Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skinny

    Medlem
    Ble medlem
    22.08.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    73
    Sted
    Kvinesdal
    Gått og lurt litt på disse la scalaene i en evighet. Har ikke fått værken sett eller hørt på ett par. Er det noen som kan si litt om disse høytalerne ut ifra erfaring. Fått med meg at de mangler dypbass. (Det kan jo evnt løses hvis behov) Har hatt Heressy. De ble solgt til en kar på Jeløya. Er det noen særlige forskjeller på de eldre og de nye? De som har helt kabinett kontra de 2 delte.
    Hei. Om du kikker litt på mine innlegg får du litt input om La Scala 2. Ikke hørt tidligere utgaver. Jeg har lagt til subber og litt ekstra i toppen men de leverer formidabelt i seg selv og. Mellombassen og mellomtonen er eksepsjonelle og de leverer en live følelse som få andre høyttalere.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Etter å ha vært svært fornøyd med Klipsch Forte III, må turen gå videre til Cornwall.
    Dvs, har for øyeblikket Magnat Transpuls 1500 i en mellomfase.
    Og det må jeg bare si. Transpulsene gir meg 90-95% av det Fortene gav meg.... til 1/5 av prisen.
    Bare et lite tips til de som syns Heritage serien til Klipsch er for dyre.

    Fortene min drev jeg med en Yamaha A-S1200.
    I mine ører var det nesten perfekt match.
    På Magnatene kunne jeg ønsket meg 10-20W mer, ettersom jeg fikk den til å klippe et par ganger.
    ( da spiltes det meget høyt på noen krevende spor :cool: )

    TIlbake til poenget.
    Hifi budsjettet mitt går litt opp og ned i takt meg andre hobbyer..
    Hvis jeg skulle være så heldig å få tak i et par Cornwall, så må jeg nok gjøre noe på forsterkerfronten.
    Både for å putte penger i høyttalere og for å matche de.
    Jeg har noen gode forsterkere, men ikke nødvendigvis til Cornwall.

    Rotel RB-1080 (2 x 200 W transistor)
    Rotel RB-1092 (2 x 500 W digital)
    EC AW250-R (2 x 250 W eldre utgave, ca 20 år.)
    Pioneer A-A6-J ( 2 x 45 W integrert)

    Ville det være mer fornuftige å gå tilbake til en Integrert forsterker?
    Yamaha f.eks?
    Noen tips til forsterker som matcher Cornwall godt?
    Så bra og billig som mulig. ( dess mindre penger jeg bruker på forsterker, jo mer har jeg til å putte inn i Cornwall)
    Jeg ønsker i utgangspunktet ikke rørforsterker.
    En viktig ting, den MÅ ha mulighet for å justere balanse.
    Bildet viser hvorfor, skråtak på ene siden.
     

    Vedlegg

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hei. Om du kikker litt på mine innlegg får du litt input om La Scala 2. Ikke hørt tidligere utgaver. Jeg har lagt til subber og litt ekstra i toppen men de leverer formidabelt i seg selv og. Mellombassen og mellomtonen er eksepsjonelle og de leverer en live følelse som få andre høyttalere.
    Vil si det er mindre ressonanser i Mkll og jeg føler at bassen går en del dypere tross samme specs, kan være at kassene har gått fra 50 til 75kg
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Ville det være mer fornuftige å gå tilbake til en Integrert forsterker?
    Yamaha f.eks?
    Noen tips til forsterker som matcher Cornwall godt?
    Så bra og billig som mulig. ( dess mindre penger jeg bruker på forsterker, jo mer har jeg til å putte inn i Cornwall)
    Jeg ønsker i utgangspunktet ikke rørforsterker.
    En viktig ting, den MÅ ha mulighet for å justere balanse.
    Bildet viser hvorfor, skråtak på ene siden.
    Jeg har akkurat byttet til Cornwall III etter 10 år med Heresy III, kun brukt rørforsterkere
    Hvis jeg skal kutte ut rør tenker jeg Luxman klasse A eller Accuphase klasse A, men har ingen erfaring med transistor på Heritage så spør igrunnen om det samme som deg :)
    Problemet med Klasse A forsterkere fra Luxman og Accuphaser er prisen :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har akkurat byttet til Cornwall III etter 10 år med Heresy III, kun brukt rørforsterkere
    Hvis jeg skal kutte ut rør tenker jeg Luxman klasse A eller Accuphase klasse A, men har ingen erfaring med transistor på Heritage så spør igrunnen om det samme som deg :)
    Problemet med Klasse A forsterkere fra Luxman og Accuphaser er prisen :)
    Tenkt på Luxman klasse A selv men etter hva jeg leser rundt så skal selv Accuphase klasse a/b være ‘’varmere’’ i lyden og det står jo i flere omtaler at Luxman klasse A må matches med ‘’varmlydende’’ høyttalere så vet ikke hva som stemmer 🙈
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Er det noen i Stavangerområdet som kunne tenkt seg å gi en demo ov sine Cornwall?
    Og hvis det er noen som kjenner noen som kjenner noen som kanskje vil selge noen, så er det bare å sende meg en PM:)
    Ikke IV, det blir for dyrt for meg.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har akkurat byttet til Cornwall III etter 10 år med Heresy III, kun brukt rørforsterkere
    Hvis jeg skal kutte ut rør tenker jeg Luxman klasse A eller Accuphase klasse A, men har ingen erfaring med transistor på Heritage så spør igrunnen om det samme som deg :)
    Problemet med Klasse A forsterkere fra Luxman og Accuphaser er prisen :)
    Det var derfor jeg gikk for Kinesisk highend, for da slipper man å bruke penger som dasspapir😂
     

    shammers

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2011
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    17
    Brukte sugen a21al når jeg hadde heresy iii, merker jeg angrer litt på salget av begge, var en god kombo i mine ører. Kanskje sugden klasse a kan fungere med cornwall også?
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Vapor
    Grattis😀
    Hvordan følte du overgangen ble?
    Jeg gikk selv fra rør, da jeg syntes det manglet kraft til eventuellt partyspilling. Ellers var jeg fornøyd med 2*48 watt rør i klasse A, så var det dette med tuberolling😵 som i verste fall koster mer enn å gå over til en god klasse a transistorforsterker😀
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Brukte sugen a21al når jeg hadde heresy iii, merker jeg angrer litt på salget av begge, var en god kombo i mine ører. Kanskje sugden klasse a kan fungere med cornwall også?
    Om lyden er god , så blir resten egentlig opp til hvor høyt du ønsker å spille👍
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Det var derfor jeg gikk for Kinesisk highend, for da slipper man å bruke penger som dasspapir😂
    Da tror jeg ikke du har eid noen av disse! kvalitet og eierglede ut sv en annen verden! av rør så har jeg hatt kun en forsterker som var 100% tyst og det var McIntosh Mc275
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Tenkt på Luxman klasse A selv men etter hva jeg leser rundt så skal selv Accuphase klasse a/b være ‘’varmere’’ i lyden og det står jo i flere omtaler at Luxman klasse A må matches med ‘’varmlydende’’ høyttalere så vet ikke hva som stemmer 🙈
    Ja, har sett sånne anbefalinger, men også at Luxman og Cornwall er en fantastisk match. Mye forskjellig info der ute.....
    Accuphase er spennende...du hadde E270 på LaScala ?
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Vapor
    Grattis😀
    Hvordan følte du overgangen ble?
    Jeg gikk selv fra rør, da jeg syntes det manglet kraft til eventuellt partyspilling. Ellers var jeg fornøyd med 2*48 watt rør i klasse A, så var det dette med tuberolling😵 som i verste fall koster mer enn å gå over til en god klasse a transistorforsterker😀
    Takk takk...Cornwall er stooore :)
    Fantastisk lyd...mer av alt med tanke på Heresy, men da følger også rom problemer med på lasset.
    Siden de er så store gikk det ikke å plassere de så bra som Heresyene, en dør i veien bla annet.

    Alt i alt er jeg veldig fornøyd, er i en tilvennings fase etter 10 år med Heresy :)

    Vurderer å bytte fra rør til Accuphase eller Luxman....men godt mulig jeg kommer til å vurdere lenge
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Er det noen i Stavangerområdet som kunne tenkt seg å gi en demo ov sine Cornwall?
    Og hvis det er noen som kjenner noen som kjenner noen som kanskje vil selge noen, så er det bare å sende meg en PM:)
    Ikke IV, det blir for dyrt for meg.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Ja, har sett sånne anbefalinger, men også at Luxman og Cornwall er en fantastisk match. Mye forskjellig info der ute.....
    Accuphase er spennende...du hadde E270 på LaScala ?
    Ja låt bra men Unison Research Unico Duo låter bedre på La Scsla og er billigere! lurer litt på Luxman klasse A og Spec klasse D
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Knirkefri handel.
    Kjapp leveranse.
    Disse flyttes ned i kjellerstua når Coenwall er på plass.
    Jeg teste de opp mot CV AT-100.
    Herre jesus, trenger ikke si mer.......
    Magnat 1500 virker som en meget spennende ht, hadde hvert morsomt å teste de mot Chorus2 👍
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Magnat 1500 virker som en meget spennende ht, hadde hvert morsomt å teste de mot Chorus2 👍
    Har hørt på Magnat flere ganger og det er Cervin lookalike med null mellomtone og kun en party høyttaler og kan ikke sammenlignes med noe fra Klipsch men det er min personlige mening
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Har hørt på Magnat flere ganger og det er Cervin lookalike med null mellomtone og kun en party høyttaler og kan ikke sammenlignes med noe fra Klipsch men det er min personlige mening
    Har du hørt Magnat flere ganger, eller Magnat Transpuls 1500 flere ganger?
    Det utsagnet om mellomtonen får meg nemmelig til å lure...

    Nå skal ikke dette bli noe Magnat-tråd, men denne oppsummerer ganske godt det samme som jeg mener om de.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Har du hørt Magnat flere ganger, eller Magnat Transpuls 1500 flere ganger?
    Det utsagnet om mellomtonen får meg nemmelig til å lure...

    Nå skal ikke dette bli noe Magnat-tråd, men denne oppsummerer ganske godt det samme som jeg mener om de.
    Ja som jeg sa ‘’min mening’’ muligens en oppgradering fra cervin vega eller noe i den retningen
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har akkurat byttet til Cornwall III etter 10 år med Heresy III, kun brukt rørforsterkere
    Hvis jeg skal kutte ut rør tenker jeg Luxman klasse A eller Accuphase klasse A, men har ingen erfaring med transistor på Heritage så spør igrunnen om det samme som deg :)
    Problemet med Klasse A forsterkere fra Luxman og Accuphaser er prisen :)
    Jeg har CW3 . Koblet opp en Accuphase A45 på dem,det ble en rekordkort affære. Funket ikke for meg i det hele tatt.Kjedeligste lyden jeg har opplevd,for å være helt ærlig.En varm ,romantisk og litt flat lyd .Kunne ikke skjønne det,burde være det ultimate egentlig. Kanskje det eksemplaret hadde tørre kondiser eller trengte biasjustering, ikke vet jeg. Bladelius HC40 derimot( klasse A) funka som ei kule, likedan Primaluna, Dynamic Precision,Musical Innovation klasse A etc etc. Det som har soleklart funket best og som jeg anser som den beste forsterker/høyttalermatch jeg noensinne har hatt ,og som jeg fortsatt benytter,er First Watt J2. Det er 2x25W klasse A, men spiller som det skulle vært 50W. Låter som en SET med masse headroom. Sparker liv i bassen som ingen annen og går dyyyyypt. En klokkeklar transparens og innsikt, nærvær, sjel og varme.Nevnte jeg mellomtonen?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Husker jeg prøvde en karan ksa400 på mine cw3.. det funka ikke i det hele tatt. Så matching er viktig. :). Karan funka som ei kule på alt anna. Hva slags klasse ampen er i har lite å si om utfallet i lyden. Syns faktisk NAD c356 fungerte overraskende bra på cw3. Nad M3 tror jeg kunne vært magisk til liten pris.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har CW3 . Koblet opp en Accuphase A45 på dem,det ble en rekordkort affære. Funket ikke for meg i det hele tatt.Kjedeligste lyden jeg har opplevd,for å være helt ærlig.En varm ,romantisk og litt flat lyd .Kunne ikke skjønne det,burde være det ultimate egentlig. Kanskje det eksemplaret hadde tørre kondiser eller trengte biasjustering, ikke vet jeg. Bladelius HC40 derimot( klasse A) funka som ei kule, likedan Primaluna, Dynamic Precision,Musical Innovation klasse A etc etc. Det som har soleklart funket best og som jeg anser som den beste forsterker/høyttalermatch jeg noensinne har hatt ,og som jeg fortsatt benytter,er First Watt J2. Det er 2x25W klasse A, men spiller som det skulle vært 50W. Låter som en SET med masse headroom. Sparker liv i bassen som ingen annen og går dyyyyypt. En klokkeklar transparens og innsikt, nærvær, sjel og varme.Nevnte jeg mellomtonen?
    Hva mener du med headroom? Jeg brukte en set amp på 2*48 watt klasse a på Chorus 2 (låt som en dobbelt så kraftig forsterker), men følte jeg manglet det ekstra som skulle til for å få en live følelse.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Hva mener du med headroom? Jeg brukte en set amp på 2*48 watt klasse a på Chorus 2 (låt som en dobbelt så kraftig forsterker), men følte jeg manglet det ekstra som skulle til for å få en live følelse.
    Med head room mener jeg her hvor mye overskudd jeg har på et gitt nivå før forsterker klipper /forvrenger signalet/låter ubehagelig . Jeg må også tilføre at jeg mener j2 har slik kontroll hos meg på cw3 i samspill med preampen fra musical innovation :mi 23.5 med xl psu i fullbalansert modus.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    I går ble det koplet opp en enkel klipsch spl 120 til lascalaene via en dsp. Delte på 50hz. Tok nok en 20-25 målinger for å få alt i fase da jeg er litt fersk med REW. Syntes resultatet ble veldig bra. Korrigerte bitte litt i eq. Løftet det hele opp noen prosent. Fortsatt lykkelig. Nå skal vinteren brukes på å spille LP plater😊
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.033
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Har kjøpt meg nye Klipsch.
    Har ikke fått koblet opp enda, men fått dem i hus.
    Veldig spent på hvordan de er i forhold til Heresy:cool:
    Gratulerer med nye ht. 3 eller 4?
    Har Forte 3 selv og er kjempefornøyde.
    Spent på å høre hva du syntes i forhold til Heresy.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Noen her inne som er den heldige eier av de Chorus 2 som ble solgt på Finn de siste dagene?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har akkurat byttet til Cornwall III etter 10 år med Heresy III, kun brukt rørforsterkere
    Hvis jeg skal kutte ut rør tenker jeg Luxman klasse A eller Accuphase klasse A, men har ingen erfaring med transistor på Heritage så spør igrunnen om det samme som deg :)
    Problemet med Klasse A forsterkere fra Luxman og Accuphaser er prisen :)
    Luxman L590AXII er det råeste jeg har hatt på Cornwall
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn