Høyttalere Klipsch Klipsch RP-160M

Cartman 9090

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Innlegg
21
Antall liker
6
Sted
Tromsø
Skal erstatte mine gamle Dali concept 2.
Vil klipsch gi bedre lyd? Savner mer bass spesielt utenom sub . Trur begge har 6,5" bass

Har en Marantz M-CR 610 og en klipsch 12" sub 12SW.

Nye klipsch burde vel bli bedre enn dali som nå er svært gamle?
 
H

Hifibasillen

Gjest
Klipsch gir trykk det 🙂 bedre er vel en smak sak men vil i hvertfall si mer morsomme høytalere å høre musikk på.

Anbefaler en test innenfor retur frist til den butikken du handler hos for og gjøre deg et inntrykk med de hjemme.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med mindre man har tilgang til å drive EQ av høyttalerne ville jeg valgt noe annet enn Klipsch Rp 160m. Hadde disse selv en periode og de var absolutt ikke levelige uten EQ. Med EQ låt de veldig bra.

I samme klasse finner man feks Elac DBR-62 som har slått veldig an, måler bra og har veldig bred spredning som gir stor og fin lydscene. Kanskje et alternativ?
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Med mindre man har tilgang til å drive EQ av høyttalerne ville jeg valgt noe annet enn Klipsch Rp 160m. Hadde disse selv en periode og de var absolutt ikke levelige uten EQ. Med EQ låt de veldig bra.

I samme klasse finner man feks Elac DBR-62 som har slått veldig an, måler bra og har veldig bred spredning som gir stor og fin lydscene. Kanskje et alternativ?
Så den hadde problemer i bass området? Så moro at du fikk dem til å spille bra med EQ da :) Hva justerte du om jeg får spørre? :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så den hadde problemer i bass området? Så moro at du fikk dem til å spille bra med EQ da :) Hva justerte du om jeg får spørre? :)
Nja, bassen overlot jeg til 4x10" woofere i dedikerte subber. I hovedsak var det oppover i frekvens jeg reagerte på Klipsch. Her er snittet av målinger fra lyttevinduet (målinger fra 0 til 30 grader horisontalt og 0, 5 og 10 grader vertikalt) før og etter EQ;


Grønn er RP 160m FØR EQ.
Klipsch - Before and after listening window EQ.jpg


Kort fortalt var det en markant pukkel sentrert rundt 700 hz etterfulgt av manglende energi mellom 1-2 kHz og deretter en ganske kraftig stigning oppover i frekvens. Den stigningen er delvis skjult av en slik snittet måling som dette da Klipsch har relativt smal spredning, men trenden fra 2 kHz og opp viser en stigning på ca 4 dB.

For å sitere meg selv i mitt førsteinntrykk når jeg fikk de i hus; Så, hvordan var lyden? Fæl. Ørevoldtekt. Disse Klipsch-sakene låter akkurat som alle sier, piggtråd rett ut av esken. Makan til mannskit-tuning, hva feiler det ørene til folka som bestemmer tuningen hos Klipsch? :mad:

 

Cartman 9090

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Innlegg
21
Antall liker
6
Sted
Tromsø
Noen meninger om hvordan disse høyttalerne spiller på en Marantz M-CR 610? Den er en 2x55w kompakt litt eldre nettverksspiller. Klipsch er nå bestilt i alle fall😊. Leser noen tester som virker litt selvmotsigende. Svært lettdrevne høyttalere som spiller høyt (95db /1w) med liten forsterker, samtidig anbefales litt kraftig forsterker. Hvordan skal jeg lese dette? Ser også at det anbefales litt avstand til vegg pga bass. Hvor mye er *litt*?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cartman9090: RP160M og en sånn liten Marantz blir bra, det. Marantzen har den varmen hornet trenger, og Klipsch er lettdrevent som FÅ. Vær klar over at de også er pågående, og må behandles deretter for å unngå lyttetretthet. De leverer tilogmed såpass bra i bassen at jeg vil råde deg til å kvitte deg med suben dersom rommet ikke er kjempesvært og du ikke kan få til integrasjonen 110%. Selv om også den er en Klipsch.. Alle subs står og faller på sin integrasjon med rom og øvrig system. Klipsch har HELT andre fokuspunkter enn Dali. Og en for stor forsterker finnes i praksis ikke. Kun den som er for liten. Watt og watt er to vidt forskjellige begreper. Kvaliteten avhenger av hvordan de tilgjengelige watt er underbygd. Impedans varierer konstant med frekvens, nominell impedans er et gjennomsnitt sv alle høyttalerens impedanser. Her vil du få et lydtrykk på 95 dB ved EN watts påtrykk. Spenningen da er 2, 83 V. Og avstanden EN METER. MELLOM ELEMENT OG ØRE. For å få et lydtrykk som oppleves dobbelt så høyt- +3 dB- må effekten DOBLES. Grunnet ørets logaritmiske oppfattelse av lyd. Du vil kunne spille HØYERE med Klipsch, men Dali takler et breiere musikkspekter. Klipschen er dog overraskende raffinert, og de klassiske hornresonnansene er godt minimert, pga det gummibelagte hornet. Har du muligheten til å sette dem midt i rommet, gjør det. Men ca en meter fra veggen, så..
 
Sist redigert:

Cartman 9090

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Innlegg
21
Antall liker
6
Sted
Tromsø
Cartman9090: RP160M og en sånn liten Marantz blir bra, det. Marantzen har den varmen hornet trenger, og Klipsch er lettdrevent som FÅ. Vær klar over at de også er pågående, og må behandles deretter for å unngå lyttetretthet. De leverer tilogmed såpass bra i bassen at jeg vil råde deg til å kvitte deg med suben dersom rommet ikke er kjempesvært og du ikke kan få til integrasjonen 110%. Alle subs står og faller på sin integrasjon med rom og øvrig system. Klipsch har HELT andre fokuspunkter enn Dali. Og en for stor forsterker finnes i praksis ikke. Kun den som er for liten. Watt og watt er to vidt forskjellige begreper. Kvaliteten avhenger av hvordan de tilgjengelige watt er underbygd. Impedans varierer konstant med frekvens, nominell impedans er et gjennomsnitt sv alle høyttalerens impedanser. Her vil du få et lydtrykk på 95 dB ved EN watts påtrykk. Spenningen da er 2, 83 V. Og avstanden EN METER. MELLOM ELEMENT OG ØRE. For å få et lydtrykk som oppleves dobbelt så høyt- +3 dB- må effekten DOBLES. Grunnet ørets logaritmiske oppfattelse av lyd.
Kvitte meg med sub'en den så jeg ikke komme 😊 savner bass fra disse gamle Dali høyttalerne mine. Suben blir grov i forhold til Dali så det kan kun bli bedre.
Kan jeg kutte ut sub er det perfekt. Ideelt for mitt øre en en veldig stram, samtidig myk kontrollert bass. Trur denne Suben er for billig uansett slik sett. En HK integrert forsterket jeg hadde før kunne justere hvor lav frekvens den ga til sub. Det kan ikke Marantz. Jeg har ikke så mye erfaring med forskjellig utstyr så takk for svar!
 
P

parafinoksen

Gjest
Kvitte meg med sub'en den så jeg ikke komme 😊 savner bass fra disse gamle Dali høyttalerne mine. Suben blir grov i forhold til Dali så det kan kun bli bedre.
Kan jeg kutte ut sub er det perfekt. Ideelt for mitt øre en en veldig stram, samtidig myk kontrollert bass. Trur denne Suben er for billig uansett slik sett. En HK integrert forsterket jeg hadde før kunne justere hvor lav frekvens den ga til sub. Det kan ikke Marantz. Jeg har ikke så mye erfaring med forskjellig utstyr så takk for svar!
Jeg har ikke erfaring med Klipsch, men sånn generelt kan en si at nye høyttalere trenger noen timers spilletid for å «spilles inn», og de låter derfor ikke optimalt rett ut av esken. Også tar det litt tid for ørene å venne seg til nytt utstyr.

Bruk litt tid på å finne ut av riktig høyttalerplassering og lytteposisjon – særlig hvis du er opptatt av skikkelig lytting. Dette går på hvor langt høyttalerne bør ut i rommet, vinkling av høyttalerne osv. Får du gjort det riktig, faller brikkene på plass, og du får stort, dypt lydbilde, jevnere lyd (frekvensrespons), bedre bass osv. Et fint utgangspunkt er å bruke en «plasseringskalkulator», for eksempel denne: http://noaudiophile.com/speakercalc/ Jeg bruker tredjedelsregelen og flytter høyttalerne ut i rommet og lyttestolen ut fra bakvegg når jeg skal skikkelig kose meg med musikk. Det er ikke en praktisk oppstilling til vanlig med unger som fyker rundt, så da flytter jeg høyttalerne mot veggen. Har du et eget lytterom, er jo saken biff. Jobb med dette før du kobler opp sub, vurderer å kjøpe nytt utstyr osv.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cartman: Bass tar 80% av driftseffekten. Og så liten forsyning som den Marantzen har, er det nødvendig at høyttalerne er lette å drive. Da er sjansen større for at du kan drive dem godt uten vreng og andre problemer. Men Klipsch er rockere. De ER grove i kantene kontra dansker, briter osv. Det de gjør, er å gi en følelse av LIVE. Først konstruert rett etter WW2- i samme tidsrom som omtrent alle forsterkere brukte rør, og tilpasset til det. Det er Klipsch. Grunnlegger Paul ville ha konserten inn i stua. Det gjør disse her. Men de har altså fått redusert de største negativene til et mer akseptabelt nivå. Mykt har Klipsch aldri vært, men de er stramme, kontante og dynamiske. Uredde for å slå HARDT til deg hvis det er det musikken krever. Gi dem solide, tunge stativer. De trenger det. Det, og en hel del raffinement og varme i sitt partnerutstyr. Få disse høyttalerne til, så blir det moro😎 Men Klipsch er høyttalere som aldri svikter sitt DNA..DE ER OG BLIR KLIPSCHER. Elsk dem eller hat dem..de vil aldri endre stil.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kvitte meg med sub'en den så jeg ikke komme 😊 savner bass fra disse gamle Dali høyttalerne mine. Suben blir grov i forhold til Dali så det kan kun bli bedre.
Kan jeg kutte ut sub er det perfekt. Ideelt for mitt øre en en veldig stram, samtidig myk kontrollert bass. Trur denne Suben er for billig uansett slik sett. En HK integrert forsterket jeg hadde før kunne justere hvor lav frekvens den ga til sub. Det kan ikke Marantz. Jeg har ikke så mye erfaring med forskjellig utstyr så takk for svar!
Nja, jeg er ikke enig med Auditors betraktninger rundt dette med sub. Det krever riktignok litt arbeid å få til riktig plassering, nivå og fase med sub, men disse små stativhøyttalerne har absolutt godt av det. Ikke minst avlaster det forsterkeren ganske betraktelig hvis den også kutter signalet til høyttalerne under 80 hz.

Sensitiviteten på Klipsch er langt fra så god som den fremstilles som. Her er måling fra etterfølgeren til Rp160m som er mer eller mindre samme sak;

1637908770032.png


Denne målingen er tatt med det som tilsvarer 1 watt på 8 ohm, 2,83v målt på 1 meters hold.
Ser man på den sorte linjen som markerer on-axis så ser man den reelle sensitiviteten til høyttaleren. Som vi ser vil 1 watt gi veldig variabel volum avhengig av frekvens. Vanligvis tar produsenter snittet av 300-3000 hz og oppgir det som sensitivitet, men Klipsch ser ut til å ta det høyeste tallet på grafen for å klistre på et skrytemerke i salgsbrosjyren.

Uansett, det er i bassen vi er mest interessert i sensitivitet siden det er der mest effekt går. Vi ser at det stuper fra 89 dB rundt 150 hz til rundt 84 dB på ca 50 hz, et langt skrik i fra de oppgitte 95 dB sensitivitet som Klipsch hevder.

Hva betyr så dette i praksis? Vi vet at vi trenger dobbel effekt per 3 dB økning i lydnivå. Da blir regnestykket som følger;

84 dB = 1 w
87 dB = 2 w
90 dB = 4 w
93 dB = 8 w
96 dB = 16 w
99 dB = 32 w
102 dB = 64 w
105 dB = 128 w
etc
(Så kommer andre faktorer inn, som room gain, 6 dB tap av lyd per dobling av distanse, inntil 6 dB spl økning når to høyttalere spiller det samme samtidig, termisk kompresjon av drivere osv).

Dette betyr at hvis man ønsker et snittnivå på 85 dB med 20 dB headroom for transienter i musikken, så kan man grovt regne at man trenger 128 w effekt for å få det til på 50 hz med denne høyttaleren. Ser på man på oppgitte data for Marantz M-CR610 (50w x 2 på 6 ohm) så ser man at man er langt unna nok effekt for å drive slike stativhøyttalere godt nok til å sette fyr i bassen.
Ergo er sub et ypperlig tilskudd.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
^ Jeg er litt enige med dere begge to! :)

En av utfordringene med Klipsch generelt, er at den oppleves såpass impulsvillig at det fordrer en veldig potent sub, dersom den skal henge med på musikk. Det betyr høy effekt + kraftig motor + stivt oppheng = høy pris. Dermed følger diskusjonen om såvidt enkle høyttalere som denne er verdt en sub til 20 000,- og mer.

Ellers veldig enig i coolio's modell for kopling av sub; sørg for at høyttaleren og forsterkeren slipper å bale med de laveste frekvensene, la sub'en gjøre den jobben alene. Dette må enten skje gjennom filter i forforsterker, eller i form av høysignal inn - ut med filter i sub'en, slik at høyttalerkablene altså går via sub. Langt fra alle sub'er har denne muligheten.

Men har du ikke muligheten til rask nok (les: dyr) sub, foretrekker jeg for egen del å droppe den. Rett og slett fordi den ender med å ikke henge helt med, og dermed virker den bare irriterende til alt annet enn eksplosjoner på film.

Det sagt; Marantz CR610 er egentlig ganske pinglete, når sant skal sies. I akkurat det konkrete tilfellet, åpner jeg for at selv en billig sub vil gjøre livet mye morsommere.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvis det ikke gjøres ordentlig, dropp suben. Denne Marantzen er så liten at den uansett nok ryker ut før høyttalerne. Før de på egenhånd blir kjedelige. Uten sub. Som Håkon sier: RP160M er gode nok til å tåle oppgradering. Sett dem opp med Rega Elicit R og Saturn R, så skjønner du hva som bor i dem, Cartman. Men det er akkurat like lett å få dem til å låte HELT UTÅLELIG😈 Det gjør de helt av seg selv, dersom du ikke passer matchen deres, og lar dem bestemme partnere. Marantzen din er et bra utgangspunkt i så måte. De har alltid hatt en myk, musikalsk spillestil. Ligger til filosofien Saul Marantz formulerte, det. Spesielt CD- spillerne derfra er ofte eksemplariske. Derfor har jeg selv eid fire av dem😎
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Hvis det ikke gjøres ordentlig, dropp suben. Denne Marantzen er så liten at den uansett nok ryker ut før høyttalerne. Før de på egenhånd blir kjedelige. Uten sub. Som Håkon sier: RP160M er gode nok til å tåle oppgradering. Sett dem opp med Rega Elicit R og Saturn R, så skjønner du hva som bor i dem, Cartman. Men det er akkurat like lett å få dem til å låte HELT UTÅLELIG😈 Det gjør de helt av seg selv, dersom du ikke passer matchen deres, og lar dem bestemme partnere. Marantzen din er et bra utgangspunkt i så måte. De har alltid hatt en myk, musikalsk spillestil. Ligger til filosofien Saul Marantz formulerte, det. Spesielt CD- spillerne derfra er ofte eksemplariske. Derfor har jeg selv eid fire av dem😎
Trådstarter spør om råd vedr. høyttalere til ca 4k og du anbefaler å "Sette dem opp med" elektronikk til over 40k???
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
HC: Det er ingen direkte anbefaling, hvis du gidder å tenke deg om. Kun et bilde på hvor gode de høyttalerne det snakkes om her er.😈 Og i hvilket anlegg de faktisk seinere kan være aktuelle for videre blomstring. Kryssmatchpotensial, heter det😎 Jeg har lyttet til den kombinasjonen, og Klipsch står støtt der, de. Faktisk utrolig raffinerte til å være horn. Men skal du ta ut det, må elektronikken være beyond reproach. Livet er for kort til kompromisser. La oss bare si at det aller mest irrasjonelle alltid har vært det 75% av norske Hi-Fi-kunder gjør: Å velge en altfor stor høyttaler til altfor lite rom og - forsterker. Noe som faktisk gir så store kompromisser i totalen at hele pakka kollapser etter betydelig kortere eierskapstid enn om tankegangen er omvendt. Som jeg foreslår her. Da har eieren gjort feilene allerede, og et salg av de deler som bidrar feil blir resultatet. Med et kraftig nettotap😈
 
Sist redigert:
  • Wow
Reaksjoner: oct

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
HC: Det er ingen direkte anbefaling, hvis du gidder å tenke deg om.
Hvis man gidder å tenke seg om, så er det totalt uinteressant hvordan disse høyttalerne fungerer med elektronikk til 45k da ingen rasjonell person ville finne på å dele opp et 50k hifi budsjett på det viset.
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hvis det ikke gjøres ordentlig, dropp suben. Denne Marantzen er så liten at den uansett nok ryker ut før høyttalerne. Før de på egenhånd blir kjedelige. Uten sub. Som Håkon sier: RP160M er gode nok til å tåle oppgradering. Sett dem opp med Rega Elicit R og Saturn R, så skjønner du hva som bor i dem, Cartman. Men det er akkurat like lett å få dem til å låte HELT UTÅLELIG😈 Det gjør de helt av seg selv, dersom du ikke passer matchen deres, og lar dem bestemme partnere. Marantzen din er et bra utgangspunkt i så måte. De har alltid hatt en myk, musikalsk spillestil. Ligger til filosofien Saul Marantz formulerte, det. Spesielt CD- spillerne derfra er ofte eksemplariske. Derfor har jeg selv eid fire av dem😎
hvilken 4 er det du har hatt fra Marantz? :unsure:

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
Hvis man gidder å tenke seg om, så er det totalt uinteressant hvordan disse høyttalerne fungerer med elektronikk til 45k da ingen rasjonell person ville finne på å dele opp et 50k hifi budsjett på det viset.
Jeg er irrasjonell nok til å gjøre sånt. :)
Hadde Audio Note M5 / P4 monoblokker på Klipsch RF63. Fantastisk, og et stunt jeg gjerne gjør om og om igjen.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Med mindre man har tilgang til å drive EQ av høyttalerne ville jeg valgt noe annet enn Klipsch Rp 160m. Hadde disse selv en periode og de var absolutt ikke levelige uten EQ. Med EQ låt de veldig bra.

I samme klasse finner man feks Elac DBR-62 som har slått veldig an, måler bra og har veldig bred spredning som gir stor og fin lydscene. Kanskje et alternativ?
De låter fantastisk til prisen og klarer seg flott uten EQ og det siste jeg ser på er målingene til den klovnen der 🙈 er nok av høyttalere og elektronikk som ikke måler bra men som låter fantastisk for det menneskelige øret.
Klipsch er ikke en av verdens største og mestselgende produsent uten grunn i de fleste levelige prisklasser👍
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Jeg er irrasjonell nok til å gjøre sånt. :)
Hadde Audio Note M5 / P4 monoblokker på Klipsch RF63. Fantastisk, og et stunt jeg gjerne gjør om og om igjen.
Ja, det er alltid en..
Husker vi (OAS) var å hørte på det anlegget da du drev Fryd. Neste gang skal jeg ta med: "Med unntak av Håkon Rognlien..." før jeg skriver noe slikt :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
De låter fantastisk til prisen og klarer seg flott uten EQ og det siste jeg ser på er målingene til den klovnen der 🙈 er nok av høyttalere og elektronikk som ikke måler bra men som låter fantastisk for det menneskelige øret.
Klipsch er ikke en av verdens største og mestselgende produsent uten grunn i de fleste levelige prisklasser👍
Noen liker ekstrem heving oppover I frekvens, andre gjør det ikke. Jeg hater en stigende frekvensrespons intenst, lav eller høy pris betyr ingenting her.

Men konstruksjonen i disse nyere klipsch er egentlig veldig bra, bortsett fra uforklarlig kjempehull midt i mellomtonen. Det er et delefilterproblem som kan løses med EQ fordi høyttaleren har en god grunnkonstruksjon.

Igjen dette argumentet med salgsvolum. Er Sonos best i verden da, kanskje? Eller mulig IKEA sine greier selger mer. Er ikke uten grunn, det. Løp og kjøp.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
Noen liker ekstrem heving oppover I frekvens, andre gjør det ikke. Jeg hater en stigende frekvensrespons intenst, lav eller høy pris betyr ingenting her.

Men konstruksjonen i disse nyere klipsch er egentlig veldig bra, bortsett fra uforklarlig kjempehull midt i mellomtonen. Det er et delefilterproblem som kan løses med EQ fordi høyttaleren har en god grunnkonstruksjon.

Igjen dette argumentet med salgsvolum. Er Sonos best i verden da, kanskje? Eller mulig IKEA sine greier selger mer. Er ikke uten grunn, det. Løp og kjøp.
Vi er en aldrende gjeng, coolio. De aller fleste av oss behøver en seriøs heving oppover i frekvens. :cool:

Sånn ellers opplever jeg med Klipsch generelt at de låter klart best noen grader off axis. På den måten "flates" kurven ut noe. Dessuten er det verdt å merke seg at diskant dempes mer enn lavere frekvenser med økende avstand, så om du kommer deg et stykke unna, er kurven en del annerledes.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vi er en aldrende gjeng, coolio. De aller fleste av oss behøver en seriøs heving oppover i frekvens. :cool:

Sånn ellers opplever jeg med Klipsch generelt at de låter klart best noen grader off axis. På den måten "flates" kurven ut noe. Dessuten er det verdt å merke seg at diskant dempes mer enn lavere frekvenser med økende avstand, så om du kommer deg et stykke unna, er kurven en del annerledes.
Alt det der er vel sant :LOL:
Joda, man kan finne måter som minimerer problemet. Jeg foretrekker jo at man ikke har problemet i utgangspunktet :p
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
Alt det der er vel sant :LOL:
Joda, man kan finne måter som minimerer problemet. Jeg foretrekker jo at man ikke har problemet i utgangspunktet :p
Har du ingen diskantheving i utgangspunktet, får du en diskantsenking i lytteposisjon. På den annen side får man det også i et hvert konserthus, så det får bli opp til en hver hva en egentlig ønsker å høre hjemme hos seg selv.
Og mht. litt off-axis lytting, foretrekker jeg i grunn det på nesten alle høyttalere, av flere årsaker, egentlig.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du ingen diskantheving i utgangspunktet, får du en diskantsenking i lytteposisjon. På den annen side får man det også i et hvert konserthus, så det får bli opp til en hver hva en egentlig ønsker å høre hjemme hos seg selv.
Og mht. litt off-axis lytting, foretrekker jeg i grunn det på nesten alle høyttalere, av flere årsaker, egentlig.
Ja, men det er ønskelig rent psykoakustisk. Diskantsenking i lytteposisjon er et resultat av stadig mindre spredning som betyr en gradvis økning i direktelyd vs reflektert lyd. Det sammenfaller med vår økende sensitivitet for impulser og dermed stadig kortere tidsvindu trenger vi for å separere direktelyd fra rommet. Resultatet av det er at tonaliteten bestemmes nesten helt utelukkende av direktelyd når vi kommer et stykke opp i frekvensskalaen.

Målemessig er konsekvensen at steady-state respons (som er energi tatt opp over et større tidsvindu) som vi måler i REW ikke representerer hvordan vi oppfatter lyden. Tidsvinduet bommer stygt på hvordan ørene fungerer, så det diskantfallet som er typisk i sånne målinger er ikke i nærheten av realiteten.
Tidsgater man vekk refleksjonene så ser man at diskanten ikke mister noe særlig med energi på et par meter. Det man mister er romklang pga mindre spredning etterhvert som diskanten blir stor i forhold til lydbølgene.

Av den grunn har jeg mer tro på ekstra diskanter som fyrer litt energi rundt i rommet eller velplasserte diffusorer for å bevare luftighet, romklang og kompensere for høyttalerens svakheter enn å forsøke å lure hjernen med stigning i direktelyden for å ta igjen den tapte romenergien.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
^ Alles gut.
Mine ører forteller meg tydelig nok hva jeg selv foretrekker, i det minste, selv om de er preget av alt for mye Klipsch og bandøvelser, blitt.

Og nå drar jeg ut for å kose meg med live blå jazz, øl og pumpernickel. :D (øreproppene er med)
 

Cartman 9090

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Innlegg
21
Antall liker
6
Sted
Tromsø
Blei lang og god tråd med flere meninger 😊testene jeg leser sier alle at de er spesielt gode på bass, ellers har de selvfølgelig sine minus som alt annet.
Skal komme tilbake til resultat når klipsch 160 er på plass.

Har det noe for seg å "bi-wire" disse? Marantz skal kunne gi 4 utganger mener jeg, slik at det blir vel "bi-amp"?

Legger ved bilde, der jeg lurer på om bakveggen ( skal være en høyttaler på hver side av TV når de kommer) bør gjøres noe med? Den består av betong med et halvpanel utenpå. ( Ja katta bor faktisk oppå suben også når den er på 😅) Ganske hardt m.a.o..
Nå har jeg ikke enorme krav til lyden. Men den bør svare til investeringen.

Synes jeg leste noe om å ha noe soft på veggen? Det demper vel etterklang spesielt. Noen kvalifiserte tips til akkurat dette?
 

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Den Marantzen behøver du ikke biwire på, Cartman. For de penga et anstendig setup da koster, kan du fint oppgradere til en langt mer velbygd Regaforsterker. Spesielt om suben din selges. Minstemann , IO, koster deg ny seks tusen og jeg så nettopp en Elex R her til 7500 kr..😎 Brio R finnes å få til det halve derav igjen. Og samme merke har en absolutt fortreffelig DAC som mer enn gjerne spiller musikk på toppnivå sammen med alle disse. Tipper du kommer til å kose deg med 160, jeg…de er kule som få..La oss bare si at i høyttalerverdenen er det IKKE størrelsen det kommer an på. Selv om noen faktisk tror det😊 Regn istedet med en ekstra dose liv pga betongveggen. Halvpanelet kan ta det litt ned, men hornet kommer til å låte svært livlig.
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Den Marantzen behøver du ikke biwire på, Cartman. For de penga et anstendig setup da koster, kan du fint oppgradere til en langt mer velbygd Regaforsterker. Spesielt om suben din selges. Minstemann , IO, koster deg ny seks tusen og jeg så nettopp en Elex R her til 7500 kr..😎 Brio R finnes å få til det halve derav igjen. Og samme merke har en absolutt fortreffelig DAC som mer enn gjerne spiller musikk på toppnivå sammen med alle disse. Tipper du kommer til å kose deg med 160, jeg…de er kule som få..La oss bare si at i høyttalerverdenen er det IKKE størrelsen det kommer an på. Selv om noen faktisk tror det😊 Regn istedet med en ekstra dose liv pga betongveggen. Halvpanelet kan ta det litt ned, men hornet kommer til å låte svært livlig.
Nå må du sannelig gi deg! @Cartman 9090 spurte om et praktisk råd vedrørende bi-wiring og den forsterkeren han har, ikke om forslag til nytt utstyr. Og selvfølgelig er det Brio du foreslår. Spørsmål til @Høvdingen , er dette virkelig greit? Dette gjentar seg i eninga. Og hvis det ikke er greit, hvorfor er Auditor fredet?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Spørsmål til @Høvdingen , er dette virkelig greit? Dette gjentar seg i eninga. Og hvis det ikke er greit, hvorfor er Auditor fredet?
Det eneste jeg egentlig kan si er at Auditor på ingen måte er fredet, men han har lov til å komme med sine meninger så lenge det ikke innebærer noen brudd på våre regler. Hvis hans svar irriterer deg, så har vi en ignorer-bruker-funksjon som kan benyttes.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.
P

parafinoksen

Gjest
Det eneste jeg egentlig kan si er at Auditor på ingen måte er fredet, men han har lov til å komme med sine meninger så lenge det ikke innebærer noen brudd på våre regler. Hvis hans svar irriterer deg, så har vi en ignorer-bruker-funksjon som kan benyttes.
Jeg bare spør fordi denne atferden gjentar seg såpass ofte, og over så lang tid, at jeg ikke skjønner hvordan det ikke omfattes av denne regelen:

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.743
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Det eneste jeg egentlig kan si er at Auditor på ingen måte er fredet, men han har lov til å komme med sine meninger så lenge det ikke innebærer noen brudd på våre regler. Hvis hans svar irriterer deg, så har vi en ignorer-bruker-funksjon som kan benyttes.
I denne sammenhengen blir det å bruke "ignorerfunksjonen" som å lukke øynene for problemet, i stedet for at noen gjør noe med det, som gjentar seg om og om igjen. Det er i tillegg nye medlemmer med liten erfaring som vedkommende henvender seg til og de er ofte lettere påvirkelige for disse absurde "anbefalinger".
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Noen liker ekstrem heving oppover I frekvens, andre gjør det ikke. Jeg hater en stigende frekvensrespons intenst, lav eller høy pris betyr ingenting her.

Men konstruksjonen i disse nyere klipsch er egentlig veldig bra, bortsett fra uforklarlig kjempehull midt i mellomtonen. Det er et delefilterproblem som kan løses med EQ fordi høyttaleren har en god grunnkonstruksjon.

Igjen dette argumentet med salgsvolum. Er Sonos best i verden da, kanskje? Eller mulig IKEA sine greier selger mer. Er ikke uten grunn, det. Løp og kjøp.
eeh nå selger vel ikke sonos så mange produkter opp til 250 000.- og når du produserer produkter med små forandringer over flere tiår så sier det sitt uansett hva din smak måtte mene 👍
 
Topp Bunn