Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.750
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og til OMF: Å fortsatt piske løs på at vi ikke nødvendigvis har menneskeskapte klimaendringer, virker mest av alt ganske merkelig.
    Kanskje begynne å lese hva som skrives og ikke være så opptatt av selvforherligelse.

Men du vil jo ikke diskutere, får du et kritisk spørsmål - så forsvinner du som dugg for solen.
    Samme i energitråden hvor du hiver ut en haug med påstander om kjernekraft, når jeg svarer at dine påstander er feil (med linker til referanser - til og med de samme referansene du påstår er brukt) - så forsvinner du.
    Politikk, religion og samfunn - Fremtidens energi | Side 5 | Hifisentralen

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.979
    Kanskje begynne å lese hva som skrives og ikke være så opptatt av selvforherligelse.

Men du vil jo ikke diskutere, får du et kritisk spørsmål - så forsvinner du som dugg for solen.
    Samme i energitråden hvor du hiver ut en haug med påstander om kjernekraft, når jeg svarer at dine påstander er feil (med linker til referanser - til og med de samme referansene du påstår er brukt) - så forsvinner du.
    Politikk, religion og samfunn - Fremtidens energi | Side 5 | Hifisentralen
    Forsvinner ikke bevisst, det er mest av alt et tidsspørsmål, og dessuten er jeg ikke så himla uenig med deg angående atomkraft, heller.

Og det å hevde at jeg av alle ikke er interessert i å diskutere, oppleves nokså merkelig... :)

Alt dette sagt; jeg opplever deg som en særdeles vanskelig debattant, da du ofte insisterer på å føre debatten på premisser jeg mener er feilaktige. Dermed blir det ofte like mye en meta-debatt, som en debatt om selve temaet.

Og om du opplever at jeg forsvinner i dag igjen, så er det ikke fordi jeg ikke vil debattere, men fordi det ikke er nok timer i døgnet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.699
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Interessant å reflektere over temperatur/ver sist sommar (og haust, fram til no).
    Vi hadde over ei veke med temperaturar over/nær 30 Celsius. På badestranda vi har her i sentrum, registerte vi 34,5 grader i sjøen, noko vi aldri har erfart tidlegare (har budd her i 67 år, og hugsar ikkje liknande tilstandar.
    No må vi ha 30 års registering før vi kan snakke om ein klimaobservasjon, så dei neste 29 åra vert viktige om vi skal få amerikanarane med, og sjølv då vert det problem.
    Det verste som kan skje, er kanskje om isen i Himmalaya smeltar, slik at dei store elvene derifrå fører til flaum i svært folketette område. Og så, når all isen er smelta, lyt folket i Asia legge ut på vandring for å finne ein stad med vatn. Det kan fort bli fullt av folk på Vestlandskysten...

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.741
    Torget vurderinger
    1
    Det verste som kan skje, er kanskje om isen i Himmalaya smeltar, slik at dei store elvene derifrå fører til flaum i svært folketette område. Og så, når all isen er smelta, lyt folket i Asia legge ut på vandring for å finne ein stad med vatn. Det kan fort bli fullt av folk på Vestlandskysten...
    Et skremmende perspektiv som krever tiltak. Hvor mye av Norges statsbudsjett (ca 2.000 milliarder kroner) synes du skal brukes på å hindre issmeltingen i Himmalaya?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.650
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ~40% av bre-volumet i Himalaya har allerede forsvunnet og man regner med at ~80% er borte innen slutten av århundret. Tilgangen til ferskvann har allerede vært kritisk i årevis i noen områder, så folkevandringen vil begynne for fullt lenge før breene er borte.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.741
    Torget vurderinger
    1
    Og her er totalt utslipp
    IMG_0449.png
    En veldig interessant graf dette. Overraskende at EU-utslippene begynte å flate ut/avta/ så tidlig som på 70-tallet. Det var jo den gang man hadde fokus på ozonlaget, men ikke CO2-utslippene, og før Kinas økonomi skjøt fart. (Kanskje kjernkraft-produksjonen som slår inn?)

Apropos Kina, så husker jeg Hardingfela «unnskyldte» Kinas høye tall med at Europa hadde outsourced sin industri, men når man ser på de absolutte tallene i grafene, så kan det ikke utgjøre mer enn (maks) 1 billion (milliard) tonn. Så veier muligens også USA inn her. Men fortsatt mange billioner tonn utstlipp på Kinas egen kappe.
    Den gode nyheten her, er at en milliard kinesere er løftet ut av fattigdom. Det er hyggelig lesning. U-hjelp er en hjertesak i Norge, og vi er det land i verden som forholdsvis gir mest penger til U-hjelp. Men så ser man at å løfte store folkegrupper ut av fattigdom, reisen fra U-land og landbruk til I-land og industrialisering, gir enorme økninger i CO2 utslippene. Jo mer U-hjelp, jo mer global oppvarming. For ikke å snakke om U-landenes befolkningsvekst.
    Mulig at moralpolitiet griper til batongen nå, hehe, men denne klimakrisen har sine paradokser og utfordringer, på flere plan.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    764
    Sted
    Halden
    Key messages

Between 1990 and 2020, global CO2 emissions increased by 63%, while emissions
    in the EU decreased by 29%. Yet this reduction doesn’t capture the environmental
    footprint of the EU, which extends beyond its borders due to the import of
    emissions-intensive goods and services to satisfy EU demand.

Since 2015, the EU has been a net importer of CO2 emissions: the emissions
    associated with goods and services imported for EU consumption exceed
    emissions associated with its exports, signalling a growing adverse impact of EU
    consumption on other countries.

More than 30% of the EU’s imported emissions originate outside the EU, with the
    remainder traded within EU’s borders. China was the largest exporter of emissions
    to the EU accounting for 8.5% of EU consumption-based emissions, followed by
    Russia (4.8 %), the United States and India (both 1.6 %).

Projections point to a rise in environmental impacts of EU consumption up to 2030,
    highlighting the need for additional measures to align with global climate goals.
    To lower consumption-based emissions, we recommend:

– setting binding targets at the EU-level

– standardizing methods for CBEs accounting

– setting mandatory reporting requirements on member states

– strengthening existing EU legislation to better address CBEs

– enhancing transparency in trade and value chains

– fostering partnerships with trading partners committed to sustainable
    production practices, and

– providing capacity-building support to developing countries to enhance their
    sustainable trade practices can help lower EU’s consumption-based emissions.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.282
    Torget vurderinger
    2
    Noen kommenterer i et kommentarfelt....

for 37 minutter siden
    Råd 1:
    Ikke steng ned verden neste gang det lekker virus fra et laboratorium.

Råd 2:
    Øk leteaktiviteten etter olje og gass.

Råd 3:
    Skrot alle klimatiltak, CO2-kutt og det grønne selvbedraget/omstillingen.

for 27 minutter siden
    Har du også en sau som hund?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.750
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo selvsagt en grunn til at fela ikke tar med de faktiske tallene:

Du finner de på side11 i det linkende dokumentet:
    For konsumbaserte utslipp er trenden med fallende utslipp i EU er den samme (ca 15% de siste 10 årene).
    Forskjellen til tallene jeg gav med utslipsbaserte tall er liten (ca 15-20% høyere) - så Kina sine per capita utslipp er høyere også når konsum tas med.

1759399297030.png

Også er det noen som er opptatt av at vi (Norge) alltid er verst. Her er et kart over hvem som importerer mest CO2 gjennom konsum og Norge kommer riktig godt ut. Jeg vil anta at det skyldes at vi i våre utslipsbaserte tall inkluderer mye utslipp ifm med olje/gass produksjon som eksporteres, og at dette oppveier mye av Temu-importen.

1759399618846.png

Så - det er slik jeg ser det - fortsatt ikke Norge og Europa som er utfordringen her. Snarere tvert i mot, er vi vel de eneste som har en retning som er bærekraftig.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.369
    Torget vurderinger
    1
    [EDIT:] ^ kan det ha noe med at bittelille Norge eksporterer karbon i rikt mon?

mvh
    KJ

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.693
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vi kan jo gjøre vår del, slutte å kjøpe så mye nytt. Kina er vanskelig å gjøre noe med, jeg prøver så godt jeg kan å styre unna, men det står made in china på alt.. hadde vært en fordel hvis det var opplyst før man handler.
    Selv ting som skal være lagd i europa er kinesisk produsert til syvende og sist.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.750
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^ kan det ha noe med at bittelille Norge er netto eksportør av karbon ?

mvh
    KJ
    De 2 måtene å regne på er 1) utslipsbasert og 2) konsumbasert.

Tallene jeg først postet er utslipsbasert. Det betyr at utslippene for å produsere joggeskoene, PCen og mobiltelefon vi bruker i Norge er ført opp som utslipp i det landet de ble produsert. Når man ser på 2) konsumbasert - så skal utslippene som er knyttet til produksjon av varene føres i det landet varen konsumeres.

For Norge sin del - så betyr det at alle utslippene som er knyttet til olje og gass produksjon føres på Norge i 1) og på det landet som forbrenner oljen i 2).
    Her snakker vi om utslipp ifm med leting og produksjon - ikke selve forbrenningen - men dette er jo veldig betydelige utslipp (ca 25% av totalen for Norge).

Så når man skal se dette konsumbasert - så flyttes våre olje og gass relaterte utslipp til mottakerlandet, mens vi får jo noe av det tilbake når vi importerer varene som er lagd med denne energien.

Men igjen - så har Norge fin utvikling og er blant de beste i klassen globalt.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    764
    Sted
    Halden
    Det er jo underholdende med «Kjartan denger kjerringa hver dag, så jeg syns jeg må få banke min på fredager. Skal vi liksom slutte å slå, nå?»

Det er også underholdende at forumets stasfornektere nå har gått hele veien fra å avvise klimaforskningen til å akseptere den, men altså mene at «det er så lite lille jeg kan gjøre, sammenlignet med hva andre gjør, så jeg fortsetter som før.»

Vil påpeke at jeg er overbevist om at man vil dra opp og forbrenne hvert eneste tilgjengelige hydrokarbon og at man bør forberede seg på hva det innebærer.

«CO2 er plantemat. Det var varmere i Pleistocen.»

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.033
    Sted
    Oslo
    Nå har trump bestemt at man ikke skal bruke ord som "grønt" "klimaendringer" "utslipp" og "bærekraft"
    Så når "a very stable genius" sier dette, så kan vi sikkert avblåse hele klimadebatten

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.750
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo underholdende med «Kjartan denger kjerringa hver dag, så jeg syns jeg må få banke min på fredager. Skal vi liksom slutte å slå, nå?»

Det er også underholdende at forumets stasfornektere nå har gått hele veien fra å avvise klimaforskningen til å akseptere den, men altså mene at «det er så lite lille jeg kan gjøre, sammenlignet med hva andre gjør, så jeg fortsetter som før.»

Vil påpeke at jeg er overbevist om at man vil dra opp og forbrenne hvert eneste tilgjengelige hydrokarbon og at man bør forberede seg på hva det innebærer.

«CO2 er plantemat. Det var varmere i Pleistocen.»
    Siden du ikke kommenterer det jeg skrev, men kun går til personangrep og stråmenn - så antar jeg at det var riktig!

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.650
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi får legge dbatten på is frem til USA igjen blir et normalt og fungerende land. Da er jeg forlengst lagt under torva, men noen må vel være igjen og klare til disputas.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.033
    Sted
    Oslo
    Siden du ikke kommenterer det jeg skrev, men kun går til personangrep og stråmenn - så antar jeg at det var riktig!
    Og du velger konsekvent ikke å belegge at jeg tror på alle klimapåstander.
    Ikke at jeg tror du kan belegge det heller .
    Men fra andre forventer du svar uavlatelig, har du tatt debattkurs hos Charlie Kirk?

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.550
    Det er faktisk litt vanskelig å diskutere med fakta resistente.
    Men "flatearthers" har jo eksistert i uminnelige tider
    Nå er riktignok ikke jorden rund, den er sammentrykt ved polene og ellers består den av mye hav og en del fjell opp mot og over 8 tusen meter.
    Så de som hevder at jorden ikke er rund har faktisk sine ord i behold.
    Litt nerdiskrangling ? Eg e med. Joda jorden er rund, men den er ikke sfærisk eller en kule - det kalles derimot en oblat sfæroid. Et av flere geometrisk definerte runde legemer.

Bulende ved ekvator og svakt flat opp mot polene dette pga av rotasjonen. Vinkelhastigheten er 15 grader pr time. Som utgjør 1670 km/t ved ekvator og 0km/t ved polpunktene sett ift jordaksen.

Ingen kuler er runde iflg din definisjon, hvis du zoomer med mikroskop på overflaten av en glasskule så er den full av berg og daler. Men det er ikke feil å kalle det en kule, den er rund ! Det er ikke heller feil å si at jorden er rund.

Man kan jo fortsette slike diskusjoner i det uendelige. Jeg kjøpte et kilo appelsiner, nei det gjorde du ikke. Faktisk 1.0074 kg ! Nei, Faktisk 1.0074325 kg osv. osv.

Passende på en gråværsdag her i Bergen dette !

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.750
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå har trump bestemt at man ikke skal bruke ord som "grønt" "klimaendringer" "utslipp" og "bærekraft"
    Så når "a very stable genius" sier dette, så kan vi sikkert avblåse hele klimadebatten
    Fyren er en komplett idiot - det er vi helt enig om.

Utviklingen i USA går rett vei, selv om de forstatt har høye utslipp.
    1759404302545.png

1759404351508.png

nrs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2008
    Antall liker
    129
    Europa har i sin iver byttet ut produksjon av varer med offentlig forbruk og ansettelser, og gitt verdensherredømmet videre til Kina.

Kina sin andel av produksjons av varer i verden:
    1997 3%
    2024 27.7%
    2035 45% antatt

Man kan ikke eksklusivt sitte å peke på enkelt ting, man må ta hele verden med i tankerekken. Og gjøre ting som faktisk har effekt og ikke ting som man ønsker har effekt.

Man får ikke norske forbrukere med på velferdsnedgang. Selv innbitte miljøforkjempere blir ikke med på det i sin realitet. Og vi må slutte å kjøpe mengder av 'dritt' fra Kina som vi ikke har bruk for.

Vi må utvikle teknologi som fungerer i en ekspanderende økonomi, som folk og samfunn vil implementere å fungere forbruksmessig og miljømessig.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.979
    Og du velger konsekvent ikke å belegge at jeg tror på alle klimapåstander.
    Ikke at jeg tror du kan belegge det heller .
    Men fra andre forventer du svar uavlatelig, har du tatt debattkurs hos Charlie Kirk?
    Og der er essensen til hvorfor / hvordan det er vanskelig å føre debatt med OMF; premissene for debatten er under kontinuerlig endring, personangrep fremfor sak, og en god del påstander om andres ståsteder som ikke er i tråd med fremlagte argumenter.
    Veldig slitsomt!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.750
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og der er essensen til hvorfor / hvordan det er vanskelig å føre debatt med OMF; premissene for debatten er under kontinuerlig endring, personangrep fremfor sak, og en god del påstander om andres ståsteder som ikke er i tråd med fremlagte argumenter.
    Veldig slitsomt!
    Ja, ikke sant....

Og til OMF: Å fortsatt piske løs på at vi ikke nødvendigvis har menneskeskapte klimaendringer, virker mest av alt ganske merkelig.
    Alt dette sagt; jeg opplever deg som en særdeles vanskelig debattant, da du ofte insisterer på å føre debatten på premisser jeg mener er feilaktige. Dermed blir det ofte like mye en meta-debatt, som en debatt om selve temaet.
    Det er faktisk litt vanskelig å diskutere med fakta resistente.
    Men "flatearthers" har jo eksistert i uminnelige tider

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.033
    Sted
    Oslo
    @OMF du hevder at jeg tror på alle klimapåstander (og det hjelper lite at du på snedig vis sletter innlegget)
    Kan du belegge den påstanden som jeg faktisk finner ærekrenkende, eller er du mann nok til å legge deg flat og komme med en unnskyldning?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.750
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    @OMF du hevder at jeg tror på alle klimapåstander (og det hjelper lite at du på snedig vis sletter innlegget)
    Kan du belegge den påstanden som jeg faktisk finner ærekrenkende, eller er du mann nok til å legge deg flat og komme med en unnskyldning?
    Innlegget står der.

Hva ønsket du å formidle med å poste bildet?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.033
    Sted
    Oslo
    Innlegget står der.

Hva ønsket du å formidle med å poste bildet?
    Du har vanskelig for å ta til deg andres synspunkter har du ikke? ( Forsåvidt dumt spørsmål)
    Når noen prøver å latterliggjøre Al Gore når han advarer om global oppvarming og issmelting, så er et bilde av smeltende breer relevant.
    Men venter fortsatt på hvorfor du hevder jeg tror på alle klimapåstander
    Og det å slenge noen grafer ut i kjent "Prove me wrong" holdning hjelper ikke akkurat på dine påstander

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.550
    At Isdekket forsvinner etterhvert vil ha en akselererende effekt da albedo endrer seg svært mye.

Fra artikkelen "Sjøisen fortsetter å krympe i Arktis." (nederst):

"Sjøisen spiller en viktig rolle i å regulere temperaturen på jorda. Isen reflekterer sollys, men når den smelter eksponeres havoverflaten. Da absorberes i stedet sollyset.

– Dette forsterker oppvarmingen både i havet og atmosfæren. Vi ser at sjøisen forsvinner raskere, og dette akselererer de globale klimaendringene, sier Aaboe."

Store Norske Leksikon:
    Albedo
    Albedo er eit uttrykk for kor stor del av lyset frå Sola som blir reflektert av ei overflate og varierer mellom 0 og 1. Jo høgare albedoen til ei overflate er, jo meir lys reflekterer overflata. Albedoen til naturlege flater i våre område er til dømes 0,4 for gammal skiten snø og 0,9 for nysnø. Det vil seie at høvesvis 40 prosent og 90 prosent av solstrålinga blir reflektert. Albedoen til ei flate har stor innverknad på varmeopptaket, til dømes smelter skiten snø raskare enn rein kvit snø når solstrålinga aukar utover våren.

OverflateAlbedo
    Nysnø0,9
    Gammal skiten snø0,4
    Havis0,5-0,7
    Ørken0,4
    Tørr, grå jord0,35
    Dyrka mark0,2
    Svart jord0,1
    Skog0,15
    Hav0,03-0,4
    Ny asfalt0,05

Sjøisen fortsetter å krympe i Arktis

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.750
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du har vanskelig for å ta til deg andres synspunkter har du ikke? ( Forsåvidt dumt spørsmål)
    I dette tilfelle var jeg nok mest på jakt etter hva synspunktet ditt var.

Når noen prøver å latterliggjøre Al Gore når han advarer om global oppvarming og issmelting, så er et bilde av smeltende breer relevant.
    Jeg har skrevet ganske mange innlegg om at jeg synes det tekniske er mest interessant i klimadebatten. Også savner jeg en mer nyansert debatt - hvor man kan kan diskutere enkelte emner/artikler uten at man enten er Trump/klimaforenekter eller 100 % enig.

Å hevde at Al Gore klemte for hardt på tuben er er ikke det samme som å mene at global oppvarming er en Scam.

Men det er noen faste bidragsytere her i tråden, som hver gang man diskuterer sak - poster noen bilder av oversvømmelse, isbreer osv. Jeg synes i grunn ikke det er så veldig interessant og at det er ødeleggende for debatt og læring.

Men venter fortsatt på hvorfor du hevder jeg tror på alle klimapåstander
    Nå har ikke jeg påstått det - jeg regner med at det er denne du sikter til:
    1759412242742.png

Og da koker det jo ned til hvorfor du postet det bilde som svar på innlegget til pedal.

Og det å slenge noen grafer ut i kjent "Prove me wrong" holdning hjelper ikke akkurat på dine påstander
    Det forklarer jo mye.

Jeg prøver å lese det andre legger ut, poste relevant grafer/figurer, linke til kilder og dokumentere det jeg skriver - så der har vi åpenbart ulik tilnærming.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    764
    Sted
    Halden
    Veldig slitsomt!
    Det er jo ikke slitsomt, det er underholdende.
    Vil ikke, vil ikke, vil ikke ... innse noe helt opplagt som vil ha katastrofale konsekvenser. Og hvorfor?

Denne samtalen, mellom professor i geologi Jan Mangerud og Vibeke Røiri, reporter i P2 Ekko, fra 2019, går rett på sak.
    Et utdrag, fra et program som ser på da det var varmere på Svalbard, og hvor vi er på vei der. (10ºC høyere snittemp innen utgangen av dette århundret, og vi er godt på vei).

Professor i geologi Jan Mangerud: https://www.uib.no/en/geo/167587/nordic-geoscientist-award-til-professor-emeritus-jan-mangerud

Vibeke Røiri, mangeårig reporter for Ekko i P2.

Fra 48:45 her, om man vil lytte selv: https://radio.nrk.no/serie/ekko/sesong/201902/MDSP31000619#t=40m34s

Mangerud: Det at det blir varmere idag drives så og si utelukkende av klimagasser, CO2 og metan og andre.

Røiri: Og du tenker at det er menneskeskapt?

Ja, ja. Det tenker jeg. Og det anser jeg vel nå som nesten helt bevist, iallfall, om man ikke skal si det er bevist.

Men hvorfor er det så mange av dere geologer som ikke vil helt, altså dere holder så veldig tilbake, det er mange klimaskeptikere blant geologer.

Ja, jeg tror det begynner å bli færre nå. Men litt av det er vel rent følelsesmessig tenker jeg.
    At man jobber med å finne olje og så vet man at den oljen er egentlig ikke bra for klima. Det er liksom ikke en god følelse.

Er det så enkelt?

Ja, det tenker jeg, at det er så enkelt.

At man bare forsvarer egen eksistens og virke, på en måte … for å finne en annen forklaring.

Jeg må innrømme at jeg tror det er hovedgrunnen. Jeg får vel kanskje mine kolleger på nakken nå da.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn