Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.930
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja det er "bakvegg" på dem, men jeg regner med at de låter best klint inn i hjørnene likevel. Rommet blir 6,1 x 3,7m så jeg håper at det kan passe dem bra. Innspilling får vi komme tilbake til...;)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ja, K horn er designet for å bruke hjørnet som en forlengelse av hornet.
    En vanlig høyttaler vil få noen db boost i roomgain, mens K horna i tillegg til denne room gainen også får en lavere fc på hornet.
    Hadde vært kult å sett noen impedanse målinger av K horna med hjørneplassering og frittstående.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Jeg bare lurer:
    Finnes det noe alternativ til Klipsch RF-63 som er nesten like morro og med stram bass som likevel oppleves som nok bass, og i tillegg har en diskant er oppløst uten og være skarp?
    Mellomtonen må selvfølgelig være verdensklasse :)
    Prisnivået må være fornuftig og stå i stil med
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare lurer:
    Finnes det noe alternativ til Klipsch RF-63 som er nesten like morro og med stram bass som likevel oppleves som nok bass, og i tillegg har en diskant er oppløst uten og være skarp?
    Mellomtonen må selvfølgelig være verdensklasse :)
    Prisnivået må være fornuftig og stå i stil med
    Norske Ø er jo en mer sofistikert høyttaler enn RF-63, i det minste, og innehar vel de egenskapene du etterspør. De oppleves ikke like hemningsløse, ergo kan man sikkert spørre seg om de er like morsomme. Men en bedre høyttaler er det, i hvert fall.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare lurer:
    Finnes det noe alternativ til Klipsch RF-63 som er nesten like morro og med stram bass som likevel oppleves som nok bass, og i tillegg har en diskant er oppløst uten og være skarp?
    Mellomtonen må selvfølgelig være verdensklasse :)
    Prisnivået må være fornuftig og stå i stil med
    Norske Ø er jo en mer sofistikert høyttaler enn RF-63, i det minste, og innehar vel de egenskapene du etterspør. De oppleves ikke like hemningsløse, ergo kan man sikkert spørre seg om de er like morsomme. Men en bedre høyttaler er det, i hvert fall.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hvordan "bedre"?

    (Den bør jo være det, men hva betyr "bedre" i denne sammenhengen?)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare lurer:
    Finnes det noe alternativ til Klipsch RF-63 som er nesten like morro og med stram bass som likevel oppleves som nok bass, og i tillegg har en diskant er oppløst uten og være skarp?
    Mellomtonen må selvfølgelig være verdensklasse :)
    Prisnivået må være fornuftig og stå i stil med
    Norske Ø er jo en mer sofistikert høyttaler enn RF-63, i det minste, og innehar vel de egenskapene du etterspør. De oppleves ikke like hemningsløse, ergo kan man sikkert spørre seg om de er like morsomme. Men en bedre høyttaler er det, i hvert fall.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hvordan "bedre"?

    (Den bør jo være det, men hva betyr "bedre" i denne sammenhengen?)
    "Bedre" betyr:
    Mer finkornet oppløsning, mer organisk, ekte klang, glattere, luftigere.

    Så kan vi diskutere det følgende:
    Bassgjengivelsen: Her kan man nok oppleve at RF-63 er mer kontant og brutal, mens Ø er mer elegant og ørevennlig
    Dynamikk og hurtighet: Blant annet fordi Klipsch er mer rufsete, vil den også oppleves mer "på", noe som ofte får lytteren til å registrere det som et mer dynamisk uttrykk. Videre oppleves RF-63 å være mer plutselig og eksplosiv, noe som for enkelte vil gi en høyere underholdningsverdi.

    Begge høyttalerne er nokså krevende for forsterkeren for å yte sitt beste, Ø er mest sulten av de to.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.986
    Torget vurderinger
    8
    All ære til RF63 men her i huset så synes jeg Ø icon er en kraftig oppgradering. Bass,mellomtone,diskant,horn,resonanser,balanse etc etc etc i en helt annen klasse men det er også prisen
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Opplever at RF-63 blir litt tam på lavt volum. RP-280f var ikke det. Den virket også mere åpen i diskanten, mens 63 ble mere lukket.
    Syns å huske en demo av System Audio Explorer var en morsom opplevelse. Ikke horn, men virket dynamisk og kjapp. Kan jo huske feil, og dessuten sies det at de har bedre serier nå for tiden? Eller?
    60-70 lapper til Ø blir litt i overkant. Tror jeg...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Opplever at RF-63 blir litt tam på lavt volum. RP-280f var ikke det. Den virket også mere åpen i diskanten, mens 63 ble mere lukket.
    Syns å huske en demo av System Audio Explorer var en morsom opplevelse. Ikke horn, men virket dynamisk og kjapp. Kan jo huske feil, og dessuten sies det at de har bedre serier nå for tiden? Eller?
    60-70 lapper til Ø blir litt i overkant. Tror jeg...
    63 er klart mer krevende for forsterkeren, noe som blant annet kan gi seg de utslagene du beskriver. Angående diskanten, tror jeg ganske enkelt at du har rett; jeg tror 280 har et bedre element i toppen.

    Ø er uansett et realt steg videre på oppløsning, eleganse og presisjon oppover i frekvens.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Hva med RF7 III sammenlignet med RF63 og Ø Icon? Bare for å være nysgjerrig.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg syns RF7 mk3 er mye bedre, og annerledes, enn RF63 iallefall.. Hos meg fungerer dem som ei kule. Ø Audio har je ikke hørt, men dem er også i en annen prisklasse.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Hva med RF7 III sammenlignet med RF63 og Ø Icon? Bare for å være nysgjerrig.
    RF7 Mk 3 er vel den RF jeg har hørt med finest diskant. Derfor en del bedre enn 63. Bassområdet på 63 er virkelig overraskende potent, og oppleves noe annerledes enn RF7/Mk3, det er mer makt i de aller laveste oktavene på 63, mens 7 slår hardere i mellombassen.

    Ø er fortsatt klart mer elegant og veloppløst. Det er en mer "voksen" høyttaler, ganske enkelt. Klipsch er og blir et tivoli, langt fra nøytral eller korrekt, bare vanvittig gøyal og sinna.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Tja... RF-63 er jo fort en 13-14 år gammel konstruksjon nå, så det er vel ikke usannsynlig, men begge har titandrivere, der RF-63 har 1 1/4" og RP-280F har 1".

    "Linear travel suspension" vet jeg ikke helt hva skal bety, men det høres ut som markedsføring. ;)

    Synes i alle fall ikke den ser bedre ut:

    https://reconingspeakers.com/product/klipsch-1000329-rf-63-rf-83-tweeter-k-71-g/

    https://reconingspeakers.com/product/klipsch-reference-premiere-tweeter-1060814/
    Du kan så si. Ser jo tydelig ut til at 63-elementet er betydelig mer forseggjort.
    Altså: Jeg liker rf63 best av alle RF'ne, bare for å være helt tydelig på det. Og aller best liker jeg dem når jeg mater dem med kilder og forsterkere langt utenfor deres liga. Og jeg kan muligens huske feil, når det gjelder kvaliteten på toppelementet, tross alt har jeg aldri hørt 63 og 280 side om side.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.986
    Torget vurderinger
    8
    Helt enig med Håkon! RF63 er helt utrolige og til prisen latterlig gode men de krever skikkelig kvalitets elektronikk
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig med Håkon! RF63 er helt utrolige og til prisen latterlig gode men de krever skikkelig kvalitets elektronikk
    De krever i alle fall at man ikke knusler med kreftene. At de er "lettdrevne" er en sannhet med modifikasjoner. Godt hjulpet av Klipsch' noe "optimistisk" oppgitte følsomhet. :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Argh. hvordan fikser jeg det da? det funket på forhåndsvisningen.
    prøver igjen.
    Vis vedlegget 557365
    Er det SD-føtter du har brukt under Forte?

    I beste mening, merket du noe forandring med og uten?
    Mine FIII står direkte på askeparketten og står heller ikke særlig stødig, så jeg funderer på å gjøre noen tiltak.
    Ser at flere anbefaler å få høyttaleren høyere, så her kan man sikkert slå to fluer i en smekk.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Opplever at RF-63 blir litt tam på lavt volum. RP-280f var ikke det. Den virket også mere åpen i diskanten, mens 63 ble mere lukket.
    Syns å huske en demo av System Audio Explorer var en morsom opplevelse. Ikke horn, men virket dynamisk og kjapp. Kan jo huske feil, og dessuten sies det at de har bedre serier nå for tiden? Eller?
    60-70 lapper til Ø blir litt i overkant. Tror jeg...
    Jeg kjøpte Rp280f med det samme de kom i salg, hadde samtidig System Audio Mantra 50.. Selv om jeg er ihugga Klipsch fan måtte jeg innrømme at Mantra 50 stakk av med seieren side om side.. :)
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Opplever at RF-63 blir litt tam på lavt volum. RP-280f var ikke det. Den virket også mere åpen i diskanten, mens 63 ble mere lukket.
    Syns å huske en demo av System Audio Explorer var en morsom opplevelse. Ikke horn, men virket dynamisk og kjapp. Kan jo huske feil, og dessuten sies det at de har bedre serier nå for tiden? Eller?
    60-70 lapper til Ø blir litt i overkant. Tror jeg...
    Jeg kjøpte Rp280f med det samme de kom i salg, hadde samtidig System Audio Mantra 50.. Selv om jeg er ihugga Klipsch fan måtte jeg innrømme at Mantra 50 stakk av med seieren side om side.. :)
    Kan du beskrive forskjellen på de?
     

    kjetil80

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.03.2009
    Innlegg
    76
    Antall liker
    49
    Argh. hvordan fikser jeg det da? det funket på forhåndsvisningen.
    prøver igjen.
    Vis vedlegget 557365
    Er det SD-føtter du har brukt under Forte?

    I beste mening, merket du noe forandring med og uten?
    Mine FIII står direkte på askeparketten og står heller ikke særlig stødig, så jeg funderer på å gjøre noen tiltak.
    Ser at flere anbefaler å få høyttaleren høyere, så her kan man sikkert slå to fluer i en smekk.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Hei. Det er ikke sd puter men noe lignende dempeputer som jeg fikk av en tømrer på jobb for lenge siden. Forskjellen er ikke så stor men jeg synes at det er litt mindre farging i øvre bass. Jeg merker større forskjell etter at jeg flyttet anlegget ned i kjellerstuen enn i det gamle rommet. Jeg har også forskjellig høyde på putene så høyttalerene blir vinklet svakt oppover.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Opplever at RF-63 blir litt tam på lavt volum. RP-280f var ikke det. Den virket også mere åpen i diskanten, mens 63 ble mere lukket.
    Syns å huske en demo av System Audio Explorer var en morsom opplevelse. Ikke horn, men virket dynamisk og kjapp. Kan jo huske feil, og dessuten sies det at de har bedre serier nå for tiden? Eller?
    60-70 lapper til Ø blir litt i overkant. Tror jeg...
    Jeg kjøpte Rp280f med det samme de kom i salg, hadde samtidig System Audio Mantra 50.. Selv om jeg er ihugga Klipsch fan måtte jeg innrømme at Mantra 50 stakk av med seieren side om side.. :)
    Kan du beskrive forskjellen på de?
    Personlig syns jeg System Audio sine mantra 50 ga like mye morrofaktor som klipsch er kjent for, men en bedre topp. Såklart går ikke de små elementene like dypt som klipsch kan i bassen. men ned mot 30-35hz så er de strammere, mer punch og rett og slett like morro :)

    Dog er det noe med klipsch.. rp280f har vært innom her 3 ganger så det er ikke noe dårlig høytaler :)

    Alt i alt så faller det litt på smak, SA er enklere å plassere og ha med å gjøre da de er små og kompakte. WAF er såklart høyere med SA... :)
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Opplever at RF-63 blir litt tam på lavt volum. RP-280f var ikke det. Den virket også mere åpen i diskanten, mens 63 ble mere lukket.
    Syns å huske en demo av System Audio Explorer var en morsom opplevelse. Ikke horn, men virket dynamisk og kjapp. Kan jo huske feil, og dessuten sies det at de har bedre serier nå for tiden? Eller?
    60-70 lapper til Ø blir litt i overkant. Tror jeg...
    Jeg kjøpte Rp280f med det samme de kom i salg, hadde samtidig System Audio Mantra 50.. Selv om jeg er ihugga Klipsch fan måtte jeg innrømme at Mantra 50 stakk av med seieren side om side.. :)
    Kan du beskrive forskjellen på de?
    Personlig syns jeg System Audio sine mantra 50 ga like mye morrofaktor som klipsch er kjent for, men en bedre topp. Såklart går ikke de små elementene like dypt som klipsch kan i bassen. men ned mot 30-35hz så er de strammere, mer punch og rett og slett like morro :)

    Dog er det noe med klipsch.. rp280f har vært innom her 3 ganger så det er ikke noe dårlig høytaler :)

    Alt i alt så faller det litt på smak, SA er enklere å plassere og ha med å gjøre da de er små og kompakte. WAF er såklart høyere med SA... :)
    Ikke sååå nøye med WAF, heller mindre viktig :)
    Får vel beholde RF-63 i stua litt til for det har fruen bestemt... men jeg har bestemt at et par Klipsch er nok. Ønsker et par høyttalere med silkemyk oppløst diskant, en mellomtone som lurer hvem som helst til å tro at vokalisten står i stua, og en bass som er stram nok til å slå føttene unna deg uten at det går utover mengden bass. Enkelt, ikke sant? Altså en HT som lurer deg til å tro du er på en studiokonsert med fantastisk lyd.
    Klipsch til party, og noe annet til lytting. Som trommis gjennom 40 år så vet jeg det kan bli vanskelig med diskanten... lenge leve tinnitus.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    Ønsker et par høyttalere med silkemyk oppløst diskant, en mellomtone som lurer hvem som helst til å tro at vokalisten står i stua, og en bass som er stram nok til å slå føttene unna deg uten at det går utover mengden bass. Enkelt, ikke sant? Altså en HT som lurer deg til å tro du er på en studiokonsert med fantastisk lyd.
    look no further!
    https://www.linkwitzlab.com/LX521/Description.htm
    bare spør Cyber som har hatt 3 par av de og 2 par lxmini + en rekke klipsch
    https://www.hifisentralen.no/forume.../75552-linkwitz-lxmini-diy-og-byggetra-d.html
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kan du beskrive forskjellen på de?
    Personlig syns jeg System Audio sine mantra 50 ga like mye morrofaktor som klipsch er kjent for, men en bedre topp. Såklart går ikke de små elementene like dypt som klipsch kan i bassen. men ned mot 30-35hz så er de strammere, mer punch og rett og slett like morro :)

    Dog er det noe med klipsch.. rp280f har vært innom her 3 ganger så det er ikke noe dårlig høytaler :)

    Alt i alt så faller det litt på smak, SA er enklere å plassere og ha med å gjøre da de er små og kompakte. WAF er såklart høyere med SA... :)
    Ikke sååå nøye med WAF, heller mindre viktig :)
    Får vel beholde RF-63 i stua litt til for det har fruen bestemt... men jeg har bestemt at et par Klipsch er nok. Ønsker et par høyttalere med silkemyk oppløst diskant, en mellomtone som lurer hvem som helst til å tro at vokalisten står i stua, og en bass som er stram nok til å slå føttene unna deg uten at det går utover mengden bass. Enkelt, ikke sant? Altså en HT som lurer deg til å tro du er på en studiokonsert med fantastisk lyd.
    Klipsch til party, og noe annet til lytting. Som trommis gjennom 40 år så vet jeg det kan bli vanskelig med diskanten... lenge leve tinnitus.
    Etter mange år med klipsch, og mange modeller... Så har jeg system audio pandion 20 nå... De blir nok værende til Klipsch eventuelt kommer med noe nytt ala palladium... Savner p37 litt :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hvorfor en del av di eldre RF7 modellene (MK1) ofte har bass/mellomtone elementer som skurrer?
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hvorfor en del av di eldre RF7 modellene (MK1) ofte har bass/mellomtone elementer som skurrer?
    Du kan så si...

    Muligens en kombinasjon av ønske om å spille høyt, men ikke ha kraftig nok forsterkeri vil jeg tro.
    Jeg hadde rf7 mk1 kombinert med rotel rb 1090. Det spilte utrolig uanstrengt - selv opp i peak spl på 124-125dB, og høyttalerne formelig storkoste seg. Rommet er riktignok ikke større enn 20kvm.

    Edit:
    Arbeidsområdet til 10"erne er også større enn på mk2 og mk3.
    Mk1 har definitivt sine sterke sider og skal innrømme jeg kunne tenkt meg dem igjen i en annen rigg. =)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Darko kjøpte Forte III for noen måneder siden, til privat bruk - for egne penger - og nå må han skryte litt.
    En litt skuffende test, synes jeg. Litt vag og generell, men kan røpe at han er fornøyd.

    Interessant at han foretrekker å plassere de såpass tett bakvegg, mtp den passive 15-tommeren.


    https://youtu.be/9D45tgeSjX0


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Darko kjøpte Forte III for noen måneder siden, til privat bruk - for egne penger - og nå må han skryte litt.
    En litt skuffende test, synes jeg. Litt vag og generell, men kan røpe at han er fornøyd.

    Interessant at han foretrekker å plassere de såpass tett bakvegg, mtp den passive 15-tommeren.


    https://youtu.be/9D45tgeSjX0


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Darko er en meget spesiell reviewer... :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg driver for tiden mine Cornwall med en Topping D30 dac og Rega Elex-R forsterker. Morro å få til en hel mengde godlyd med elektronikk på budsjett :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn