Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Forsterkeren min er på service, så har bare fått hørt med ørepropper - disse pleier dog å være gode på å avsløre mikrodetaljer som ikke alltid er like enkle å høre i et rom. Men dersom jeg opplever forskjellene på samme måte med anlegget hjemme, og disse forskjellene karakteriseres som betydelige i hifi-sammenheng - da har du spart meg for JÆVLIG mye kroner resten av livet 4-string! 🤑🤑🤑
    Nå har jeg også hørt på dette med propper, så kan dessverre ikke ta kred for evt. sparte kroner.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kjøper jeg et sett høyttalere er det fordi jeg liker lyden slik den er, ville aldri tuklet med dem.
    Ser jeg en annonse der det står, «oppgradert med bedre komponenter» klikker jeg raskt videre.
    Ønsker jeg studiomonitor lyd, kjøper jeg studiomonitorer.
    Veldig enig i det uthevede. Dessverre tror jeg i en del tilfeller det skyldes uvitenhet fra min side, tror faktisk
    jeg går glipp av noen mulige gode kjøp rett og slett for at jeg ikke helt skjønner hva jeg ser på. Umoddet virker
    liksom tryggere. :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Fint at det finnes så mye forskjellig hifi å velge i, det betyr at det finnes noe for en hver smak.
    Og fordi jeg ikke ville moddet mine høyttalere, har jeg ingen problemer med at andre gjør det.
    Hvis noen sier de liker en moddet Klipsch høyttaler bedre enn orginalen, om det er pga lyd eller målekurver,, er det jo deres rett til og mene det. Eksempelet Beetle legger ut viser det jo tydelig, noen liker det bedre, noen ikke.
    Hadde jeg satt mine Dynaudio Herritage Special side om side med Forte IV, hadde nok meningene om hva som låt best spriket like mye.
    @BeetleBug du har jo også 4-5 par forskjellige høyttaler merker og selv om noen ikke liker dem, har du funnet kvaliteter med dem som du liker.

    Selv om Klipsch er best, er det nok ikke alle som får lov og ha dem i stua, da er det bra at det finnes alternativ😁😎
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Kom akkurat inn dørene etter 2 uker på jobb.
    Litt oppvarming i kveld, før turen går til Danmark i morgen.
    Blir gøy å se Rammstein live igjen, men det funker på Klipsch Forte også.
    IMG20230531215251.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.078
    Torget vurderinger
    0
    "A" er nøytral og har/har ikke det som "B" mangler/har for mye av
    Binding Post er mer nøytral
    Grei test, men klippene kutter litt tidlig (y)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.580
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Plukker opp høyttalerne på postkontoret på mandag, vet ikke helt hva jeg skal bruke dem til ennå, de var en del større enn hva jeg trodde.
    Enn så lenge så blir de nok stående i kjellerstua på stativ, drivende med
    Nobsound 2x50w og med WiiM Pro som kilde.
    Screenshot_20230601_121426_eBay.jpg
     

    sims

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    195
    Antall liker
    127
    Sted
    Trondheim
    Så smått begynt å lukte på nye høyttalere.Noen i Trondheim eller i nærheten som har siste utgave av Cornwall? Kunne også tenkt meg en lytt på La Scala hvis det er noen i Trondheimsområdet som har lyst på besøk. Har hatt Avantgarde Duo i mange år no som har vært helt fantastisk men har lyst til å prøve noe nytt. Har en formening om at i dagens marked så virker Heritage serien til Klipsch sånn nogenlunde edruelig priset i forhold til mye annet av gode høyttalere på markedet. P.S de må spille rock bra hehe
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.580
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt så ligger et par med RP-160M å venter på meg på postkontoret, jeg har en nobsound 2x50w som jeg skal teste de med, men vurdere sterkt å kjøpe en annen forsterker. Har vurdert Rega Brio... Hva tror dere?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt så ligger et par med RP-160M å venter på meg på postkontoret, jeg har en nobsound 2x50w som jeg skal teste de med, men vurdere sterkt å kjøpe en annen forsterker. Har vurdert Rega Brio... Hva tror dere?
    Tillater meg å tvile på kapasiteten i en 300 grams forsterker som hevder å kunne levere 2 x 50 W; dessuten er min generelle opplevelse at klasse D-forsterkere som låter bra på Klipsch, har temmelig stivt powersupply. PC-powersupply'et som følger Nobsound er alt annet enn stivt power. Men alt det jeg nå har sagt, er utelukkende basert på mine fordommer (og et greit erfaringsgrunnlag), jeg gjetter dermed at Rega kommer til å fullstendig gruse Nobsound med henda på ryggen.
    :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.580
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tillater meg å tvile på kapasiteten i en 300 grams forsterker som hevder å kunne levere 2 x 50 W; dessuten er min generelle opplevelse at klasse D-forsterkere som låter bra på Klipsch, har temmelig stivt powersupply. PC-powersupply'et som følger Nobsound er alt annet enn stivt power. Men alt det jeg nå har sagt, er utelukkende basert på mine fordommer (og et greit erfaringsgrunnlag), jeg gjetter dermed at Rega kommer til å fullstendig gruse Nobsound med henda på ryggen.
    :)
    Åja, tviler ikke på det, men det er forskjell i pris også. Vet ikke hvor billig en brukt Brio koster....

    Jeg har kjørt Magnepan mg12qr på nobsound-forsterkeren, det gikk helt fint, låt greit det også faktisk.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Åja, tviler ikke på det, men det er forskjell i pris også. Vet ikke hvor billig en brukt Brio koster....

    Jeg har kjørt Magnepan mg12qr på nobsound-forsterkeren, det gikk helt fint, låt greit det også faktisk.
    Tror det kommer til å låte helt greit på Klipsch også. Men det er først ved en direkte sammenligning du oppdager forskjellen på helt greit og real moro. ;) Noe av poenget med Klipsch er den dynamiske kontrasten, og akkurat det krever også noe på forsterkersiden.

    Brukte Brio finner du i området 5 - 6000,-, det ligger noen på Finn i øyeblikket.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.580
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tror det kommer til å låte helt greit på Klipsch også. Men det er først ved en direkte sammenligning du oppdager forskjellen på helt greit og real moro. ;) Noe av poenget med Klipsch er den dynamiske kontrasten, og akkurat det krever også noe på forsterkersiden.

    Brukte Brio finner du i området 5 - 6000,-, det ligger noen på Finn i øyeblikket.
    Har sendt pm på finn til en rett ved der jeg bor. Har aldri testet Brio, men leser at mange som har Klipsch og bruker den forsterkeren er fornøyd
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Har sendt pm på finn til en rett ved der jeg bor. Har aldri testet Brio, men leser at mange som har Klipsch og bruker den forsterkeren er fornøyd
    Jentungen "låner" mine KG 5.5 som hun forer med en Rega Brio jeg overtalte henne til å kjøpe brukt på Finn, det svinger og rocker helt fantastisk.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    Som sagt så ligger et par med RP-160M å venter på meg på postkontoret, jeg har en nobsound 2x50w som jeg skal teste de med, men vurdere sterkt å kjøpe en annen forsterker. Har vurdert Rega Brio... Hva tror dere?
    viss du tenker rimelig hadde jeg kjøpt denne, slår f.eks rega io teknisk, men ingen fjernkontroll. har volum i wiim da.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.580
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Muligens, men heller den mot det "mørke"? Tror det vil passe Klipsch best...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    viss du tenker rimelig hadde jeg kjøpt denne, slår f.eks rega io teknisk, men ingen fjernkontroll. har volum i wiim da.
    Jeg har hørt enkelte klasse D-forsterkere spille fantastisk med Klipsch, men jeg er litt skeptisk til denne, ettersom jeg har forsøkt enkelte småtasser som er svært dårlige på klanger og dynamikk.
    Målingene kan sikkert lede deg på rett vei, men uten å ha lyttet til kombinasjonen, er det vanskelig å vite om resultatet er noe en liker eller ei. Nå behøves vanligvis ikke så mange Watt for å få fart på Klipsch, men det krever at de Watt'ene som leveres, understøttes av en solid strømforsyning. Derav min skepsis til disse "smårollingene".
    Alt for ofte har jeg hørt Rega Brio spille ringer rundt forsterkere med 5 - 10 ganger mer papirwatt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Muligens, men heller den mot det "mørke"? Tror det vil passe Klipsch best...
    Slike forsterkere spiller som oftest så silkeglatt, at begrep som mørk eller lys, ikke har så stor betydning. Du kommer neppe til å oppleve lyden som aggressiv på noen måte.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Horten
    Jeg plukka frem to RP-160M fra nøttelageret her på sen-vinteren, kobla de opp i stua med en Topping DX5 og Crown-amp (fra samme nøttelager), og de spiller helt sinnsykt. Ikke skarpt eller noen ulumskheter på noe volum, fyller hele stua med godlyd og jeg fikk igjen bekreftet at de ikke under noen omstendighet skal selges. :cool:
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Kan også varmt anbefale Brio.
    Har hatt den siden ny (2017), litt fyldigere enn Brio R, men uten og miste det engasjerende drivet.
    Den låter rett og slett forbasket bra til prisen.
    Til fest bruk kan den bli i svakaste laget, (kommer an på rom og høyttalere).

    Som et eksperiment koblet vi den opp på Klipschorn, når vi koblet tilbake til Audio Research til 350k ble jeg ikke super imponert over forskjellen i «musical enjoyment», det svingte bra med den lille rakkeren og:cool:
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Da var mine RF 82 lagt ut for salg.. Fant ut at jeg har hatt de i 13 år 🥹

    4DF2E11A-99BC-43FF-BD00-5E619606ACD3.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.580
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har målt 160m? Låter flott, de er helt nye så de vil nok forandre seg litt, men er det en dip ved ca 1500? Dro litt opp på WiiM Pro, syntes det hjalp en hel del.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Noen som har målt 160m? Låter flott, de er helt nye så de vil nok forandre seg litt, men er det en dip ved ca 1500? Dro litt opp på WiiM Pro, syntes det hjalp en hel del.
    Flere har målt dem og jeg la ut kurven på forrige side. Kurven viser at det er relativt store rom for forbedring i delerområdet rundt 1500hz og i tillegg en heving av de øvste frekvensene. Du kommenterte da at du likte best de umodifiserte.

    1686117243346.png
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Horten
    En grunn til at folk opplever den dip'en rundt 1500 Hz forskjellig kan være parringen med pre/amp.
    En pre/amp med huslyd hvor kurvene er dratt ned rundt samme område, kan nok gi større utslag enn de som peiser på med en pre/amp uten huslyd.
    Uansett en knøttliten boost med eq i nevnte område, fixer jo saken lett om man vil ha ro i sjelen. :cool:
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Om skader i elementet, spesielt angående RF7 MK2.

    Jeg fant en flere år gammel tråd her på forumet hvor problemet med bulker i elemtene til RF7 MK2 ble diskutert. Dette var tydeligvis et problem for denne modellen. Ble dette noen gang ordnet opp i fra Klipsch sin side? Altså at MK2-versjoner som ble laget etter et visst år ikke lengre hadde dette problemet? Jeg vurderer å kjøpe meg MK2, men er litt skeptisk når elementet (som jeg ser på bruktmarkedet) har et slikt merke. Bør jeg kanskje heller gå for utgaver som jeg vet ikke er av de eldste, og som ikke har noen skader?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Konfirmasjon og reisevirksomhet og i det hele tatt mye som tar tid, men nå skal jeg snart få pakket opp mine nyinnkjøpte RP-160M. Det endte opp med at jeg kjøpte en Brio, den er på vei i skrivende stund. Gleder meg. :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.580
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Flere har målt dem og jeg la ut kurven på forrige side. Kurven viser at det er relativt store rom for forbedring i delerområdet rundt 1500hz og i tillegg en heving av de øvste frekvensene. Du kommenterte da at du likte best de umodifiserte.

    Vis vedlegget 926145
    Se der. Ja likte best umod på det jeg hørte da, men har dratt den litt opp i det området med eq på WiiM Pro.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.580
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Konfirmasjon og reisevirksomhet og i det hele tatt mye som tar tid, men nå skal jeg snart få pakket opp mine nyinnkjøpte RP-160M. Det endte opp med at jeg kjøpte en Brio, den er på vei i skrivende stund. Gleder meg. :)
    Hehe, samme som jeg kjøpte denne uken. Gled deg.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Om skader i elementet, spesielt angående RF7 MK2.

    Jeg fant en flere år gammel tråd her på forumet hvor problemet med bulker i elemtene til RF7 MK2 ble diskutert. Dette var tydeligvis et problem for denne modellen. Ble dette noen gang ordnet opp i fra Klipsch sin side? Altså at MK2-versjoner som ble laget etter et visst år ikke lengre hadde dette problemet? Jeg vurderer å kjøpe meg MK2, men er litt skeptisk når elementet (som jeg ser på bruktmarkedet) har et slikt merke. Bør jeg kanskje heller gå for utgaver som jeg vet ikke er av de eldste, og som ikke har noen skader?
    Dette gjelder ikke bare rf7 mk2, gjelder vel det meste i RF serien, om di har funnet orsaken og gjort noe med det er ikke godt å vite.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn