Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg hadde rogue audio m180 monoblokker på mine Cornwall III . Spilte meget bra. Men lyden forandrer seg mye med rørbytte. Så når mine knallgode mullard inngangsrør gikk til skogen, ble det aldri det samme igjen. Ble så solgt til fordel for Macintosh transistor.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Jeg hadde rogue audio m180 monoblokker på mine Cornwall III . Spilte meget bra. Men lyden forandrer seg mye med rørbytte. Så når mine knallgode mullard inngangsrør gikk til skogen, ble det aldri det samme igjen. Ble så solgt til fordel for Macintosh transistor.
    McIntosh transistor kjenner jeg jo godt. Kunne du sagt etpar ord om hva som ble bedre, evt hva du mistet når du gikk fra Rogue til McIntosh?
    M180 står og på lista over aktuelle kandidater. Bor slik til at det er vanskelig å låne noe for sammenligning, da er det greit å høre litt erfaringer.

    Verdt å nevne at jeg kjører aktiv deling på 60Hz, men vil jo likevel ha en løsning som spiller bra helt ned om det skulle bli endringer i oppsettet.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Jeg har aldri hørt Klipschorn, men konseptet virker fett og en dag har jeg lyst til å teste... En bonus er jo også at man får stuet høyttalerne inn i hjørnene, noe som vel burde hjelpe litt på romfølelsen i rommet.

    Er det noen som har erfaring med Klipschorn i et loftsrom med skråtak som på bildet? Jeg mener rommet er ca 4,5 m x 6,5 m. Ville det teoretisk ha funket med slike høyttalere her? Eller krever konstruksjonen et tradisjonelt rom med vegger i normal høyde og flatt tak?

    Neste bekymring blir å få det opp trappa, mulig det ikke går i det hele tatt pga en vinkel. Er det slik at kabinettet er to-delt? Det ville nok gjort det mer gjennomførbart.

    Om det i det hele tatt blir aktuelt, så er det uansett langt frem i tid. Men om det garantert ikke funker så er det kanskje like greit å bare droppe ideen først som sist!

    (Beklager på det sterkeste Tannoy i en Klipsch vennetråd!)

    IMG_0268.JPG
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har aldri hørt Klipschorn, men konseptet virker fett og en dag har jeg lyst til å teste... En bonus er jo også at man får stuet høyttalerne inn i hjørnene, noe som vel burde hjelpe litt på romfølelsen i rommet.

    Er det noen som har erfaring med Klipschorn i et loftsrom med skråtak som på bildet? Jeg mener rommet er ca 4,5 m x 6,5 m. Ville det teoretisk ha funket med slike høyttalere her? Eller krever konstruksjonen et tradisjonelt rom med vegger i normal høyde og flatt tak?

    Neste bekymring blir å få det opp trappa, mulig det ikke går i det hele tatt pga en vinkel. Er det slik at kabinettet er to-delt? Det ville nok gjort det mer gjennomførbart.

    Om det i det hele tatt blir aktuelt, så er det uansett langt frem i tid. Men om det garantert ikke funker så er det kanskje like greit å bare droppe ideen først som sist!

    (Beklager på det sterkeste Tannoy i en Klipsch vennetråd!)

    Vis vedlegget 668551
    Hei de er todelt, husk at de må stå tett inn i hjørnene så lytteavstand er viktig. Stuen min er 420cm i bredden og lytteavstand ca 3 meter.
    Hos meg ble da vinklingen alt for mye toe in, hadde de hvert lukket bak slik de nye så hadde det gått bra men det hadde blitt en helt annen pris
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Hei de er todelt, husk at de må stå tett inn i hjørnene så lytteavstand er viktig. Stuen min er 420cm i bredden og lytteavstand ca 3 meter.
    Hos meg ble da vinklingen alt for mye toe in, hadde de hvert lukket bak slik de nye så hadde det gått bra men det hadde blitt en helt annen pris
    Takk for input! Det er den klassiske trekanten som gjelder her også, antar jeg? Nå målte jeg bredden på rommet, og det er 395 cm fra hjørne til hjørne. Lytteposisjon rundt 4 m (og nærmere) går bra. Men mulig at rommet kanskje er litt smalt? Ser i manualen nå at det anbefales 13-17 fot mellom høyttalerne, og 13 fot er vel rundt regnet 395 cm, så da blir det kanskje litt knapt hos meg. Vet ikke hvor nøye dette er.

    Videre bekrefter du at kabinettet er delt, så da bør det kunne være litt mer håndterlig opp trappa også.

    Det store spørsmålet er egentlig skråtaket...
     
    Sist redigert av en moderator:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    8
    Ja usikker på taket men hos meg så ble det ikke ideelt med krysning så langt foran lytteposisjon
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    637
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Har du K-horn variant med løs toppkasse, kan du vinkle mellomtone og diskanthornet utover når du måtte ønske. er bare basskassa som må stå tett inntil hjørnet. Da jeg hadde K-horn gjorde jeg det når jeg lyttet mer konsentrert.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nyere Klipschorn er tette bak og da trenger du ikke å dytte dem inn i hjørnene. Hjørneplassering er fremdeles anbefalt, men som i ditt tilfelle kan man fint vri dem mer utover om man vil.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Jeg får vel ikke fasiten før jeg en gang tester! Det får bli med tanken i noen år til, er nok ingen fare for at disse går ut av produksjon med det første... Uansett veldig kule høyttalere, tipper de låter ultrafett under riktige forhold.
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    De spiller overraskende bra rett ut av esken! Meget bra fundament og mye bedre på lavt volum enn 63. Har nok noe med større elementer å gjøre. Dro på litt, og selv om de er spilt to timer, så er de mer behersket og mer korrekte enn 63.. Dette er ekstremt lovende! Synes mellombassen hadde en del mer attack også jeg da.

    Dette blir spennende om 50t pluss...
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Sitter her og vurderer å bli med i Klipsch familien nok en gang 😊 valgene er enten The Fives, The Sixes som en alt i ett løsning eller gå for RP 5000F nok en gang med en passende integrert, får ikke hatt større en 5000F da det blir for stort i forhold til mål i stue, fruen virker fornøyd hva en jeg gjør da hun aldri har opplevd annet en den magiske gjengivelsen en lydplanke gir så alt blir bedre en dette uansett 😁

    Problemet er vesentlig mindre plass til hva en faktisk ønsker i denne leiligheten så føler det blir kompromisser her, hva ville dere gjort?
     

    Vedlegg

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hadde i annleding black friday satt privarsel på RP-600M, men så for å gjøre ting vanskelig dukker plutselig rp-160m på halv pris (3500,-) på komplett. 600M får jo mye skryt. så spørsmål er rp-160m vs rp-600m ?? Drive de med en Yamaha reciever rx-a1020 i ei loftstue.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hadde i annleding black friday satt privarsel på RP-600M, men så for å gjøre ting vanskelig dukker plutselig rp-160m på halv pris (3500,-) på komplett. 600M får jo mye skryt. så spørsmål er rp-160m vs rp-600m ?? Drive de med en Yamaha reciever rx-a1020 i ei loftstue.
    Tviler sterkt på at 600m er så mye bedre at de forsvarer godt over dobbel pris :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    grundig test av heresy


     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Kan godt forstå at Klipsch ikke ville komme med en måletest på disse. Hvorfor skal disse koste så mye penger?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    For dem som har fulgt med klipsch endel år, er det jo kjent at Heritage har fått en "urimelig" prisoppgang med tanke på hva man får av "konstruksjon". Men lyden kan man ikke si noe på.... det spiller bare veldig bra :p.

    Hadde nok ikke kjøpt Heritage serien med dagens pris nivå. Syns også RF7-mk3 er priset langt over det man får.
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Veiledende pris er vel 44.900. Det mener jeg iallefall RF7 III er verdt lydmessig. Tenker du konstruksjonsmessig, eller generelt sett?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Kan godt forstå at Klipsch ikke ville komme med en måletest på disse. Hvorfor skal disse koste så mye penger?
    Det spørsmålet kan du vel egentlig stille om det aller meste innen hifi, utenom masseproduserte standardprodukter fra Østen et sted.
    Hifi er i all hovedsak overpriset i forhold til prisen på delene. Men de som liker Klipsch, er villige til å betale for å ta med seg et helt tivoli hjem i egen stue, livsglede er vanskelig å prissette, vet du. :)
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Det spørsmålet kan du vel egentlig stille om det aller meste innen hifi, utenom masseproduserte standardprodukter fra Østen et sted.
    Hifi er i all hovedsak overpriset i forhold til prisen på delene. Men de som liker Klipsch, er villige til å betale for å ta med seg et helt tivoli hjem i egen stue, livsglede er vanskelig å prissette, vet du. :)
    Støttes!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    grundig test av heresy
    ASR er alt for opptatte av å se på instrumentene sine, til at de noensinne kommer til å begripe hva et par godt matchede Klipsch-høyttalere kan skape av liv og glede.

    Se min fotnote. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    ASR er alt for opptatte av å se på instrumentene sine, til at de noensinne kommer til å begripe hva et par godt matchede Klipsch-høyttalere kan skape av liv og glede.

    Se min fotnote. :)
    Dette er Erin fra Erins audio corner som tester. Ikke Amir. Publisert på ASR.
    Han er veldig grundig og 100% til å stole på

    Ikke uvanlig at Klipsch måler borti natta .Er faktisk overrasket av at det ser så "bra" ut som det gjør. Spesielt med en "slik" vintage grunnkonstruksjon.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Noen som har prøvd å plassere Cornwall på noen saftige stands? Vurderer å prøve dette for å få mellomtonehornet opp i ørehøyde.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Dette er Erin fra Erins audio corner som tester. Ikke Amir. Publisert på ASR.
    Han er veldig grundig og 100% til å stole på

    Ikke uvanlig at Klipsch måler borti natta .Er faktisk overrasket av at det ser så "bra" ut som det gjør. Spesielt med en "slik" vintage grunnkonstruksjon.
    Han liker ikke Klipsch, og det er selvsagt helt ok.
    Ettersom jeg har eid en rekke Klipsch-høyttalere (inkl. Heresy), vil jeg først og fremst si at for lyttetestene har han plassert høyttalerne helt borti natta dårlig. Han om det, men det kan være så objektivt som det vil, men det forteller lite og ikkeno' til en som er nysgjerrig på hva Klipsch kan gjøre.
    Ellers synes jeg hans subjektive inntrykk var svært lite informative, bortsett fra at høyttalerne med hans (feilaktige) plassering, spilte med lite bass, og kunne spille høyt. Bombe.


    Og ellers står jeg for mitt innlegg lenger opp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Send en melding/epost til han og forklar hemmeligheten med å få dem til å synge. Han tar imot gode råd og oppdaterer testen han. Han responderer også og setter pris på tilbakemeldinger :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg hatt Heresy III siden 2008 og jeg er fremdeles fornøyd, og har ingen planer om salg, bytte eller noe som helst. Så de blir og brukes daglig.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De blir ikke dårligere selv om en test ikke viser fantastisk objektiv ytelse.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Veiledende pris er vel 44.900. Det mener jeg iallefall RF7 III er verdt lydmessig. Tenker du konstruksjonsmessig, eller generelt sett?
    Det er konstruksjonen, samt byggekvaliteten (spesielt det som er "¨håndlaget" i usa). Vet ikke hvor mange par med RF7mk3 cherry jeg hadde innom hus før jeg fikk et sett uten skavanker (skakk frontbaffel, flis som hadde falt av....). Elementene er relativt ordinære ifra den kanten. Men lyden var bra den. Hadde jo 2 par samtidig i 2 forskjellige rom, så bra har dem vært. Kjøpte dem selvsagt ikke til 45000kr, det kan man bare glemme.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    ble heller positivt overrasket jeg, målingene er da bedre enn nyeste klipschorn og la scala. førstnevnte spiller nesten 20db høyere ved 10khz enn ved 3.5khz:ROFLMAO:

     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Diskusjonen med at Klipsch har blitt for dyrt har jeg hatt mange ganger. Det som jeg argumenterer med og som er grunnen til at jeg kjøpte Klipsch Forte 3 til nærmer 60 000 kr(noe jeg hadde gjort på nytt) er at de er overleggende det meste av hva jeg har hørt. De er for meg den perfekte musikkformidleren. Jeg har hørt anlegg med høyttalere i 300 000 kroners klassen som ikke er i nærheten av å engasjere meg slik mine Forte 3 gjør. Å av den grunn ser jeg ikke noe problem med en prislapp på nærmer 60k. At det ikke forsvarer elementer og byggekvalitet er ofte et motargument. Det spiller ingen rolle så lenge de spiller bedre en et par høyttalere til det 3 dobelte av prisen og med deler av enda edlere metall.

    Hvordan de måler er for meg helt irrelevant når de låter slik de gjør.

    Er helt enig med Rognlien når han sier at " Hifi er i all hovedsak overpriset i forhold til prisen på delene. Men de som liker Klipsch, er villige til å betale for å ta med seg et helt tivoli hjem i egen stue, livsglede er vanskelig å prissette"

    Pling plong og overanalytiske høyttalere til prisen av en ny Tesla kan folk kjøpe hvis de ønsker det, men jeg kjøper heller et par Klipcsh til prisen av en billig brukt Passat og får mye mer ut av det :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    De blir ikke dårligere selv om en test ikke viser fantastisk objektiv ytelse.
    Viktig poeng. Dessverre er bransjen full av nevrotikere, så enkelte vil nok kunne bli kjempebekymrede i det øyeblikk de leser noe sånt som den aktuelle, tekniske beskrivelsen.

    At høyttalerne har ekstremt høy fun-factor, er lynraske, eksplosive og har enormt dynamikkområde nevnes knapt. Men jeg tenker de gutta får holde på med sitt, det er deres måte å forholde seg til hobbyen på. Den er helt grei, den også.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Nå er det heldigvis sånn at det finnes et bruktmarked for høyttalere også, så man trenger faktisk ikke å betale det hvite ut av øya for å få tivolilyd i egen stue. :D

    Helt fint at mange føler at de får valuta for pengene ved å kjøpe nye Heritage, og det er jo flotte høyttalere. Jeg vil allikevel slå et slag for hvor mye man får for pengene sine ved å kjøpe Klipsch som har gått ut på dato, brukt på finn. Og heldigvis er det ikke kjøpeplikt, så de av oss som føler at prisene har blitt litt vel friske i forhold til hva man får kan jo bruke forbrukermakten vår ved å handle pent brukt isteden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn