Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    At dette har med klasse D å gjøre nekter jeg å tro.
    Det kan være at klasse D har mye effekt til en rimelig pris så derfor er overrepresentert når det kommer til deformerte elementer på RF serien. Men har du/dere fått eller lest om noen som har fått deformerte elementer med en annen klasse enn D?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    En tidligere bekjent hadde RF82 som ble bulkete og ihjelspilt på AB. Så ja, det handler om bruken.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    At dette har med klasse D å gjøre nekter jeg å tro.
    Hadde RF7 MK1 i 13-14 år, og klasse D hele tiden, null stress. Min bror har klasse D og RF83 og kjørt dette enda lengre og nå RF63 i tillegg. Ingen problemer. Har spilt høyt og lavt, festbruk osv.
    Når det er sagt er ikke Klipsch noen lydmessig høydare på fest. Da er det Cerwin Vega på en GOD forsterker som gjelder.
    Cerwin Vega, forhåpentlig eldre modeller.. ellers må det være største skvipet jeg har hørt også på fest. Traumer nærmest.. kanskje dere skulle prøvd Klipsch på noe annet enn klasse D forsterkerne deres.. det hadde vært lurt tror jeg.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Sålenge man ikke kjører NAD-kombo så låter det kult på fest.

    Nok om det.

    Jeg liker både Klasse D og andre solid-state konfigurasjoner og har plenty i den avdelingen.
    Jeg mener bare at Klasse D neppe er noen årsak alene. Det er bare synsing alt sammen.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Sålenge man ikke kjører NAD-kombo så låter det kult på fest.

    Nok om det.

    Jeg liker både Klasse D og andre solid-state konfigurasjoner og har plenty i den avdelingen.
    Jeg mener bare at Klasse D neppe er noen årsak alene. Det er bare synsing alt sammen.
    NAD kombo er helt krise på CW men det beste jeg har hørt derfra var noen skikkelig gamle med en 15".. vet ikke modell.. det var på Crown om jeg ikke husker feil.

    Jeg syntes også det er rart men jeg hadde ikke kjøpt klasse d til mine Klipsch.. men det er bare min mening
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg tipper mer på at klipsch får produsert drivere rundt om..... og at endel av dem kanskje ikke går igjennom den samme kvalitetskontrollen som mye annet.
    Hva skulle være forskjell på strøm ifra D enn fra AB ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    At dette har med klasse D å gjøre nekter jeg å tro.
    Hadde RF7 MK1 i 13-14 år, og klasse D hele tiden, null stress. Min bror har klasse D og RF83 og kjørt dette enda lengre og nå RF63 i tillegg. Ingen problemer. Har spilt høyt og lavt, festbruk osv.
    Når det er sagt er ikke Klipsch noen lydmessig høydare på fest. Da er det Cerwin Vega på en GOD forsterker som gjelder.
    Motsatt erfaring her på Midgard oberon klasse D som flere andre også har hatt! RF7 på rundt 80db og 4 basser til helvete! Klipsch spiller opp til fest her som CV aldrig har hvert i nærheten av så sånn er den saken, aldrig hørt CV spille bra på noe som helst 👍
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    NAD kombo er helt krise på CW men det beste jeg har hørt derfra var noen skikkelig gamle med en 15".. vet ikke modell.. det var på Crown om jeg ikke husker feil.

    Jeg syntes også det er rart men jeg hadde ikke kjøpt klasse d til mine Klipsch.. men det er bare min mening
    Brukte selv to Tandberg effekt forsterkere på dc15(tidlig 1990??) Husker ikke bennevnesen på dem. Noe med 3000...treværk på sidene, ble grisevarme. Det fungerte veldig bra husker jeg. Og parasound pre amp.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper mer på at klipsch får produsert drivere rundt om..... og at endel av dem kanskje ikke går igjennom den samme kvalitetskontrollen som mye annet.
    Hva skulle være forskjell på strøm ifra D enn fra AB ?
    Døh.. det er D strøm og AB strøm. Neida det skal jo ikke være det men det er en trend som kan ha noe med det jeg og du skrev lengre opp. Billig klasse D(flere som bruker det pga "watt pris") og høyt volum lenge. Det forklarer bare ikke de som mener elementene har nærmest vridd seg mens dem så på ved moderate nivåer.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Døh.. det er D strøm og AB strøm. Neida det skal jo ikke være det men det er en trend som kan ha noe med det jeg og du skrev lengre opp. Billig klasse D(flere som bruker det pga "watt pris") og høyt volum lenge. Det forklarer bare ikke de som mener elementene har nærmest vridd seg mens dem så på ved moderate nivåer.
    Mange kan ha forskjellige meninger om hva moderate nivåer er.. og hvor lenge dem har spillt...En Db måler er alltid kjekt og ha for hånden.. og ta en sjekk...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje noen med teknisk kompetanse kan svare, men hvis det f.eks. er dårlig filtrering på utgangen av en klasse D forsterker vil trolig lydbølgene som kommer ut være veldig krøllete og ligge brettet mange ganger oppå hverandre, så elementene blir overbelastet.

    Såvidt jeg har blitt fortalt av noen som jobber med å reparere forsterkere har klasse D noen høyfrekvente forvrengningskomponenter, som er grunnen til at det er spoler på utgangen. Tror jeg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Brukte selv to Tandberg effekt forsterkere på dc15(tidlig 1990??) Husker ikke bennevnesen på dem. Noe med 3000...treværk på sidene, ble grisevarme. Det fungerte veldig bra husker jeg. Og parasound pre amp.
    Jeg hadde DC-12 på 90-tallet, tror det var da jeg ble litt hekta på effektive høyttalere. Men de låt ikke pent. Klarte f.eks. aldri å like klassisk før jeg kvittet meg med dem til fordel for Infinity Kappa.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje noen med teknisk kompetanse kan svare, men hvis det f.eks. er dårlig filtrering på utgangen av en klasse D forsterker vil trolig lydbølgene som kommer ut være veldig krøllete og ligge brettet mange ganger oppå hverandre, så elementene blir overbelastet.

    Såvidt jeg har blitt fortalt av noen som jobber med å reparere forsterkere har klasse D noen høyfrekvente forvrengningskomponenter, som er grunnen til at det er spoler på utgangen. Tror jeg.
    Det er noe muffin med klasse D og klipsch sine cerametallic elementer IMO.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er noe muffin med klasse D og klipsch sine cerametallic elementer IMO.
    Jeg vet ikke jeg, men kan det tenkes at dette skjedde i en tid hvor klasse D fortsatt var en ung teknologi, og Klipsch kanskje hadde litt slurvete kvalitetskontroll?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Bruker som skrevet tidligere her nye H/K Citation amp på mine 280F og dette låter aldeles bra, tidligere hatt Rotel RA 1592 og forskjellen oppleves selvfølgelig men den er ikke veldig stor tross to helt ulike forsterkere og prisklasse.

    Kan nok være elementene til Klipsch generelt (Cerametallic) med klasse D kan være en årsak, Citation amp har noe som heter "digital loop" teknologi som skal rette opp gjengivelsen, hvor bra dette fungerer i praksis mot høyttalerne er uvisst men låter bra siden forsterkeren ble koblet opp gjør det 🙂 legger ved info rundt forsterkeren om Oen skulle de ha bekjentskap til teknologien bak alt dette.

     

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Ps audio BHK preamp, first watt j2 og Denafrips terminator 2.. Tror ikke det kan være mulig å skvise noe mere godlyd ut av cornwall 3 enn med denne komboen. Er nydelig fundament i lyden selv ved de laveste lyttenivåer.
    IMG_20220203_162646.jpg
     

    tomekatomek

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som vet om noen som selger Forte 2 eller 3? Ta kontakt på 45397465.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Ps audio BHK preamp, first watt j2 og Denafrips terminator 2.. Tror ikke det kan være mulig å skvise noe mere godlyd ut av cornwall 3 enn med denne komboen. Er nydelig fundament i lyden selv ved de laveste lyttenivåer. Vis vedlegget 787728
    Spennende !
    Har ikke hørt noen av disse produktene, men liker lyden med Quad Classic integrated, det gjorde jeg forsåvidt med Heresy også
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Spennende !
    Har ikke hørt noen av disse produktene, men liker lyden med Quad Classic integrated, det gjorde jeg forsåvidt med Heresy også
    Min erfaring med cornwall er at de ikke er kresne altså, mye som funker på de, om det så er 2 watt SET eller 2x400w SS . Nevnte kombo her nå var derimot ren luksus for CW3, blir ikke feil med R2R dac, rørpre og klasse A SS!.. Synd preampen kun er til låns 😊
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Min erfaring med cornwall er at de ikke er kresne altså, mye som funker på de, om det så er 2 watt SET eller 2x400w SS . Nevnte kombo her nå var derimot ren luksus for CW3, blir ikke feil med R2R dac, rørpre og klasse A SS!.. Synd preampen kun er til låns 😊
    Ja...har lyst å høre en god SS forsterker på de, Accuphase eller Luxman feks :)
    Ser platespilleren står oppe på ene Cornwallen.... går det bra altså ?
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Fått in EC AW 180 for å drive mine Forte. Så langt høres det bra ut.
    Moro å prøve noe nytt etter mange år med Rotel RB-1090, selv om den er en knallgod amp.
    Koser meg med god lyd her nå. Aldri hørt lyd som passer meg bedre faktisk 😊

    Er jeg i mål? Nei. Ikke før jeg parkerer tøflene for godt antagelig.
    Er satans mye annet gøy jeg gjerne skulle prøvd, men i mellomtiden har jeg det artig med denne hobbyen 👍
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Ja...har lyst å høre en god SS forsterker på de, Accuphase eller Luxman feks :)
    Ser platespilleren står oppe på ene Cornwallen.... går det bra altså ?
    Platespiller var bare plassert der midlertidig, ikke for avspilling, den skal på reisefot og ender opp i baklengs platebar i oslo=)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Det der har ikke klipsch laget, vedder på at det er et animert bilde.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde DC-12 på 90-tallet, tror det var da jeg ble litt hekta på effektive høyttalere. Men de låt ikke pent. Klarte f.eks. aldri å like klassisk før jeg kvittet meg med dem til fordel for Infinity Kappa.
    Samma som skjedde meg...kappa 8 ettellerannet
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Kappa 7.1i på meg. Skulle sikkert gått på enten 8 eller 6, 7'ern spilte aldri skikkelig bra i min varetekt. Men jeg fikk i det minste en mellomtone som gjorde det mulig å høre på klassisk uten å blø ute av ørene.
    Mener å huske de var ganske Ok ja.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    En gledens dag.
    Har endelig fått kloa i et sett Cornwall III.
    Men, det er et stort MEN.
    Den ene har, i mine øyne, en litt stygg skade i ene hjørnet.
    Jeg får prøve og leve med det.
    Men hvis hoen har, eller vet om noen som har, et kabinett så er det bare å ta kontakt:)
     

    Vedlegg

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    En gledens dag.
    Har endelig fått kloa i et sett Cornwall III.
    Men, det er et stort MEN.
    Den ene har, i mine øyne, en litt stygg skade i ene hjørnet.
    Jeg får prøve og leve med det.
    Men hvis hoen har, eller vet om noen som har, et kabinett så er det bare å ta kontakt:)
    Kjøp parkett rep sett og fiks skaden, alt ser bedre ut enn det stygge hakket der.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    En gledens dag.
    Har endelig fått kloa i et sett Cornwall III.
    Men, det er et stort MEN.
    Den ene har, i mine øyne, en litt stygg skade i ene hjørnet.
    Jeg får prøve og leve med det.
    Men hvis hoen har, eller vet om noen som har, et kabinett så er det bare å ta kontakt:)
    Gratulerer😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn