Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Dette gjelder ikke bare rf7 mk2, gjelder vel det meste i RF serien, om di har funnet orsaken og gjort noe med det er ikke godt å vite.
    Hvardan skal man forholde seg til dette? Om det er noen bulker i et element du tenker å kjøpe brukt - er det greit eller ikke?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Ikke kjent med dette problemet.
    Ren nysgjerrighet; Har du noen bilder/linker til der det er omtalt/beskrevet, og ev hva som kan være årsaken til at membranet er bulket under normal bruk? Kjent problem?
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Ikke kjent med dette problemet.
    Ren nysgjerrighet; Har du noen bilder/linker til der det er omtalt/beskrevet, og ev hva som kan være årsaken til at membranet er bulket under normal bruk? Kjent problem?
    Leste ein del om det for noen år siden, sikkert avforum eller noe, husker ikke. Var mange teorier, men har ikke fått med meg att det kom noe sikker konklusjon på det. Har hatt rf7 mk2 i mange år og nå mk3, har fått ein liten deformering i eine mk3 bass nå, ikke bulker å bare så vidt du kan se det. Men da var di presset til max så det lukta varm spole, men noen påstår det har skjedd uten att di har presset til/over max. Kanskje bare noe dårlig kvalitets kontroll som gjør att bare noen blir utsatt for dette 🤔
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Hvardan skal man forholde seg til dette? Om det er noen bulker i et element du tenker å kjøpe brukt - er det greit eller ikke?
    Ettersom jeg har lest så hører du ikke forskjell på lyden, men det er jo ikke så fint visuelt da 🙂
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Skader på membraner gjenspeiles ofte/bør gjenspeiles i prisen kanskje?

    Prøvde å søke litt, men fant ikke mye om dette rundt problemer med deformert basselement på RF7. 🤔
    Om det var kjent så burde jo Klipsch erkjent dette, RF7 er jo ikke i noen billig-serie.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Rart at dette kan hende med Klipsch sine Cerametallic elementer og ikke andre som bruker metall/hybrid elementer som Monitor Audio og Canton? Har lest og erfart med ekstrem effekt tilført at dette kan oppstå men aldri ved normal påkjenning.

    Er på 16 parret med Klipsch til nå å har ikke erfart dette utenom RF 82 mkII men da med ekstrem effekt tilført (Crown) med litt for mye drikke innabords... 😛
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Klipsch er jo kjent som veldig live og livlig og våkner ofte mere og mere til liv, så kanskje mange tar det som en invitasjon til å dra på litt ordentlig. :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Står litt om deformerte elementer i denne tråden;
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    @Håkon_Rognlien Har du noen anbefalninger rundt forsterker til RF7III?

    Tenker enten effektforsterker til recieveren, eller en integrert koblet på preout fra recieveren
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Det var rettet mot deformerte elementer ja 😅

    Ikke noe tvil om at de er en del hakk bedre enn RF82 😄
    Ah jeg som misforsto da hehe 😛 men ja har hatt deformerte elementer på RF 82 mkII versjonen men da var det også tilført effekt langt over hva som var anbefalt. Men igjen kan det være fordi elementene til RF7 er av større str så da kan det være mer spenning på membranet grunnet større flate?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    962
    om det er tilført mye effekt men diskant og spole på woofer overlever mens membranet forandrer form eller rivner så er det jo åpenbart designfeil.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    om det er tilført mye effekt men diskant og spole på woofer overlever mens membranet forandrer form eller rivner så er det jo åpenbart designfeil.
    Selvfølgelig men bare merkelig at det nevnes RF 7 rundt dette da burde det jo være jo større membran jo større problem, har vel ikke vært noen deformasjon i subwooferne?
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Ikke klart å finne noe om det på mk III versjonen heldigvis, får håpe de har fått orden på det.

    På mine 2x120 watt, spiller det allerede på 80/100 så høyt at det begynner å bli slitsomt, så mye mer enn 120 tenker jeg blir for mye.. 😅
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    @Håkon_Rognlien Har du noen anbefalninger rundt forsterker til RF7III?

    Tenker enten effektforsterker til recieveren, eller en integrert koblet på preout fra recieveren
    Ville nok gått for løsningen med integrert, med minst mulig prosessering i signalveien. Men vil du se film, er det jo praktisk med throughput...
    Hvor mye skal det koste?
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Ville nok gått for løsningen med integrert, med minst mulig prosessering i signalveien. Men vil du se film, er det jo praktisk med throughput...
    Hvor mye skal det koste?
    Er jo det som er litt vanskelig, finne en god løsning som også er praktisk for mine to små. Blir jo brukt til både tv/film og musikk.

    Prisklasse 20-30’(kan vel strekkes litt) nypris, brukt er ikke uaktuelt, men må nok sette av litt noen måneder før jeg handler. Kan nok få lånt hos hifiklubben i Bodø, for å teste deres produkter, men det er bare de vi har her..
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Heresy IV er den beste høyttaleren jeg har hatt, av to grunner:
    - lyden: sabla enkelt oppsett, samtidig ekstremt livlig og tro til konsertopplevelse, også på lavt volum
    - utseendet: dødstøft, på konas insj blir de nå flyttet fra bak sofa til en mer naturlig og fremtredende rolle i stua (men faktisk, så spiller det bra som de står, tro det eller ei)

    Happy life happy wife! Eller hvordan var det??

    Vis vedlegget 915541
    Klipsch heritage groove - også denne litt snodig plassert - men FOR en lyd, samme som Heresy, bare litt mindre av alt. Anbefales som oppladbar terrassehøyttaler!!!
    IMG_2504.jpeg
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Klipsch heritage groove - også denne litt snodig plassert - men FOR en lyd, samme som Heresy, bare litt mindre av alt. Anbefales som oppladbar terrassehøyttaler!!!
    Vis vedlegget 927310
    Ja en artig liten høyttaler denne samtidig som den overrasker stort
    20230611_203131.jpg
    🙂 har også bestilt The Three II siden Heritage Groove overasket såpass positivt så venter spent!
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Ja en artig liten høyttaler denne samtidig som den overrasker stort Vis vedlegget 927311 🙂 har også bestilt The Three II siden Heritage Groove overasket såpass positivt så venter spent!
    Har Klipsch heritage the one ii i annekset på hytta, også superhappy med den! Et solid hopp ift Groove, men praktisk med en batterihøyttaler på terrassen.
    IMG_2024.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå har 160m stått og go'gjort seg i litt over 50 timer, til prisen (selv om den hadde vært 6000,-) med rega brio-r, så må jeg si at dette låter langt over hva jeg trodde det skulle gjøre. Jeg har hørt noen Klipsch før, men har egentlig syntes diskanten har vært en smule hard de fleste gangene jeg har hørt høyttalere fra det merket (ikke de gangene jeg har hørt med rør). Ikke noe tvil om at 160m heller mot den dempede siden - uten at det gjør noe som helst med opplevelsen av god og detaljert diskant. Bassen.. masse trøkk og energi, måler ned til 30hz i mitt rom.
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Nå har 160m stått og go'gjort seg i litt over 50 timer, til prisen (selv om den hadde vært 6000,-) med rega brio-r, så må jeg si at dette låter langt over hva jeg trodde det skulle gjøre. Jeg har hørt noen Klipsch før, men har egentlig syntes diskanten har vært en smule hard de fleste gangene jeg har hørt høyttalere fra det merket (ikke de gangene jeg har hørt med rør). Ikke noe tvil om at 160m heller mot den dempede siden - uten at det gjør noe som helst med opplevelsen av god og detaljert diskant. Bassen.. masse trøkk og energi, måler ned til 30hz i mitt rom.
    Tror nok enkelte eldre modeller kan ha vært litt skarp i diskanten, også har det nok vært et stigma mot horndiskanter.

    Enig med deg, de imponerer stort!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    @Håkon_Rognlien Har du noen anbefalninger rundt forsterker til RF7III?

    Tenker enten effektforsterker til recieveren, eller en integrert koblet på preout fra recieveren
    Sorry, glemte denne.
    For 20 - 30 tusen har du en del å velge i. Om du velger en integrert med throughput, vil denne fungere som rent effekttrinn når du ser film, ved å benytte "front out" fra prosessor til throughput-inngang på forsterkeren.

    Rega Elicit Mk5, ca 27 000,-, 2 x 105 solide Watt, har "Direct" input, som gjør den til effekttrinn ved behov, innebygget god Rega DAC, en rytmisk og levende forsterker
    Marantz Model 40n, ca. 27000,- "ei med alt", streamer og DAC innebygget, 2 x 70 W, varm og smooth, har "Direct input"
    Gato DIA 250S, litt dyr med ca. 32500,-, silkeglatt, superkontrollert, 2 x 250W kl. D, super DAC innebygget, HT (throughput) inngang,

    Der har du noen gode kandidater å starte med. Det sagt, det finnes mange gode forsterkere i prisklassen, som kan gi store opplevelser med RF7 Mk. III, spesielt om du sjekker bruktmarkedet.
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Sorry, glemte denne.
    For 20 - 30 tusen har du en del å velge i. Om du velger en integrert med throughput, vil denne fungere som rent effekttrinn når du ser film, ved å benytte "front out" fra prosessor til throughput-inngang på forsterkeren.

    Rega Elicit Mk5, ca 27 000,-, 2 x 105 solide Watt, har "Direct" input, som gjør den til effekttrinn ved behov, innebygget god Rega DAC, en rytmisk og levende forsterker
    Marantz Model 40n, ca. 27000,- "ei med alt", streamer og DAC innebygget, 2 x 70 W, varm og smooth, har "Direct input"
    Gato DIA 250S, litt dyr med ca. 32500,-, silkeglatt, superkontrollert, 2 x 250W kl. D, super DAC innebygget, HT (throughput) inngang,

    Der har du noen gode kandidater å starte med. Det sagt, det finnes mange gode forsterkere i prisklassen, som kan gi store opplevelser med RF7 Mk. III, spesielt om du sjekker bruktmarkedet.
    Mange takk Håkon!

    Da har jeg litt å kikke på 😁

    Har også hatt Hegel H200 tidligere, i et lignende oppsett som fungerte veldig bra. Så Hegel er ikke uaktuelt.

    Men ble nå anbefalt i min tråd å gå for minimum 250, helst 5-600watt på disse. Men igjen så blir også eks Yamaha S2200/N2000 på 2x100watt anbefalt for RF7 så blir ikke helt klok. Volum messig er 100 watt nok for å få øra til å blø
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Mange takk Håkon!

    Da har jeg litt å kikke på 😁

    Har også hatt Hegel H200 tidligere, i et lignende oppsett som fungerte veldig bra. Så Hegel er ikke uaktuelt.

    Men ble nå anbefalt i min tråd å gå for minimum 250, helst 5-600watt på disse. Men igjen så blir også eks Yamaha S2200/N2000 på 2x100watt anbefalt for RF7 så blir ikke helt klok. Volum messig er 100 watt nok for å få øra til å blø
    Det er HELT unødvendig med mengder av Watt, kvalitet, derimot! Hegel er virkelig ikke min favoritt på Klipsch, for egen del ville jeg absolutt unngått den kombinasjonen, men det er meg, da. :)

    RF7 Mk3 er lett last, og spiller høyt for moderate effektmengder. Kontroll er de glad i, likeledes responderer de bra på rør, men da med solide utgangstrafoer, og sånt koster litt. Da jeg hadde RF7 Mk3 i huset, fikk jeg mest fot med 15 Watt Audio Note rør, men jeg tror de kunne hatt nytte av omtrent det dobbelte av effekten for å stramme opp litt helt nederst. Men høyt spilte det! :)
    Yamaha-forsterkerne og Marantz'en jeg nevnte, samt diverse japanske Mos-Fet forsterkere, er hånd i hanske med Klipsch. De er gode på heavy og elektisk litt tyngre stoff av ymse slag. Rega er bedre på naturlige klanger og rytme, men er fortsatt ikke redd for noe tungt, heller. Mens Gato holder litt på silkeklangene sine, uansett hva du slenger på den. Den spiller så elegant at det er fort gjort å ta av litt, for det virker som om du ikke helt oppfatter hvor høyt du spiller. Og Gato vrenger UTEN forvarsel!!

    PS: Det ligger en Heed Lagrange på Finn til 25 000,- Den har DAC og RIAA, samt HT throughput
    Det hadde vært mitt førstevalg til RF7 i prisklassen.
     
    Sist redigert:
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Kan også anbefale Rotel både integrert og effekt forsterkerne 🙂 selvfølgelig watt er en ting men uten kontroll er watt bare watt.
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Det er HELT unødvendig med mengder av Watt, kvalitet, derimot! Hegel er virkelig ikke min favoritt på Klipsch, for egen del ville jeg absolutt unngått den kombinasjonen, men det er meg, da. :)

    RF7 Mk3 er lett last, og spiller høyt for moderate effektmengder. Kontroll er de glad i, likeledes responderer de bra på rør, men da med solide utgangstrafoer, og sånt koster litt. Da jeg hadde RF7 Mk3 i huset, fikk jeg mest fot med 15 Watt Audio Note rør, men jeg tror de kunne hatt nytte av omtrent det dobbelte av effekten for å stramme opp litt helt nederst. Men høyt spilte det! :)
    Yamaha-forsterkerne og Marantz'en jeg nevnte, samt diverse japanske Mos-Fet forsterkere, er hånd i hanske med Klipsch. De er gode på heavy og elektisk litt tyngre stoff av ymse slag. Rega er bedre på naturlige klanger og rytme, men er fortsatt ikke redd for noe tungt, heller. Mens Gato holder litt på silkeklangene sine, uansett hva du slenger på den. Den spiller så elegant at det er fort gjort å ta av litt, for det virker som om du ikke helt oppfatter hvor høyt du spiller. Og Gato vrenger UTEN forvarsel!!

    PS: Det ligger en Heed Lagrange på Finn til 25 000,- Den har DAC og RIAA, samt HT throughput
    Det hadde vært mitt førstevalg til RF7 i prisklassen.
    Da kan vi si det er oppklart ☺👍🏻

    Godt vi har fagfolk her inne!

    Skal lese testen av Heed’en, den var linket i annonsen
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.215
    Antall liker
    22.978
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er ikke enig i påstanden til Rognlien om at "det er HELT unødvendig med mengder av Watt". Min mening er at man må ha mengder med Watt hvis man skal spille grisehøyt og samtidig ha full kontroll. Hvis man bare skal spille "ganske høyt eller litt høyt" så klarer man seg sikkert med 2x100W eller mindre. Jeg tok et par RF-7 II i innbytte for noen år siden og de spilte veldig bra på en McIntosh MC252, men de kunne sikkert hatt enda mer pulver hvis man virkelig skulle sett hva de var gode for volummessig. Som et eksempel så blir et par McIntosh MC75 for svake på Klipschorn hvis jeg virkelig skal dra på, men de holder til 95% av spillingen. Nå bruker jeg et par MC611 på Khorna, men det er jo litt overkill...🔊🔊🔊 :giggle:
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Sorry, glemte denne.
    For 20 - 30 tusen har du en del å velge i. Om du velger en integrert med throughput, vil denne fungere som rent effekttrinn når du ser film, ved å benytte "front out" fra prosessor til throughput-inngang på forsterkeren.

    Rega Elicit Mk5, ca 27 000,-, 2 x 105 solide Watt, har "Direct" input, som gjør den til effekttrinn ved behov, innebygget god Rega DAC, en rytmisk og levende forsterker
    Marantz Model 40n, ca. 27000,- "ei med alt", streamer og DAC innebygget, 2 x 70 W, varm og smooth, har "Direct input"
    Gato DIA 250S, litt dyr med ca. 32500,-, silkeglatt, superkontrollert, 2 x 250W kl. D, super DAC innebygget, HT (throughput) inngang,

    Der har du noen gode kandidater å starte med. Det sagt, det finnes mange gode forsterkere i prisklassen, som kan gi store opplevelser med RF7 Mk. III, spesielt om du sjekker bruktmarkedet.
    Dette er 2 gode valg for Klipsch. Rega og Klipsch er virkelig magisk! Brio-r på RP280f knuser mye opp til 50k.

    Har blant annet Model 40 (som knuser PM8006 i krefter) Og denne fortjener all skryt den kan få (8006 takler ikke Fyne 502)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke enig i påstanden til Rognlien om at "det er HELT unødvendig med mengder av Watt". Min mening er at man må ha mengder med Watt hvis man skal spille grisehøyt og samtidig ha full kontroll. Hvis man bare skal spille "ganske høyt eller litt høyt" så klarer man seg sikkert med 2x100W eller mindre. Jeg tok et par RF-7 II i innbytte for noen år siden og de spilte veldig bra på en McIntosh MC252, men de kunne sikkert hatt enda mer pulver hvis man virkelig skulle sett hva de var gode for volummessig. Som et eksempel så blir et par McIntosh MC75 for svake på Klipschorn hvis jeg virkelig skal dra på, men de holder til 95% av spillingen. Nå bruker jeg et par MC611 på Khorna, men det er jo litt overkill...🔊🔊🔊 :giggle:
    Mk 2 og Mk 3 er veldig forskjellige. Mk 2 har behov for mer effekt.
    Jeg vet ikke med sikkerhet hvor mange forsterkere jeg har forsøkt på hvor mange Klipsch'er, men fellestrekket de har, er at de responderer veldig bra på kvalitet (inkludert kontroll), og dette har det med å koste litt. At noen forsterkere med kvalitet også har mengder av effekt tilgjengelig, er ingen ulempe, men det er ikke effekten som skaper kvaliteten, effekten bare er der på en del kvalitetsforsterkere. Et eksempel: McIntosh MA8000 har 2x350 Watt tilgjengelig, Spec RSA F33EX har 2x60. Opplevelsen var diametralt motsatt. Skal ikke uttale meg om KHorn (for lavt erfaringsnivå), men har hørt dem helt fantastisk, åpent høyt og kontrollert, med 300B SET og omtrentlig 2 x 9 Watt tilgjengelig. Det var ikke snakk om billige kinatrafoer på de forsterkerne, bare for å ha det nevnt.

    Generelt vil en del (ikke alle!!) hornhøyttalere respondere veldig negativt på forsterkere med høy dempefaktor, liv, rytmikk og moro forsvinner, og opplevelsen kastreres.

    EDIT: Rf7 Mk3 tåler 250 W kontinuerlig påtrykt effekt, hvilket teoretisk vil gi omtrentlig 124 dB / 1 meter. Det er HØYT!!! https://audiology-web.s3.amazonaws.com/migrated/NoiseChart_Poster- 8.5x11.pdf_5399b289427535.32730330.pdf

    I tillegg kan den takle peakeffekter opp til 1000 W i korte øyeblikk, teoretisk betyr det rett under 130 dB, men så høyt kan nok ikke de høyttalerne spille, da vil de måtte kjøle av overskuddseffekten. Med andre ord har du lite eller ikkeno' bruk for nevneverdig høyere effekt enn ca. 250 W, uansett hvor høyt du vil spille. Min gjetting er at RF7 Mk3 maksimalt klarer å trykke ut av seg et sted omkring 120 dB over en kort periode. Egentlig peker det på at de ikke behøver mer enn rundt 70 W tilgjengelig effekt i 8 Ohm, og merk da at RF7 Mk3 ikke har 8 Ohm impedans, den er mer i retning av 4, når sannheten skal fram. En 60W / 8 Ohm forsterker med solid strømforsyning skal være i stand til å styre ut disse høyttalerne helt greit.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    452
    Antall liker
    866
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg overtalte jentungen for noen år siden til å kjøpe en brukt Rega Brio R så kunne hun passe på min Klipsch KG 5.5 (med Bob Crites oppgradering i horn og delefilter). Har lenge tenkt på å teste den på mine Heresy IV, men kom aldri så langt. Nå bød det seg en mulighet på en Elex-R til fornuftig pris på Finn, da greide jeg ikke la være.

    Nå er den i hus og fått spilt en drøy time, streamet fra Tidal på pc med usb til Rega Saturn mk4 sin dac, har ikke sittet i sweetspot hele tiden, men førsteinntrykket er at den låter fantastisk på mine Heresy IV. Veldig bra dybde og bassen kommer frem slik jeg liker den, er glad i bass må sies. :love: Musikk og spesielt vokal føles nærmere enn det var før.

    Dette blir en god avlaster for rørene på Stingrayen (y)

    Hva jeg gjør med Marantz PM-17 som har fungert som avlaster frem til nå er jeg litt usikker på, men starter med en rens og smøring innvendig og på potmetere så får jeg vurdere om det blir salg eller backup av backup forsterker

    20230616_093902.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Som et eksempel så blir et par McIntosh MC75 for svake på Klipschorn hvis jeg virkelig skal dra på, men de holder til 95% av spillingen. Nå bruker jeg et par MC611 på Khorna, men det er jo litt overkill...🔊🔊🔊 :giggle:
    Merk deg at Klipschorn har max. power handling på 100W (400W peak). De kan levere ekstreme 121 dB kontinuerlig, mao. farlig høyt. Med 105 dB / 1W som utgangspunkt betyr det faktisk at dette volumet oppnås allerede ved 32W påtrykt effekt.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.215
    Antall liker
    22.978
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Merk deg at Klipschorn har max. power handling på 100W (400W peak). De kan levere ekstreme 121 dB kontinuerlig, mao. farlig høyt. Med 105 dB / 1W som utgangspunkt betyr det faktisk at dette volumet oppnås allerede ved 32W påtrykt effekt.
    Ja jeg er klar over dette. Når MC75'ene er tomme så er det selvfølgelig ganske høyt, men en sjelden gang så har jeg bare behov for å dra på enda mer. Når nålen på Wattmeteret til MC611 danser rundt 6W så er det såpass høyt at ganske mange antageligvis aldri hadde hatt behov for mer, men når jeg virkelig drar på så peaker Wattmeteret ett sted mellom 2-300W. Jeg hadde en MA12000 som også spilte veldig bra på Khorna og der hadde jeg peaker på nærmere 300W, så det stemmer godt overens med Wattmeteret 611'ene.

    Jeg er veldig klar over at disse nivåene ikke er "sunne", men det er som sagt veldig sjeldent at jeg spiller så høyt og så er det bare i korte intervaller. Normalt sett så holder jeg meg i området under 0,6W ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn