Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har en stund siktet mot rør på mine RP280F. Har tittet på Audio Research VSi60. Noen erfaringer her inne, med forsterkeren generelt, men også til klipsch?
    Hei, jeg bruker 300b rørforsterker med 2x8w på Klipsch RP 260 med veldig godt resultat. Har også flere ganger hatt både RF62II og RF82II på forskjellige typer rørforsterkere, da særlig med KT88/ 6550 rør, vanedannende god lyd som en blir glad i . Kjenner ikke AR VSi60 men blir overrasket hvis det skulle bli en dårlig match. En gang rør, alltid rør og en gang Klipsch, alltid Klipsch.:rolleyes:
    Takker for svar her!
    Kjører per d.d. electrocompaniet på høyttalerne, men synes dette kan bli litt for lyst, og "slitsomt".
    Er også rock det går i, det hjelper ikke med den typen musikk som kan være litt skarpt og kanskje masete? Har lytta litt på rør i diverse butikker,
    og det ender nok opp med det etterhvert. Er ikke kjent med den typen forsterker, så må nok sette meg litt inn i det, og få hørt litt.
    Spesielt kanskje få hørt Klipsch RP/RF med rørforsterker.
    Electrocompaniet er vel ikke akkurat kjent for å låte lyst eller slitsomt. Bruker du Electrocompaniet som lydkilde også?

    Kildekomponenten er viktig for sluttresultatet IMO. Bruker hovedsaklig en EMC-1 UP selv, og det låter hverken lyst eller slitsomt.
     

    Appelgren

    Fersking
    Ble medlem
    16.06.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Har en stund siktet mot rør på mine RP280F. Har tittet på Audio Research VSi60. Noen erfaringer her inne, med forsterkeren generelt, men også til klipsch?
    Hei, jeg bruker 300b rørforsterker med 2x8w på Klipsch RP 260 med veldig godt resultat. Har også flere ganger hatt både RF62II og RF82II på forskjellige typer rørforsterkere, da særlig med KT88/ 6550 rør, vanedannende god lyd som en blir glad i . Kjenner ikke AR VSi60 men blir overrasket hvis det skulle bli en dårlig match. En gang rør, alltid rør og en gang Klipsch, alltid Klipsch.:rolleyes:
    Takker for svar her!
    Kjører per d.d. electrocompaniet på høyttalerne, men synes dette kan bli litt for lyst, og "slitsomt".
    Er også rock det går i, det hjelper ikke med den typen musikk som kan være litt skarpt og kanskje masete? Har lytta litt på rør i diverse butikker,
    og det ender nok opp med det etterhvert. Er ikke kjent med den typen forsterker, så må nok sette meg litt inn i det, og få hørt litt.
    Spesielt kanskje få hørt Klipsch RP/RF med rørforsterker.
    Electrocompaniet er vel ikke akkurat kjent for å låte lyst eller slitsomt. Bruker du Electrocompaniet som lydkilde også?

    Kildekomponenten er viktig for sluttresultatet IMO. Bruker hovedsaklig en EMC-1 UP selv, og det låter hverken lyst eller slitsomt.
    Tja. I mine ører blir dette oppsettet på en måte lyst og kaldt. Jeg har ingen kilde som forsåvidt er god nok, det er nok mye å hente akkuratt der. Men jeg tror mye skal til (mer enn en god kilde) for at jeg føler jeg får lyden jeg ønsker ut av høyttalerne mine. Så noe nytt vil det bli uansett tenker jeg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Electrocompaniet er vel ikke akkurat kjent for å låte lyst eller slitsomt.

    Det som er designet i tiden etter at Per Abrahamsen forlot skuta låter vel kanskje mer "korrekt", og ikke varmt og godt slik gamle EC/nye Abrahamsen gjør?

    ...Men jeg har heller aldri hørt noen synes at EC låter lyst.
     

    Appelgren

    Fersking
    Ble medlem
    16.06.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Hjemme hos meg, med mine ører låter det slikt. Men som sagt. Det er ikke problemet mitt, for jeg bytter uansett. Det jeg er ute etter er forslag på rørforsterkere til overkommerlige priser og tips :cool:
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Hva med å kjøpe en sånn istedet?
    FINN.no - Mulighetenes marked
    Det blir fort dyrt hvis man skal bytte forsterkere for å finne en som farger lyden på ønsket måte.

    Hvis forvrenging fra rør er ett must, kan kanskje en rør-pre være en ide? Jeg kjører for tiden en little bear p5 rørpre forran Rotel RB970 på mine SP1 om dagen. Den kombinasjonen gir veldig varm lyd.
    Little bear koster 300-400kr på ebay.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Nei. Hjemme hos meg, med mine ører låter det slikt. Men som sagt. Det er ikke problemet mitt, for jeg bytter uansett. Det jeg er ute etter er forslag på rørforsterkere til overkommerlige priser og tips :cool:

    LM Audio sine virker å være veldig gode til prisen. Hjem - Mala Audio
    Det kan jeg skrive under på, men de er nok heller ikke mørke/varme slik mange mener rørforsterkere låter. I hvertfall min 216IA spiller meget veloppløst og klart. Classé-forsterkeren min ligner nok mer på rørklang i så måte. Jeg hadde nok prøvd å få en lytt til en SET-forsterker. Scaniagutten spiller på 300b-rør, og det kan være en vei å gå.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Electrocompaniet er vel ikke akkurat kjent for å låte lyst eller slitsomt.

    Det som er designet i tiden etter at Per Abrahamsen forlot skuta låter vel kanskje mer "korrekt", og ikke varmt og godt slik gamle EC/nye Abrahamsen gjør?

    ...Men jeg har heller aldri hørt noen synes at EC låter lyst.
    Har også hørt rykter om akkurat det, at "nye" EC ikke låter som det gjorde den gangen Per Abrahamsen laget det. Har blitt fortalt at han pleide å finlytte på hvilke komponenter som låt best, og deretter file vekk navn og verdier på dem så ingen skulle klare å kopiere det han lagde. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takker for svar her!
    Kjører per d.d. electrocompaniet på høyttalerne, men synes dette kan bli litt for lyst, og "slitsomt".
    Er også rock det går i, det hjelper ikke med den typen musikk som kan være litt skarpt og kanskje masete? Har lytta litt på rør i diverse butikker,
    og det ender nok opp med det etterhvert. Er ikke kjent med den typen forsterker, så må nok sette meg litt inn i det, og få hørt litt.
    Spesielt kanskje få hørt Klipsch RP/RF med rørforsterker.
    Electrocompaniet er vel ikke akkurat kjent for å låte lyst eller slitsomt. Bruker du Electrocompaniet som lydkilde også?

    Kildekomponenten er viktig for sluttresultatet IMO. Bruker hovedsaklig en EMC-1 UP selv, og det låter hverken lyst eller slitsomt.
    Tja. I mine ører blir dette oppsettet på en måte lyst og kaldt. Jeg har ingen kilde som forsåvidt er god nok, det er nok mye å hente akkuratt der. Men jeg tror mye skal til (mer enn en god kilde) for at jeg føler jeg får lyden jeg ønsker ut av høyttalerne mine. Så noe nytt vil det bli uansett tenker jeg.
    Helt greit det, for all del. Men mitt velmente og helt gratis råd ville vært å ikke undervurdere kildens betydning for sluttresultatet. :)
     

    PerCK

    Medlem
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    21
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Heresy III'ene mine kom med skikkelige dårlig gummiknotter som kunne festes på sokkelen. Disse bruker noe som ligner skolelim i styrke for å holde seg på plass, så de ramlet av før jeg rakk å sette høytalerene på gulvet. Det er umulig å gjøre noe som helst flytting av høytalerene for testing av forskjellig plassering uten at en eller flere av gummikknottene står igjen på gulvet for seg selv mens de funderer på meningen med livet nå som de er frigjort fra massen som trykker dem ned i parketten. Bør de stå rett på stålkuplene mot parketten? Hvite møbelknotter er sikkert ikke ideelt for lyden heller. Så jeg håper noen her har noen gode forslag :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En eller annen slags gummiknotter er flott. Sorbothane-føtter fra ebay, kanskje, og så holder møbelknottene finfint mens du venter på dem. :)

    Mange med Heresy sier jo forresten at de med fordel kan stå på stativer.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Har vel egentlig vært en Klipschvenn en god stund med mine Palladium P-17B, som jeg syntes er fantastisk bra, spesielt mtp prisen! Hører noen tøyser med at Palladium ikke er "ekte" Klipsch, så nå er det La Scala ii på vei!

    Har i mange år vært forundret over at enkelte sitter med elektronikk til flere hundre tusen, men tviholder på sine gamle Klipsch Heritage ht. Noe må det jo være med disse kassene:rolleyes:

    Hatt en hel masse forskjellige ht de siste årene, mange relativt kostbare. Men lenge siden jeg har vært så spent på noe nytt som nå! Er vel litt elsk eller hat har jeg skjønt?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Heresy III'ene mine kom med skikkelige dårlig gummiknotter som kunne festes på sokkelen. Disse bruker noe som ligner skolelim i styrke for å holde seg på plass, så de ramlet av før jeg rakk å sette høytalerene på gulvet. Det er umulig å gjøre noe som helst flytting av høytalerene for testing av forskjellig plassering uten at en eller flere av gummikknottene står igjen på gulvet for seg selv mens de funderer på meningen med livet nå som de er frigjort fra massen som trykker dem ned i parketten. Bør de stå rett på stålkuplene mot parketten? Hvite møbelknotter er sikkert ikke ideelt for lyden heller. Så jeg håper noen her har noen gode forslag :)
    Når jeg fikk mine så opplevde jeg at de flyttet seg rundt på gulvet når jeg spilte høyt, dette var med bare de stålknottene rett mot parketten. Har litt fall i gulvet fra veggen også, det var nok medvirkende årsak.
    Med myk avkobling ble de stående i ro og lyden ble mer fokusert og mindre rotete. Anbefaler å prøve noe relativt mykt under. Jeg brukte noe industrielt dempemateriale med lim på ene siden, minner litt om liggeunderlag av den typen med små luftbobler i. Bruker det samme på Cornwall, og det funker fint.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Heresy III'ene mine kom med skikkelige dårlig gummiknotter som kunne festes på sokkelen. Disse bruker noe som ligner skolelim i styrke for å holde seg på plass, så de ramlet av før jeg rakk å sette høytalerene på gulvet. Det er umulig å gjøre noe som helst flytting av høytalerene for testing av forskjellig plassering uten at en eller flere av gummikknottene står igjen på gulvet for seg selv mens de funderer på meningen med livet nå som de er frigjort fra massen som trykker dem ned i parketten. Bør de stå rett på stålkuplene mot parketten? Hvite møbelknotter er sikkert ikke ideelt for lyden heller. Så jeg håper noen her har noen gode forslag :)
    Mine sitter fortsatt på plass, men er alltid påpasselig med å løfte opp litt før jeg flytter de rundt. Vask stålkuplene med rødsprit og lim de fast på nytt med tokomponent lim. Evt skru fast fire dørstoppere i gummi. Tviler på at du hører forskjell på disse og sorbothane-puter, men man vet jo aldri sikkert...

    Lykke til med noen flotte høytalere i hvertfall!
     

    Messel

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2013
    Innlegg
    26
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    1
    Byttet for litt siden fra P-17B til P-38F og har samtidig oppgradert forsterkerne tilsvarende. Kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd med tingenes tilstand :)

    2015-10-13 17.48.23 HDR.jpg
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.284
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Meget pent oppsett. Men hadde ikke blokkene fortjent litt mere luft? :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har vel egentlig vært en Klipschvenn en god stund med mine Palladium P-17B, som jeg syntes er fantastisk bra, spesielt mtp prisen! Hører noen tøyser med at Palladium ikke er "ekte" Klipsch, så nå er det La Scala ii på vei!

    Har i mange år vært forundret over at enkelte sitter med elektronikk til flere hundre tusen, men tviholder på sine gamle Klipsch Heritage ht. Noe må det jo være med disse kassene:rolleyes:

    Hatt en hel masse forskjellige ht de siste årene, mange relativt kostbare. Men lenge siden jeg har vært så spent på noe nytt som nå! Er vel litt elsk eller hat har jeg skjønt?
    La Scala er en høyttaler jeg også er ganske nysgjerrig på, sammen med Khorn.

    Det er definivt et eller annet med Heritage høyttalerne til Klipsch som gir sjelefred og er litt avhengighetsskapende. For min egen del kan jeg si at min litt slumrende musikkinteresse fikk seg en skikkelig boost første gang jeg dro Heritage høyttalere i hus, og selv gamle kjente opptak var som å høre dem med nye ører - plutselig var det mange detaljer og nyanser i musikken jeg rett og slett ikke hadde hørt eller lagt merke til før. For ikke å snakke om at alt jeg spilte plutselig hadde en slags lettflytende og uhindret følelse på vei ut, som gjorde at gamle hifi-floskler som "komme nærmere musikken" o.s.v. fikk ny mening. Det kommer nok litt av at jeg aldri egentlig har eid skikkelig bra høyttalere før, og av den høye følsomheten og åpenheten hornladete kompresjonsdrivere gir.
    Nå er jeg ikke rik, men jeg har egentlig vanskelig for å tenke meg hva alternativene til mine Cornwall III ville vært hvis jeg skulle oppgradere, med mindre jeg skulle gå videre oppover i Heritage-hierarkiet. Volti og Avantgarde Acoustics er selvsagt relevant, men de koster dessverre jævlig mye penger og er ikke innenfor rekkevidde hvis det ikke skulle dukke opp noe brukt. De eneste reelle alternativene ser egentlig ut til å være DIY, hvis jeg skal være pragmatisk.

    Jeg tror du har veldig spennende tider i vente med La Scala, og jeg tror de er veldig elsk eller hat. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du har veldig spennende tider i vente med La Scala, og jeg tror de er veldig elsk eller hat. :)
    Det kan jeg love!

    Kanskje de mest kontroversielle høyttalere noensinne laget. Helt latterlig hurtige, farger klangene helt uakseptabelt mye, men på den annen side presenterer de livet selv i sin iver etter å leke med hver eneste note, hvert eneste anslag. Store som komfyrer, og direkte stygge i all sin fullendte finérkasseform. Sjokkerende voldsomme, enormt eksplosive, ingen dypbass, men derimot har de en mellombass som plasserer dødsangsten klokkerent i lytteposisjon hver gang noe voldsomt skal presenteres. Og det er faktisk oftere enn man tror, noe man fort finner ut etter å ha montert LaScala i hvert sitt hjørne av stua...

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror du har veldig spennende tider i vente med La Scala, og jeg tror de er veldig elsk eller hat. :)
    Det kan jeg love!

    Kanskje de mest kontroversielle høyttalere noensinne laget. Helt latterlig hurtige, farger klangene helt uakseptabelt mye, men på den annen side presenterer de livet selv i sin iver etter å leke med hver eneste note, hvert eneste anslag. Store som komfyrer, og direkte stygge i all sin fullendte finérkasseform. Sjokkerende voldsomme, enormt eksplosive, ingen dypbass, men derimot har de en mellombass som plasserer dødsangsten klokkerent i lytteposisjon hver gang noe voldsomt skal presenteres. Og det er faktisk oftere enn man tror, noe man fort finner ut etter å ha montert LaScala i hvert sitt hjørne av stua...

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Du er farlig veltalende og overbevisende, det skal du ha. :)

    Innerst inne vet jeg jo med meg selv at jeg kommer til ende opp med å ta steget opp til LS eller Khorn før eller siden, selv om jeg virkelig liker Cornwall veldig godt (hadde jo ikke trengt å selge Cornwall heller, de kunne gjort god tjeneste som tv, spill, og filmhøyttalere hvis jeg fikk eget rom til LS).
    Og når jeg leser sånt som det du skriver her så kjenner jeg at det kanskje ikke ligger så langt inn i framtida som jeg har prøvd å innbille meg selv, heller. For hvem trenger vel egentlig økonomisk trygghet og oppsparte midler til alderdommen hvis man ikke unner seg å leve litt her og nå?

    Må slutte å henge her inne når sitter jeg foran anlegget og ruser meg på kaffe, det utfordrer den allerede hardt prøvete impulskontrollen min. ;D
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Gøy lesning det;) Håper jeg får hentet de i dag, så da blir det å teste med litt forskjellig forsterkeri. Håper og tror det funker bra med Mastersound, men kommer og til å forsøke med en Mcintosh MA7000. I utgangspunktet har jeg likt Mastersound best, men med originalrørene opplever jeg den som noe mer frempå i mellomtonen enn MA7000 og da kan det kanskje hende at sistnevnte passer best. Det vil jo vise seg.

    Håper det blir mulig å få integrert to stk Jl Audio E112 subwoofere på en kurant måte, men mulig det finnes bedre alternativer mtp hurtigheten til La Scala?

    Når det gjelder utseende har vi forskjellig oppfattelse Håkon:rolleyes: Jeg synes La Scala ii i valnøtt ser kule ut;D

    Volti har jeg og sett og tenkt på. Litt penere, og svært lovende omtale. Blumenhofer FS1 mkii er og en høyttaler i samme kategori som virker interessant. Men som det ble sagt, en helt annen prisklasse...
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ blitzkrieg bare å dumpe dine Cornwall til meg når du kjøper LaScala veit du. Vi ordner en deal på kort tid :) :rolleyes:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    @ blitzkrieg bare å dumpe dine Cornwall til meg når du kjøper LaScala veit du. Vi ordner en deal på kort tid :) :rolleyes:
    Det ligger jo i selve navnet at man ikke selger Heritagehøyttalere når man først har dem i sitt eie. Man forvalter dem, og lagrer dem til kommende generasjoner sammen med sølvtøyet og de andre kunstskattene. :cool:

    Heritage | Define Heritage at Dictionary.com
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Har vel egentlig vært en Klipschvenn en god stund med mine Palladium P-17B, som jeg syntes er fantastisk bra, spesielt mtp prisen! Hører noen tøyser med at Palladium ikke er "ekte" Klipsch, så nå er det La Scala ii på vei!

    Har i mange år vært forundret over at enkelte sitter med elektronikk til flere hundre tusen, men tviholder på sine gamle Klipsch Heritage ht. Noe må det jo være med disse kassene:rolleyes:

    Hatt en hel masse forskjellige ht de siste årene, mange relativt kostbare. Men lenge siden jeg har vært så spent på noe nytt som nå! Er vel litt elsk eller hat har jeg skjønt?
    La Scala er en høyttaler jeg også er ganske nysgjerrig på, sammen med Khorn.

    Det er definivt et eller annet med Heritage høyttalerne til Klipsch som gir sjelefred og er litt avhengighetsskapende. For min egen del kan jeg si at min litt slumrende musikkinteresse fikk seg en skikkelig boost første gang jeg dro Heritage høyttalere i hus, og selv gamle kjente opptak var som å høre dem med nye ører - plutselig var det mange detaljer og nyanser i musikken jeg rett og slett ikke hadde hørt eller lagt merke til før. For ikke å snakke om at alt jeg spilte plutselig hadde en slags lettflytende og uhindret følelse på vei ut, som gjorde at gamle hifi-floskler som "komme nærmere musikken" o.s.v. fikk ny mening. Det kommer nok litt av at jeg aldri egentlig har eid skikkelig bra høyttalere før, og av den høye følsomheten og åpenheten hornladete kompresjonsdrivere gir.
    Nå er jeg ikke rik, men jeg har egentlig vanskelig for å tenke meg hva alternativene til mine Cornwall III ville vært hvis jeg skulle oppgradere, med mindre jeg skulle gå videre oppover i Heritage-hierarkiet. Volti og Avantgarde Acoustics er selvsagt relevant, men de koster dessverre jævlig mye penger og er ikke innenfor rekkevidde hvis det ikke skulle dukke opp noe brukt. De eneste reelle alternativene ser egentlig ut til å være DIY, hvis jeg skal være pragmatisk.

    Jeg tror du har veldig spennende tider i vente med La Scala, og jeg tror de er veldig elsk eller hat. :)
    Om du vil ha bassen til Cornwall, og i tillegg ha toppen til LaScala - Khorn, så er jo dette prosjektet her noe å tenke på. :)
    Det burde for de fleste gå greit med tanke på økonomien også. :)

    Cornscala? | Critesspeakers.com
     
    Sist redigert:

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Noen som har strippet vinylen av en RF-3 eller andre Klipsch? Hvilken metode brukte du i så fall? Har ett par som er transportskada, og vil legge ny (skikkelig) finèr på.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har vel egentlig vært en Klipschvenn en god stund med mine Palladium P-17B, som jeg syntes er fantastisk bra, spesielt mtp prisen! Hører noen tøyser med at Palladium ikke er "ekte" Klipsch, så nå er det La Scala ii på vei!

    Har i mange år vært forundret over at enkelte sitter med elektronikk til flere hundre tusen, men tviholder på sine gamle Klipsch Heritage ht. Noe må det jo være med disse kassene:rolleyes:

    Hatt en hel masse forskjellige ht de siste årene, mange relativt kostbare. Men lenge siden jeg har vært så spent på noe nytt som nå! Er vel litt elsk eller hat har jeg skjønt?
    La Scala er en høyttaler jeg også er ganske nysgjerrig på, sammen med Khorn.

    Det er definivt et eller annet med Heritage høyttalerne til Klipsch som gir sjelefred og er litt avhengighetsskapende. For min egen del kan jeg si at min litt slumrende musikkinteresse fikk seg en skikkelig boost første gang jeg dro Heritage høyttalere i hus, og selv gamle kjente opptak var som å høre dem med nye ører - plutselig var det mange detaljer og nyanser i musikken jeg rett og slett ikke hadde hørt eller lagt merke til før. For ikke å snakke om at alt jeg spilte plutselig hadde en slags lettflytende og uhindret følelse på vei ut, som gjorde at gamle hifi-floskler som "komme nærmere musikken" o.s.v. fikk ny mening. Det kommer nok litt av at jeg aldri egentlig har eid skikkelig bra høyttalere før, og av den høye følsomheten og åpenheten hornladete kompresjonsdrivere gir.
    Nå er jeg ikke rik, men jeg har egentlig vanskelig for å tenke meg hva alternativene til mine Cornwall III ville vært hvis jeg skulle oppgradere, med mindre jeg skulle gå videre oppover i Heritage-hierarkiet. Volti og Avantgarde Acoustics er selvsagt relevant, men de koster dessverre jævlig mye penger og er ikke innenfor rekkevidde hvis det ikke skulle dukke opp noe brukt. De eneste reelle alternativene ser egentlig ut til å være DIY, hvis jeg skal være pragmatisk.

    Jeg tror du har veldig spennende tider i vente med La Scala, og jeg tror de er veldig elsk eller hat. :)
    Om du vil ha bassen til Cornwall, og i tillegg få toppen til LaScala - Khorn, så er jo dette prosjektet her noe å tenke på. :)
    Det burde for de fleste gå greit med tanke på økonomien også. :)

    Cornscala? | Critesspeakers.com
    Joda, kjenner til og har vurdert Cornscala tidligere. Fordelen med dem er jo at man kan velge kabinett- og delekvalitet mye etter eget ønske, og prisen er heller ikke avskrekkende. Byggekvaliteten til Klipsch er dessverre ikke kjempeoverbevisende utfra hva jeg har sett, og det er enkelte ting jeg syns kunne vært gjort bedre; som f.eks. tilkobling av internkabling. Spørsmålet blir kanskje litt om det virkelig er det beste fra to verdener, eller om det blir litt ønsketenkning at man skal få alt i en pakke? Hvor vellykket er egentlig Cornscala som konstruksjon?

    En shoot-out mellom La Scala og Cornscala hadde vært interessant. :)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Har vel egentlig vært en Klipschvenn en god stund med mine Palladium P-17B, som jeg syntes er fantastisk bra, spesielt mtp prisen! Hører noen tøyser med at Palladium ikke er "ekte" Klipsch, så nå er det La Scala ii på vei!

    Har i mange år vært forundret over at enkelte sitter med elektronikk til flere hundre tusen, men tviholder på sine gamle Klipsch Heritage ht. Noe må det jo være med disse kassene:rolleyes:

    Hatt en hel masse forskjellige ht de siste årene, mange relativt kostbare. Men lenge siden jeg har vært så spent på noe nytt som nå! Er vel litt elsk eller hat har jeg skjønt?
    La Scala er en høyttaler jeg også er ganske nysgjerrig på, sammen med Khorn.

    Det er definivt et eller annet med Heritage høyttalerne til Klipsch som gir sjelefred og er litt avhengighetsskapende. For min egen del kan jeg si at min litt slumrende musikkinteresse fikk seg en skikkelig boost første gang jeg dro Heritage høyttalere i hus, og selv gamle kjente opptak var som å høre dem med nye ører - plutselig var det mange detaljer og nyanser i musikken jeg rett og slett ikke hadde hørt eller lagt merke til før. For ikke å snakke om at alt jeg spilte plutselig hadde en slags lettflytende og uhindret følelse på vei ut, som gjorde at gamle hifi-floskler som "komme nærmere musikken" o.s.v. fikk ny mening. Det kommer nok litt av at jeg aldri egentlig har eid skikkelig bra høyttalere før, og av den høye følsomheten og åpenheten hornladete kompresjonsdrivere gir.
    Nå er jeg ikke rik, men jeg har egentlig vanskelig for å tenke meg hva alternativene til mine Cornwall III ville vært hvis jeg skulle oppgradere, med mindre jeg skulle gå videre oppover i Heritage-hierarkiet. Volti og Avantgarde Acoustics er selvsagt relevant, men de koster dessverre jævlig mye penger og er ikke innenfor rekkevidde hvis det ikke skulle dukke opp noe brukt. De eneste reelle alternativene ser egentlig ut til å være DIY, hvis jeg skal være pragmatisk.

    Jeg tror du har veldig spennende tider i vente med La Scala, og jeg tror de er veldig elsk eller hat. :)
    Om du vil ha bassen til Cornwall, og i tillegg få toppen til LaScala - Khorn, så er jo dette prosjektet her noe å tenke på. :)
    Det burde for de fleste gå greit med tanke på økonomien også. :)

    Cornscala? | Critesspeakers.com
    Joda, kjenner til og har vurdert Cornscala tidligere. Fordelen med dem er jo at man kan velge kabinett- og delekvalitet mye etter eget ønske, og prisen er heller ikke avskrekkende. Byggekvaliteten til Klipsch er dessverre ikke kjempeoverbevisende utfra hva jeg har sett, og det er enkelte ting jeg syns kunne vært gjort bedre; som f.eks. tilkobling av internkabling. Spørsmålet blir kanskje litt om det virkelig er det beste fra to verdener, eller om det blir litt ønsketenkning at man skal få alt i en pakke? Hvor vellykket er egentlig Cornscala som konstruksjon?

    En shoot-out mellom La Scala og Cornscala hadde vært interessant. :)
    Enig i det du skriver om byggekvaliteten til Klipsch, men ved å bygge Cornscala kan man jo styre det dit man vil.
    Jeg har aldri hørt de, men i følge de som har, så spiller det bra. Det blir vel nesten som en Cornwall, men bare med bedre topp. Elementene som Crites leverer er jo også i følge kjennere bedre enn de som Klipsch bruker.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Om du vil ha bassen til Cornwall, og i tillegg få toppen til LaScala - Khorn, så er jo dette prosjektet her noe å tenke på. :)
    Det burde for de fleste gå greit med tanke på økonomien også. :)

    Cornscala? | Critesspeakers.com
    Joda, kjenner til og har vurdert Cornscala tidligere. Fordelen med dem er jo at man kan velge kabinett- og delekvalitet mye etter eget ønske, og prisen er heller ikke avskrekkende. Byggekvaliteten til Klipsch er dessverre ikke kjempeoverbevisende utfra hva jeg har sett, og det er enkelte ting jeg syns kunne vært gjort bedre; som f.eks. tilkobling av internkabling. Spørsmålet blir kanskje litt om det virkelig er det beste fra to verdener, eller om det blir litt ønsketenkning at man skal få alt i en pakke? Hvor vellykket er egentlig Cornscala som konstruksjon?

    En shoot-out mellom La Scala og Cornscala hadde vært interessant. :)
    Enig i det du skriver om byggekvaliteten til Klipsch, men ved å bygge Cornscala kan man jo styre det dit man vil.
    Jeg har aldri hørt de, men i følge de som har, så spiller det bra. Det blir vel nesten som en Cornwall, men bare med bedre topp. Elementene som Crites leverer er jo også i følge kjennere bedre enn de som Klipsch bruker.
    Jeg har også lest flere som sier de låter bra, men syns også det virker som flere har solgt dem etter ganske kort tid.

    Også tenker jeg litt sånn at selv om drivere og horn isolert sett kanskje er bedre enn de som Klipsch bruker, så er det like viktig hvordan de er sydd sammen med tanke på delefilter og matching.

    En annen ting er rett og slett om Cornscala er like vill som La Scala. Får man den samme løssluppne og hemmningsløse spillegleden og hurtigheten som jeg innbiller meg at LS gir? Les innlegget til Rognlien øverst her, så skjønner du hva jeg mener. ;D

    Cornscala er nok sikkert en bra høyttaler, men føler meg usikker på om ikke f.eks. LS med matchende sub'er ville vært enda bedre.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Var det sånn at du har prøvd Cornwall med sub blitz ? Om du mangler no bass med Cornwall da ?
    Har alltid tenkt hvordan Heresy vil spillt hos meg med to highend 15" subber. Tror det ville vært midt i blinken og at jeg en dag kommer til å prøve det ut.
    Eller Cornwall med to highend 15" eller 18".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei, har ikke prøvd sub på Cornwall, og prøvde det aldri på Heresy heller. Vil ikke si at jeg mangler bass, men akustikken i stua mi er såpass elendig at jeg merker det med en gang jeg spiller høyt. Og til sammenligning så låter de rimelige B3 minst dobbelt så tøffe i bassen i en stue jeg har hatt dem i det siste året, enn jeg noengang klarte å få dem til å yte her. Så jeg føler at jeg bare såvidt har pirket litt i potensialet til hvor tøft Cornwall egentlig kan låte, iallfall fram til jeg får prøvd dem i et bedre rom.

    Men så klart... det hadde ikke vært feil heller med en mer fysisk bass. Men da syns jeg det måtte vært sånn at man fikk en like stram og fin bass som CIII allerede gir, men med mer kapasitet, bare. Kanskje hvis man bygger to Cornwall 15" basskabinetter uten horn, eller øker dem nok i størrelse til at man kan ha to 15" i dem hver. Vil jo ta litt plass, men... :rolleyes:

    Denne videoen som hutsefruts postet i tråden til Imagine syns jeg også var ganske inspirerende. Lurer på om dette er de samme sub'ene som cbarth1 her inne bygde til sine Conrwall for en stund siden. De spiller sammen med La Scala i denne videoen. Hvis man først skal bygge noe selv, er vel ikke dette det dummeste virker det som. :)

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei, har ikke prøvd sub på Cornwall, og prøvde det aldri på Heresy heller. Vil ikke si at jeg mangler bass, men akustikken i stua mi er såpass elendig at jeg merker det med en gang jeg spiller høyt. Og til sammenligning så låter de rimelige B3 minst dobbelt så tøffe i bassen i en stue jeg har hatt dem i det siste året, enn jeg noengang klarte å få dem til å yte her. Så jeg føler at jeg bare såvidt har pirket litt i potensialet til hvor tøft Cornwall egentlig kan låte, iallfall fram til jeg får prøvd dem i et bedre rom.

    Men så klart... det hadde ikke vært feil heller med en mer fysisk bass. Men da syns jeg det måtte vært sånn at man fikk en like stram og fin bass som CIII allerede gir, men med mer kapasitet, bare. Kanskje hvis man bygger to Cornwall 15" basskabinetter uten horn, eller øker dem nok i størrelse til at man kan ha to 15" i dem hver. Vil jo ta litt plass, men... :rolleyes:

    Denne videoen som hutsefruts postet i tråden til Imagine syns jeg også var ganske inspirerende. Lurer på om dette er de samme sub'ene som cbarth1 her inne bygde til sine Conrwall for en stund siden. De spiller sammen med La Scala i denne videoen. Hvis man først skal bygge noe selv, er vel ikke dette det dummeste virker det som. :)


    edit: det er vel bare en sub i videoen, ikke to.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    hvis du bygger hornsub(er), så hadde det vært moro om du la ut bilder av det. kommer til å kjøpe planene for den der av bill fitzmaurice. vet også at rune skramstad (wizardofhorns) har et mt sub design liggende ute, fritt for bruk som kanskje er interessant. tar deg fint til 20 som vi ser på estimatene pdf'en det linkes til.
    Kult om du legger ut bilder av bygget ditt når du bygger tuba'en. Jeg sier ikke at jeg kommer til å bygge den, men hvis jeg først skulle prøve meg så tror jeg det ville vært omtrent det beste stedet å starte hvis den ikke er for komplisert å få til.
    Aller først må jeg se hvordan det blir med bolig framover, vi er på husjakt for tiden og jeg håper og prøver å finne noe som gir litt spillerom til hifi også. Det er faktisk helt utrolig hvor mange klønete planløsninger og knøttsmå hus uten adekvate kjeller- og loftsstuer som finnes til salgs i dette merkelige lille landet vårt. Mange dagligstuer har ikke plass til moderate systemer som et par Cornwall, engang. :p
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    hvis du bygger hornsub(er), så hadde det vært moro om du la ut bilder av det. kommer til å kjøpe planene for den der av bill fitzmaurice. vet også at rune skramstad (wizardofhorns) har et mt sub design liggende ute, fritt for bruk som kanskje er interessant. tar deg fint til 20 som vi ser på estimatene pdf'en det linkes til.
    Kult om du legger ut bilder av bygget ditt når du bygger tuba'en. Jeg sier ikke at jeg kommer til å bygge den, men hvis jeg først skulle prøve meg så tror jeg det ville vært omtrent det beste stedet å starte hvis den ikke er for komplisert å få til.
    Aller først må jeg se hvordan det blir med bolig framover, vi er på husjakt for tiden og jeg håper og prøver å finne noe som gir litt spillerom til hifi også. Det er faktisk helt utrolig hvor mange klønete planløsninger og knøttsmå hus uten adekvate kjeller- og loftsstuer som finnes til salgs i dette merkelige lille landet vårt. Mange dagligstuer har ikke plass til moderate systemer som et par Cornwall, engang. :p
    det skal jeg gjøre, men det blir neppe bygging med det første. :( det er spennende saker, og helt klart en stor fordel med den sensitiviteten man får.

    he he he, ja, du sier noe. du får se deg om etter et gammelt grendehus eller noe sånt, det har alltid appellert, for der har man store rom for masse folk med god takhøyde, men da får man ikke bodd sentralt og de krever mye egeninnsats som regel. :(
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ekte hornsub virker definitivt som potente saker, nesten litt merkelig at det ikke er mer utbredt og kommersielt tilgjengelig. Typiske kjøpesuber virker nesten litt dvaske i forhold. :)

    Det krever sin plass hvis man skal få plass til alt man ønsker seg av høyttalere og sub'er og lerret og prosjektor o.s.v... Real estate er dessverre dyrt, så jeg regner meg som ganske heldig hvis jeg får et eget rom som er stort nok til et anstendig oppsett, egentlig. Et gammelt bedehus eller enda bedre en gammel kirke med skikkelig takhøyde hadde vært fint. Men jeg nøyer meg med en passe stor, symmetrisk kjellerstue uten rar planløsning og fuktproblemer. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn