Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Jeg er på utkikk etter nye høytalerkabler til Cornwall 3, er det noen som har kabelerfaringer å meddele når det gjelder Heritage? Har blitt anbefalt Van Den Hul Magnum Hybrid og D-352 så langt. Og ja,jeg tror på effekten av kabler og evnen til å tune lyden litt i en retning.
    Hvilken retning vil du tune lyden? Ville heller brukt dsp til det. Magnum hybrid er en 8mm^2 kabel....der går alt rett igjennom. Bruker den selv 😊👍
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har kjøpt meg ett par Cornwall E (MkI) som skal spille i ett stort rom. (40kvm)
    Noen som har erfaring med hvilke forsterker jeg bør sette på disse? Tar gjerne imot innspill. :)

    Bilde 25.08.2021 klokken 15.01.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg vet ikke om mine erfaringer med Cornwall III er overførbare til MkI, så ta det med en klype salt. Men det jeg har hørt på Cornwall som jeg syns spilte aller best på musikk var single ended triode forsterkere på 20 watt eller mer.

    Store transistor kraftverk funker på en måte det også, men ikke det jeg opplevde som aller mest vellykket. Ville forøvrig ikke hatt motforestillinger mot å prøve mosfet forsterkere fra japan som f.eks. Luxman eller Denon, magefølelsen sier meg at det kunne vært vellykket. Luxman har jeg forresten hørt også, når jeg tenker meg om, i demorommet til Stereofil den gangen jeg kjøpte mine.
    McIntosh var forresten heller ingen direkte dårlig match, men savnet kanskje litt... ett-eller-annet. Også har jeg prøvd en liten integrert SPEC, og det husker jeg også som en temmelig bra match, men fikk ikke spilt så veldig høyt den gangen p.g.a. baby som trengte ro. Men hukommelsen sier at SPEC virkelig trøkket til på trommer og sånn, selv på lavt volum.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Benyttet Decware Zen Triode SE84CS (el84 rør) med stort hell på cw3 , men kunne ikke spille høyt. 2w.
    PP el34 funker bra, Primaluna feks.Beste match hos meg har vært kinki studio ex-b7 mono (Exicon mosfet).
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Er noen år siden jeg kjøpte og hadde cw 1 som jeg handlet fra hr. Ronglien.

    Mener de også hadde Crites delefilter og diskant.
    Men fremdeles husker jeg at roen senket seg hos meg når jeg fikk kjøpt en Rubycon black gate modifisert Audio note meishu.
    Måtte dra til danmark for å hente den, men angrer fremdeles på det salget av den forsterkeren..
    Hadde mange forsterkere på cw den gangen i alle typer fra digre ss til 8w rør amper.

    Tenk heller på om du ønsker å spille opp til fest på de eller om du ønsker å lukke øya sent på kvelden.
    En mellomting kan være en feks en Macintosh 275 mk 4 eller 5 med en god rør pre. Eller en conrad Johnsen med 6550 osv. Gir muligheten å dra på litt og med gode rør i, senke volumet på kvelden..
    Men de har ikke magien til triode på lave volum , så man må finne ut hva man ønsker mest..

    Det er min erfaring med cw, men ingen fasit for andres ører.🙂
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for innspill.
    Høyttalerene skal ikke spille til fest, mer som en lounge høyttaler. Jeg har noen alternativer som skal testes ut. (Mod Squad pre/Airtight ATM-2 (6550 rør), Vintage McIntosh sett, StoetKit 300B monoblokker og en Luxman SQ 507x)
    Skal også få åpnet høyttalerene over helgen og sjekke tingenes tilstand på innsiden. Ser at nye delefiltre fra Crites er populært. Må vurderes.

    Skal bli spennende å teste ut :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Du blander ikke nå, og at det var CW2 du overtok?
    *for all del, kan godt hende Rognlien har hatt mk1 og, så jeg spør for nysgjerrighetens skyld :)
    Det var en CW2, moddet med Crites bass og titaniumdiskanter, samt Crites delefilter.

    Til nevnte musikkstil har jeg absolutt mest tro på Stoetkit 300B, ikke så glad i 6550 til denslags... :)
    Ellers er det mye spennende å finne hos Mastersound.
    Og vil du slippe unna rør, ville jeg lyttet på noe britisk (Exposure, Rega m.fl.), eller de tunge variantene av Spec, selvsagt.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Du blander ikke nå, og at det var CW2 du overtok?
    *for all del, kan godt hende Rognlien har hatt mk1 og, så jeg spør for nysgjerrighetens skyld :)
    Mye mulig det var cw2 ja.😅 Pussa de opp igjen med bladfiner kjøpt fra oslo finerfabrikk.
    .
     

    Vedlegg

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte disse romjulen 2015 :) Har du flere bilder av di?
    Håkon, har du bilder av hvordan di så ut når du fikk di? :p
    Nope.
    De hadde blitt benyttet som sokler (!!) for PA-systemet på en klubb i Oslo, og så ut som faen, fulle av stifter, hakk, riper og sår. Eric Malling (Blue Mood Records, norsk bluesnestor) byttet dem med noen Leca-blokker og tok dem med hjem til meg, Han reiste herfra glad og fornøyd med et par RF52, mens jeg sjekket ut hva som gjensto av de originale kassene. Det var for det meste vrak, men begge mellomtonene var i orden. Etter litt mailutveksling med Bob Crites ble det 2 nye basser, 2 titandiskanter og 2 nye delfiltre. Jeg lot den rustikke finishen være, og satte hjul på høyttalerne. Deretter var det party og noe testarbeid for dem, før noen litt mer seriøse mennesker overtok stafettpinnen og ga dem en finish de fortjente.
    :)
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    354
    Antall liker
    230
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nope.
    De hadde blitt benyttet som sokler (!!) for PA-systemet på en klubb i Oslo, og så ut som faen, fulle av stifter, hakk, riper og sår. Eric Malling (Blue Mood Records, norsk bluesnestor) byttet dem med noen Leca-blokker og tok dem med hjem til meg, Han reiste herfra glad og fornøyd med et par RF52, mens jeg sjekket ut hva som gjensto av de originale kassene. Det var for det meste vrak, men begge mellomtonene var i orden. Etter litt mailutveksling med Bob Crites ble det 2 nye basser, 2 titandiskanter og 2 nye delfiltre. Jeg lot den rustikke finishen være, og satte hjul på høyttalerne. Deretter var det party og noe testarbeid for dem, før noen litt mer seriøse mennesker overtok stafettpinnen og ga dem en finish de fortjente.
    :)
    Yeah, digger den biten av livshistorien til traverne som står her! :D
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Nope.
    De hadde blitt benyttet som sokler (!!) for PA-systemet på en klubb i Oslo, og så ut som faen, fulle av stifter, hakk, riper og sår. Eric Malling (Blue Mood Records, norsk bluesnestor) byttet dem med noen Leca-blokker og tok dem med hjem til meg, Han reiste herfra glad og fornøyd med et par RF52, mens jeg sjekket ut hva som gjensto av de originale kassene. Det var for det meste vrak, men begge mellomtonene var i orden. Etter litt mailutveksling med Bob Crites ble det 2 nye basser, 2 titandiskanter og 2 nye delfiltre. Jeg lot den rustikke finishen være, og satte hjul på høyttalerne. Deretter var det party og noe testarbeid for dem, før noen litt mer seriøse mennesker overtok stafettpinnen og ga dem en finish de fortjente.
    :)
    Husker det godt Håkon. Og prisen jeg kjøpte de for var også rettferdig.
    Ble mye pussing og sparkling før jeg tok turen til oslo finerfabrikk og handlet, samt fikk et lite kurs av de i pålegging og liming av ekte bladfiner..
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Om det er noen som lurer på om First watt forsterkere matcher Heritage bra, så er det et rungende JA! Cornwall blomstrer noe så sinnsvakt med denne varmeovnen foran! J2.
    IMG_20210831_191031.jpg
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Av en eller annen merkelig grunn funket ikke Accuphase A-45 i det hele tatt på Cornwall 3 hos meg. Jeg benyttet knallgode preamper, så det var ikke det som gjorde utfallet ufordelaktig. Kanskje kondensatorene var slitne? J2 er ihvertfall en mye bedre forsterker for meg, raskere, bedre transparens, bredde /dybde etc. Eneste som kan måle seg lydmessig med j2 her har vært kinki studio ex-b7 monoblokker. Decware magisk, men ikke nok overskudd.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Har kjøpt meg ett par Cornwall E (MkI) som skal spille i ett stort rom. (40kvm)
    Noen som har erfaring med hvilke forsterker jeg bør sette på disse? Tar gjerne imot innspill. :)


    kommer vel an på budsjett her? under 10K så burde Rega Brio vær en kandidat. har denne på H3 og spiller meget bra
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Brio funker meget bra på Heresy, men tror kanskje Cornwall trenger mer juice enn Heresy.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Takker har et par mk 1 på handen til 4k er det en ok pris.
    Aner ikke, men vil tro det er ok-ish. Jeg kjøpte Heresy III i 2012 tror jeg, og da kostet de 15.000,- for paret. Kanskje du får prutet dem ned til 3k? Men hvis de er i god stand teknisk og kosmetisk er det sikkert mye høyttalere for den prisen uansett.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Takker har et par mk 1 på handen til 4k er det en ok pris.
    Er teknisk tilstand i orden så er det mer enn én OK pris, det er en meget god pris etter min mening. Hvis du ikke er interessert, send meg gjerne en PM med kontakt info til selger. :)
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Da blir det nedgradering her i huset.
    Ny forsterker til Klipsch Chorus II kommer i løpet av 2 måneder. Dette gjøres mest for å få waf factoren høyest mulig, og at dette kan bli meget spennende.

    Line Magnetic 805ia går ut, og denne blir dens erstatter:
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Ikke sikkert det blir degradering, min Sugden Masterclass overkjørte Line Magnetic på de fleste områder
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Klipsch kpt 250II hvordan låter disse? vinklingen her hadde passet perfekt for mine surr kanaler som idag består av 4 stk Klipsch THX 7800. hadde også vert morro å teste i fult oppsett med 3 i frontrekka også (som idag er 3stk Thx kl 650)
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Klipsch kpt 250II hvordan låter disse? vinklingen her hadde passet perfekt for mine surr kanaler som idag består av 4 stk Klipsch THX 7800. hadde også vert morro å teste i fult oppsett med 3 i frontrekka også (som idag er 3stk Thx kl 650)
    Tror det er disse som brukes av Kilden kino i Tønsberg. I så fall så spiller de meget bra. Om det de samme eller ikke, skal jeg ikke påstå den ene eller andre veien. Men driverne opplistet i specs er kjente, og er brukt i mange av Klipsch sine Heritage- og Professional -serier. Denne driver sammensettingen er en av suksess oppskriftene til Klipsch. Så dette er nok bra. :)

     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    IMG_20210927_191352.jpg
    koser meg glugg ihjel med CW3 om dagen, spesielt etter First watt j2 kom i hus, snakk om drømmematch made in heaven. Spiller "nesten" like magisk som decware Zen Triode SE84CS i mellomtonen og med en mellom-/dypbass som sitter som ei kule.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Klipsch chorus 2 med Faital pr400 pro 4 ohm.
    Litt morsomt å dele dette bildet 😁
    IMG_20210218_183115.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Spilt på Heresy IV i over et år nå og de blir nok stående lenge.
    Tenkte derfor og spør menigheten om hvordan dere vedlikeholder treverket på dem.
    Er de lakkert eller oljet fra fabrikk?
    Har googlet litt og spurt Soundgarden, men finner ikke svar.

    5C260D1D-2B9C-4560-9068-19FDF0A5340F.jpeg

    4A4111EA-4F9A-4418-B682-186508387009.jpeg
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått muligheten til å bytte mine RF-7 II i ett par Chorus II. Jeg lurer litt på hva folk tenker om det angående pris forskjeller på de?
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Da har jeg fått muligheten til å bytte mine RF-7 II i ett par Chorus II. Jeg lurer litt på hva folk tenker om det angående pris forskjeller på de?
    Jeg gjorde det samme for noen år siden. Er veldig fornøyd med det.
    RF7 2 spillte stort, men det blir likevel noe annet med en 3 veis høytaler med 15 tommer pa bass. For ikke å glemme den fete bassradiatoren på chorus 2 sin bakside.
    Du må bare passe på så kassene er limtette, og at alle pakninger og skruefester er i orden.
    Ellers så er det fint med nye drivere på horn, og bytte ut kondensatorene i delefiltre. Bruk litt dyrere, med samme verdier.
    IMG_20210218_182912.jpg
    Jeg gikk også over til nye basselement fra Faital, og da kom endelig mellombassen frem, da de gamle drivere leverte mye på 40 hz , og mindre videre opp i frekvens.

    Angående pris, se hva folk tar for Forte 2 og 3. En pris på Forte 3 ligger rundt 50K brukt. For noen år siden kunne man kjøpe Chorus 2 for 6K, men den tiden er også over, det gjelder også i USA. Chorus skulle også bli erstatteren for Cornwall , men etter ønske fra entusiaster ble Cornwall videreført i produksjonen, og Chorus ble desverre avsluttet.
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg gjorde det samme for noen år siden. Er veldig fornøyd med det.
    RF7 2 spillte stort, men det blir likevel noe annet med en 3 veis høytaler med 15 tommer pa bass. For ikke å glemme den fete bassradiatoren på chorus 2 sin bakside.
    Du må bare passe på så kassene er limtette, og at alle pakninger og skruefester er i orden.
    Ellers så er det fint med nye drivere på horn, og bytte ut kondensatorene i delefiltre. Bruk litt dyrere, med samme verdier. Vis vedlegget 758226 Jeg gikk også over til nye basselement fra Faital, og da kom endelig mellombassen frem, da de gamle drivere leverte mye på 40 hz , og mindre videre opp i frekvens.

    Angående pris, se hva folk tar for Forte 2 og 3. En pris på Forte 3 ligger rundt 50K brukt. For noen år siden kunne man kjøpe Chorus 2 for 6K, men den tiden er også over, det gjelder også i USA. Chorus skulle også bli erstatteren for Cornwall , men etter ønske fra entusiaster ble Cornwall videreført i produksjonen, og Chorus ble desverre avsluttet.
    Ja prisene har forandret seg, husker jeg kjøpte to par Forte ll til 5 og 7 tusen, to par CW lll til 20 og 25 tusen.
    Har La Scala ll nå og tørr ikke tenke på hva de ligger på nå
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn