|
Min siste kreaksjo på knivfronten,Benchmade Activator Snody.Fikk den i posen igår.(bilde er lånt fra Nittedal Jakt, Fiske og Fritid.............og det meste til hund og katt)
Vis vedlegget 150315
Jeg har fått en sånn gurkhakniv fra Nepal .En såkallt Kukri eller Khukuri.
Vel, etter å ha prøvd en slik, tror jeg den er (minst) like god som en liten øks av cirka samme vekt.Jeg har fått en sånn gurkhakniv fra Nepal .En såkallt Kukri eller Khukuri.
Den er mest egnet for drap eller jungelvegetasjon, så jeg vet ikke hva slags tur du har tenkt deg ut på...![]()
Som WilhelmW sier så er jo en samekniv ypperlig til det formålet.Vel, etter å ha prøvd en slik, tror jeg den er (minst) like god som en liten øks av cirka samme vekt.Jeg har fått en sånn gurkhakniv fra Nepal .En såkallt Kukri eller Khukuri.
Den er mest egnet for drap eller jungelvegetasjon, så jeg vet ikke hva slags tur du har tenkt deg ut på...![]()
Den er også veldig effektiv til å hugge "oppstart ved" som en kan finne i forskjeldige høyder.
Kjekt å ha(en av delene iaf) nå som bålforbudet snart er over.
Vekt og form er forresten litt ulik de værste fekteknivene.
Mvh
Du har nok rett da de mellomstore kubene(15-20cm diameter) ikke trengs for å lage et lite bål for 1-2 personer.Som WilhelmW sier så er jo en samekniv ypperlig til det formålet.
Selv om slike "tannpirkere" ikke er helt i min kniv-gate, så må jeg jo si at du har utført et meget pent stykke arbeidHei igjen!
Kom endelig i gang med å lage en kniv igjen. Var litt rusten etter 6 års opphold, spesiellt med sying av slire, men fikk et brukbart resultat allikevel føler jeg.
Her er noen bilder av "kreasjonen"
Mvh
Lars
Fantastisk flott stålet på den kniven. Er det siselert eller er det smidd slik?Hei igjen!
Kom endelig i gang med å lage en kniv igjen. Var litt rusten etter 6 års opphold, spesiellt med sying av slire, men fikk et brukbart resultat allikevel føler jeg.
Mvh
Lars
Har du nylon eller lær? Leatherman selv har en del i lær.Har en Leatherman Wave. Er det noen som vet om slire som er litt mer elegant enn den originale?
Den var fin!Takker og bukkerGjør så godt jeg kan.
Er det noen her som har erfaring med farging av lær? Jeg skulle gjerne ha kjennskap til hvordan man får et "marmorisert" utseende på læret, som vist på dette bildet.
By the way, en fantastisk kniv laget av Åge Fjeldberg fra Nannestad.
Vis vedlegget 219565
Den så fin ut.Har du nylon eller lær? Leatherman selv har en del i lær.Har en Leatherman Wave. Er det noen som vet om slire som er litt mer elegant enn den originale?
Disse fra Polen er i topp kvalitet.
Leather Sheath Holster Pouch for Leatherman OHT | eBay
Han lager forskjellige modeller:Den så fin ut.Har du nylon eller lær? Leatherman selv har en del i lær.Har en Leatherman Wave. Er det noen som vet om slire som er litt mer elegant enn den originale?
Disse fra Polen er i topp kvalitet.
Leather Sheath Holster Pouch for Leatherman OHT | eBay
...hmmm. Rettelse jeg snakker om Charge, ikke Wave.
Slira min har er av også av lær, men ganske så klumpete synes jeg.
Den er smidd slik. Den type blad heter Damask. En gammel teknikk, ofte brukt i middelalderen på kniver og sverd.Fantastisk flott stålet på den kniven. Er det siselert eller er det smidd slik?Hei igjen!
Mvh
Lars
Dette er et eksplosjons-damask blad, med innlagt reinsdyr motiv. Bladet er laget av en svensk kunstner som heter Mattias Styrefors. Dyre blad dog. 2500,- pr blad. Men de som kjenner til hvordan disse bladene blir laget, synes neppe prisen er stiv. Utrolig mye jobb å lage dem.Flotte kniver.
Hva slags blad er det?