Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    734
    Sted
    Halden
    Det er nok godt over 99%, selv om det er mindre uenigheter om detaljene. Den lille håndfullen forskere som er kjøpt og betalt av olje og gassindustrien beløper seg neppe til mer enn noen få promille.
    Det på 1970-tallet at klimaforskere, kjøpt og betalt av oljeindustriens gigant Exxon, var dem som stadfestet og bekreftet at vi mennesker er årsaken til klimaendringene vi ser nå. Og de var uhyre presise i sine prognoser.

Research shows that Exxon modeled and predicted global warming with ‘shocking skill and accuracy’ starting in the 1970s Projections created internally by ExxonMobil starting in the late 1970s on the impact of fossil fuels on climate change were very accurate, even surpassing those of some academic and governmental scientists, according to an analysis published Thursday in Science by a team of Harvard-led researchers. Despite those forecasts, team leaders say, the multinational energy giant continued to sow doubt about the gathering crisis.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her er et greit bilde av utviklingen fra 2023 til 2024..
    Utslippene øker fra naturgass i all hovedsak fra Asia.
    Utslippene øker fra kull (Kina, India, Indonesia og andre asiatiske land) mens de faller i USA, EU og resten av I landende.
    Utslippene øker fra olje (internasjonal shipping + India)

1759127080579.png

Og globalt så ser det slik ut:
    Kina slipper ut drøyt 5 ganger så mye som EU.
    USA og EU har fallende kurver
    1759127454776.png

Ser vi på per capita også, så ser vi at kineserne nå har 60% hølyere utslipp en EU.
    1759127554293.png

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.952
    Nei, det ligger jo i kortene. Man vet bare at det er snakk om vanvittige kostnader.

Men uavhengig av sluttsummen, kan man diskutere fordelingsnøkkelen landene imellom.
    Bli enig om en prosentandel.

Hvor stor andel skal f.eks. Norge betale?
    Poenget her er vel at kostnadene kommer uansett. Lar vi det bare skure, vet vi lite om hvem som får kostnadene i fanget, det er naturen som besetmmer tid, sted og mengde. Og begrepet "kostnader" vil da ikke bare bestå av monetære verdier, da er det vel så mye menneskeliv og infrastruktur som tar den innledende støyten.

Det er en soleklar oppgave for FN å komme til en enighet om fordeling av kostnader. Jeg tenker at det bør vurderes en modell som hensyntar miljøfotavtrykk pr. capita, slik at de største forurenserne pr. innbygger også må betale den relativt sett største innsatsen. Det bør settes av i fond til opprydding både preventivt og reaktivt.

Om jeg tror det er mulig å oppnå en slik enighet innad i FN? Ikke faen. Like forbanna kommer regningen som et tonn murstein.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om jeg tror det er mulig å oppnå en slik enighet innad i FN? Ikke faen. Like forbanna kommer regningen som et tonn murstein.
    Jeg er heller ikke så veldig optimist mtp en global løsning her, selv om det er det som trengs.

Jeg er dog skeptisk til disse dommedagsbeskrivelsene. Minner om at 2 graders målet gjelder fra 1880, og at vi har tatt 1,5 grad av de allerede.
    Så - det er snakk om 0,5 grad ytterligere oppvarming. (Så kommer fela selvsagt til å si at pga oljeindustrien sin lobbyvirksomhet og at vi griske - kommer vil til å skyte langt over 2 grader).

Klima er en av mange utfordringer vi står overfor i tiden fremover, men ikke det som bekymrer meg mest.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.952
    Jeg er heller ikke så veldig optimist mtp en global løsning her, selv om det er det som trengs.

Jeg er dog skeptisk til disse dommedagsbeskrivelsene. Minner om at 2 graders målet gjelder fra 1880, og at vi har tatt 1,5 grad av de allerede.
    Så - det er snakk om 0,5 grad ytterligere oppvarming. (Så kommer fela selvsagt til å si at pga oljeindustrien sin lobbyvirksomhet og at vi griske - kommer vil til å skyte langt over 2 grader).

Klima er en av mange utfordringer vi står overfor i tiden fremover, men ikke det som bekymrer meg mest.
    Rent akutt er det neppe klimaet som er verstingen, men om mennesket har tenkt til å leve på en nogenlunde brukbar klode, med et nogenlunde brukbart utgangspunkt for solid sivilisasjon i fremtiden, så er det sett over tid den soleklart største trusselen.
    Vi som frekventerer HFS er for gamle til å få de verste utslagene av naturens grenseløshet i fanget, men barnebarna våre kommer til å måtte ta det som kommer. Og det er i min verdensanskuelse ikke greit av vår generasjon å trekke opp stigen etter oss. Det er da ikke dommedagsprofetiene i seg selv som er problemet, det er derimot den virkeligheten våre etterkommere må leve i som må tas hensyn til.

• Liker
    Reaksjoner: KJ

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rent akutt er det neppe klimaet som er verstingen, men om mennesket har tenkt til å leve på en nogenlunde brukbar klode, med et nogenlunde brukbart utgangspunkt for solid sivilisasjon i fremtiden, så er det sett over tid den soleklart største trusselen.
    Da er vi nok ganske uenig om hvilke fremtidige trusler verdens står overfor.

Og mye av dette henger jo sammen. Befolkningsvekst er i mine øyne et kjempeproblem -> vi har fått 2 MRD flere mennesker de siste 30 årene, og det kommer 2 MRD flere de neste 50. Når man ser rovdriften på ressurser over hele verden i dag, og når det da kommer til å bli 2 MRD flere mennesker, samtidig som 5-6 MRD skal øke levestandarden - så er jeg bekymret.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.691
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3

Og mye av dette henger jo sammen. Befolkningsvekst er i mine øyne et kjempeproblem -> vi har fått 2 MRD flere mennesker de siste 30 årene, og det kommer 2 MRD flere de neste 50. Når man ser rovdriften på ressurser over hele verden i dag, og når det da kommer til å bli 2 MRD flere mennesker, samtidig som 5-6 MRD skal øke levestandarden - så er jeg bekymret.
    Alle er bekymret for befolkningsveksten i India og Kina, men de har slakket av på befolkningsveksten. Nå er det Afrika som virkelig har tatt av.

Befolkningsveksten i Afrika vil også drive folkevandringsstrømmer. Innvandringsproblemer? You ain't seen nothing, yet...

Johan-Kr

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.226
    Torget vurderinger
    2

Ja, det er ingenting som tyder på at de kommende generasjoner vil fråtse mindre enn oss, vi må gjerne trekke opp stigen etter oss men er redd for at de vil sette opp nye og lengre stiger...

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.004
    Sted
    Oslo
    Ja, det er ingenting som tyder på at de kommende generasjoner vil fråtse mindre enn oss, vi må gjerne trekke opp stigen etter oss men er redd for at de vil sette opp nye og lengre stiger...
    Virker som om noen vil vi skal leve som idag, afrikanere skal leve som idag, og indere og kinesere som på 1990 tallet

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn