Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Rp260 i pianolakk er noe av det vakreste jeg har sett i den finishen, må si Klipsch overgikk seg selv til gangs med gjennomføringa med den lakkeringen. Spiller også veldig bra med exposure 3020 integrert. ;)
    Høres bra ut. For RF serien var ikke direkte vakre..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.054
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Limited I piano er vakker. Og absolutt verdt de ekstra kronene kontra standard Finnish :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.054
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg kunne godt tenkt meg et par rp250 i limited. For å få mere dybde i lyden enn rp150 på Troll ampen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Rognlien mente vel også at magien ikke kommer før elektronikken har passert høyttalerensverdi til gangs, derfor tror jeg svært få får oppleve hvor bra disse faktisk kan være .
    Ønsker vel mest at dette koples mer til kvalitet enn pris, eller effekt, for den del...

    RF63 responderer formidabelt på kvalitet, og dermed blir ofte prisen en del av det hele, dessverre. RF63 må ha kontroll. Det er flere måter å oppnå dette på, noen av dem koster formidabelt, andre ikke fullt så formidabelt.

    Den billigste forsterkeren jeg kommer på sånn på direkten er JoLida 1501 RC, disse har jeg sett ned i 3000,- på bruktbørsene, mens de er verdt alt og mere til også nye for godt over 10 000,-. Kost på deg et par Psvane rør for noen hundrelapper i forforsterkerdelen, så har du en kruttpakke av enorme dimensjoner. Disse får RF63 til å synge så det holder. Deretter, japanske Mos-fet forsterkere, Yamaha, Luxman, Accuphase....
    Det er ikke fryktelig vanskelig, men vær våken, disse høyttalerne kan utrolige saker, om du mater dem med noe annet enn "normale" surroundforsterkere.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    2.570
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Står et par RP 280 F innpakket på stuegulvet. Håper de vil funke på en AN kit L4 .Er vel ikke noen høydare i sortimentet ,men mange sier de spiller bra. Til 9k fra komplett slo jeg til.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Står et par RP 280 F innpakket på stuegulvet. Håper de vil funke på en AN kit L4 .Er vel ikke noen høydare i sortimentet ,men mange sier de spiller bra. Til 9k fra komplett slo jeg til.
    Det kommer til å bli en bombe, trust my words.
    L4 er opprinnelig en Andy Grove konstruksjon, bare det alene er nok til å føle storheten...

    Nå skal det sies at 280F er noe mer sultne enn enkelte av deres forgjengere, men fortsatt godt innafor for en god EL-34-forsterker som Kit L34 er.
    Dette kan ikke bli annet enn moro!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    2.570
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Står et par RP 280 F innpakket på stuegulvet. Håper de vil funke på en AN kit L4 .Er vel ikke noen høydare i sortimentet ,men mange sier de spiller bra. Til 9k fra komplett slo jeg til.
    Det kommer til å bli en bombe, trust my words.
    L4 er opprinnelig en Andy Grove konstruksjon, bare det alene er nok til å føle storheten...

    Nå skal det sies at 280F er noe mer sultne enn enkelte av deres forgjengere, men fortsatt godt innafor for en god EL-34-forsterker som Kit L34 er.
    Dette kan ikke bli annet enn moro!

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk Håkon gleder meg, pga boforhold kan jeg ikke spille så høyt, litt guffe og sjel håper jeg på.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Står et par RP 280 F innpakket på stuegulvet. Håper de vil funke på en AN kit L4 .Er vel ikke noen høydare i sortimentet ,men mange sier de spiller bra. Til 9k fra komplett slo jeg til.
    Det kommer til å bli en bombe, trust my words.
    L4 er opprinnelig en Andy Grove konstruksjon, bare det alene er nok til å føle storheten...

    Nå skal det sies at 280F er noe mer sultne enn enkelte av deres forgjengere, men fortsatt godt innafor for en god EL-34-forsterker som Kit L34 er.
    Dette kan ikke bli annet enn moro!

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk Håkon gleder meg, pga boforhold kan jeg ikke spille så høyt, litt guffe og sjel håper jeg på.
    En av Audio Note's styrker er nettopp dette at de beholder livet og nerven på lavt lydnivå. Jeg blir overrasket om du ikke faller for denne kombinasjonen.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Rognlien mente vel også at magien ikke kommer før elektronikken har passert høyttalerensverdi til gangs, derfor tror jeg svært få får oppleve hvor bra disse faktisk kan være .
    På torsdag lyttet jeg til Klipsch KLF-10. Utrolig god lyd med en gammel BEL Canto EVO og Cambridge Dac. Kilden var fra Tidal og låtene hentet fra Steve Earle’s guitar town. Har aldri hørt bedre rockelyd siden jeg lyttet til Bo Hanssons kreasjon,12 tommer og en østeuropeisk horndiskant.
    KLF er sterkt undervurderte høyttalere.
    De slet dessverre med byggekvaliteten på dem, så man må regne med å ta av bafflene og lime dem på ny hvis man kjøper ett par.

    De brukte også polymer i diskanten som holder lyden kraftig tilbake. For ca 1000kr får man ett par Titan membraner fra Bob Crites. De løfter lyden flere hakk.

    Jeg erstattet RP280f med KLF20. Etter å skiftet til Titanium i diskant og mellomtone, spiller de sirkler rundt RP280. :)
    Bare hørt de originale men også de fleste Crites varianter og jeg mener det stikk motsatte av deg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Hvis du har hørt dem originale med løse baffler og polymerdiskant, forstår jeg godt at du mener det stikk motsatte av meg.
    Vet ikke hva du mener med "De fleste crites varianter".

    Jeg hadde både klf 20 og rp280 i hus samtidig i over ett år før jeg la rp280 for salg. Det er gode høyttalere, men de mangler litt av råskapen til klf.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Har siklet litt på RF7 siden de kom på markedet, men holdt litt tilbake da de har hatt et rykte på seg for å være litt vanskelige, og tok inn på et sidespor med RP 280F. Nå er RF7 III bestilt.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det innspillingstid på RF7 III? Er det som i "gamle dager" at det låter huggorm de første par ukene uansett hvor hardt og mye man presser dem, eller er de mere i samme klasse som RP-serien som faktisk låter bra rett ut av boksen?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det innspillingstid på RF7 III? Er det som i "gamle dager" at det låter huggorm de første par ukene uansett hvor hardt og mye man presser dem, eller er de mere i samme klasse som RP-serien som faktisk låter bra rett ut av boksen?
    De spiller fint rett ut av boksen :)
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Rognlien mente vel også at magien ikke kommer før elektronikken har passert høyttalerensverdi til gangs, derfor tror jeg svært få får oppleve hvor bra disse faktisk kan være .
    Ønsker vel mest at dette koples mer til kvalitet enn pris, eller effekt, for den del...

    RF63 responderer formidabelt på kvalitet, og dermed blir ofte prisen en del av det hele, dessverre. RF63 må ha kontroll. Det er flere måter å oppnå dette på, noen av dem koster formidabelt, andre ikke fullt så formidabelt.

    Den billigste forsterkeren jeg kommer på sånn på direkten er JoLida 1501 RC, disse har jeg sett ned i 3000,- på bruktbørsene, mens de er verdt alt og mere til også nye for godt over 10 000,-. Kost på deg et par Psvane rør for noen hundrelapper i forforsterkerdelen, så har du en kruttpakke av enorme dimensjoner. Disse får RF63 til å synge så det holder. Deretter, japanske Mos-fet forsterkere, Yamaha, Luxman, Accuphase....
    Det er ikke fryktelig vanskelig, men vær våken, disse høyttalerne kan utrolige saker, om du mater dem med noe annet enn "normale" surroundforsterkere.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Vil tro dette må gjelde for RF-82 også, etter gjenhør med RF-82 nå nylig.
    Solgte mine RF-82 for en god del år siden og anskaffet RF-63 i stedet for. Det var faktisk et bra steg opp.
    Men så her i uka fikk jeg høre RF-82 med ny pre/dac laget av Asle Kvernmark med tilhørende effektforsterker.

    Det er som det ble nevnt under lyttinga, RF-82 skal ikke spille så bra ! Det var en lyd, trøkk og tildels dynamikk som langt
    overgikk det jeg trodde var mulig for RF-82. Nå skal det sies at jeg aldri hadde et forsterkeri lik det som ble spilt på.

    At nærmest utskjelte RF-82 leverer en slik lydopplevelse, må bare skyldes at de responderer på forsterkerkvalitet.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror de aller fleste relativt billige høyttalere responderer positivet på forsterkere av høyere kvalitet, og som dermed gjerne er en god del dyrere enn høyttalerne. Jeg tror også en del henger seg opp i anmeldelser hvor det står f.eks at 50 watt på Klipsch er mer enn nok til å spille vanvittig høyt, og da bruker en relativt billig hjemmekinoreceiver med middelmådig resultat.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Rognlien mente vel også at magien ikke kommer før elektronikken har passert høyttalerensverdi til gangs, derfor tror jeg svært få får oppleve hvor bra disse faktisk kan være .
    Ønsker vel mest at dette koples mer til kvalitet enn pris, eller effekt, for den del...

    RF63 responderer formidabelt på kvalitet, og dermed blir ofte prisen en del av det hele, dessverre. RF63 må ha kontroll. Det er flere måter å oppnå dette på, noen av dem koster formidabelt, andre ikke fullt så formidabelt.

    Den billigste forsterkeren jeg kommer på sånn på direkten er JoLida 1501 RC, disse har jeg sett ned i 3000,- på bruktbørsene, mens de er verdt alt og mere til også nye for godt over 10 000,-. Kost på deg et par Psvane rør for noen hundrelapper i forforsterkerdelen, så har du en kruttpakke av enorme dimensjoner. Disse får RF63 til å synge så det holder. Deretter, japanske Mos-fet forsterkere, Yamaha, Luxman, Accuphase....
    Det er ikke fryktelig vanskelig, men vær våken, disse høyttalerne kan utrolige saker, om du mater dem med noe annet enn "normale" surroundforsterkere.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Vil tro dette må gjelde for RF-82 også, etter gjenhør med RF-82 nå nylig.
    Solgte mine RF-82 for en god del år siden og anskaffet RF-63 i stedet for. Det var faktisk et bra steg opp.
    Men så her i uka fikk jeg høre RF-82 med ny pre/dac laget av Asle Kvernmark med tilhørende effektforsterker.

    Det er som det ble nevnt under lyttinga, RF-82 skal ikke spille så bra ! Det var en lyd, trøkk og tildels dynamikk som langt
    overgikk det jeg trodde var mulig for RF-82. Nå skal det sies at jeg aldri hadde et forsterkeri lik det som ble spilt på.

    At nærmest utskjelte RF-82 leverer en slik lydopplevelse, må bare skyldes at de responderer på forsterkerkvalitet.
    Skjønner ikke hvor du har at RF-82 er nærmest utskjelt fra men ellers helt enig :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det må være et kupp. Mener å huske Håkon Rognlien roste de for sin dynamikk.


    Hva vil være et hopp opp fra RF-63 hvis bruktpris ville ligge på opptil 30 K ?
    Det eneste jeg har tenkt på å evt. erstatte mine med, litt i samme gate, er Ø Audio Icon.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rognlien mente vel også at magien ikke kommer før elektronikken har passert høyttalerensverdi til gangs, derfor tror jeg svært få får oppleve hvor bra disse faktisk kan være .
    Ønsker vel mest at dette koples mer til kvalitet enn pris, eller effekt, for den del...

    RF63 responderer formidabelt på kvalitet, og dermed blir ofte prisen en del av det hele, dessverre. RF63 må ha kontroll. Det er flere måter å oppnå dette på, noen av dem koster formidabelt, andre ikke fullt så formidabelt.

    Den billigste forsterkeren jeg kommer på sånn på direkten er JoLida 1501 RC, disse har jeg sett ned i 3000,- på bruktbørsene, mens de er verdt alt og mere til også nye for godt over 10 000,-. Kost på deg et par Psvane rør for noen hundrelapper i forforsterkerdelen, så har du en kruttpakke av enorme dimensjoner. Disse får RF63 til å synge så det holder. Deretter, japanske Mos-fet forsterkere, Yamaha, Luxman, Accuphase....
    Det er ikke fryktelig vanskelig, men vær våken, disse høyttalerne kan utrolige saker, om du mater dem med noe annet enn "normale" surroundforsterkere.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Abrahamsen

    ....eller brokoblet Abrahamsen.

    Fantastisk match.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Skjønner ikke hvor du har at RF-82 er nærmest utskjelt fra men ellers helt enig :)[/QUOTE]

    Vil vel si at folk så seg enige i at både 52 og 62 utgavene gav mer og var enklere og få til fremfor størrelsen til 82 som jeg selv ikke var imponert over, gode ja men til størrelsen og hva man forventer kontra 52 og 62 nei, har hatt alle disse med Rotel integrert og Abrahamsen pre og 2x blokker, men det blir en smakssak og hva man har plass til.

    Til størrelsen og hva man fikk av musikkglede var 52 og 62 rett og slett heftige i forhold =)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det må være et kupp. Mener å huske Håkon Rognlien roste de for sin dynamikk.


    Hva vil være et hopp opp fra RF-63 hvis bruktpris ville ligge på opptil 30 K ?
    Det eneste jeg har tenkt på å evt. erstatte mine med, litt i samme gate, er Ø Audio Icon.
    Alltid digget Klipsch men Ø Icon vil jeg si er en kraftig oppgradering
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Har noen moddet delefiltrene i sine Klipsch, eller er dette å banne i kirka?
    Hva man gjør i kirka, skal man ikke bry seg om.

    Hvis du søker litt, eller ser på offisielle klipsch forumet, så er det mange som har lekt med delefiltre, mest litt eldre modeller, men også noen nyere.
    Selv har jeg byttet alle kondensatorene i CF-3 (store gulvstående), KV-4 (senter) og KSP-S6 (suroundhøyttalere), og seriekondensatorene til hornet i RP280F. CF-3 responderte veldig bra på dette og spiller nå bedre enn noen gang, mens RP280F responderte overraskende lite til sammenligning.

    Ellers kan man bytte motstander til bedre, mens spoler er litt mere kilene da de har en indre motstand som bør stemme sånn nogenlunde så ting ikke blir forskjøvet pga endret motstand i kretsen.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    2.570
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Har noen moddet delefiltrene i sine Klipsch, eller er dette å banne i kirka?
    Hva man gjør i kirka, skal man ikke bry seg om.

    Hvis du søker litt, eller ser på offisielle klipsch forumet, så er det mange som har lekt med delefiltre, mest litt eldre modeller, men også noen nyere.
    Selv har jeg byttet alle kondensatorene i CF-3 (store gulvstående), KV-4 (senter) og KSP-S6 (suroundhøyttalere), og seriekondensatorene til hornet i RP280F. CF-3 responderte veldig bra på dette og spiller nå bedre enn noen gang, mens RP280F responderte overraskende lite til sammenligning.

    Ellers kan man bytte motstander til bedre, mens spoler er litt mere kilene da de har en indre motstand som bør stemme sånn nogenlunde så ting ikke blir forskjøvet pga endret motstand i kretsen.
    Husker du noen av verdiene til RP 280F? Det er de jeg har.Mvh.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Husker du noen av verdiene til RP 280F? Det er de jeg har.Mvh.
    Til hornet er det to kondensatorer i serie, hvorav den ene er 6,2 µF/100V og den andre er 10 µF/100V. Til bassene er det en 24 µF/100V i parallell.
    Det er to motstander i filteret til hornet, den ene er 10W3,5 ohm og den andre 10W4,5 Ohm, til bassene er det ingen motstander.
    Det er to spoler i filteret til hornet, den ene på 0,30 mH og den andre 0,51 mH, begge i parallell. Til bassene er det en spole på 3,00 mH i serie. Kjenner ikke til trådtykkelsen eller motstanden til spolene.

    Dette er mine høyttalere, det kan være flere utgaver/revisjoner innen samme modellnummer, men dette har ikke jeg gravd i. Det beste er å ta av terminalplata så står alle verdiene på komponentene.

    Delefilteret sitter på terminalplata og tas ut sammen med denne, og større kondensatorer og spoler kan gjøre det vanskelig å få satt på plass igjen. Alternativet er å sette delefilteret i bunn av kassen, da har man større frihet til både størrelse og plassering av komponentene.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    2.570
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar Wishmaster, hvilke kondensatorer brukte du og monterte du filtret i bunnen av høytt?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte fra Dynabel, Mundorf EVO Oil. Tror ikke de fører alle verdiene Mundorf lager, men uansett må man noen ganger parallellkoble to for å få tilnærmet riktig verdi, så jeg brukte 1,5 µF + 4,7 µF for å få 6,2 µF og en 10 µF på hver høyttaler. Byttet bare de to i serie med signalet til hornet. Med nød og neppe fikk jeg plass og samtidig smettet det igjennom hullet hvor det kom fra.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Rognlien mente vel også at magien ikke kommer før elektronikken har passert høyttalerensverdi til gangs, derfor tror jeg svært få får oppleve hvor bra disse faktisk kan være .
    Ønsker vel mest at dette koples mer til kvalitet enn pris, eller effekt, for den del...

    RF63 responderer formidabelt på kvalitet, og dermed blir ofte prisen en del av det hele, dessverre. RF63 må ha kontroll. Det er flere måter å oppnå dette på, noen av dem koster formidabelt, andre ikke fullt så formidabelt.

    Den billigste forsterkeren jeg kommer på sånn på direkten er JoLida 1501 RC, disse har jeg sett ned i 3000,- på bruktbørsene, mens de er verdt alt og mere til også nye for godt over 10 000,-. Kost på deg et par Psvane rør for noen hundrelapper i forforsterkerdelen, så har du en kruttpakke av enorme dimensjoner. Disse får RF63 til å synge så det holder. Deretter, japanske Mos-fet forsterkere, Yamaha, Luxman, Accuphase....
    Det er ikke fryktelig vanskelig, men vær våken, disse høyttalerne kan utrolige saker, om du mater dem med noe annet enn "normale" surroundforsterkere.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Vil tro dette må gjelde for RF-82 også, etter gjenhør med RF-82 nå nylig.
    Solgte mine RF-82 for en god del år siden og anskaffet RF-63 i stedet for. Det var faktisk et bra steg opp.
    Men så her i uka fikk jeg høre RF-82 med ny pre/dac laget av Asle Kvernmark med tilhørende effektforsterker.

    Det er som det ble nevnt under lyttinga, RF-82 skal ikke spille så bra ! Det var en lyd, trøkk og tildels dynamikk som langt
    overgikk det jeg trodde var mulig for RF-82. Nå skal det sies at jeg aldri hadde et forsterkeri lik det som ble spilt på.

    At nærmest utskjelte RF-82 leverer en slik lydopplevelse, må bare skyldes at de responderer på forsterkerkvalitet.
    Gjelder 82 også, men det er visse forskjeller.
    82 er lettere last for forsterkeren, så de er ikke like krevende å holde kontroll på. Og 63 har evnen til å bli med enda lengre opp i kvalitet enn det 82 har. Sagt på en annen måte; de kan låte kvalitativt nokså likt inntil et visst punkt, der høyere kilde/forsterkerkvalitet vil øke forskjellene mellom 63 og 82, i så måte at 63 blomstrer mer og mer, mens 82 nærmer seg sitt kvalitative maksimum noe tidligere.

    og, som andre har nevne her, 82 er vel neppe utskjelt noe sted.


    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    det er vel stor forskjell på rf82 mk1 og mk2? delefrekvensen i mk1 er 600hz høyere og altfor høy. de minner mer om rf35, som jeg forsåvitt har eid.. en forferdelig høyttaler imo.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Rognlien mente vel også at magien ikke kommer før elektronikken har passert høyttalerensverdi til gangs, derfor tror jeg svært få får oppleve hvor bra disse faktisk kan være .
    Ønsker vel mest at dette koples mer til kvalitet enn pris, eller effekt, for den del...

    RF63 responderer formidabelt på kvalitet, og dermed blir ofte prisen en del av det hele, dessverre. RF63 må ha kontroll. Det er flere måter å oppnå dette på, noen av dem koster formidabelt, andre ikke fullt så formidabelt.

    Den billigste forsterkeren jeg kommer på sånn på direkten er JoLida 1501 RC, disse har jeg sett ned i 3000,- på bruktbørsene, mens de er verdt alt og mere til også nye for godt over 10 000,-. Kost på deg et par Psvane rør for noen hundrelapper i forforsterkerdelen, så har du en kruttpakke av enorme dimensjoner. Disse får RF63 til å synge så det holder. Deretter, japanske Mos-fet forsterkere, Yamaha, Luxman, Accuphase....
    Det er ikke fryktelig vanskelig, men vær våken, disse høyttalerne kan utrolige saker, om du mater dem med noe annet enn "normale" surroundforsterkere.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Vil tro dette må gjelde for RF-82 også, etter gjenhør med RF-82 nå nylig.
    Solgte mine RF-82 for en god del år siden og anskaffet RF-63 i stedet for. Det var faktisk et bra steg opp.
    Men så her i uka fikk jeg høre RF-82 med ny pre/dac laget av Asle Kvernmark med tilhørende effektforsterker.

    Det er som det ble nevnt under lyttinga, RF-82 skal ikke spille så bra ! Det var en lyd, trøkk og tildels dynamikk som langt
    overgikk det jeg trodde var mulig for RF-82. Nå skal det sies at jeg aldri hadde et forsterkeri lik det som ble spilt på.

    At nærmest utskjelte RF-82 leverer en slik lydopplevelse, må bare skyldes at de responderer på forsterkerkvalitet.
    Gjelder 82 også, men det er visse forskjeller.
    82 er lettere last for forsterkeren, så de er ikke like krevende å holde kontroll på. Og 63 har evnen til å bli med enda lengre opp i kvalitet enn det 82 har. Sagt på en annen måte; de kan låte kvalitativt nokså likt inntil et visst punkt, der høyere kilde/forsterkerkvalitet vil øke forskjellene mellom 63 og 82, i så måte at 63 blomstrer mer og mer, mens 82 nærmer seg sitt kvalitative maksimum noe tidligere.

    og, som andre har nevne her, 82 er vel neppe utskjelt noe sted.


    Mvh
    Håkon Rognlien

    Ok, utskjelt var vel å ta i litt for mye.

    Skulle gjerne hørt Kvernmarks forsterkeri på RF-63 ihvertfall. :)


    mvh.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    det er vel stor forskjell på rf82 mk1 og mk2? delefrekvensen i mk1 er 600hz høyere og altfor høy. de minner mer om rf35, som jeg forsåvitt har eid.. en forferdelig høyttaler imo.
    Den forskjellen jeg hørte mellom Mk1 og Mk2 var ikke i favør noen vei syntes jeg. Så jeg hadde kjøpt Mk1 fordi jeg liker designet på føtter og at grillen føles mye mer solid.

    Mvh Aleksander
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Har nettopp anskaffet en Moon Neo MiND.
    Har fått testet litt her i dag, liker det jeg hører.
    Kjører Wireworld AES/EBU til PSAudio DAC.

    Sitter å hører Led Zep sin fantastiske liveskive The Song Remains The Same.
    Har nå kanonlyd om jeg spiller vinyl eller streamer.
    Gjenstår kun å sette inn de nye NOS rørene i riaa-trinnet, så trur jeg at jeg er mål for denne gang.

    Må si at Forte imponerer meg, tøft og behagelig på en gang. Det jeg alltid har jaktet lydmessig.
    SVS fyller fint ut helt i bunnen, uten å gjøre for mye ut av seg.

    Fikk et kjempeløft da jeg fikk inn C2300 som pre. Digger den, både lyd, utseende og funksjoner.

    Har tenkt litt på å bytte ut Rotelen, men finner ingen kandidater som gir meg «må ha» følelsen.
    Da lar jeg heller være, når lyden er så bra som den er.
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Har kjøpt RP-600M.Hvilke forsterkere vil fungere bra på disse?.Mine tanker går i retning hybrid klasse D eller rør.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Har kjøpt RP-600M.Hvilke forsterkere vil fungere bra på disse?.Mine tanker går i retning hybrid klasse D eller rør.
    Si noe om:
    - Hvilken type musikk du spiller mest og som du ønsker skal spille med størst overbevisning
    - Hvor høyt du ønsker å kunne spille
    - Hvor stort rom du har
    - Hva du skal mate forsterkeren med (CD / DAC / RIAA / Nettverksspiller eller annet)
    - Hvilket budsjett du tenker deg

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn