Dyr, jakt, våpen og fiske Kniver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Begynte med dette her selv for rundt et år side. Vanedannende.

    Har et morten håkonsen blad eg skal lage barnekniv av men er ikke i nærheten så dyktig som dette
    Det kommer etter hvert som du får erfaring det. Det beste rådet jeg kan gi deg, er å bruke den tida som er nødvendig, og vær nøye!
    Når jeg startet med knivnmaking, hadde jeg alt for dårlig tid. Alle knivene skulle helst "vært ferdig i går". Resultatet ble deretter. Nå tar jeg meg god tid og resultatet blir mye bedre. Bare på frontstykke, der bladet skal inn i skjeftet, kan jeg bruke mange timer for å få til det ultimatet resultatet. Stykket skal sitte så tett inntil bladet, at ikke engang lim skal tyte ut der når man limer. Det gjør det selvfølgelig hvis du limer et helt stykke tre, uten innlegg. men det har jeg sluttet med :)

    mvh
    Lars
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tålmodighet er en dyd - og du verden for noen resultater på det du lager:)
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.648
    Antall liker
    4.088
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Sista rundan igår 95 km innan Mallorca, krispigt på slutet. -3 i morse.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Denne tråden skuffer aldri ... kunstverk serveres med jevne mellomrom.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Flott arbeid, Lars.

    Her går jeg OT så det synger, men her vet jo folket hva det er snakk om:
    Jeg skjeftet om et par små snekkerøkser i går kveld; jeg kjøper gjerne rustklumper på gjenbrukstorg osv, det har blitt mange tappjern og mye fint verktøy av det.
    Så: Hvem i hule heite helsike har funnet ut at det er en god idé å legge et tjukt lag med PU-lakk på et økseskaft? Greit hvis øksa skal stå i en hoggestabbe og se pen ut, men det er jo reine vassblemmefabrikken ved litt aktivt bruk! Grrm. Rettnok var det Biltemaskaft, men hickory-en var helt grei; og jeg fant da et par med god retning på veden. Tok meg like lang tid å skrape av lakken og skvette på litt linolje, som selve skjeftinga.

    Unnskyld OT'en, men jeg måtte bare.

    B
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen folket!
    Jeg har et lite spørsmål til dere som er inne på denne tråden. Håper noen av dere gidder å svare meg.
    De to knivene som er avbildet ovenfor er solgt til en person. Vet ikke om jeg har sagt dette tidliger i tråden her, men jeg kjøper bladene fra en svensk kunstner som heter Mattias Styrefors. Disse bladene er veldig kompliserte å lage, og jeg betaler 2800,- pr blad. Personlig synes jeg ikke det er noen upris, når jeg vet hvor mye arbeid som ligger bak å lage et slikt Damask-blad.

    Så for meg å lage en kniv, kommer på et sted mellom 3 og 3500,- i selvkost, alt etter hva slags materialer jeg bruker i knivene. Tiden jeg bruker på en kniv er alt fra 20 timer for de enkleste, til 40 timer for de mest avanserte, (som de ovenfor her som består av 14 deler)
    Spørsmålet mitt er da som følgende:

    Hva er fornuftig å ta for en slik kniv?

    Jeg har fått flere henvendelser fra forumsmedlemmer, men jeg tror de får bakoversveis når de får en pris. Jeg tror ikke de er klar over hvor mye jobb det ligger bak en sånn kniv, og forventer kanskje å få dem omtrent gratis?
    De kan gå i butikken å kjøpe en "fin" kniv for et sted mellom 500 og 1000.- men da får de en kniv som flere hundre tusen andre har. Hver kniv vi knivmakere gjør, er jo unik i seg selv. One of a kind for å si det slik.

    Jeg skriver ikke dette for å markedsføre meg selv, men jeg blir litt frustrert over manglende forståelse, derfor spørsmålet mitt til dere.
    Håper noen av dere tar dere bryet verdt å svare!

    mvh
    Lars
     
    Sist redigert:

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Fin hobby om man ser på det som hobby, men er vel ingen som gjør slikt arbeid gratis. Har ingen anelse hva slike kniver vanligvis koster men utfra materialkost og timer som blir brukt vil jeg regne med alt fra 15-25k. er jeg på villspor?

    Hei igjen folket!
    Jeg har et lite spørsmål til dere som er inne på denne tråden. Håper noen av dere gidder å svare meg.
    De to knivene som er avbildet ovenfor er solgt til en person. Vet ikke om jeg har sagt dette tidliger i tråden her, men jeg kjøper bladene fra en svensk kunstner som heter Mattias Styrefors. Disse bladene er veldig kompliserte å lage, og jeg betaler 2800,- pr blad. Personlig synes jeg ikke det er noen upris, når jeg vet hvor mye arbeid som ligger bak å lage et slikt Damask-blad.

    Så for meg å lage en kniv, kommer på et sted mellom 3 og 3500,- i selvkost, alt etter hva slags materialer jeg burker i knivene. Tiden jeg bruker på en kniv er alt fra 20 timer for de enkleste, til 40 timer for de mest avanserte, (som de ovenfor her som består av 14 deler)
    Spørsmålet mitt er da som følgende:

    Hva er fornuftig å ta for en slik kniv?

    Jeg har fått flere henvendelser fra forumsmedlemmer, men tror de får bakoversveis når de får en pris. Jeg tror ikke de er klar over hvor mye jobb det ligger bak en sånn kniv, og forventer kanskje å få dem omtrent gratis?
    De kan gå i butikken å kjøpe en "fin" kniv for et sted mellom 500 og 1000.- men da får de en kniv som flere hundre tusen andre har. Hver kniv vi knivmakere gjør, er jo unik i seg selv. One of a kind for å si det slik.

    Jeg skriver ikke dette for å markedsføre meg selv, men jeg blir litt frustrert over manglende forståelse, derfor spørsmålet mitt til dere.
    Håper noen av dere tar dere bryet verdt å svare!

    mvh
    Lars
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Fin hobby om man ser på det som hobby, men er vel ingen som gjør slikt arbeid gratis. Har ingen anelse hva slike kniver vanligvis koster men utfra materialkost og timer som blir brukt vil jeg regne med alt fra 15-25k. er jeg på villspor?
    Vel, jeg kunne godt tenkt meg å ta det;).
    Men jeg kan fortelle at jeg tar ca 2k for arbeid på sånne som over her. Dette er en hobby, og meningen er ikke å tjene så mye på det, men å få litt igjen for 40 timers arbeide burde vel være greit. Det gir en timepris på 50,- Synes vel ikke det er noe uting?

    mvh
    Lars
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Fin hobby om man ser på det som hobby, men er vel ingen som gjør slikt arbeid gratis. Har ingen anelse hva slike kniver vanligvis koster men utfra materialkost og timer som blir brukt vil jeg regne med alt fra 15-25k. er jeg på villspor?
    Vel, jeg kunne godt tenkt meg å ta det;).
    Men jeg kan fortelle at jeg tar ca 2k for arbeid på sånne som over her. Dette er en hobby, og meningen er ikke å tjene så mye på det, men å få litt igjen for 40 timers arbeide burde vel være greit. Det gir en timepris på 50,- Synes vel ikke det er noe uting?

    mvh
    Lars
    Jøss, nei det var ingen upris nei, er vel ingenting å klage på om prisen blir doblet heller, en ganske så ordinær bunadskniv koster jo omtrent det samme.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Lars,

    Jeg driver litt med skyting i ulike former og har tidvis behov for hjelp av folk som driver håndarbeid på høyt nivå, børsemakere for eksempel.

    Mange av disse leverer et arbeid jeg uten å blunke vil kalle kunst, eller i allefall kunsthåndverk. Dine kniver kommer helt klart inn under begrepet kunst!

    Nå har jeg i mange år vært fasinert av damaskstål i både skytevåpen og kniver, fordi det er så utrolig vakkert, og jeg har fått med meg hvor mye arbeid som ligger bak og ikke minst hvor dyrt slikt er. Jeg kunne selvsagt ha tenkt meg en kinv av den type du lager, men selv uten å spørre om pris har jeg gått ut fra at dette er kostbare greier, så pr i dag her jeg ikke mulighet til å prioritere en Scalars kniv. På sikt? Vi får se. Jeg falt jo pladask for den restaurerte motorsykkelen din, finere enn da den forlot fabrikken! Jeg har derfor konstatert at du er en fyr som er ekstremt nøyaktig, og setter mye inn på å levere så pene ting som mulig. Her har vi da en kombinasjon av kunnskap og evne til å gjennomføre som faktisk er ganske unik. At du da verdsetter ditt arbeide til 50,- pr time er jo helt rått!!

    Det er slik jeg ser det et stort problem i vårt samfunn at folk ikke er i stand til å verdsette en dyktig fagmann, nesten uansett fagområde. Man skal ha alt for knapper og glansbilder. Det som dessverre blir resultatet er at mange håndverksfag "dør ut". Og dette igjen gjør oss til et fattigere samfunn. Et masseprodusert produkt laget av underbetalte barnearbeidere i Kina kan ALDRI bli det samme som noe som er laget med fagkunnskap og kjærlighet av en som virkelig er ekspert!

    Det er vanskelig for meg å si hva som er en fornuftig pris for det arbeidet du utfører, men jeg får selv over 1000,- for hver time når jeg jobber overtid. Så at du med god samvittighet burde kunne ta 500,- pr time er jeg ikke i tvil om. Nå går jeg da ut fra at det du driver med er en skattefri hobby, ellers må du faktisk ta ennå mere!!

    Ulempen er at det blir kostbart, men de knivene dine er jo helt unike! De ER faktisk verd mye mer enn det du tar for dem! Og selger du dem "for billig" er jeg redd at de ikke blir behandlet med den respekt de fortjener. Men det er nå hva jeg mener.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner hva du sier Spiralis, men jeg har aldri vært noe god selger, og alt for snill:).
    Som jeg skriver over her, så er det en hobby, og jeg driver med den fordi jeg elsker å drive på med noe kreativt. Og som du sier, så har jeg alltid vært en "pettermetter" med ting jeg lager eller driver med generelt. Jeg synes bare det ok at man gir litt for det arbeidet som legges ned, åkke som.
    Jeg har sittet siden kl 12 i dag og jobbet med slira til den brune over her. Den må jobbes med kontinuerlig i mange timer, for den formes fra våt, til nesten tørr tilstand i løpet av en lang periode. Noen ganger må jeg legge den i en plastpose og fortsette dagen etter, hvis den ikke blir ferdig. Det må jeg mest sannsynlig med denne.

    DS5705.jpg

    Mvh
    Lar
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da var den ferdig tørket, farget og polert :) Ble greit fornøyd med denne.


    Mvh
    Lars
    Nok en gang - nydelig håndtverk:)

    Slira ble fin også, med flott pautet motiv. Tør du røpe hvilke teknikk du har brukt for å farge inn den "marmorerte" effekten?
    Går ut fra at du bruker narvsværte?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du bør vurdere dine avsetningskanaler, scalars, dersom du ønsker å få rettferdig betalt for dine praktstykker. Hver eneste kniv jeg ser gir meg "MÅ HA!" følelse så det suser etter.

    Det finnes både knivsamlere og entusiaster som er i stand til å verdsette det du holder på med. En bekjent hadde lykke med å inngå en avtale med et godt hotell i en vestlandsfjord, der det kom mange internasjonale turister innom. Blant disse vil det alltid være noen som ser hva dette handler om. Han lager også ting for et utvalg norske bedrifter som ønsker en representativ og unik gave til sine forbindelser.
     
    Sist redigert:

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Da var den ferdig tørket, farget og polert :) Ble greit fornøyd med denne.


    Mvh
    Lars
    Nok en gang - nydelig håndtverk:)

    Slira ble fin også, med flott pautet motiv. Tør du røpe hvilke teknikk du har brukt for å farge inn den "marmorerte" effekten?
    Går ut fra at du bruker narvsværte?
    Selvfølgelig gjør jeg det ptb.

    Du husker kanskje disse gamle frimerke-putene/svampene som de ennå bruker innimellom på Posten? De er hele hemmeligheten.
    http://i113.photobucket.com/albums/n211/sclalars/DSC_4663_zps39432c3b.jpg

    De er så "grovporet" at når du har hatt narvesverte på dem, og gjør en rullebevegelse over slira, så avsetter den bare enkelte steder. Hvis du har tenkt å prøve, så huske å rulle svampen over avispapir eller lignende først, så det ikke blir alt for mye.

    mvh
    Lars
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Du bør vurdere dine avsetningskanaler, scalars, dersom du ønsker å få rettferdig betalt for dine praktstykker. Hver eneste kniv jeg ser gir meg "MÅ HA!" følelse så det suser etter.

    Det finnes både knivsamlere og entusiaster som er i stand til å verdsette det du holder på med. En bekjent hadde lykke med å inngå en avtale med et godt hotell i en vestlandsfjord, der det kom mange internasjonale turister innom. Blant disse vil det alltid være noen som ser hva dette handler om. Han lager også ting for et utvalg norske bedrifter som ønsker en representativ og unik gave til sine forbindelser.
    Jeg ser den vredensgnag. Men samtidig gjør man hobbyen sin, nesten til et "delvis-yrke" Og det er ikke min intensjon eller ønske. Jeg har alt for mye annet å drive med også :).
    Men, når folk spør om jeg kan lage en kniv til dem, så gjør jeg selvfølgelig det, hvis de har tid til å vente litt. Jeg bare reagerer litt for at de ikke har forståelse for prisen. Jeg antar at de ikke skjønner hvor mye jobb det er. Den siste kniven jeg viste her, inneholder 15 forskjellige deler. Alle de delene skal tilpasses så det ikke kan sès så mye som en bitteliten glippe mellom dem. Og jeg har ikke lyst til å gå tilbake til "steinalderen" og lage kniver kun med et enkelt treskaft, for at det skal være billig for kunden. Det gir meg liksom ingen utfordring.

    mvh
    Lars
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og noe helt annet enn Lars' komposisjoner. Jeg har alltid hatt sansen for Bob Loveless' Drop Point Hunter, og her finner du lenker bl a til Williams' samling av Loveless, og kanskje inspirasjon.
    Hvis noen vet av en smed som kan lage et damaskusblad av nordisk type (ikke helslipt/ hulslipt) med Loveless-profil og hel tange vurderer jeg sterkt å koke sammen noe micarta og gjøre et forsøk.
    Loveless_DropPoint_Hunter.jpg
    bobby8.jpg
    B
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Må vel legge ut noe jeg også da....:rolleyes:

    Kniver.jpg

    Mine to favoritter,

    Den øverste er en tradisjonell samekniv, men ikke et industriprodukt fra Strømeng.
    Dette er en håndlaget kniv jeg kjøpte hos knivsmed Mikkelsen i Varangerbotn.
    Mikkelsen var dengang jeg kjøpte en "voksen" mann og lever derssverre ikke i dag, så flere "Mikkelsen kniver" blir ikke laget.

    Den nederste er en grei jaktkniv, også håndlaget og ganske gammel, antakelig fra før krigen, kanskje også fra før den første store krigen.

    Min morfar fikk den av en jaktkamerat og god venn, som hadde laget den selv. Denne vennen bar senere min mor til dåpen
    og derfor fikk hun kniven, samt signerte utgaver av alle bøkene han skrev. Min mors gudfar var Helge Ingstad.
    Og det gjør selvsagt at akkurat denne kniven betyr mye for meg.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Bark River er blant dem som har brukt og forenklet Loveless' originaldesign. Det var forresten ingen stygg kniv, heller... et annet skaft/ fingervern...
    Tilpasningen av hjaltet/ fingervernet og hulslipingen er vel det mest arbeidskrevende med originalen.

    B
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg skulle sulle i hop en kniv jeg også:
    Vis vedlegget 276644
    Ble egentlig ikke verst, selv om jeg ser ett lite sted jeg var overivrig med sliperen.
    Knivblad: Uddeholm Elmax fra Svein Rudnå
    Skjefteemne: Stabilisert surnet bøk fra Jørn Jensen.
    Garnityr: Meg selv.

    B
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Hvis dette er den første kniven du har produsert vil jeg påstå at du har god grunn til å være kjempefornøyd!
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tjnei, egentlig er det nr 3, de to første var mer "kits", der fingervernet fulgte med; og de var fulltangekonstruksjoner, som gjør skjeftinga mye enklere. Her er de: begge med blad fra Jørn Jensen (billige greier i 440C); den øverste med selvkokt "micarta", den nederste med stabilisert valbjørk:

    kniv3.jpg

    B
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Javelja! Det var da ingen av disse knivene man skulle kunne skjemmes over. Jeg synes i alle fall de var fine alle tre!
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Det går faktisk ganske fort dersom du har en båndsliper med grovt bånd. Sky Julas MEEC-ting som pesten! Kjøpte en fra Clas'ern, som er utmerket. Jeg sleit med fingervernet på den siste, selv om jeg brukte messing; det skal jo passe akkurat, så det ble mye soting og nålfilbruk :)

    B
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.487
    Antall liker
    84.310
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har denne. Mest til pynt Victorinox Swiss Champ XAVT, ca 80 funksjoner inkl barometer, tempmåler osv. Kjekt å ha

    image.jpg image.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har drevet å sett på kniver av stål fra Tirpitz..!
     

    Cooper1

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Hei!

    Jeg fikk "dilla" på kniv etter å ha sett på Cold Steel sine kniver, Gunsite kniven har taklet en del pappesker, eller har det vært lite bruk. Bruksområde for en Tai Pan er vel noe begrenset hvis man lever et normalt liv med normal jobb:) Tantoen ble med en kompis på hjortejakt, å ble brukt under flåing av dyret. Det ble rapportert at den var litt stor, men at den var fryktelig skarp og holdt eggen lenge.
    Letherman Wave var jobbkniv i noen år. Solide saker.


    Inge

    knivweb-IMG_1223.jpg
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Har hatt dilla på kniver siden jeg var stor nok til å skjære meg og har langt flere enn de på bildet, men dette er de jeg fant nå. :)
    Øverst er en kopi av kniven i Rambo 3 med 13" blad. Den kjøpte jeg når jeg syntes slikt var stentøft for en mannsalder siden. :)
    Nummer to er nyinnkjøpt SOG Force som kommer til å ta over som brukskniv.
    Nummer tre er SOG NW Ranger original fra Seki, Japan. Den har vært brukskniven i mange år.
    Nederst Spyderco Native. Denne er pakkeåpningskniven og den jeg sitter og fikler med når jeg ser TV. :)
    Alle fire kan brukes til å barbere armen. Ikke prøvd de på trynet. :) Har noen fileteringskniver også, bl-a- en SOG + de sedvanlige kjøkkenknivene som alle har. :)

    20150925_112535.jpg

    Hva bruker folk for å kvesse knivene sine? Jeg har et Lansky diamantbrynesett jeg har brukt i mange år. Det fungerer veldig bra, men har nylig kjøpt en Tormek T-7 som jeg håper jeg skal få draget på etter hvert. Spissen er litt vanskelig å få til, men det blir nok med øvelse. Jeg får kjøpe en haug med billige kniver å øve meg på. Jeg har forresten noen wetstones i 400, 1000, 3000 og 8000 også, men de krever ihvertfall mye øvelse. Jeg har som dere sikkert skjønner litt dilla på å få knivene mine så kvasse som mulig. :)

    Jeg driver og tråler internett etter en 4" foldekniv med litt tjukt og godt skaft for å bruke som EDC så hvis noen har tips så takker jeg for det. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn