsskip liggende og ruste i fjæra, helsekøene begynte å vokse med en gang Jens satte seg i stolen – hvorfor gjør de ikke noe med det….?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Voff skrev:
Jeg skulle ønske at det fantest et parti Norge som går inn for lavere avgifter. Alt høyresida prater om er skatter, som faktisk er lave i Norge. Når Høyre er i posisjon setter de også opp avgiftene, som er verdens høyeste fra før. Avgifter slår usosialt ut, i motsetning til skatt.
Til og med FRP prater bare skatt....
Igjen fra FRP sitt alternative statsbudsjett for 2008.

AVGIFTER
Bil
Red av avgift på bensin inkl mva fra 1. jan med 1 kr ifht regjeringen 1 313
Red av avgift på diesel inkl mva fra 1. jan med 1 kr ifht regjeringen 2 007
Årsavgift på alle kjøretøygrupper reduseres med 300 kr ifht Regjeringens
forslag
1 015
Vektårsavgift reduseres med 10% i alle satser 40
Omregistreringsavgift reduseres med 10% 205
Vrakpanten settes til 5000 kr for alle biler (post under Miljøverndep.) 0
Engangsavgift reduseres med 10% 1 300
5 880
Grensehandel
Fjerne sjokoladeavgiften fra 1. desember 2008 0
Alkoholavgifter, øl reduseres med 10%, vin og brennevin reduseres med
10%
841
Tobakksavgifter reduseres 10% 430
1 271
______________________________________Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett 2008
11
Tollreduksjoner
Fjerne toll på varer fra U-land (OECD-listen) 550
550
Annet
Redusere el-avgiften med 2 øre per kWh 860
Dokumentavgift reduseres med 10% som et første steg 560
Redusere gebyr for for sent betalt årsavgift fra 250 kr til 50 kr 48
Diverse 100
1 568
Arveavgiften, innslagspunkt økes til 500.000 kr 80
Ikke innføre CO2-avgift på innenriks luftfart med 10 øre/ltr 45
Ikke øke satsen på avgift på fyringsolje til samme nivå som el-avgift 500
Ikke innføre lav sats for fyringsolje innen treforedling 18
Ikke oppheve bruk av bagatellmessig støtte for næringsvirksomhet i
tiltakssonen
3
Ikke øke avgiften på snus med 10% 30
Ikke endre reglene for avgiftsfri oppbygging av skadet motorvogn 20
Ikke øke årsavgiften på dieselbiler 0
Ikke øke sektoravgifter bl.a til Kredittilsynet. 13
Pris- og kostnadsjustering av foreldrefradraget 31

Mvh
OMF

K

KindOfBlue

Gjest
Voff skrev:
KindOfBlue skrev:
V står i programmet for toleranse og kulturelt mangfold -- det syns mange velgere at vi har hatt mer enn nok av, men V bør ikke forandre sitt program av den grunn.

Toleranse for toleransens egen skyld, dvs uten substans, er intoleranse. Venstre er vel det eneste partiet vi godt kunne vært foruten....
Som du vil se litt etter, skriver jeg at vi i Norge har en tendens til å forveksle begrepet toleranse med grenseløs naivitet, og det er et problem, bl.a. Venstres.

Men programmet er verdt å strebe etter.

G

Gjestemedlem

Gjest
KindOfBlue skrev:
Voff skrev:
KindOfBlue skrev:

Som du vil se litt etter, skriver jeg at vi i Norge har en tendens til å forveksle begrepet toleranse med grenseløs naivitet, og det er et problem, bl.a. Venstres.

Men programmet er verdt å strebe etter.
Kombinerte vi frps masseoppsluting, venstres program, høyres representanter, krfs stahet, RVs manglende autoritetsfrykt, SPs vafler og SVs søte ungdomspolitikere med arbeiderparties lojale velgerbase og connections så tror jeg vi hadde vært i mål.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
...
Med dagens BNP på ca 2500 MRD hadde vi kanskje hatt 825 MRD mer å bruke....det er mer enn oljebidraget - og vi hadde hatt betydelig mer i periodene hvor oljeprisen ikke har vært så høy.
...
Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen ... vissomatat og dersomatat ... hypotetisk sludder.

mvh
KJ

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
...
...
...
Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen ... vissomatat og dersomatat ... hypotetisk sludder.

mvh
KJ
Hvor jeg vil hen.....prøve å vise at det faktisk er flere sider av en sak....mange ønsker jo å hevde at alt blir som i USA hvis FRP kommer til makten....og USA har faktisk hatt ca 1% høyere økonomisk vekst i snitt enn europa - og det kan skape mye mer velferd enn vår (til sammenligning) lille oljeformue....

Er vel ikke så mye mer sludder det jeg skriver enn innlegget jeg svarte på....

Mvh
OMF

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Hvor jeg vil hen.....prøve å vise at det faktisk er flere sider av en sak....mange ønsker jo å hevde at alt blir som i USA hvis FRP kommer til makten....og USA har faktisk hatt ca 1% høyere økonomisk vekst i snitt enn europa - og det kan skape mye mer velferd enn vår (til sammenligning) lille oljeformue....

Er vel ikke så mye mer sludder det jeg skriver enn innlegget jeg svarte på....

Mvh
OMF
Norge har også hatt en tildels betydelig høyere øknonomisk vekst enn gjenomsnittet for (vest-) Europa og OECD-landene siden ca midten av 70-tallet. Problemstillingen din var uansett hypotetisk og svakt fundert. EDIT Norge har i 2007 det nest høyeste nivået for BNP pr. innbygger i Europa, ca 84% høyere enn gjennomsnittet for EU (prisnivåjustert), kun slått av Luxenburg. DobbeltEdit: i faste prise har BNP pr capita i Norge vokst med 128% fra 1975 til 2006, dvs. en realvekst på 2,7% i gjennomsnitt pr år, vi tjener med andre ord reelt sett i dag omkring 205 000 kr mer i gjennomsnitt pr hode enn det vi gjorde i 1975.

mvh
KJ

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.296
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
En nedbygging av tollmurer er også et svært viktig bidrag for å gi ulandene rettferdige betingelser handelsbetingelser.

Hva dette dreier seg om er ønske om billigere mat (til tross for at mat aldri har vært billigere). Dette skal vi få til ved å betale så lite at kun svartinger (beklager utrykket!), fortrinnsvis i den tredje verden, gidder å jobbe for så lite. Man kan jo ikke behandle en hvit man slik, må vite. Dette er ren kolonialisme. Hva skjer den dagen de fattige er blitt rike at de ikke ønsker, eller trenger å "gi" bort mat til den vestlige verden? Eller ønsker man holde dem fattige forever slik at de vil selge oss mat for peanuts?
Av mange grunner, blant dem rent sikkerhetsmessig. Mener jeg at enhver nasjon bør ta sikte på å være i stand til å brøfø sin befolkning.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.296
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Men det er jo også noe fundamentalt galt med norsk landbruk når det gis mer subsidier i snitt pr bonde en det gjennomsnittsinntekten er – mao å parkere alt – og sende pengene i en konvolutt vil gi de samme utgiftene for staten og en dramatisk inntektsøkning for bøndene (nå er dette selvsagt ikke helt riktig da bøndene gir mye tilbake i form avskatt, arbeidsgiveravgift, moms og andre ting)

Det er det høye lønnsnivået til alle oss som ikke produserer noe som helst nyttig, samt et ekstremt avgiftsnivå, som gjør landbruk (og alt annet) dyrt i Norge. Landbruket lever ikke i et vakuum.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.296
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Igjen fra FRP sitt alternative statsbudsjett for 2008.

Ok :-[
Men like forbanna prater de bare skatt, noe som er helt tullete da skattenivået i Norge slett ikke er høyt.....

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
OMF skrev:
Det er jo ingen snakk om store kursendringer mellom noen av disse partiene…..Det er noen små vrier her og der….FRP flytter vel på 2-3% av pengene…
Jeg mener ikke at vi skal skifte kurs for moro skyld. Men jeg synes faktisk vi skal se rundt oss og ta en titt på om alt er som det skal – og det virker det ikke som regjeringen gjør….vi drukner i penger og alikevel skal vi ha et jævla russisk krigsskip liggende og ruste i fjæra, helsekøene begynte å vokse med en gang Jens satte seg i stolen – hvorfor gjør de ikke noe med det….?

Mvh
OMF
I teorien kan jeg også være enig i veldig mye. Selvsagt skulle vi ikke hatt helsekøer, sykehjemplass til alle osv...
Og Frp vil jo fikse alt det der, så hva er problemet? Jo, at det ikke finnes så enkle løsninger!

De vil blant annet bygge flere sykehus/sykehjem, ok.
Men hvem skal jobbe der da? Vi sliter alt i dag med mangel på arbeidskraft..?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.248
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
wotg skrev:
Jeg vil understreke at jeg IKKE har giddet å lese de 7 foregående sidene, men vil bare gjøre det klinkende klart at Hr. Kolberg ikke en gang kan knekke en nøtt!
Han er en posterboy for inkompetanse og fantasiverdenen AP lever i.
For min del, vil det eneste Kolberg gjerne kan knekke, være en fot... Eller for den saks skyld begge................ ;D

Finnes igrunnen bare et par politikere som irriterer meg mer; Trond Giske og Sylvia Brustad......

mvh
Proffen

M

maestro

Gjest
topline skrev:
I motsetning til deg tror jeg norsk landbruk vil blomstre som følge av lavere statlige overføringer. Jeg tror også at reduserte statlige tilskudd vil føre til en utløsning av kreativitet i kulturlivet som vil savne sidestykke.

Det er forskjell i å leve passivt på trygd og å ta ansvar for eget liv og virke.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
maestro skrev:
topline skrev:
I motsetning til deg tror jeg norsk landbruk vil blomstre som følge av lavere statlige overføringer. Jeg tror også at reduserte statlige tilskudd vil føre til en utløsning av kreativitet i kulturlivet som vil savne sidestykke.

Det er forskjell i å leve passivt på trygd og å ta ansvar for eget liv og virke.
Du Maestro, er du virkelig så naiv at du tror alle som ikke jobber 8-16 gjør det fordi de ikke gidder? Da tror jeg du bør ta en aldrig så liten runde til inn i tenkeboksen mann!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
Norge har også hatt en tildels betydelig høyere øknonomisk vekst enn gjenomsnittet for (vest-) Europa og OECD-landene siden ca midten av 70-tallet. Problemstillingen din var uansett hypotetisk og svakt fundert. EDIT Norge har i 2007 det nest høyeste nivået for BNP pr. innbygger i Europa, ca 84% høyere enn gjennomsnittet for EU (prisnivåjustert), kun slått av Luxenburg. DobbeltEdit: i faste prise har BNP pr capita i Norge vokst med 128% fra 1975 til 2006, dvs. en realvekst på 2,7% i gjennomsnitt pr år, vi tjener med andre ord reelt sett i dag omkring 205 000 kr mer i gjennomsnitt pr hode enn det vi gjorde i 1975.

mvh
KJ
Ja.....og....?
At BNP veksten i Norge har vært høy etter at vi fant oljen er jo ikke overraskende. Likefullt ligger veksten som sagt ca 1 prosent lavere enn i USA (som har ca 3,5%). Hva er det amerikanerne gjør som greier å opprettholde en høyere vekst...?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Voff skrev:
OMF skrev:
En nedbygging av tollmurer er også et svært viktig bidrag for å gi ulandene rettferdige betingelser handelsbetingelser.

Hva dette dreier seg om er ønske om billigere mat (til tross for at mat aldri har vært billigere). Dette skal vi få til ved å betale så lite at kun svartinger (beklager utrykket!), fortrinnsvis i den tredje verden, gidder å jobbe for så lite. Man kan jo ikke behandle en hvit man slik, må vite. Dette er ren kolonialisme. Hva skjer den dagen de fattige er blitt rike at de ikke ønsker, eller trenger å "gi" bort mat til den vestlige verden? Eller ønsker man holde dem fattige forever slik at de vil selge oss mat for peanuts?
Av mange grunner, blant dem rent sikkerhetsmessig. Mener jeg at enhver nasjon bør ta sikte på å være i stand til å brøfø sin befolkning.
Min svar til dette er vel at du ikke har skjønt problemstillingen....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Voff skrev:
OMF skrev:

Det er det høye lønnsnivået til alle oss som ikke produserer noe som helst nyttig, samt et ekstremt avgiftsnivå, som gjør landbruk (og alt annet) dyrt i Norge. Landbruket lever ikke i et vakuum.
Joda, men det er jo det høye lønnsnivået som gir oss velferden vi har....
Men bør vi egentlig drive med landbruk i Norge....klima tilsier jo ikke at vi skal det.....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
topline skrev:
I teorien kan jeg også være enig i veldig mye. Selvsagt skulle vi ikke hatt helsekøer, sykehjemplass til alle osv...
Og Frp vil jo fikse alt det der, så hva er problemet? Jo, at det ikke finnes så enkle løsninger!

De vil blant annet bygge flere sykehus/sykehjem, ok.
Men hvem skal jobbe der da? Vi sliter alt i dag med mangel på arbeidskraft..?
Hvorfor tror folk at det ikke finnes enkle løsninger....
Private sykehus har ledig kapasitet i både inn- og utland.....det er bare å bestille time og ta regningen når den kommer. Så er køen borte på kort tid. Bondevik gjorde dette - køen sank hver måned. Jens gjør det ikke - køene vokser igjen. Dette er ikke komplisert. Det er ikke noe problem å operere folk i England, Tyskland, Polen eller andre steder...vi trenger ikke arbeidskraft til dette. Det vil tvert i mot frigjøre arbeidskraft. Men neida...Jens vil ikke...staten sparer masse penger på det og...jeg skjønner det bare ikke.....

Mvh
OMF

M

maestro

Gjest
decibelius skrev:
maestro skrev:
topline skrev:

Du Maestro, er du virkelig så naiv at du tror alle som ikke jobber 8-16 gjør det fordi de ikke gidder? Da tror jeg du bør ta en aldrig så liten runde til inn i tenkeboksen mann!
Ikke alle, det finnes dem som av forskjellige grunner (handicap, sykdom ol.) ikke greier å skaffe nok inntekt til livets opprettholdelse, De må selvsagt komme inn under forkjellige støtteordninger. Jeg snakker her om oppegående og arbeidsføre mennesker, som vel innbefatter de fleste bønder og kulturarbeidere?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
KJ skrev:

mvh
KJ
Ja.....og....?
At BNP veksten i Norge har vært høy etter at vi fant oljen er jo ikke overraskende. Likefullt ligger veksten som sagt ca 1 prosent lavere enn i USA (som har ca 3,5%). Hva er det amerikanerne gjør som greier å opprettholde en høyere vekst...?

Mvh
OMF
3,5% nominelt eller reelt? For BNP totalt eller pr. capita? Hvilken befolkningsutvikling ligger evt. til grunn?

2,7% i innlegget mitt over er real veksten i BNP pr. capita. Norge har i 2007 drøyt 10% høyere BNP pr. capita enn USA (prisjustert) og ca 48% høyere enn i Sverige.

mvh
KJ

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.296
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Min svar til dette er vel at du ikke har skjønt problemstillingen....

Det har jeg. Dette solidaritetssluddere er det vel bare gammelsosialister med fotformsko som tror på. Hva det dreier seg om er at u-land skal produserer mat dritbillig for oss. Deretter skal vi eksportere varer og tjenester svindyrt.

Topp Bunn