Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Here we go again... dette er vel en diskusjon som bare må dukke opp i denne tråden med jevne mellomrom har jeg skjønt. :)
    Ja helt klart :) vet det er en smaksak men vet også at det er mange som ikke hadde klart og leve med hverken la scala eller heresy uten sub! Men det er de som klarer og leve uten også :)
    Er helt enig, dette er en smakssak. Jeg valgte jo å gå for Cornwall til slutt fordi jeg savnet litt bass i Heresy, men det er jeg helt sikker på kommer mye an på drittakustikken i lytterommet mitt også. Jeg hadde fint klart å leve med Heresy og matchende elektronikk uten sub i et annet rom. Tror jeg helt sikkert. :)

    Jeg syns de spiller med ganske fin fylde, helt til bassen bare plutselig ruller brått av.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Håper du blir fornøyd, de er virkelig gode. De kan være litt vrange, men når det først løsner blir det bra.
    De jeg lyttet til, på en Rega-forsterker, hadde ikke all verdens stereoperspektiv, men de hadde bare 30 timers innspilling. Regner med at disse trenger noe mer.
    Husker når jeg brukte mine i stereo så syns jeg de lagde rimelig stort lydbilde, men det er jo ikke akkurat elektrostater, det her. Det som var mest kritisk hos meg var at jeg sleit en del med å få dem til å spille noe særlig bass. Tror problemet var umenneskelig lang innspillingstid og dårlig akustikk, sånn i grove trekk. Det falt på plass mer og mer etter en stund, men de spiller ikke feit monsterbass, da må man ha sub'er i tillegg. Det de derimot gjør skikkelig bra er å la musikken flyte fritt. Angrer på at jeg aldri gikk for rør på mine, det tror jeg kunne vært magisk.
    Stort lydbilde var det første jeg merket meg. Jeg tenkte Phil Spectors «Wall of sound», amerikanske muskelbiler og at musikken fløt så lett. Dette med dypbass var ikke noe tema på den musikken jeg hadde tatt med meg, men kan forestille meg at Ulver og Nicholas Jaar vil føles litt puslete. Feit monsterbass er uansett ikke noe jeg trenger. Har litt dårlig erfaring med Dali Euphonia, som gikk dypt, men ikke ville fungere hos meg. Akustikk er vanskelig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Håper du blir fornøyd, de er virkelig gode. De kan være litt vrange, men når det først løsner blir det bra.
    De jeg lyttet til, på en Rega-forsterker, hadde ikke all verdens stereoperspektiv, men de hadde bare 30 timers innspilling. Regner med at disse trenger noe mer.
    Husker når jeg brukte mine i stereo så syns jeg de lagde rimelig stort lydbilde, men det er jo ikke akkurat elektrostater, det her. Det som var mest kritisk hos meg var at jeg sleit en del med å få dem til å spille noe særlig bass. Tror problemet var umenneskelig lang innspillingstid og dårlig akustikk, sånn i grove trekk. Det falt på plass mer og mer etter en stund, men de spiller ikke feit monsterbass, da må man ha sub'er i tillegg. Det de derimot gjør skikkelig bra er å la musikken flyte fritt. Angrer på at jeg aldri gikk for rør på mine, det tror jeg kunne vært magisk.
    Stort lydbilde var det første jeg merket meg. Jeg tenkte Phil Spectors «Wall of sound», amerikanske muskelbiler og at musikken fløt så lett. Dette med dypbass var ikke noe tema på den musikken jeg hadde tatt med meg, men kan forestille meg at Ulver og Nicholas Jaar vil føles litt puslete. Feit monsterbass er uansett ikke noe jeg trenger. Har litt dårlig erfaring med Dali Euphonia, som gikk dypt, men ikke ville fungere hos meg. Akustikk er vanskelig.
    Jeg skjønner assosiasjonen til amerikanske muskelbiler, på den måten at det føles som musikken setter seg i bevegelse med den samme ubesværete lettheten som en V8'er drar avgårde selv om det nesten ikke er turtall. Momentum er ordet jeg tenker på. Lettdrevne høyttalere føles litt på samme måten syns jeg.
    Akustikk er kanskje det mange sliter mest med, iallfall jeg. Er mange som er veldig flinke på det her inne, men det krever jo en del tiltak for å få det bra. Sånn sett er det greit med horn, de er såpass retningsbestemte i lyden at man kan få mye direktelyd og ikke bli like plaget av refleksjoner som fra høyttalere som sprer lyden mer.
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Etter lengre tid vekk fra lydhobbyen har det skjedd noe her på fronten.
    Når jeg nedgraderte fra 2-kannals til et greit surround anlegg for noen år siden, kjøpte jeg en grei pakke med RF-62 i front og de har såvidt klart å gi meg "HIFI dosene" jeg har hatt behov for de siste årene.
    Nå har jeg anskaffet meg et par RF-63 og skal si rockefoten kom fort :)
    Planen er å fremdeles ha surround, men jeg ønsker å få til god 2-kannals lyd samtidig!
    Jeg har derfor behov for litt assistanse.
    Subwoofer,2 stk? hvilken Sub'er holder følge med RF63 på musikk, SAMTIDIG som at de skal klare å levere dypbass (18 Hz eller lavere) til film.
    Effektforsterker : Noen tips til forsterkere med høy effekt (200 Watt ish...) som låter bra med RF63?
    Jeg har dessverre et relativt lavt budsjett og må belage meg på å kjøpe brukt.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Lavt budsjett og rask bass ned til 18Hz høres ikke enkelt ut. Jeg hadde nok vurdert Klipsch sine modeller. For 5000 får du god bass ned mot tredvetallet. REL lager bra produkter, men til høyere pris. Selv med en REL til 20.000 kommer du neppe ned i 18Hz...
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.228
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg sannsynligvis passert 100 timer på RP280F, og må si at de har endret seg lite på denne tiden. Bare de første 10 timene var lyden noe flat og kjedelig, men dette endret seg fort. Nå er jeg ingen kjenner av Klipsch, selv om jeg har hatt Klispch i bortimot 20 år, men disse låter ganske bra rett ut av esken. Sammenlignet med mine gamle Epic CF3, så er disse litt mindre rampete og mer HiFi, samt enda bedre til å få frem romfølelse (såfremt dette er på kildematerialet). CF3 kunne bli noe skarp i toppen når det ble farlig høyt, mens RP280F bare fryder seg over å få tilført enda mer effekt. Dro på "litt" i et par timer i dag på en BD-konsert og det hele låt fullstendig uanstrengt. Mulig høyttalerne har enda mer å gå med mere juling?

    Kan legge til at jeg ikke har gjort noen forsøk på forskjellig plassering, de står bare mer eller mindre der hvor CF3 stod.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Vakkert oppsett og veldig deilig når ting klaffer. EL34?
    I dag henter jeg ut to nye Heresy, og er veldig spent på om rom, forsterker og høytalere spiller på lag.
    Antar at veien videre for meg er å teste ut SET-amper. Det er vel nærmest opplest og vedtatt at Heritage-serien spiller aller best(om ikke høyest) på slike konstruksjoner.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Så er tiden kommet. Bare å sprette opp eskene, løfte Heresy-ene ut og vente på at rørene skal bli gode og varme.

    Så slår det meg at den første platen må være valgt med omhu. Det er jo slik at de første tonene fra et nytt komponent brenner seg fast i det audiofile minnet, og jeg ønsker et minneverdig førsteinntrykk, selv om disse høytalerne trenger laang tid før de spiller godt.

    Så hva velger man? Skal man dra til Stampen, Stockholm i 1976 og oppleve Arne Domnérus, eller hva med å synke ned i et sete i Ryman Auditorium i Nashville i 1992 og la seg forføre av Emmylou? Eller er det bare å skru opp til Opeths Heritage? Den må da være lagd til Heritage-serien.

    Ahhrgh. Alle disse valgene!
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Etter lengre tid vekk fra lydhobbyen har det skjedd noe her på fronten.
    Når jeg nedgraderte fra 2-kannals til et greit surround anlegg for noen år siden, kjøpte jeg en grei pakke med RF-62 i front og de har såvidt klart å gi meg "HIFI dosene" jeg har hatt behov for de siste årene.
    Nå har jeg anskaffet meg et par RF-63 og skal si rockefoten kom fort :)
    Planen er å fremdeles ha surround, men jeg ønsker å få til god 2-kannals lyd samtidig!
    Jeg har derfor behov for litt assistanse.
    Subwoofer,2 stk? hvilken Sub'er holder følge med RF63 på musikk, SAMTIDIG som at de skal klare å levere dypbass (18 Hz eller lavere) til film.
    Effektforsterker : Noen tips til forsterkere med høy effekt (200 Watt ish...) som låter bra med RF63?
    Jeg har dessverre et relativt lavt budsjett og må belage meg på å kjøpe brukt.
    Ville vurdert klipsch sw 115.. solgte nettopp to av disse selv og er igrunn litt i tvil om det var lurt.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Selv fantaserer jeg om å bytte ut mine brokoblede V4.0UP med to matchede, brukte, brokoblede EC AW250. Svingspoler, beware! ;)

    Selvsagt ikke nødvendig, men moro! :)
    Da har jeg heller ville bi ampet 250 for det er mer enn bra nok , bro kobling går utover lyd kvaliteten synes jeg , og er ikke så bra med lavere last.

    Imagine


    Da gjør du det, og så brokobler jeg. OK? ;) Selv ville jeg synes det var ganske lite hensiktsmessig å sette en 250wpc forsterker til å drive bare diskantene.

    At EC/Abrahamsen skal ha problemer med lavimpedante laster tar jeg med en klype salt. Jeg har snakket med både Per og Thomas Abrahamsen om dette ved et par tilfeller, og de er svært tydelige på at de anbefaler å kjøre forsterkerne brokoblet. Nettopp pga. bedre lydkvalitet OG selvsagt mer pulver.

    Nemo fikk såvidt jeg husker utelukkende "rave reviews" da den kom, og jeg mener å huske at den skal være stabil ned til noe sånt som en halv Ohm eller deromkring.

    Og at brokoblede forsterkere "ser" halve impedansen og er touchy på dempingsdfaktoren er heller ikke noe å bry seg om i det virkelige liv.

    Jeg vet ikke hva du har hørt på brokoblet, men JEG kan i alle fall fortelle at hos meg låter det bedre slik, noe jeg i hovedsak krediterer effekten for, men det er ingen degradering av andre aspekter ved lydkvaliteten å spore heller.

    Om alle forsterkere takler like bra å brokobles er ikke sikkert, men EC og Abrahamsen er nærmest bygget for det. (Noe bl.a. 1000VA trafo og 100.000uF kondensatorbank til en 2x70W forsterker kan underbygge.)

    Nemo er i prinsippet to AW-180 monoblokker i brokobling, og en AW-180 er såvidt jeg vet identisk med den ene kanalen i en AW-250, bortsett fra at AW250 har større strømforsyning og en ekstra transistor eller to, for å levere mer effekt. Det følger at en brokoblet AW-250 ville bli en slags Nemo på stereoider. JEG tror det ville bli fantastisk. :)
    Har hatt V4 brokoblet på Klipsch før og det funket veldig bra.Brokoblet låt dem mye bedre.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå sitter jeg high as a kite på 100% økologisk Arabica smuglerkaffe fra Charlottenberg og spiller Jimi Hendrix på Cornwall og McIntosh. Fucking hell, som det rocker. :)
    (Hermegåsa)

    Gjort akkurat det samme som deg nå i en times tid. Forskjellen er at jeg sitter med en Marantz 140 og 1060 på RB-75, og kverna kaffe fra Meny.

    Steike ta, som det rocker. Blir bare mer og mer glad i småtassene.


    Vis vedlegget 340219
    Har rb.75 selv og brukt sammen med to 15 subber så spiller de veldig bra, får virkelig live førelse.
     

    kjetil80

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.03.2009
    Innlegg
    76
    Antall liker
    49
    Takk for det JanOlav:) Det låter hvertfall bedre enn det jeg hadde fra før.
    Og det selv med elkjipo-rør.

    mvh Kjetil80

     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Etter lengre tid vekk fra lydhobbyen har det skjedd noe her på fronten.
    Når jeg nedgraderte fra 2-kannals til et greit surround anlegg for noen år siden, kjøpte jeg en grei pakke med RF-62 i front og de har såvidt klart å gi meg "HIFI dosene" jeg har hatt behov for de siste årene.
    Nå har jeg anskaffet meg et par RF-63 og skal si rockefoten kom fort :)
    Planen er å fremdeles ha surround, men jeg ønsker å få til god 2-kannals lyd samtidig!
    Jeg har derfor behov for litt assistanse.
    Subwoofer,2 stk? hvilken Sub'er holder følge med RF63 på musikk, SAMTIDIG som at de skal klare å levere dypbass (18 Hz eller lavere) til film.
    Effektforsterker : Noen tips til forsterkere med høy effekt (200 Watt ish...) som låter bra med RF63?
    Jeg har dessverre et relativt lavt budsjett og må belage meg på å kjøpe brukt.
    Ville vurdert klipsch sw 115.. solgte nettopp to av disse selv og er igrunn litt i tvil om det var lurt.
    Hva har du erstattet SW-115 med?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Apropos Subwoofer, er det noen her som har levd med R-115SW og kan si noe om kvaliteten? I utgangspunktet småskeptisk til vekta på 34 kg, men.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Har rb.75 selv og brukt sammen med to 15 subber så spiller de veldig bra, får virkelig live førelse.
    Ser det er flere som prater på sub til RB-75, men jeg klarer meg helt fint uten :) Nå bor jeg mer eller mindre i et lite bøttekott.

    Det spilles musikk mer eller mindre hele tiden så lenge man oppholder seg på stua. Det sier vel det meste om hva man synes om RB-75.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har rb.75 selv og brukt sammen med to 15 subber så spiller de veldig bra, får virkelig live førelse.
    Ser det er flere som prater på sub til RB-75, men jeg klarer meg helt fint uten :) Nå bor jeg mer eller mindre i et lite bøttekott.

    Det spilles musikk mer eller mindre hele tiden så lenge man oppholder seg på stua. Det sier vel det meste om hva man synes om RB-75.
    Har brukt dem som fronter iet surround oppsett,men nå er de blitt bak ht. byttet mot rf5 som fronter.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Etter lengre tid vekk fra lydhobbyen har det skjedd noe her på fronten.
    Når jeg nedgraderte fra 2-kannals til et greit surround anlegg for noen år siden, kjøpte jeg en grei pakke med RF-62 i front og de har såvidt klart å gi meg "HIFI dosene" jeg har hatt behov for de siste årene.
    Nå har jeg anskaffet meg et par RF-63 og skal si rockefoten kom fort :)
    Planen er å fremdeles ha surround, men jeg ønsker å få til god 2-kannals lyd samtidig!
    Jeg har derfor behov for litt assistanse.
    Subwoofer,2 stk? hvilken Sub'er holder følge med RF63 på musikk, SAMTIDIG som at de skal klare å levere dypbass (18 Hz eller lavere) til film.
    Effektforsterker : Noen tips til forsterkere med høy effekt (200 Watt ish...) som låter bra med RF63?
    Jeg har dessverre et relativt lavt budsjett og må belage meg på å kjøpe brukt.
    Ville vurdert klipsch sw 115.. solgte nettopp to av disse selv og er igrunn litt i tvil om det var lurt.
    Hva har du erstattet SW-115 med?
    Kommer komplett diy frontsett og sub asap.. Står i garasjen og tørker lim as we speak..

    sub blir en dayton reference 18" lukket 95 liter med en hypex 8.0 som forsterker...
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Kommer komplett diy frontsett og sub asap.. Står i garasjen og tørker lim as we speak..

    sub blir en dayton reference 18" lukket 95 liter med en hypex 8.0 som forsterker...
    Akkurat grattis! :)
    Får nok ikke samme output som du hadde med 2 stk SW-115, men på en annen side så tipper jeg du vil sette pris på andre kvaliteter som den nye løsningen gir. Har du tenkt til å ha 2 stk 18" Dayton også?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Kommer komplett diy frontsett og sub asap.. Står i garasjen og tørker lim as we speak..

    sub blir en dayton reference 18" lukket 95 liter med en hypex 8.0 som forsterker...
    Akkurat grattis! :)
    Får nok ikke samme output som du hadde med 2 stk SW-115, men på en annen side så tipper jeg du vil sette pris på andre kvaliteter som den nye løsningen gir. Har du tenkt til å ha 2 stk 18" Dayton også?
    Alt unntatt 4 inwall klipsch er solgt :( så Det blir en helt annen følsomhet på frontrekka også...det gjør nok ikke så mye..

    planen var i utg pkt å ha 2 dayton ja.. Men er jo blitt f a .. Så dyrt å handle fra statene nå.
    Vurderte 4x 12" scanspeak med to hypex 8.0 så det er en mulighet om ikke 18" blir bra:)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Alt unntatt 4 inwall klipsch er solgt :( så Det blir en helt annen følsomhet på frontrekka også...det gjør nok ikke så mye..

    planen var i utg pkt å ha 2 dayton ja.. Men er jo blitt f a .. Så dyrt å handle fra statene nå.
    Vurderte 4x 12" scanspeak med to hypex 8.0 så det er en mulighet om ikke 18" blir bra:)
    Ja riktig skjønner. Hehe ja moroa koster helt klart mer nå ift tidligere. Ha tålmodighet så dukker det sikkert opp enda en Dayton for salgs på brukten, eller så får du bite i det sure eplet å klemme til med å bestille fra PE. Ville ha satset på 2 stk 18" :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Så er tiden kommet. Bare å sprette opp eskene, løfte Heresy-ene ut og vente på at rørene skal bli gode og varme.
    ;) Nå er vel rørene varme? Speller det?
    gratulerer så mye med supertøffe klipscher.

    Takk for det! Rørene er varme og mens jeg er på jobb står de der oppe og spiller som bare det.

    Har ikke lyttet stort til de ennå. Ikke kritisk i hvertfall. Førsteinntrykket var at den litt harde gjengivelsen fra RF62 mk1 var erstattet med fylde og pondus. Utrolig fin mellomtone rett fra esken, egentlig, men litt unoter som jeg er sikker på forsvinner etter noen timers spilling. Bassen hadde ikke den tyngden nedover som jeg trodde jeg skulle få til, men også dette kan nok forandre seg. Den er derimot svært kjapp og definert.

    Heresy III by Jan Hammershaug, on Flickr
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette er det oppsettet (i hvert fall amp og høyttalere) jeg har sett for meg i mitt indre øye/og øre når jeg engang skal investere. Oppdateringer hva angår erfaringer mottas med takk!

    Så er tiden kommet. Bare å sprette opp eskene, løfte Heresy-ene ut og vente på at rørene skal bli gode og varme.
    ;) Nå er vel rørene varme? Speller det?
    gratulerer så mye med supertøffe klipscher.

    Takk for det! Rørene er varme og mens jeg er på jobb står de der oppe og spiller som bare det.

    Har ikke lyttet stort til de ennå. Ikke kritisk i hvertfall. Førsteinntrykket var at den litt harde gjengivelsen fra RF62 mk1 var erstattet med fylde og pondus. Utrolig fin mellomtone rett fra esken, egentlig, men litt unoter som jeg er sikker på forsvinner etter noen timers spilling. Bassen hadde ikke den tyngden nedover som jeg trodde jeg skulle få til, men også dette kan nok forandre seg. Den er derimot svært kjapp og definert.

    Heresy III by Jan Hammershaug, on Flickr
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Vær du trygg. Kommer nok til å dele erfaringer her og publisere bilder i tråden Hammershaugs hifi-loft.

    J.

    Dette er det oppsettet (i hvert fall amp og høyttalere) jeg har sett for meg i mitt indre øye/og øre når jeg engang skal investere. Oppdateringer hva angår erfaringer mottas med takk!

    Så er tiden kommet. Bare å sprette opp eskene, løfte Heresy-ene ut og vente på at rørene skal bli gode og varme.
    ;) Nå er vel rørene varme? Speller det?
    gratulerer så mye med supertøffe klipscher.

    Takk for det! Rørene er varme og mens jeg er på jobb står de der oppe og spiller som bare det.

    Har ikke lyttet stort til de ennå. Ikke kritisk i hvertfall. Førsteinntrykket var at den litt harde gjengivelsen fra RF62 mk1 var erstattet med fylde og pondus. Utrolig fin mellomtone rett fra esken, egentlig, men litt unoter som jeg er sikker på forsvinner etter noen timers spilling. Bassen hadde ikke den tyngden nedover som jeg trodde jeg skulle få til, men også dette kan nok forandre seg. Den er derimot svært kjapp og definert.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Kan ikke noe for det, men Heresy III er griselekre høyttalere. Ser ut til at det er valnøtt de på bildet.
    Med LM 216IA som kamerat så tror jeg du skal kose deg ganske så greit i tiden framover.

    Håper du har skutt gullfugelen, Hammershaug :)
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Grattis hammershaug...jeg har hatt mine i 5 år nå og Heresy blir lenge lenge, men...få de opp på stativer :) jeg ventet alt for lenge med å gjøre det.
    De trives godt med den forsterkeren du har (jeg hadde den hjemme på lån) Selv så bruker jeg ett CJ sett og det er kjempematch
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er litt delte meninger om Heresy gjør seg best på gulvet eller stativer. Jeg prøvde en periode å ha mine på et par Lack bord fra Ikea og tiltet høyttalerne opp i bakkant, men det var ingen suksess akkurat. Hos meg låt de best på gulvet ikke særlig langt fra veggen, sånn at de fikk litt drahjelp i bassen. Men det kan være verdt å prøve ut litt forskjellig, ingen rom eller oppsett er vel helt like. For alt jeg vet kan det tenkes et par skikkelige stativer ville gitt bedre resultat enn crappy Ikeamøbler.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Jo..nja....kan ikke huske å ha sett mange som foretrekker Heresy på gulvet akkurat...men skikkelige stativer er nok ett must :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Ja...ser linkene...hver og en må prøve i sitt rom selvsagt. Mine mistet ingen bass...bare bedre definert lyd som resultat.
    Står en del om forskjellige Heresy eieres erfaringer tidligere her i denne ypperlige tråden....men selvfølgelig....det er forskjell på rom og smak :)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Enig med Vapor. Jeg satte mine HII på stativ, trykket de endel inn i hjørnene på rommet, og fikk da en tightere bass, samt et mer definert lydbilde.
    Vokalisten hang dessuten ikke mer oppunder taket.
    I et STORT rom tror jeg faktisk at resultatet kan bli annerledes.
     
    Sist redigert:

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Kan ikke noe for det, men Heresy III er griselekre høyttalere. Ser ut til at det er valnøtt de på bildet.
    Med LM 216IA som kamerat så tror jeg du skal kose deg ganske så greit i tiden framover.

    Håper du har skutt gullfugelen, Hammershaug :)
    Jo takk, det håper jeg også. De er i Valnøtt, ja.
    Har hatt mange høytalere gjennom de siste tiårene, men Heresy er noe for seg selv. Det må sies. Jeg tror dette kan bli veldig bra. De har helt klart endret seg mye i løpet av innspillingstiden, men er ikke helt på plass ennå. Tror de kun har spilt i 40-60 timer på moderat volum, så utifra hva jeg har lest vil de fortsette å endre karakter. Bassen var ganske fraværende rett ut av boksen, men der har det skjedd mye det siste døgnet. Hornene har også roet seg en del, slik at det er lettere å følge ett instrument eller en stemme uten at det grøter seg sammen.

    Snart skal 12AX7 rørene oppgraderes til Black Sable fra JJ Electronic. Ett steg om gangen på veien til audiofilt nirvana.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Grattis hammershaug...jeg har hatt mine i 5 år nå og Heresy blir lenge lenge, men...få de opp på stativer :) jeg ventet alt for lenge med å gjøre det.
    De trives godt med den forsterkeren du har (jeg hadde den hjemme på lån) Selv så bruker jeg ett CJ sett og det er kjempematch
    Takk. Jeg tror dette er min siste høytaler(noen andre som tror det..?) og jeg kommer sikkert til å eksperimentere med både det ene og det andre, men ikke før de er skikkelig innspilt. For hva det er verdt så tidlig i leken, plassering tett på bakvegg ga ikke mer dypbass i mitt rom. Det ble bare en økning i mellombassen som forstyrret mellomtonen, synes jeg.

    Skulle det vise seg at de spiller merkbart bedre på stativer, blir det stativer. Likevel, de ser så j***a bra ut på gulvet...

    Interessant å høre andres erfaringer med Heresy. Burde nesten hatt en egen Heritage-tråd her inne.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg syns å huske at det var plenty av folk på nettet som mente at de låt best plassert på gulvet når jeg forsket på det for å finne ut hvilke stativer som eventuelt passet best. Som i disse to linkene her f.eks.:

    https://community.klipsch.com/index.php?/topic/147132-speaker-stands-for-klipsch-heresys/
    AudiogoN Forums: Klipsch Heresy - Recommendations for stands

    Men som sagt, jeg vil oppfordre folk til å gjøre seg sine egne erfaringer, smak o.s.v. varierer som kjent. :)
    Du har så evig rett. Så mange typer ører, preferanser og romakustikk der ute, og ingenting er feil.
    Leste hele www i jakten på erfaringer med Heresy III, inkludert denne tråden på 1100 sider, og dette med stativ kontra gulvplassering er det delte meninger om. Det som er sikkert er at høytalerne er lagd for plassering på gulv, tett mot bakvegg.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Enig med Vapor. Jeg satte mine HII på stativ, trykket de endel inn i hjørnene på rommet, og fikk da en tightere bass, samt et mer definert lydbilde.
    Vokalisten hang dessuten ikke mer oppunder taket, men i et STORT rom tror jeg faktisk at resultate kan bli annerledes.
    Nå har vel HII større behov for drahjelp enn HIII, pga av oppdatert basselement m.v., men dette med «vokalisten oppunder taket» er interessant. Opplevde tendensen inne hos Stereofil, men i mitt rom er denne bieffekten borte. Kan det være fordi taket mitt er et stort horn? Aner ikke. Rommet mitt er forøvrig 380 x 520 der anlegget står på kortvegg med skråtak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn