Dyr, jakt, våpen og fiske Kniver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Tenkte det kunne være noen kniv int. her inne på sentralen :)
    Selv syntes jeg det er veldig gøy med hjemme lagde kniver
    til div. bruk. Jakt, fiske, friluftsliv osv.

    Håper vi kan få til en koselig kniv tråd med masse
    bilder, triks og tips :) Det er jo gitt ut en mengde bøker om
    knivbruk, historie og tradisjon men lite å finne på Norske nettsider.

    Mvh
    Andreas
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Moro med en slik tråd.
    Har vært ute etter en slik sammenleggbar Gerber lommeniv kniv som dette. (har ikke funnet i mitt nærområde)
    Denne har fått låsen ødelagt. Har ikke vært ute for en kniv som har holdt eggen like godt som denne.
    den er ca 15,5 cm lang og meget smal
     

    Vedlegg

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Moro med en knivtråd da gitt. Begynner å bli lenge siden jeg har laget en kniv nå, men har i løpet av en 20 års periode laget noe sånt som 200 kniver omtrent. Solgt en del for selvkost, kun for å få igjen for utlegg av blader, lær skaftmateriale osv. Gitt bort mange av de i gave også.

    Her er noen av knivene jeg har liggende i skuffen enda.
    Fra venstre, en kniv jeg fremdeles ikke har laget slire til, med ett flott Damask blad ( sikkert 5 år siden jeg lagde den :)), deretter en kniv og slire laget av ett stykke tre, kun til pynt. deretter fiskekniven min, som alltid sitter på fiskevesten min, og til slutt en barnekniv/bunadskniv.

    Skal bli moro å se hva som dukker opp av kniver i tråden her, etter hvert. Jeg kjøpte 3 flott blader på Villmarksmessa i Vikingskipet på Hamar i våres, så jeg må vel prøve å komme igang igjen snart :)



    mvh
    Lars
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en Helle Jubileumskniv til turbruk som jeg stort sett alltid har med meg på tur og en Helle Lappland samekniv som jeg gjerne har med meg på overnattingsturer som alternativ til øks og liggende løs i teltet som nødkniv hvis jeg fyrer innendørs i teltet.
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    sclalars skrev:
    Moro med en knivtråd da gitt. Begynner å bli lenge siden jeg har laget en kniv nå, men har i løpet av en 20 års periode laget noe sånt som 200 kniver omtrent. Solgt en del for selvkost, kun for å få igjen for utlegg av blader, lær skaftmateriale osv. Gitt bort mange av de i gave også.

    Her er noen av knivene jeg har liggende i skuffen enda.
    Fra venstre, en kniv jeg fremdeles ikke har laget slire til, med ett flott Damask blad ( sikkert 5 år siden jeg lagde den :)), deretter en kniv og slire laget av ett stykke tre, kun til pynt. deretter fiskekniven min, som alltid sitter på fiskevesten min, og til slutt en barnekniv/bunadskniv.

    Skal bli moro å se hva som dukker opp av kniver i tråden her, etter hvert. Jeg kjøpte 3 flott blader på Villmarksmessa i Vikingskipet på Hamar i våres, så jeg må vel prøve å komme igang igjen snart :)



    mvh
    Lars

    De var flotte!!! :)

    Det virker så gøy å lage kniv selv. Har desverre ikke kommet dit enda.
    Må få meldt meg på en kurs etterhvert. Har en liten sammling jeg er veldig glad i
    fra diverse Norske knivmakere. Skal ta bilde av de å legge de ut her så dere får se :D

    Mvh
    Andreas
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Er det noen som vet noe om denne kniven
    Det er en compass fra Solingen i Tyskland. Er merket 851 på bladet
    er 33cm lang og bladet er 20 cm (fra klingen)
    Har funnet lignende, men ikke helt lik på nett.
    Noen som vet produksjonsår på en slik?
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette minner meg på at min Helle-kniv ble stjålet for mange år siden, men siden det var på den tiden jeg begynte å gå med Leatherman fast så brydde jeg meg ikke med å erstatte den. Det har jeg på sett og vis angret på lenge. Derfor tenker jeg at jeg skal kjøpe meg en ny neste gang jeg drar til Afrika, pluss en ekstra til å gi i gave til ex-svigers. Den vil være fin og diskret i uniformsbeltet hans. Får forsøke å finne en som har slire i samme mørke skinn som pistolen hans.

    Som kniveier er jeg ganske kjedelig. Siden jeg begynte å bruke Leatherman original rundt midten av nittitallet har jeg hatt en Leatherman Pro, og nå en Leatherman Wave. Den ble kjøpt før det ble ulovlig å bære kniv offentlig, og da forsvant interessen min dessverre. Kanskje denne tråden kan gi nytt liv til den interessen, for selv om jeg ikke har noen fin samling selv synes jeg kniver er flotte. Gleder meg til å se mye fint.

    Siden det er ulovlig å bære noe lengre enn 7 cm finner jeg småkniver interessante. Jeg har en flott i helstål med Buck-lås som jeg kjøpte for femten år siden, som jeg pleier å ha med meg i kamerabagen sammen med en kopi av den minste sveitserkniven. Den har et kraftig blad, og har holdt seg skarp uten for mye pleie. Kostet 125 kroner på designbutikken i Marken rundt 1995. Hvor mye den ville kostet i dag vet jeg ikke, men drøyt 200 er kanskje i nærheten? Ganske billig for en så fin kniv. Jeg skal finne den og ta bilder til tråden når jeg få tid. Bagen er tømt, og jeg er ikke sikker på hvor den er.

    Pøs på med bilder og ikke skriv slike kjedelig poster som denne.

    @ Lars: Du lager skikkelig flotte kniver. Du kan gjerne få lage en til obersten, hvis du vil.  ;)

    Obs obs: Leatherman/multiverktøy tok jeg ikke med fordi de er vakre. De hører ikke hjemme i denne tråden, de hører hjemme i en verktøytråd. Det var bare for å understreke hvor barbarisk jeg er.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    @Baluba

    En av de mindre Victorinox knivene heter Waiter og koster bare 139 kroner. I mine øyne er det markedets beste knivkjøp, ingen lås på bladet men usedvenlig skarp og har alle nødvendige funksjoner inkludert vinopptrekker.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Jeg kjøpte faktisk denne victorinoxen da jeg dro i militæret for første gang.
    Den ble utrolig mye brukt der, bl.a var det et lite verktøy på denne som fikk opp sluttstykket på noen kanoner som sto på noen WW2 Stridsvogner . Ute i felt.
    Her hjemme er denne stort sett brukt som boksåpner

    Ellers så er det en Leatherman micra som er min mest benyttede "fritidskniv"
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slike kniver er slemme og råtøffe, iSaint. Men du er vel neppe noen helgen når du foretrekker slike kniver.

    Anonym skrev:
    @Baluba

    En av de mindre Victorinox knivene heter Waiter og koster bare 139 kroner. I mine øyne er det markedets beste knivkjøp, ingen lås på bladet men usedvenlig skarp og har alle nødvendige funksjoner inkludert vinopptrekker.
    Bare kom med gode forslag til småkniver som er lovlige å bære. Man kan aldri få nok av slike gøyale småting. Jeg skal snart til Spania og der har de ofte artige foldekniver på større tobakksbutikker. Kanskje ikke verdens beste stål, men artig lell. Man kan som sagt ikke få nok kniver.

    Før jeg skulle ut på en lang reise skulle jeg kjøpe med meg en standard swiss army, men valgte ikke et av de to velkjente røde merkene. Jeg kjøpte en helt identisk kniv som var bittelitt dyrere, men satt ned kraftig i pris fordi de ikke solgte. Feil farge, må vite. Men mye bedre å holde i med et grep i metall som er delvis gummiert. Ellers er den helt make til den modellen fra Vic som kostet rundt 450 kroner på den tiden. Tror den jeg kjøpte hadde kostet 480 ifølge den gamle prislappen som var under. Rickards tror jeg er navnet, og det er et tysk merke. Den ligger også et eller annet sted, men jeg er ikke sikker på hvor. Sikkert i kofferten. Er det noen som kjenner til Rickards? Det har en logo med en fluefisker, så det må være et merke for fiskeutstyr. En veldig god lommekniv er det i alle fall, og jeg ville ikke byttet den mot en sveitser med rød plast. Det er fascinerende med så enkle ting som er så bra laget. Enkelt og presist, og ikke minst funksjonelt. Jeg kan ikke tenke meg å reise et sted uten en kniv med litt verktøy.
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    baluba skrev:
    Slike kniver er slemme og råtøffe, iSaint. Men du er vel neppe noen helgen når du foretrekker slike kniver.
    Helgen for noen ;)

    iSaint
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.941
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Dette minner meg på at min Helle-kniv ble stjålet for mange år siden, men siden det var på den tiden jeg begynte å gå med Leatherman fast så brydde jeg meg ikke med å erstatte den. Det har jeg på sett og vis angret på lenge. Derfor tenker jeg at jeg skal kjøpe meg en ny neste gang jeg drar til Afrika, pluss en ekstra til å gi i gave til ex-svigers. Den vil være fin og diskret i uniformsbeltet hans. Får forsøke å finne en som har slire i samme mørke skinn som pistolen hans.

    Som kniveier er jeg ganske kjedelig. Siden jeg begynte å bruke Leatherman original rundt midten av nittitallet har jeg hatt en Leatherman Pro, og nå en Leatherman Wave. Den ble kjøpt før det ble ulovlig å bære kniv offentlig, og da forsvant interessen min dessverre. Kanskje denne tråden kan gi nytt liv til den interessen, for selv om jeg ikke har noen fin samling selv synes jeg kniver er flotte. Gleder meg til å se mye fint.

    Siden det er ulovlig å bære noe lengre enn 7 cm finner jeg småkniver interessante. Jeg har en flott i helstål med Buck-lås som jeg kjøpte for femten år siden, som jeg pleier å ha med meg i kamerabagen sammen med en kopi av den minste sveitserkniven. Den har et kraftig blad, og har holdt seg skarp uten for mye pleie. Kostet 125 kroner på designbutikken i Marken rundt 1995. Hvor mye den ville kostet i dag vet jeg ikke, men drøyt 200 er kanskje i nærheten? Ganske billig for en så fin kniv. Jeg skal finne den og ta bilder til tråden når jeg få tid. Bagen er tømt, og jeg er ikke sikker på hvor den er.

    Pøs på med bilder og ikke skriv slike kjedelig poster som denne.

    @ Lars: Du lager skikkelig flotte kniver. Du kan gjerne få lage en til obersten, hvis du vil. ;)

    Obs obs: Leatherman/multiverktøy tok jeg ikke med fordi de er vakre. De hører ikke hjemme i denne tråden, de hører hjemme i en verktøytråd. Det var bare for å understreke hvor barbarisk jeg er.
    Er det altså lov å gå med kniv som er under 7 cm? Min "Nying" er på 6,8 cm....
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Har en springkniv kjøpt på Våpen-Søilen i Bergen ca 1975. Helt lovlig da. (Butikken lå i Marken dengang mener jeg å huske). Har jeg brukt den til noe? Nææ. Det var bare "tøft" den gang for mange år siden.
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en Cold Steel Master Hunter San Mai som turkniv, en Spyderco Delica II foldekniv i sekken jeg bruker på jobben. Den blir stort sett brukt til å åpne pappesker med. ;) Har også en Cold Steel Voyager foldekniv liggende i en skuff, som jeg stapper i lomma hver gang jeg tror jeg kan ha bruk for kniv.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.153
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    1
    Turkniven - Buck Vanguard:

    Hulslipt og usedvanlig skarp men skjør egg. Gummiert håndtak med behagelig og sikkert grep, også med nevne fulle av fiskeslo. Den gir en litt spooky følelse når jeg skjærer opp biff.

    Multiverktøy - Victorinox SwissTool:

    Dessverre uten korketrekker ... funksjonell, solid og passe offbeat ift Leatherman.

    Tur øks - Fiskars «campingøks»

    Hendig og effektiv.

    Reserveøksa er selvfølgelig en samekniv fra Strømeng, dessverre bare 8 tommer.

    mvh
    KJ
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    Fällkniven F1. Tur, jakt, fiskekniven nr 1 efter min mening. Fantastiskt grepp och skärpa. Inget strul men träverk som blir halt av fiskslem och blod vid slakt. Men inte i närheten av så läcker som många av dom fantastiska konstverk som tillverkas av entusiaster!

    Mvh
    O
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Denne F1 så meget interessant ut.
    Hvordan er kvalitetsinntrykk på denne Karlsson?
    Noen som selger denne i Norge?
    Utrolig tykkt blad på den
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    Alla fällknivens knivar är riktigt fina. Använder F1 och U2 själv.
    Fantastiska bruksnivar. Har inte hittat någon annan kniv som är mer solid och lika skarp.
    Tål otroligt mycket stryk. Kolstål, läder och träverk har inget att komma med på den fronten.
    Winge våpen säljer dom i Norge. Flera andra med tror jag.
    Allt är "rätt" på dom. Balans, vikt, proportioner, grepp och lösningar.

    Mvh
    O
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Denne Gerbern er alltid med på tur. Den er kompakt, 11 cm lang når den er lukket.
    Tar null plass, men har løst flere kniper enn jeg kan huske. Har også en i Jeepen.



    I lommen har jeg alltid en liten foldekniv i et lærfutteral. Denne har ligget i lommen uansett bukse i over tyve år, den har rasp, dor, fil, skrutrekker og blad.

    I beltet henger en arbeidskniv når jeg skal i skog, fjell og mark.
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Takker Karlsson , det frister med en slik F1.. eller A1 ::)

    Selv foretrekker jeg Leatherman Wave med extrautstyr foran Gerbern
    Synes Leatherman er bedre "bruksmessig"
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Jeg synes Gerbern er langt å foretrekke fordi tangen er tilgjengelig uten at man trenger å brette tilbake håndtakene, så den er alltid med i fiskevesken fremfor alternativene fra Spyderco, Benchmade og Buck. Leatherman har jeg aldri fått helt taket på.
    Videre har jeg en Gerber Gator foldekniv som er genial på fisketur fordi det gummierte håndtaket gir sikkert grep selv med fiskeslo, vann og blod på hendene. Sannsynligvis den kniven som har kostet meg minst om man regner opp mot brukstid. Billig og genial.

    Også må jeg innrømme at jeg er glad i noe så kjedelig som de gamle Moraknivene med treskaft og skikkelig lærslire.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    På tur har jeg alltid med meg en slik:



    Funker greit til alt fra lett vedhogst til sløying av småabbor...

    Til tross for alt som skrives her om å glippe tak pga fiskeslo og blod... Jeg har ennå tilgode å glippe denne, men har kun brukt den i 15år nå så jeg får vente litt før jeg sier at den ligger godt i hånda.... ;)
     

    Vedlegg

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Denne har blitt min favoritt. ColdSteel mini Hunter. Liten, men kraftfull og med super stålkvalitet som kan slipes til barberkniv-nivå. Sammen med en liten Fiskars øks er jeg skodd for camping og turer i skog og mark ;-)

    Funbunny
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    :) jeg har en steingammel samekniv fra Isak Strømeng, og den er kjekk for vedhogst og rydding, men jeg synes den er for stor til sløying av fisk og annet små'arbe. At jeg har små hender hjelper sikkert ikke på saken.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Thumper skrev:
    På tur har jeg alltid med meg en slik:



    Funker greit til alt fra lett vedhogst til sløying av småabbor...

    Til tross for alt som skrives her om å glippe tak pga fiskeslo og blod... Jeg har ennå tilgode å glippe denne, men har kun brukt den i 15år nå så jeg får vente litt før jeg sier at den ligger godt i hånda.... ;)
    For de som sliter med det: kjøp en same-kniv med søring-beskyttelse på.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Også må jeg innrømme at jeg er glad i noe så kjedelig som de gamle Moraknivene med treskaft og skikkelig lærslire.
    Jeg og. Og de lever i beste velgående.
    Kniv-klassiker nummer en er nettopp Mora Classic Nr.1


    Jeg har hatt flere størrelser av denne, min favoritt både til fisketur og i verktøyskrinet.

    Samekniv er en annen, jeg har tre stykker hengende klare. En kjempe, en moderat og en vakker med graveringer. Kjøpt som souvenirer et år nordpå i forsvaret , men de kom raskt i praktisk bruk. De kan hogge ved, sløye fisk, åpne øl og understreke ethvert godt poeng hvis det trengs. Blant våre største nasjonalstoltheter.
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Gode diamant bryner kommer også godt med når kniven brukes mye.

    Disse er fra DMT. Veldig gode og lette. Finnes i disse tre typene.

    Grønn - Extra fin 1200
    Rød - Fin 600
    Blå - Grov 325
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn