Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Portene i bunnen er sannsynligvis portformet på innsiden også. Dette startet hos andre produsenter på åttitallet.
    Hensikten er å få ned portstøy pga. skarpe kanter. Ser litt rart ut, men når man vet hensikten, så ser det helt greit
    ut for min del.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Mye mulig dette, men merker jo stor forskjell fra runde porter fra reference serien til Tractrix porter på Premiere serien for og ta et eksempel.
    Har du hørt en premiere med runde porter? Forskjellen kommer nok mer av element og kabinettdesign.
    Tenkte du kom til og nevne dette, men tror likevel disse nye portene de bruker faktisk gir en merkbar forskjellig, merket stor forskjell selv, greit nok at nye kabinetter og drivere samt andre ting slår inn som igjen med portene så ingenting er umulig.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Portene i bunnen er sannsynligvis portformet på innsiden også. Dette startet hos andre produsenter på åttitallet.
    Hensikten er å få ned portstøy pga. skarpe kanter. Ser litt rart ut, men når man vet hensikten, så ser det helt greit
    ut for min del.
    Det er vel litt tåkeprat ifra Klipsch, med de bælsvære kassene er det helt minimalt med portstøy. Hadde CW II med Crites basser, og selv når de nærmet seg x-max så var det helt minimalt med pusting i portene.
    Det er nok av estetiske grunner de har byttet portene, de ser litt mere stealth/macho ut. Det liker amerikanerne.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Portene i bunnen er sannsynligvis portformet på innsiden også. Dette startet hos andre produsenter på åttitallet.
    Hensikten er å få ned portstøy pga. skarpe kanter. Ser litt rart ut, men når man vet hensikten, så ser det helt greit
    ut for min del.
    Det er vel litt tåkeprat ifra Klipsch, med de bælsvære kassene er det helt minimalt med portstøy. Hadde CW II med Crites basser, og selv når de nærmet seg x-max så var det helt minimalt med pusting i portene.
    Det er nok av estetiske grunner de har byttet portene, de ser litt mere stealth/macho ut. Det liker amerikanerne.
    Hadde store problemer med resonanser på CW kontra andre Heritage modeller men vet ikke hvorfor
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    354
    Antall liker
    230
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hville låter fremprovoserer portstøy i di gamle?

    Ellers, så synes jeg det er synd at prisene på "the Heritage" drives til det vanvidde, men lønningsposen min tilsier at jeg ikke har peiling, så aksepterer det i stillhet...

    Uansett, jeg hever glasset i takk til P.W.K, og skål til alle dere som nyter gamleskolen talere, og lever lykkelig med alle feil og lyter (som vistnok) følger disse staurgamle konstruksjonene!
    *Legger ved et gammelt bilde av mine mk.II's fra 85, som fremdeles etter snart 4 år stadig skremmer, imponerer og drar frem tårene her hos meg

    26232349_10159925506290714_1977830154715251964_o.jpg
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor prøver de ikke med slavebasser som på Forte/Chorus? Feks 18"? Med større kasser hadde det vert ypperlig eller mulig det hadde blitt buldring? Bassportene gjør at de går dypere men for min del er det knyttnevebassen (Chorus II) den som bærer entusiasmen min for Klipsch.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Slaver brukes først og fremst der hvor man trenger lav tuning i ett lite kassevolum. Når man har kloss på 200 liter så vil det ikke bli noe problem med portlengde/lufthastighet som gir støy og/eller tap.
    Slaver gir ikke høyere effektivitet enn bassrefleks.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Slaver brukes først og fremst der hvor man trenger lav tuning i ett lite kassevolum. Når man har kloss på 200 liter så vil det ikke bli noe problem med portlengde/lufthastighet som gir støy og/eller tap.
    Slaver gir ikke høyere effektivitet enn bassrefleks.
    Forte ll låter langt bedre en CWlll i de to stuene jeg har testet! Slavebass eller ikke...
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Dette er nok veldig subjektivt pluss akustikk/rom. CW3 har vert langt daffere enn ChorusII i mine settinger, bassen går dypere men det hjelper lite da Chorusene smekker bedre.. Det er vel derfor jeg alltid har vendt tilbake. CW er en høyttaler jeg kunne levd bra med absolutt hadde ikke ChorusII vert laget.. Når kommer ChorusIII?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Mulig Crites bassen hadde noe å si også. CW II/ene er de eneste høyttalerne jeg har hatt som har klart å få halvfulle ølflasker til å danse på bordet med AC/DC på full guffe he he... ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Såså :)
    Vis vedlegget 552147
    Syns de passer bra mot resten av uttrykket.

    Portene er nok valgt slik av en grunn. Bevarer kanskje stivheten i frontblaffel bedre?
    Hadde sikkert vært billigere og lage en stor, men tror ikke det hadde blitt noe finere.
    Den grunnen kan like gjerne være at det er billigst å bruke noe de hadde fra før, istedenfor å designe og produsere noe nytt. Ligner ikke de portene litt på de som sitter på de nye reference seriene?
    Skulle være bra råflaks om de hadde tre stykker som passa akkurat, men hvem vet..
    De er vel iallfall ikke akkurat helt ulike. Men som du sier, hvem vet...

    319klipbac.jpg
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    La scala ll ligger fortsatt ute på Finn.no noe jeg finner merkelig med den store intressen det er for Klipsch her i Norge
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Solgte mine La Scala II for 28k mener jeg å huske, for et par år siden. Det er vel slik at de fleste La Scala II som finnes her til lands, er kjøpt lenge før Mono (Klipsch?) dro opp prisene uanstendig mye. Kjøpere vet vel dette.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Ja er nok noe med det! Ikke hørt de kontra første modellen jeg hadde men skal vist være bedre bass, mindre resonanser og "ropert" lyd fra hornet.
    30 kg økning i vekt og nye delefilter etc har vel gjort sitt.
    Langt penere er de også etter min mening
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dritfett!

    Sikler på Cornwall, og oppdatert utgave er svært velkommen! Håper virkelig at de har stivet av kabinettet i samme runde også, for det trenger de!
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nye heresy blir bassreflex med port bak :O
    Jeg må jo si det virker interessant om de klarer å bevare følsomheten relativt greit samtidig som om de evt får høyttaleren til å yte høyere spl på lavere frekvenser enn den gjør per i dag. :)

    Hvor fant du forresten ut dette? Fant ikke noe på Klipsch sine hjemmesider.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Nye heresy blir bassreflex med port bak :O
    Konseptet Heresy er ødelagt!
    De har vel latt seg friste for og få fram noe buldrebass..
    Forstår så absolutt din skepsis. Men ikke riktig å avskrive noe som helst før vi har hørt det.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Avskrive skal vi såklart ikke, men blir en annen type høyttaler når den ikke er trykkammer.
    Port betyr gjerne økt forvregning og at den gjerne må litt ut i rommet. Men for all del, sikkert spretten og leken som den bør - bare at konseptet er blitt endret.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    kassen er altfor liten uansett. skjønner ikke poenget med heresy og forte :rolleyes:
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ble vist på en messe i usa som er nå, Rock ett eller anna :) porten sitter vannrett helt i bunnen på baksiden, rett under terminalene :)
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Port meg her og port meg der.....hvilken port? Eller hvilken port!!! Se det kan man lure på
    20190907_230831.jpg
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Kommet noen specs på nye Heresy? Hvordan ville de gjort seg på stativ og med ett par kjappe subber til? Hmm
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Lurer på hvordan nye Heresy med bassport blir. Etter å ha ment at Cornwall var den beste av de to, forandret jeg faktisk mening og syns Heresy III var en mer vellykket konstruksjon når jeg endelig fikk koblet de opp med en SET forsterker (nå er begge deler solgt). Det har jo blitt drodlet og ment om dette tidligere, at bassport kanskje var det som skulle vært på Heresy for å få den til å levere mer nedover.

    Den som lever får høre. Kan jo hende dette blir helt knall, og at dette ikke bare er noe som skjer fordi Klipsch har feilbestilt en million Referenceserie-bassporter som de må bruke opp til noe. :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    En ting som er sikkert er at de må bruke et helt annet basselement enn tidligere Heresy basser. Pro versjonen av Heresy (HIP) har vært portet hele tiden.
    Finner de ett element med passende parametere kan det funke. Flere på Klipschforum som har byttet til Eminence bassere og portet dem med stort hell. Men dypbass fra ett 12 toms element med 95db følsomhet i en 60 liters kasse får man ikke uansett. Fysikkens lover kommer man ikke utenom okke som...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    En ting som er sikkert er at de må bruke et helt annet basselement enn tidligere Heresy basser. Pro versjonen av Heresy (HIP) har vært portet hele tiden.
    Finner de ett element med passende parametere kan det funke. Flere på Klipschforum som har byttet til Eminence bassere og portet dem med stort hell. Men dypbass fra ett 12 toms element med 95db følsomhet i en 60 liters kasse får man ikke uansett. Fysikkens lover kommer man ikke utenom okke som...
    Fortell meg det etter at du har hørt et par RF5 i fri dressur :D

    Spøk til side, jeg tror nok der Klipsch bløffer mest, er på dette med følsomhet. Heresy er nok mer i retning av 91 dB enn 95. På den annen side virker det som de bløffer mindre enn de fleste på dette med utstrekning nedover. Akkurat på det punktet opplever jeg dem nesten som i overkant forsiktige med sine oppgitte data. Klipsch leverer stort sett helt fantastisk nedover på sine portede modeller (RF-serien).

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo helt glemt å melde meg inn som venn av Klipsch...fy skam og så videre!!!
    Vel, etter at mine store Celestion 6000 måtte forlate stuen (fruen hadde litt å si der) kom jeg over et par Klipsch RF høyttalere for nesten ingen penger...dro de hjem og koblet opp. Jeg hadde ikke så store forventninger siden jeg kun hadde begrenset erfaring med merket fra tidligere?! Da koplet opp med rimelig elektronikk, det har liksom spilt greit det men aldri til helt hekeslipp-nivå uten å bli slitsomt over tid. Stor var derfor overraskelsen da jeg koplet opp mine nyanskaffede høyttalere til Luxman forsterkeren og begynte å lytte...dette var musikalsk, gøy og med masse "futt", små gulvstående skal ikke spille bass på den måten? De skal heller ikke spille så høyt uten å få problemer, og horn skal ikke låte så behagelig oppover (uten å skjule noe?!). Tja, hva kan man si? Besnærende!

    Jeg er ihvertfall en VENN!
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    RF-63 vs RP-280F?

    "Enkel" problemstilling ved bruk til KUN musikk (75% vinyl):

    Hvilken har du valgt av RF-63 vs RP-280F, og hvorfor?
    Her teller IKKE kilder og annen elektronikk. Forutsetningen er at elektronikken er tilfredsstillende+, og at de står i et stort rom.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    "Enkel" problemstilling ved bruk til KUN musikk (75% vinyl):

    Hvilken har du valgt av RF-63 vs RP-280F, og hvorfor?
    Her teller IKKE kilder og annen elektronikk. Forutsetningen er at elektronikken er tilfredsstillende+, og at de står i et stort rom.
    Jeg sliter med å svare, og årsaken er at premissene du setter begrenser mine muligheter til å grunngi svaret.

    Oppløsingsmessig er RP-280F bedre i toppen, men mindre presis nedover, gitt at du har brutal nok elektronikk til å drive RF-63. Dersom du ikke har det, vil ikke RF-63 vise hvor helstøpt den er nedover, nemlig. Homogeniteten er vel en anelse bedre hos RF-63, men den største forskjellen kommer til syne når du begynner å mate på med høyklasse elektronikk, da møter 280 sine yttergrenser mye raskere enn 63. Sistnevnte vokser seg til en klassehøyttaler etterhvert, en størrelse og en grenseløshet uten sidestykke, når du tar med i beregningen hva du betaler for den i dag.

    I mitt personlige fall er valget og grunnen som følger:
    Jeg ville valgt RF-63, og årsaken er at jeg samtidig hadde valgt den elektronikken og den plasseringen som behøves for å få fram de beste sidene av denne relativt vanskelige høyttaleren. Dersom jeg ikke ville gjøre jobben med elektronikk og plassering, hadde jeg valgt RP-280F, fordi det er lettere å få den til å vise hvor god den er. Men i det rette oppsettet, og med den rette plasseringene, kan den ikke matche RF-63. Du får et mye billigere oppsett ved å velge 280, og det kommer uansett til å imponere.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn