Kobling av høyttalere

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.370
Sted
Nøtterøy
Jeg føler meg uvitende og grønn på området, men hvordan kobler dere høyttalerene? Brukte alltid de to nederste terminalene men fikk et tips om å koble rød (pluss) til øverste terminaler og svart (minus) på nederste. Gjorde mye med lyden synes jeg. Mer oppløst diskant og mer trøkk bassen.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.227
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har aldri hørt noen gjort det slik før, mulig det har noe for seg. Jeg er alt for konservativ 🤣

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.406
Sted
Ytterst i havgapet...
Med mindre de er noe feil med plugger, kontakter etc etc så finnes det absolut ingen logisk teknisk begrunnelse for at det skal være en forskjell..
-på den annen side,- hvis man tror nok på at det er en forskjell, så er det kanskje det... uten at det overhodet er mulig å føre teknisk bevis for at det er slik...
Gjelder som kjent det meste innnen "HiEnd".... :cool:

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.370
Sted
Nøtterøy
Er vel helt enig i det. Ulogisk at det skal være en forskjell men absolutt verdt et forsøk. 😋

iGlenn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2019
Antall liker
360
IMG_6876.JPG

Hva får jeg da? Både mer og mindre oppløst diskant? Og i tillegg både mer og mindre trøkk i bassen? :unsure:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.492
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Jeg føler meg uvitende og grønn på området, men hvordan kobler dere høyttalerene? Brukte alltid de to nederste terminalene men fikk et tips om å koble rød (pluss) til øverste terminaler og svart (minus) på nederste. Gjorde mye med lyden synes jeg. Mer oppløst diskant og mer trøkk bassen.
Jeg praktiserte diagonal kobling med jumpere tidligere. På de høyttalerkablene (AU24 se) jeg jeg hadde da så ga det meg en livligere og åpnere diskant. Med de høyttalerkablene jeg har nå så har jeg gått bort fra diagonal kobling. Det ble for livlig i diskanten. Dette er jo gratis å prøve og tar kun noen minutter. Bilde fra den gang jeg koblet diagonalt.
IMG_6837.jpeg

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
At det skal utgjøre en forskjell er for meg ubegripelig. Men oppfattes det bedre eller dårligere så velg det som oppfattes best.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Antall liker
4.459
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
2
Er vel absolutt ingen grunn til at det skal låte annerledes enn koblet opp på vanlig måte (med pluss og minus inn på nedre terminaler, eller øvre), med mindre laskene/jumpere farger lyden, noe jeg har vondt for å tro med så korte kabler. Hvis du har mulighet til det, og måler nærfelt og det er forskjell, ville jeg ha skjekket om det er feil med noe her.

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Antall liker
61
Torget vurderinger
6
Er vel absolutt ingen grunn til at det skal låte annerledes enn koblet opp på vanlig måte (med pluss og minus inn på nedre terminaler, eller øvre), med mindre laskene/jumpere farger lyden, noe jeg har vondt for å tro med så korte kabler. Hvis du har mulighet til det, og måler nærfelt og det er forskjell, ville jeg ha skjekket om det er feil med noe her.

Eichmanns patenterte Ratio-design bruker returledere som har større diameter enn signalledere, noe som resulterer i overlegen lydkvalitet.
6 oksygenfrie kobberledere av høy kvalitet er presist justert og stivt festet

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.077
Sted
Holmestrand
Eichmanns patenterte Ratio-design bruker returledere som har større diameter enn signalledere, noe som resulterer i overlegen lydkvalitet.
Returleder?
Signalleder?
😳
Grei gjerne ut.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.077
Sted
Holmestrand
Kobber er vel i utganspunktet oksygenfritt?

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Antall liker
4.459
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
2
Dette høres veldig rart ut. Har du målinger som bekrefter påstander, gjerne også en forklaring på hvordan noe sånt er mulig. Returledere er nytt for meg, har aldri før hørt noe sånt før. Høyttalerkabler har pluss og minus, og de skal ha samme tversnitt og egenskaper for at kabelen skal fungere på rett måte.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Google er min venn og jeg fant litt om Eichmann

Bl.a.
“Electronic theory suggests that both conductors of a two-core cable (such as figure-eight cable) should be the same size and mass,” explains Eichmann. “The ratio minimizes reactance and skin effect problems by forcing the return conductor to respond more rapidly to signals transmitted through the signal conductor. This provides a balance of reactance and a control of skin effect to the extent that all frequencies appear to have a uniform speed and arrival time, analogous to the effect of wind on a speeding bullet. The faster the bullet, the less influence wind has on its movement.
“The result,” claims Eichmann, “is dramatically cleaner signal transfer, which translates to improved sound and image quality when applied to analogue and digital cables for audio/video applications. Cables incorporating this ratio provide superior performance in all systems-tube or solid state, analogue or digital.”

Application of the ratio is heard at its best in the eXpress 6 interconnect terminated with the Bullet Plug. Rob Woodland, Eichmann Technologies Managing Director, points out that the
“6” in eXpress 6 refers to the number of conductors, not the purity of the conventionally drawn, solid Oxygen Free Copper (OFC) wire, which is rated four/nines pure. Only one pair of the 22 AWG and 18 AWG (gauges approximate) conductors is connected. The four remaining wires-two pairs of the same diameter for the signal and return-are the heart of the eXpress 6 EMF Control System.

Woodland stresses that signal and return wire diameters are held
rigidly to a tolerance of .005mm, ensuring that a conductor pair reflecting the Eichmann Ratio will perform as designed- and perform, they do. More on that, anon.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Antall liker
4.459
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
2
Jada, dette er som ventet bare bullshit og svada fra Eichmann. Salgsargumenter for kabler som høres veldig vitenskapelig og fint ut, men som ikke har noen bakkekontakt overhode.
Ellers er jo dette egentlig en liten avsporing i forhold til til spørsmålet fra @Andy, som gjalt måten å koble opp biwiring på.

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.643
Torget vurderinger
1
Når jeg kabler opp høyttalerne mine så lar jeg kablene spille i revers en ukes tid. Dette gir en langt dypere bass med mer bakoversveis, og forskjellen kan beskrives som forskjellen mellom en hetro-promp før ("pffssst") og homo-promp etter ("HOHHH!") Det virker som om alt grumset som hekter seg fast i kabelen over tid løsner ved motstrøms-lyd.
Anbefales på det sterkeste, og en sparer forbasket mye penger på dette her.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.010
Torget vurderinger
1
Hva er retur og hva er sender på et AC signal? Det er tross alt det som det dreier seg om..
Så lenge kabelen er tykk nok til den effekten som skal brukes, så har det ikke noe betydning lengre.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.304
Sted
Horten
Tipper denne Eichmann har "adoptert" prinsippet med godt samla tverrsnitt på shield på ubalanserte/rca kabler, og bruker det på høyttalerkabler.
Bare tull selvsagt, men selger nok mye pga skapt usikkerhet i haifai-folket.:cool:

Topp Bunn