Kolberg knekket FrP-koden, men

Antislubbert

Medlem
Ble medlem
04.08.2008
Antall liker
0
Antislubbert skrev:
Selv om Anders ikke kan derivasjon så til fingerspissene som han kanskje kunne gitt et mer differensiert utdanningssystem...
Ingen som tok den? Derivasjon er det samme som differensiering i et diskrét system. Min frilynte lystighet blir ikke verdsatt som den fortjener. :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
Antislubbert skrev:
Antislubbert skrev:
Selv om Anders ikke kan derivasjon så til fingerspissene som han kanskje kunne gitt et mer differensiert utdanningssystem...
Ingen som tok den? Derivasjon er det samme som differensiering i et diskrét system. Min frilynte lystighet blir ikke verdsatt som den fortjener. :-\
Hva kan du forvente av oss som er utdannet i enhensskolen?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
Antislubbert skrev:
BT skrev:
Eldste sønnen min har i følge læreren hans talenter godt utover det som er vanlig og han beklager at han ikke har mulighet for å stimulere dem så skolen blir interesant for ham. Da er det ikke rart at nivået på elevene her i landet er lavest i Europa.
Det er viktigere å sørge for at så mange som mulig blir produktive samfunnsborgere, enn å sørge for at noen få får utløst sin brillians. Selv om han har uutfylt potensiale så vil han høyst sannsynligvis allikevel bli en positiv samfunnsdeltager, han vil sikkert også stimulere sitt intellekt videre på egenhånd. Så jeg er ærlig talt ikke bekymret for din sønn. Hvis ressursene derimot tas fra de svake elevene for å styrke de flinkeste, så vil det føre til at førstnevnte gruppe i større grad faller helt utenfor, hvilket vil resultere i flere som går på trygd, økt belastning på velferdssystemet, mer kriminalitet og så videre.

Selv om Anders ikke kan derivasjon så til fingerspissene som han kanskje kunne gitt et mer differensiert utdanningssystem, så er det et langt mindre problem enn om Ronny blir analfabet og sprøytenarkoman fordi basisutdanning til de svake neglisjeres til fordel for spisskompetanse for de sterke...

I dagens vanlige klasserom er det eneste kriteriet for hvem som skal stues sammen hvilket å de er født. Dette kan være barn på helt forskjellig mentalt utviklingstrinn og med forskjellige behov, interesser og evner.

Dette ikke i noens interesser, annet enn dem som vil forsvare et tomt prisipp uansett mennskelige kostnader.
Lite spørsmål, har du unger på barneskole nivå i dag?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Antislubbert skrev:
BT skrev:
Eldste sønnen min har i følge læreren hans talenter godt utover det som er vanlig og han beklager at han ikke har mulighet for å stimulere dem så skolen blir interesant for ham. Da er det ikke rart at nivået på elevene her i landet er lavest i Europa.
Det er viktigere å sørge for at så mange som mulig blir produktive samfunnsborgere, enn å sørge for at noen få får utløst sin brillians. Selv om han har uutfylt potensiale så vil han høyst sannsynligvis allikevel bli en positiv samfunnsdeltager, han vil sikkert også stimulere sitt intellekt videre på egenhånd. Så jeg er ærlig talt ikke bekymret for din sønn. Hvis ressursene derimot tas fra de svake elevene for å styrke de flinkeste, så vil det føre til at førstnevnte gruppe i større grad faller helt utenfor, hvilket vil resultere i flere som går på trygd, økt belastning på velferdssystemet, mer kriminalitet og så videre.

Selv om Anders ikke kan derivasjon så til fingerspissene som han kanskje kunne gitt et mer differensiert utdanningssystem, så er det et langt mindre problem enn om Ronny blir analfabet og sprøytenarkoman fordi basisutdanning til de svake neglisjeres til fordel for spisskompetanse for de sterke...
Når ungdommen kjeder seg så mye på skolen at de søker spenning i kokain og amfetamin så synes jeg det er et stort problem. Det bør være mulig å løse dette uten at de svakeste neglisjeres.

G

Gjestemedlem

Gjest
Antislubbert skrev:
65finger skrev:
Norge har vel flest sprøytenarkomane per innbygger i vesteuropa.
Fordi sprøytenarkomane i andre land blir overlatt til seg selv og dør...
Så er det vel i samfunnets interesse å unnlate å gjenopplive disse da.. Var det ikke du som holder samfunnets interesser høyere enn enkeltmennskes rett til samfunnskaldelig utfoldelse?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Antislubbert skrev:
65finger skrev:
observerer rørende omsorg i oslo etter en tur fra Egertorget til Østbanen. grattis med svart belte i flåsete kommentarer forresten

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Antislubbert skrev:
65finger skrev:
2.316 døde av overdose på ti år

Mens resten av Europa opplever en drastisk nedgang i overdosedødstall, går Norge i motsatt retning. I en ny bok samler norske leger, rusmisbrukere og pårørende seg i ett knallhardt oppgjør med norsk narkotikapolitikk.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article337199.ece

Antislubbert

Medlem
Ble medlem
04.08.2008
Antall liker
0
BT skrev:
Når ungdommen kjeder seg så mye på skolen at de søker spenning i kokain og amfetamin så synes jeg det er et stort problem. Det bør være mulig å løse dette uten at de svakeste neglisjeres.
Narkotika er mye mer utbredt blant skolesvake enn skolesterke, det er de man må fokusere på. Ja; selvsagt kan enhetsskolen alltid bli bedre, samtidig som man må ha sterkere nulltoleranse ovenfor rusmisbruk generelt og narkotika spesielt.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
General8 skrev:
Hver gang Martin Kolberg åpner kjeften, vinner frp stemmer. Genialt.
Jeg tror ikke vi skal være så redde for frp i fire år. Gjør de det dårlig, kan jo kolberg & co komme inne å rydde opp.
Hvis Frp får sjansen og roter det til, kan jo alltids Jens og Rotta komme inn og styre renten til himmels igjen......... ;D

mvh
PRoffen

Antislubbert

Medlem
Ble medlem
04.08.2008
Antall liker
0
Jeg begynner å se hvorfor klagepartiet har blitt så stort. Dæven, vi bor i verdens beste land og alt folk gjør er å kritisere politikerne som har æren for at det er slik...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Antislubbert skrev:
Jeg begynner å se hvorfor klagepartiet har blitt så stort. Dæven, vi bor i verdens beste land og alt folk gjør er å kritisere politikerne som har æren for at det er slik...
Fordi det er oljen som har ført oss dit og ikke politikerne.

G

Gjestemedlem

Gjest
Antislubbert skrev:
BT skrev:
Narkotika er mye mer utbredt blant skolesvake enn skolesterke, det er de man må fokusere på. Ja; selvsagt kan enhetsskolen alltid bli bedre, samtidig som man må ha sterkere nulltoleranse ovenfor rusmisbruk generelt og narkotika spesielt.
Nulltoleranse skaper en utolerant, utrivelig og dystert samfunn. Toleranse for mennesker og deres livsutfolselse er en mye bedre vei å gå. Det er bedre å heller se på hvordan man kan minimere skadevirkinger av rusbruk heller enn hvordan en kan gjøre livet mest mulig surt for dem som liker rusopplevelser og lever litt på siden av det besteborgelige samfunnet.

Antislubbert

Medlem
Ble medlem
04.08.2008
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
Så er det vel i samfunnets interesse å unnlate å gjenopplive disse da.. Var det ikke du som holder samfunnets interesser høyere enn enkeltmennskes rett til samfunnskaldelig utfoldelse?
Det er da ikke i samfunnets interesse at narkomane dør. Jeg formoder at også du har en viss tro på det gode i mennesket? Alle kan komme over sine demoner og bli ressursmennesker, bare de får riktige incentiver fra samfunnet. Mer pisk til de som sprer giften, mer gulrot til de som lider sterkest under den.

Nulltoleranse skaper en utolerant, utrivelig og dystert samfunn. Toleranse for mennesker og deres livsutfolselse er en mye bedre vei å gå.
Jeg betrakter ikke selvskading og avhengighet som "livsutfoldelse". Avhengighet umuliggjør livsutfoldelse.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Antislubbert skrev:
Ja .. som i Iran, Saudi Arabia og Russland. Alt er oljen sin skyld.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Antislubbert skrev:
BT skrev:
Fordi vi er så udugelige at vi bare klarer å holde fokus på ett sted?

Nulltoleransepolitikken er det eneste vi har prøvd her i landet - og vi ser jo hvor den har ført oss: samme sted som skolepolitikken - verst i Europa.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Antislubbert skrev:
Ja .. som i Iran, Saudi Arabia og Russland. Alt er oljen sin skyld.
Joda, det kunne vært verre enn det er - vi kunne vært styrt av kommunister eller muslimske fundamentalister.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
...
I dagens vanlige klasserom er det eneste kriteriet for hvem som skal stues sammen hvilket å de er født. Dette kan være barn på helt forskjellig mentalt utviklingstrinn og med forskjellige behov, interesser og evner.

Dette ikke i noens interesser, annet enn dem som vil forsvare et tomt prisipp uansett mennskelige kostnader.
Disse dimensjonene av utdannings/skole politikk er jeg vedlig ambvivalent til: på den ene siden så må den norske skolen bli mye bedre til å aktivisere, stimulere og utvikle både de «flinkeste» og de «dårligste» elevene. På den andre siden ser jeg potensielt sett svært negative virkninger av ulike former for «styrt» «segregering» av elever (utover den rent aldersmessige og geografiske «segregeringen»), enten det er ovenfra i form av utforming av skolesystemet eller nedenifra i form av «valgfrihet» for elever og foreldre. «Segregering» i ulike former vil fort kunne bidra til å «underminere» elevenes utvikling av «sosial» kompetanse mv.

mvh
KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
Antislubbert skrev:
Det er da ikke i samfunnets interesse at narkomane dør.
Hvorfor ikke? Disse er da uproduktive slaur som kun snylter på hardt arbeidende mennskers opparbeidede sosiale rettigheter. Ikke jobber de, de er utgiftsposter, usosiale utskudd, og representerer vel absolutt alt som er motsatt av den samfunnsnyttige idealborger som utrfører jobben å fabrikkgulevt med et smil, betaler sin skatt og partikontigent og med rak rygg og hevet hode kan si at de reperesenter og bygger landet til felles beste.

Disse passer ikke inn i den modellen AS.

Jeg formoder at også du har en viss tro på det gode i mennesket?
Mennesker er mennesker. Noen er gode andre har ikke mye av dette i seg. Men nå er vi jo rett over i religøsiteten som du vilel bort i fra igjen. God/Ond egner seg som Bushmerkelapper og ikke som utilitariske pragmatiske kategorier.

Alle kan komme over sine demoner og bli ressursmennesker, bare de får riktige incentiver fra samfunnet. Mer pisk til de som sprer giften, mer gulrot til de som lider sterkest under den.
Så omskolering, og realignemt camps eller noe slikt kanskje. Forme dem tilbake til arbeidere i det store samfunnsmaskineriet? Another brick in the wall?

Jeg betrakter ikke selvskading som "livsutfoldelse".
Nei og dermet anerkjenner du heller ikke andre mennekers rett til å ta beslutninger på egne vegne som du og dine likesinnede er uenig i.

Jeg holder denne retten til å skade meg selv som svært vesentlig.

Jeg vil høre på lite oppbyggelig musikk, klatre i et tre selv om jeg kan falle ned, hoppe i en fallekjerm selv om jeg kan brekke bena, stemme et tulleparti bare på trass, spise fleinsopp til trærne danser jenka, spise sjokolade til jeg legger på meg 2 kilo, gå på rødt lys i trafikken, la være å høre på morgenandakten og vise fingen til de totalitære menneskene som vil nekte meg alt dette.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Joda, det kunne vært verre enn det er - vi kunne vært styrt av kommunister eller muslimske fundamentalister.
Politikere det også.

Antislubbert

Medlem
Ble medlem
04.08.2008
Antall liker
0
BT skrev:
Dette er bare noen få eksempler hvor store naturressurser ikke bare har unnlatt å gi et bedre samfunn, men faktisk har bidratt direkte til dets forfall:

Australia - Gull
Azerbaijan - Olje
Alberta, Canada - Olje
Chile - Kobbe
Malaysia - Olje
Mexico - Olje
Nederland - Gass
Nigeria - Olje
Spania - Hapsburg-Spania vasset over av gull og naturrikdommer, men brøt sammen.
England - Finans
USA - Bomullsproduksjon på 1800-tallet ødelegger industrialiseringen.
Venezuela - Olje.

For mer kan du begynne her: http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_disease

Norge har store naturressurser og har allikevel klart å beholde en levedyktig landbasert industri, høy grad av teknologisk utvikling og kompetanse, en sterk valuta, et kontrollert budsjett og en sterk velferdsstat. I historisk sammenheng er det nesten unikt.

"Kunne vært verre"...FrP-propaganda; naturressurser har aldri i hele menneskehetens historie blitt administrert bedre.

G

Gjestemedlem

Gjest
KJ skrev:
Gjestemedlem skrev:
...

Disse dimensjonene av utdannings/skole politikk er jeg vedlig ambvivalent til: på den ene siden så må den norske skolen bli mye bedre til å aktivisere, stimulere og utvikle både de «flinkeste» og de «dårligste» elevene. På den andre siden ser jeg potensielt sett svært negative virkninger av ulike former for «styrt» «segregering» av elever (utover den rent aldersmessige og geografiske «segregeringen»), enten det er ovenfra i form av utforming av skolesystemet eller nedenifra i form av «valgfrihet» for elever og foreldre. «Segregering» i ulike former vil fort kunne bidra til å «underminere» elevenes utvikling av «sosial» kompetanse mv.

mvh
KJ
Jeg vet ikke om jeg er enig med det. I en læresituasjon der de flinke, de middelmådige og de urgjerlige samles vil det fort danne deg tapere og vinnere også. Her er kontrastene til å ta og føle på hver eneste dag. Her møte de svake daglig sine overmenn og mister ofte motet og utvikler personlighetstrekk som ikke nødvendigvis er i hverken deres eller andres interesse som et rent forsvar mot sin demonstrerte utilstrekkelighet i den daglige skolesituasjon.

Samler man dem på samme nivå og tilrettelegger undevisningen slik at den hverken går over hodene på eller oppleves som fornærmede utilstrekkelig så tror jeg det vil oppleves bedre og mer samlende for de fleste.

Ja, mange havner kanskje i en gruppe som har laveree eller høyere sosial status enn de andre. Men likevel tro jeg at den tilhørighet de kan finne i gruppen overveier dette i det daglige. Det er jo gjene slik i dag også at dem som velger linjer, fag og skoler som er vanskligere å komme inn på opplever dette som mer ønskelig enn dem som velger linjer som ikke er like krevende teorietisk. Men det er likevel ikke usannsynøig at mange av dem som velger sistnevnte vil triver bedre her, vil mestre det bedre og dermed oppleve et bedre selvbilde på sikt enn om de plasseres i en situasjon der de ikke mestrer.

Den frustrasjonen som mange føler av ikekå mestre, spesielt når de andre elevene rundt en er mer skadelig for selvbildet enn om de er i en gruppe med likesinnede men virkelig opplever at læringsmaterilert er godt tilpasset, og der de ikke alltid havner på bakerste rad med gatebilmagasinet gjemt i matteboka.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Antislubbert skrev:
BT skrev:
Dette er bare noen få eksempler hvor store naturressurser ikke bare har unnlatt å gi et bedre samfunn, men faktisk har bidratt direkte til dets forfall:

Australia - Gull
Azerbaijan - Olje
Alberta, Canada - Olje
Chile - Kobbe
Malaysia - Olje
Mexico - Olje
Nederland - Gass
Nigeria - Olje
Spania - Hapsburg-Spania vasset over av gull og naturrikdommer, men brøt sammen.
England - Finans
USA - Bomullsproduksjon på 1800-tallet ødelegger industrialiseringen.
Venezuela - Olje.

For mer kan du begynne her: http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_disease

Norge har store naturressurser og har allikevel klart å beholde en levedyktig landbasert industri, høy grad av teknologisk utvikling og kompetanse, en sterk valuta, et kontrollert budsjett og en sterk velferdsstat. I historisk sammenheng er det nesten unikt.

"Kunne vært verre"...FrP-propaganda; naturressurser har aldri i hele menneskehetens historie blitt administrert bedre.
Hø?
Driver jeg FrP-propaganda?
og jeg som aldri har stemt på FrP engang.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg bryr meg bare om 2 norske politikere, og det er Thorstein Dale og Erling Folkvord.
Ikke fordi de tilhører det de gjør men fordi de er ÆRLIGE folk. Resten av topp politikerne kan drite og dra fordi de juger så de tror det selv - ÆSJ. :mad:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.710
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
topline skrev:
BT skrev:
Så hvis dette er rett spor da er det på tide å bytte fra sporvei til noe som fungerer bedre.
Som å nedprioritere skolen for å kunne kutte eiendomskatten?
(Ref: Nittedal kommune, Høyre styrt fra i fjor høst...)
Litt saksopplysning (skader jo aldri med lit fakta)

Fra FRP sitt alternative budsjett for 2008. Dette er påplusninger i forhold til det rødgrønne budsjettet. Alle tallene i millioner kroner...

Slutt på hvileskjæret
(Kirke-, utdannings- og forskningskomiteens budsjettområde)
Satsningsområde (mill) Noter
? Styrkning av forskningsfondet (Ramme 0) 34 000
? Digitale læremidler i videregående skole 25
? Mer til elever med særskilte behov 55
? Skolefrukt til alle i grunnskolen 80
? Økt tilskudd til private skoler 95
? Styrkning av universitetene 292
? Styrkning av høyskolene 223
? Større utstyrsanskaffelser for universiteter og
høyskoler
610 Hvorav 480 mill. kroner fra
utenlandsbudsjettet.
? Økt kirkelig virksomhet 54
? Økt utdanningsstipend 50
? Økt rentekompensasjon skole- og kirkebygg 33
? Styrking av grunnopplæringen (grunnskole) 400 Økning i rammetilskudd til
kommunene (Ramme 18)
? Styrking av grunnopplæringen (videregående
skole)
200 Økning i rammetilskudd til
fylkeskommunene (Ramme 18)

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Er finans en naturressurs?

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
OMF skrev:
topline skrev:
BT skrev:
Så hvis dette er rett spor da er det på tide å bytte fra sporvei til noe som fungerer bedre.
Som å nedprioritere skolen for å kunne kutte eiendomskatten?
(Ref: Nittedal kommune, Høyre styrt fra i fjor høst...)
Litt saksopplysning (skader jo aldri med lit fakta)

Fra FRP sitt alternative budsjett for 2008. Dette er påplusninger i forhold til det rødgrønne budsjettet. Alle tallene i millioner kroner...

Slutt på hvileskjæret
(Kirke-, utdannings- og forskningskomiteens budsjettområde)
Satsningsområde (mill) Noter
? Styrkning av forskningsfondet (Ramme 0) 34 000
? Digitale læremidler i videregående skole 25
? Mer til elever med særskilte behov 55
? Skolefrukt til alle i grunnskolen 80
? Økt tilskudd til private skoler 95
? Styrkning av universitetene 292
? Styrkning av høyskolene 223
? Større utstyrsanskaffelser for universiteter og
høyskoler
610 Hvorav 480 mill. kroner fra
utenlandsbudsjettet.
? Økt kirkelig virksomhet 54
? Økt utdanningsstipend 50
? Økt rentekompensasjon skole- og kirkebygg 33
? Styrking av grunnopplæringen (grunnskole) 400 Økning i rammetilskudd til
kommunene (Ramme 18)
? Styrking av grunnopplæringen (videregående
skole)
200 Økning i rammetilskudd til
fylkeskommunene (Ramme 18)

Mvh
OMF
Og disse pengene kommer hvorfra?

G

Gjestemedlem

Gjest
larsggu skrev:
Og disse pengene kommer hvorfra?
Statens pensjonsfond utland, slik som det meste annet av løfter om påplussinger er forestilt finansiert.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Var det noen som så reflektor på NRK2 i går?
En finsk lærer ble plassert i en svensk 6. klasse, og svensk lærer ditto i finland.

Et ord som dekker opplevelsen for begge er vel kultursjokk.

Mens den svenske læreren kom til en konsentrert, lærevillig klasse med respekt og orden, møtte den finske læreren totalt anarki.

Ikke rart den finske skolen scorer best i Europa, mens den svenske ligger på bunn sammen med Norge.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Valentino skrev:
Nederland? Hæ?
Jeg hadde gleden av å seile forbi flere nederlandske olje/gassinstallasjoner i den engelske kanal i sommer.
Så Nederland er i oljebransjen ja, men i motsetning til Norge, klarer de til tross for dette, og holde vedlike skoler og infrastruktur.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Var det noen som så reflektor på NRK2 i går?
En finsk lærer ble plassert i en svensk 6. klasse, og svensk lærer ditto i finland.

Et ord som dekker opplevelsen for begge er vel kultursjokk.

Mens den svenske læreren kom til en konsentrert, lærevillig klasse med respekt og orden, møtte den finske læreren totalt anarki.

Ikke rart den finske skolen scorer best i Europa, mens den svenske ligger på bunn sammen med Norge.
Ja det statistiske grunnlaget av to håndplukkede skoleklasser i et undeholdningsprogram på fjernsynet er vel overveldende tilsrekkelig for bombastiske konklusjoner. :-\

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
BT skrev:
Antislubbert skrev:
SIMPLY FORDI DET KUNNE VÆRT SÅ MEGET BEDRE!!!

mvh
Proffen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Nederland? Hæ?
Nederland ifm olje og gasse bør være en missforståelse ... tulipaner derimot!

Tulipan krakket i Nederland i 1637 er en av de større kuriositetene i økonomisk historie.

mvh
KJ

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.710
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Antislubbert skrev:

Dette har du utrolig rett i - Norge er/har vært meget dyktige og høster stor anerkjennelse internasjonalt for dette.

Derimot er det i tiden fremover svært svært viktig at vi ikke syr for store puter under armene (AFP, 6 timers dag, for gode trygde/syke/helse ordninger) samtidig som vi passer på å opprettholde konkurranseevnen ved privatiser, konkurranseutsetting, effektivisering....

Ellers er det vist nok å nevne "Dutch desease" på finansdepartementets julebord for å skape dårlig stemning... ;D ;D

Siden vi tross alt er der vi er i dag (takk til AP - men det er ikke sikkert Norge hadde vært noe være med andre ved rattet.....Norge var ikke all verden i 1975 før vi fant oljen)....hvorfor skal vi sammenligne oss med andre land...jeg skjønner i det store og hele ikke argumentet at man ikke kan klage over å måtte dø på TV stuen, vente 8 måneder på en opererasjon, kjøre krøttersti fordi vi i gjennomsnitt har det best i verden....det er jo et ambisjonsnivå som er lavere en førstekullsstudenet på HF.

Mvh
OMF

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Valentino skrev:
Nederland? Hæ?
Jeg hadde gleden av å seile forbi flere nederlandske olje/gassinstallasjoner i den engelske kanal i sommer.
Så Nederland er i oljebransjen ja, men i motsetning til Norge, klarer de til tross for dette, og holde vedlike skoler og infrastruktur.
Mindre innfrastrukturmasse pr. capita.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Siden vi tross alt er der vi er i dag (takk til AP - men det er ikke sikkert Norge hadde vært noe være med andre ved rattet.....
FrP og tidligere Anders Langes parti for sterk nedsettelse av skatter og avgifter f.eks? Så vidt jeg har fått med meg har de ved flere anledninger på 1970-tallet gått inn for å selge de framtidige oljerettigheten å norsk sokkel en-block ...

mvh
KJ

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Proffen skrev:
BT skrev:
Antislubbert skrev:
SIMPLY FORDI DET KUNNE VÆRT SÅ MEGET BEDRE!!!

mvh
Proffen
Det er naturligvis også et moment...

Antislubbert

Medlem
Ble medlem
04.08.2008
Antall liker
0
KJ skrev:
Valentino skrev:
Nederland? Hæ?
Nederland ifm olje og gasse bør være en missforståelse ... tulipaner derimot!
Dutch disease is an economic concept that tries to explain the apparent relationship between the exploitation of natural resources and a decline in the manufacturing sector combined with moral fallout.(...) The term was coined in 1977 by The Economist to describe the decline of the manufacturing sector in the Netherlands after the discovery of natural gas in the 1960s, culminating in the world's biggest Public-Private Partnership (P3) N.V. Nederlandse Gasunie between Esso -now ExxonMobil, Shell and the Dutch government in 1963.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_disease

Topp Bunn