Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg gikk for Xindak sin integrerte forsterker. Dac og bluetooth kommer i tilegg. Brukes på Chorus 2
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    takk for serdeles gode tips!
    Litt greit å tenke på hvor høyt man skal spille også :) Spilte på 60w MI tidligere og hadde aldri noen problemer men begynner man med rørforsterker som yter 15w (hadde en innom på RF-63, hadde også en 25w klasse A fra sugden innom) så ble det begrensende på hvor høyt jeg kunne spille i forholde til hva jeg ville. Rør spilte godt til det sa stopp :) Så vil man ha muligheten til å spille opp til fest så er det noe å ha i bakhodet IMO.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Litt greit å tenke på hvor høyt man skal spille også :) Spilte på 60w MI tidligere og hadde aldri noen problemer men begynner man med rørforsterker som yter 15w (hadde en innom på RF-63, hadde også en 25w klasse A fra sugden innom) så ble det begrensende på hvor høyt jeg kunne spille i forholde til hva jeg ville. Rør spilte godt til det sa stopp :) Så vil man ha muligheten til å spille opp til fest så er det noe å ha i bakhodet IMO.
    Verdt å merke seg at RF63 er mye vanskeligere å kontrollere enn RF7 Mk3.
    Sistnevnte er greiere last for rør, skal du bruke rør på RF63, må du ha kraftige utgangstrafoer og ditto strømforsyning = dyrt som faen. :) Du kan slippe noe billigere unna med RF7 Mk3. (Mk 1 og 2 er helt annerledes, så dette gjelder ikke for disse)

    Men jeg vil nevne en forsterker til, som jeg plutselig kom på, nemlig Leema Tucana Anniversary. Jo, det strekker vel budsjettet om han vil handle nytt, og jeg antar det er få av dem på bruktmarkedet. Men den er bare så inni h.... underholdende, brutal og levende!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Verdt å merke seg at RF63 er mye vanskeligere å kontrollere enn RF7 Mk3.
    Sistnevnte er greiere last for rør, skal du bruke rør på RF63, må du ha kraftige utgangstrafoer og ditto strømforsyning = dyrt som faen. :) Du kan slippe noe billigere unna med RF7 Mk3. (Mk 1 og 2 er helt annerledes, så dette gjelder ikke for disse)

    Men jeg vil nevne en forsterker til, som jeg plutselig kom på, nemlig Leema Tucana Anniversary. Jo, det strekker vel budsjettet om han vil handle nytt, og jeg antar det er få av dem på bruktmarkedet. Men den er bare så inni h.... underholdende, brutal og levende!
    Jo, det er sant men greit å ha i bakhodet om man skal spille skikkelig høyt mye, er mange som spiller ufattelig høyt med disse høyttalerne vettu :)

    Og jeg ser stadig høyttalere enda som har bulker i elementene pga varmgang eller liknende :)
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.022
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Mine RF-63 har revnet 3 elementer og 1 er bulket.. Festbruk med Rotel monoblokker.. :unsure: Vurdert å sette dem i stand igjen, men prisen for 4 nye elementer gjør det lite aktuelt pr.dags dato, litt synd.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Mine RF-63 har revnet 3 elementer og 1 er bulket.. Festbruk med Rotel monoblokker.. :unsure: Vurdert å sette dem i stand igjen, men prisen for 4 nye elementer gjør det lite aktuelt pr.dags dato, litt synd.
    Hvor kjøper du elementer?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Mine RF-7 MK3 spilte så det blinka i protect med MA8000.. just sayin

    1643188703465.gif
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Wow. Har hatt en sånn forsterker noen år, og akkurat det med protect har jeg aldri sett. Bra jobba, Alek. :eek:
    Det var svinhøyt men har man fest så kan det bli svinhøyt :) En god jobb er det heller ikke, bare å vri volum det :)

    Man bør selvsagt vurdere ut ifra hvilket volum man spiller mest, men jeg bare nevner det siden jeg forsto det som at han akkurat hadde fått seg klipsch RF så det er kjipt å kjøpe noe som potensielt kan ødelegge høyttaler, eller man bør i allefall være obs på det.

    Når det er sagt har jeg vel aldri hørt om bulker i elementer etter rør forsterkere men det kan selvfølgelig være bruken :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Mine RF-63 har revnet 3 elementer og 1 er bulket.. Festbruk med Rotel monoblokker.. :unsure: Vurdert å sette dem i stand igjen, men prisen for 4 nye elementer gjør det lite aktuelt pr.dags dato, litt synd.
    La meg gjette, klasse D?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det må være veldig forskjellig ifra batch til batch det med at elementene revner eller deformeres... mine RF83 takla det meste jeg putta på dem av klasse D, og de slapp ikke unna for å bli spilt hardt med. Ser jo noen har RF element som har blitt deformet kun ved normal bruk.

    Jeg brukte Rotel RB-1572, som er 2x 250watt klasse D (ICE).
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    211
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Mine RF-7 MK3 spilte så det blinka i protect med MA8000.. just sayin

    Vis vedlegget 784802
    Ja jeg har også pressa ein crown xti 2002 til rødlampe blink rf7 mk3. den har nesten 500w 8ohm/800w 4ohm, men da begynte det riktig nok å lukte svidd spole. Er forresten klasse d å ingen ødelagte element, veit mange meiner klasse d er skylda i ødelagte element, men tror det må være andre/fleire ting som spiller inn her.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det må være veldig forskjellig ifra batch til batch det med at elementene revner eller deformeres... mine RF83 takla det meste jeg putta på dem av klasse D, og de slapp ikke unna for å bli spilt hardt med. Ser jo noen har RF element som har blitt deformet kun ved normal bruk.

    Jeg brukte Rotel RB-1572, som er 2x 250watt klasse D (ICE).
    Det er mulig folk bare spiller dem i stykker til tider også, men ja hørte jo om en som så elementene deformere seg på lavt volum.

    Men av en eller annen grunn så er klasse D gjennganger når det kommer til deformering, å det er det verdt å tenke på når man har RF modeller imo. SPESIELT eldre modeller som 63 og 83 og eldre som er vanskelig å få elementer til.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    211
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Det må være veldig forskjellig ifra batch til batch det med at elementene revner eller deformeres... mine RF83 takla det meste jeg putta på dem av klasse D, og de slapp ikke unna for å bli spilt hardt med. Ser jo noen har RF element som har blitt deformet kun ved normal bruk.

    Jeg brukte Rotel RB-1572, som er 2x 250watt klasse D (ICE).
    Ja jeg tror også det er dårlig kvalitetskontroll på element som er største problem her, i følge folk så har det jo skjedd under alle forskjellige omstendigheter så 🤔
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.022
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    La meg gjette, klasse D?
    Ble brukt Rotel RB-1091 blokker med tilhørende Rotel forforsterker.
    Skal sies at jeg lånte dem ut til en kamerat så hva som faktisk skjedde når dem revnet vet jeg ikke 😬 Men ble ofte spilt svært høyt.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg har også pressa ein crown xti 2002 til rødlampe blink rf7 mk3. den har nesten 500w 8ohm/800w 4ohm, men da begynte det riktig nok å lukte svidd spole. Er forresten klasse d å ingen ødelagte element, veit mange meiner klasse d er skylda i ødelagte element, men tror det må være andre/fleire ting som spiller inn her.
    Jeg tror det er en slags rar rekasjon mellom forsterker og elementer. Noen ganger kan det se ut som spolen har vridd deg, uten at jeg vet om det i det heletatt er mulig
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ble brukt Rotel RB-1091 blokker med tilhørende Rotel forforsterker.
    Skal sies at jeg lånte dem ut til en kamerat så hva som faktisk skjedde når dem revnet vet jeg ikke 😬 Men ble ofte spilt svært høyt.
    Jeg kjenner også en med revna elementer på rf 83 med samme blokker som det.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hva skjer med at elementer bulkes og deformeres egentlig? når det nevnes her husker jeg at det tidligere ble nevnt, kjører idag H/K Citation amp og denne er litt i underkant på RP 280F men disse er demo modeller med et element bulket men fungerer fortsatt er dette problemet faktisk noe å være obs over? 🤔 litt rart mtp Klipsch som merke generelt og hva de elsker av volum 🙂
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har ikke hørt om det har vært bulkete elementer på de nyere seriene? Men ser det ofte ligger ute gamle høyttalere på finn som ser herpa ut.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mange spiller jo på Klipsch som om det skulle vært Cerwin Vega 1515 og da.... De tåler fytterrakkern meg mye, men kanskje ikke så mye som folk tror, samtidig, så spiller jo Klipsch klokkerent på jævlig høye volum = som da ikke oppfattes så høyt som det faktisk er = Mer volum!!! :p.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Enig i den hehe, nei var bare generell frykt når andre over sier at ting kan hende på moderat volum også 😋
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns egentlig alltid en av de største styrkene til Klipsch har vært at låter såpass engasjerende på mer moderate volum. Syns ikke de jeg har hørt låter like bra på øreblødende lydnivået.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Enig i det, men føler de jeg har nå både er like gode på moderat som øredøvende nivåer, får gåsehud med begge deler og er jo det det handler om at musikken setter foten i sving og smilet kommer 🙂

    Edit: har nedtrapet vesentlig de siste årene så vet forsterkeren kan oppgraderes med tiden noe som vil skje 🙂
     
    Sist redigert av en moderator:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    Jeg syns egentlig alltid en av de største styrkene til Klipsch har vært at låter såpass engasjerende på mer moderate volum. Syns ikke de jeg har hørt låter like bra på øreblødende lydnivået.
    fordi klipsch sine høyttalere er som en loudness funksjon som hiver på særlig mye diskant. det har ingenting med kvalitet å gjøre.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    fordi klipsch sine høyttalere er som en loudness funksjon som hiver på særlig mye diskant. det har ingenting med kvalitet å gjøre.
    For mange vil det i seg selv være en kvalitet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    fordi klipsch sine høyttalere er som en loudness funksjon som hiver på særlig mye diskant. det har ingenting med kvalitet å gjøre.
    Det er jo en kvalitet at de låter bra på lavt volum, syns jeg. Jeg er følsom. Jeg liker ikke høye og bråkete lyder.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    fordi klipsch sine høyttalere er som en loudness funksjon som hiver på særlig mye diskant. det har ingenting med kvalitet å gjøre.
    Millioner på millioner kjøper Klipsch så noe kvalitet må det være, påstanden om at de hiver på mye diskant er også bare tull, hva er diskant? Har du noen målinger å vise til eller er det egen erfaring?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg tror det er en slags rar rekasjon mellom forsterker og elementer. Noen ganger kan det se ut som spolen har vridd deg, uten at jeg vet om det i det heletatt er mulig
    Lang ulineær slaglengde... som blir kjørt knallhardt. Klispch kan spille høyt men dem er ikke skapt for og spille høyt lenge.

    Derfor noen av oss går DIY veien og lager " HIFI " basert på Pro drivere... og HORN
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    fordi klipsch sine høyttalere er som en loudness funksjon som hiver på særlig mye diskant. det har ingenting med kvalitet å gjøre.
    Det må være det dummeste jeg har lest på hele sentralen inkl kabeltråder 🙈
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Lang ulineær slaglengde... som blir kjørt knallhardt. Klispch kan spille høyt men dem er ikke skapt for og spille høyt lenge.

    Derfor noen av oss går DIY veien og lager " HIFI " basert på Pro drivere... og HORN
    Joda, det er jo en forklaring på en del men det er jo folk som påstår at elementene har deformert seg mens de har spilt ved normale nivåer 🤔
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    933
    At dette har med klasse D å gjøre nekter jeg å tro.
    Hadde RF7 MK1 i 13-14 år, og klasse D hele tiden, null stress. Min bror har klasse D og RF83 og kjørt dette enda lengre og nå RF63 i tillegg. Ingen problemer. Har spilt høyt og lavt, festbruk osv.
    Når det er sagt er ikke Klipsch noen lydmessig høydare på fest. Da er det Cerwin Vega på en GOD forsterker som gjelder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn