Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Enkelte stiller seg tvilende til hva et samlet forskermiljø sier, og noen antyder til og med at dette er en konspirasjon. Hvem står bak i så fall, og hva ønsker de å oppnå?

    Samtidig lukker man øynene for at tvilen det stadig henvises til har vært drevet frem av oljeindustrien gjennom årtier. Det den industrien serverer er visst til å stole på, ingen skjulte agendaer der, nei.

    Den tilnærmingen er ikke helt lett å bli klok på.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I forhold til mengden vann i verdenshavene tror jeg dette omtrent er neglisjerbart.
    Men lokalt gir det problemer for jordbruk og ellers tilgang til ferskvann!
    da forutsetter du jo at dette vannet går til havet før fordampning, men det blir jo spredd over store arealer feks innenfor jordbruk.
    Men ja, sikkert ikke det største bidraget, men det er veldig mange bidrag til det vi opplever nå.
    Som også andre her er inne på er det et sammensatt bilde
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    da forutsetter du jo at dette vannet går til havet før fordampning, men det blir jo spredd over store arealer feks innenfor jordbruk.
    Men ja, sikkert ikke det største bidraget, men det er veldig mange bidrag til det vi opplever nå.
    Som også andre her er inne på er det et sammensatt bilde
    Spres det på jordbruk vil det gi et ørlite bidrag til avdamping.
    Men fokuset ditt blir rart. Litt sånn som å fokusere på at det drypper fra ei kran i huset, mens demningen i reservoaret har revnet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Min istidsforklaring var i beste fall bare en grov og forenklet skisse.
    Jeg er ikke matematiker, og mener at for den enkelte av oss, så betyr ikke finregningen stort, det som betyr noe for verdens folk er å forstå realitetene og implikasjonene med dem.
    Petimeterdiskusjoner bør tas mellom forskere, ettersom det bare roter til forståelsen for menigmann. Noen ender til og med der hvor de benekter hele greia, fordi "forskerne har ikke forstått det".
    Skjønner det er viktig for deg å legge inn petimeter/finregning/promille i alle innlegg , men nå skrev du i går at prosessen ikke var forstått så da er vi vi vel på noe annet enn finregning. Og da havner vel forklaringen din i kategorien "synsing" og ikke i kategorien "forenklet skisse" - men jeg er kanskje petimeter som påpekter det.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Enkelte stiller seg tvilende til hva et samlet forskermiljø sier, og noen antyder til og med at dette er en konspirasjon. Hvem står bak i så fall, og hva ønsker de å oppnå?

    Samtidig lukker man øynene for at tvilen det stadig henvises til har vært drevet frem av oljeindustrien gjennom årtier. Det den industrien serverer er visst til å stole på, ingen skjulte agendaer der, nei.

    Den tilnærmingen er ikke helt lett å bli klok på.

    eliten står bak og ønsket er nok å redde verden.
    Problemet er bare hvordan sluttresultatet blir, som det er ganske tydelig allerede er det ekstreme forskjeller og det som gjelder for oss på gulvet gjelder ikke for eliten.
    Veldig enkelt å lage urettferdige mekanismer
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Spres det på jordbruk vil det gi et ørlite bidrag til avdamping.
    Men fokuset ditt blir rart. Litt sånn som å fokusere på at det drypper fra ei kran i huset, mens demningen i reservoaret har revnet.
    Jeg vet du prøver å neglisjere mine poeng, men det må vel finnes noen rapporter som har sett på dette i detalj?
    Har prøvd å søke litt, men finner lite.
    Det må bety; enten at det ikke er tatt med fordi det ikke passer inn, eller så er det ikke tatt med fordi man vil ha enklere modeller, eller så er det neglisjerbart, isåfall må det ha blitt dokumentert
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men hvorfor da ikke henvende seg til en klimaforskningsinstitusjon og rette spørsmålene direkte til dem, i stedet for å kreve svar på minste detaljnivå fra tråden? Er det ikke forlengst rimelig klart at ingen her kan gi deg detaljene i den underliggende matematikken?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor da ikke henvende seg til en klimaforskningsinstitusjon og rette spørsmålene direkte til dem, i stedet for å kreve svar på minste detaljnivå fra tråden? Er det ikke forlengst rimelig klart at ingen her kan gi deg detaljene i den underliggende matematikken?
    Fordi formålet er å trolle tråden. Den underliggende matematikken finner han i IPCCs rapporter, om han er interessert.

    Men det er mye mer givende for vedkommende å late som om disse opplysningene ikke finnes, eller å forlange dem servert ham her, igjen og igjen og igjen og igjen, gjennom årene.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Selvfølgelig kan jeg det, men er her for å diskutere.
    Tror ikke forskningsmiljøene er interessert i å diskutere annet enn i interne grupperinger eller med premissgivere
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde jo blitt dårlige tråder her på forumet hvis svaret på alt var å gå eksternt
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fordi formålet er å trolle tråden. Den underliggende matematikken finner han i IPCCs rapporter, om han er interessert.

    Men det er mye mer givende for vedkommende å late som om disse opplysningene ikke finnes, eller å forlange dem servert ham her, igjen og igjen og igjen og igjen, gjennom årene.

    Kan du fortelle meg hvor jeg finner svarene mine i denne rapporten? Har skumlest nå og finner ingenting om hverken uttak fra grunnvann, eller oppvarmingsbidrag fra kilder som feks mennesker, industri o.l
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Skjønner det er viktig for deg å legge inn petimeter/finregning/promille i alle innlegg , men nå skrev du i går at prosessen ikke var forstått så da er vi vi vel på noe annet enn finregning. Og da havner vel forklaringen din i kategorien "synsing" og ikke i kategorien "forenklet skisse" - men jeg er kanskje petimeter som påpekter det.
    Nei, helt greit at du påpeker det, men du er mest opptatt av å diskutere sagflis og vinkelen på sagtenner, mens hele skogen står i brann.
    Og det er et fokus jeg ikke skjønner bæret av. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, helt greit at du påpeker det, men du er mest opptatt av å diskutere sagflis og vinkelen på sagtenner, mens hele skogen står i brann.
    Og det er et fokus jeg ikke skjønner bæret av. :)
    Nei, greit det at du ikke skjønner alt - men kan du ikke bare la være å kommentere da.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Spesielt interesserte kan begynne her, og telle antall ganger samme medlem har bedt om det samme. Igjen og igjen og igjen. Tråden begynner i mai 2009.

    Deretter kan man fortsette tellingen, fra starten av denne tråden.

    Det var vel Aurora som av nysgjerrighet ga seg i kast med disse trådene, i sin tid, for å se hvorvidt argumenter fører til at "tvilende" posisjoner endres. Han kan selv få beskrive hva det førte til av konklusjon.

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Nei. :)
    For meg er denne saken for viktig til å rotes bort i teknikaliteter. Fokus!
    Problemet er ikke klimafornektende troll.
    Det er at alle vi med kunnskap og som tror på den , kjører på i samme spor.
    Mitt forbruk betyr ingenting i den store sammenhengen, vår olje er den minst forurensende, etc etc etc
    om vi bare kjører på batteri ( og jeg gidder ikke påpeke forurensing og klima regnskapet der)
    Som danskene så under en krise på 80tallet:
    Det går ad helvede til, men det går på første klasse!
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn Samset har i boka si "2070" et godt poeng om klimaendrings-motstandere som mener det hele er en konspirasjon; (omtrent ordrett) "De er ikke interessert i svar og fakta basert på reell forskning".

    En glimrende bok for øvrig, i tillegg til "Verden på Vippepunktet" av Dag O. Hessen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Spesielt interesserte kan begynne her, og telle antall ganger samme medlem har bedt om det samme. Igjen og igjen og igjen. Tråden begynner i mai 2009.

    Deretter kan man fortsette tellingen, fra starten av denne tråden.

    Det var vel Aurora som av nysgjerrighet ga seg i kast med disse trådene, i sin tid, for å se hvorvidt argumenter fører til at "tvilende" posisjoner endres. Han kan selv få beskrive hva det førte til av konklusjon.

    Artig å se tilbake.
    OMF hadde den samme stedige fokuseringen på enkelheter også da, som f.eks. at CO2 i havet var fullstendig uten interesse i debatten, da det var noe helt annet enn temperatur.
    Og det er en god del utsagn og påstander fra flere i den tråden som har stått seg svæææært dårlig på de 10 - 15 årene.
    Fasit begynner å bli litt i overkant tydelig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF hadde den samme stedige fokuseringen på enkelheter også da, som f.eks. at CO2 i havet var fullstendig uten interesse i debatten, da det var noe helt annet enn temperatur.
    Du snakket mye om at CO2 skapte forsuring i havet som ødela korallrev osv.
    Jeg påpekte vel at ja - det er et problem, men det er et annet problem enn oppvarming.

    Men igjen - det er vel å være petimeter å skille mellom sånne småting.

    Screenshot 2022-08-11 at 14-47-32 Politikk religion og samfunn - Klimaforskerne regnet rett Hv...png
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Dessverre har vi kastet bort verdifull tid og vi ligger stygt etter med nødvendige forberedelser mot hva som skjer.

    Fossilindustrien brukte enorme beløp og all sin innflytelse på å så mest mulig tvil om sine egne konklusjoner omkring årsakene til akselererende global oppvarming.

    Denne dokumentarserien, nylig sluppet på BBC, leverer en grundig og kontant fordømmelse av hva oljeindustrien gjorde, og hva den fikk andre til å gjøre, for å forhindre og utsette nødvendig omstilling.


    Episode 2:


    Episode 3:



    Skjermbilde 2022-08-11 kl. 14.37.55.png
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva har dette med problemet å gjøre? Nå vet jo alle at co2 er farlig i for store mengder og må ned.
    Hjelper lite å peke på at oljeindustrien visste
    Og hva vet om at det ikke skjer tilsvarende nå innenfor fornybart?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Din tilnærming er også overfladisk. Opplysningene er greit tilgjengelige, om man vil ta dem til seg, men fordrer også at man faktisk går til verket. BGS har laget en god oversikt over de mange faktorene som spiller inn når klimaet varierer over kortere og meget lang tid. Så kan man eventuelt gå inn og se på det store og grundige underlagsmaterialet som forskning har utviklet og utvikler.

    Skeptical Science er et bra sted om du ønsker dypere og dypere informasjon, annet enn overfladisk innsikt.

    Med begrenset tid og interesse til å tråle internettet håpte jeg noen på HFS kunne enkelt peke meg i retning av hvorfor vi får nedgangene i temperatur og CO2 innhold etter maksimum episodene som er i figuren (ettersom der synes å være en del her på HFS som er interessert i temaet).
    Takk for linker, men verken den over, denne ("CO2 lags temperature") , eller så vidt jeg kunne se (raskt) her, er der noen (enkel) entydig forklaring på denne nedgangen.
    Der er en god diskusjon og forklaring om økningene i temperature/CO2, greit nok, men nedgangene ikke så mye.
    I hvert fall fant jeg dem ikke uten videre.

    Jeg får heller ikke mye hjelp hos Wikipedia;
    " The causes of ice ages are not fully understood for either the large-scale ice age periods or the smaller ebb and flow of glacial–interglacial periods within an ice age. "
    utenom at en lister opp de vanlige mulige årsakene.

    Jeg mener vel at det må være noe relevans for prediksjonen av klima fremover å også kunne modellere tidligere klima oppførsel korrekt.
    Men kan man det hvis "The causes of ice ages are not fully understood" ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    En Elvis plate het 50 millions can't be wrong.
    Tror du trygt kan gå ut fra at 99% av verdens klimaforskere har rett.
    Selv om det alltids er noen Dr.Vrang som sier noe annet!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke relevant, co2 øker og temperaturen øker
    verden brenner
    Hva som skjedde for tusenvis av år siden har ingen betydning
    Vi må gjøre noe nå
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Med begrenset tid og interesse til å tråle internettet håpte jeg noen på HFS kunne enkelt peke meg i retning av hvorfor vi får nedgangene i temperatur og CO2 innhold etter maksimum episodene som er i figuren (ettersom der synes å være en del her på HFS som er interessert i temaet).
    Takk for linker, men verken den over, denne ("CO2 lags temperature") , eller så vidt jeg kunne se (raskt) her, er der noen (enkel) entydig forklaring på denne nedgangen.
    Der er en god diskusjon og forklaring om økningene i temperature/CO2, greit nok, men nedgangene ikke så mye.
    I hvert fall fant jeg dem ikke uten videre.

    Jeg får heller ikke mye hjelp hos Wikipedia;
    " The causes of ice ages are not fully understood for either the large-scale ice age periods or the smaller ebb and flow of glacial–interglacial periods within an ice age. "
    utenom at en lister opp de vanlige mulige årsakene.

    Jeg mener vel at det må være noe relevans for prediksjonen av klima fremover å også kunne modellere tidligere klima oppførsel korrekt.
    Men kan man det hvis "The causes of ice ages are not fully understood" ?
    Sjekk Milankovitch Cycles

    Orbital wobbles (samme som over)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    BGS linken tidligere om klimavariasjoner inneholder god informasjon om langtidssyklusene Milankovitch definerte.

    Sluppet nå, hos Nature. Undres hva dette betyr for oss i nord. Ille nok med to ganger hurtigere enn det globale snittet, fire ganger?


     

    Vedlegg

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Vanskelig å ikke være pessimistisk i denne saken.
    Har særlig en bekjent som profesjonelt er ganske tungt inne i planetens ve & vel som profesjon og pessimismen er rimelig tung, stort sett tyngre enn hva som bringes til torgs i denne tråden.

    Har muligens nevnt det tidligere, men en slags ekstrem teknologioptimisme fremstår fort som det mest rasjonelle standpunktet å innta siden det er svært lite, om noe, som tyder på at det vil løse seg på andre måter - snarere tvert imot.

    Man kan i det minste finne en viss glede i at man rent statistisk er over halvveis i livet og også bor et godt stykke nord i verden.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Man kan i det minste finne en viss glede i at man rent statistisk er over halvveis i livet og også bor et godt stykke nord i verden.

    Problemet, i alle fall for meg som hater varme, er at jeg snart må ta feriene i november og februar. Enten det, eller kun dra til Svalbard og det nordlige Canada. Det skakke være lett.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BGS linken tidligere om klimavariasjoner inneholder god informasjon om langtidssyklusene Milankovitch definerte.

    Sluppet nå, hos Nature. Undres hva dette betyr for oss i nord. Ille nok med to ganger hurtigere enn det globale snittet, fire ganger?
    Det er sikkert noen som vil bruke det for å argumentere at "klimamodellene viste bare dobbelt så høy oppvarming som resten av verden, og nå har vi fire ganger raskere - se der, modellene og klimaforskerne regnet feil, hva var det vi sa? Best å ikke gjøre noe som helst til vi har funnet ut hvorfor det avviket oppsto."
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.809
    Torget vurderinger
    1
    En kan jo teoretisere litt rundt hva som faktisk skal til for at verdens politikere og næringslivsledere reiser seg opp, ser seg selv i speilet, kaster dagens snikksnakkmanus og realitetsorienterer seg på alvor. Stoltenberg har fått skryt for sin alvorstale der han irettesetter og forlanger oppofrelse for Ukraina. Når får vi tordentale på vegne av klimaet? Når Rhinen har tørket ut? Sveits ser ut som indre Mongolia? Et London med sjøvann langt opp i førstetasje på de historiske bygningene? Når hver hetebølge krever tusenvis av liv, mange ganger i året? Sannheten er at dommedagsprofetier (et gammeldags ord for klimarapporter) ikke virker på oss lenger. Ikke i det hele tatt. Det er kun å kjenne det på kroppen selv som har betydning.

    Middeltemperaturen i styrerommene i fossilt næringsliv og de fleste nasjonalforsamlingene rundt om i verden burde fulgt tempen i stua til en vanlig innbygger i Roma eller Delhi.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Middeltemperaturen i styrerommene i fossilt næringsliv ... burde fulgt tempen i stua til en vanlig innbygger i Roma eller Delhi.
    Vi har vel opptil flere ganger i denne tråden blitt fortalt at fossile reserver er "stranded assets" uten særlig verdi da de ikke kan utvikles. Empirien ser ut til å peke på det stikk motsatte og alle som ikke har bygget ut, latt være å lete (for så å bygge ut) fossil energiproduksjon angrer rimelig kraftig på det nå om dagen. I god stil produserer A/S Norge alt hva remmer og tøy kan holde av sorten fordi det er hva verden vil ha. Norge raker inn penger og transformerer det til investeringer i hovedsaklig ikke-fossile eiendeler - en grei hedge som man sier på finansspråket.

    Det tidligere miløfyrtårnet Tyskland innser at de har dummet seg sånn ca totalt ut og kan ikke få fyrt opp gamle kullkraftverk fort nok og Die Grünen spesielt svelger kameler i alle sørrelser, fasonger og tilberedningsmåterman kan tenke seg. Det kan man forsåvidt skjønne, men det gir i det minste en pekepinn på hvor stor viljen til å gjøre noe med det faktisk er når det gjør vondt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Svaret på uenighetene finner vi her:




    Problemet med budskap og bilder som skaper frykt og skyld, er at de har en tendens til å slå tilbake. Spesielt når det er vanskelig å gjennomføre livsstils- eller atferdsendringer. For eksempel svarer mange positivt på spørsmålet om de ønsker å kjøpe grønnere produkter. Men veldig få er faktisk i stand til å handle ut fra den intensjonen, av mange grunner – fra få valgmuligheter, pengemangel og forvirrende økomerking til manglende sosial støtte, tid, og kunnskap. Og det er da frustrasjonen kommer snikende. Vi føler oss elendige, trengt inn mellom barken og veden. Måten vi tenker, føler og handler på er ikke konsistent. Det skurrer.


    Vår kreativitet finner raskt løsningen på denne ubehagelige tilstanden: Snarere enn å forandre min faktiske atferd kan jeg modifisere min tenkning til å stemme overens med det jeg gjør. I sosialpsykologien har man et spesielt navn på denne måten å takle holdningene på: kognitiv dissonans. De siste tiårene har det vært mye forskning rundt dette fenomenet.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Hvor er det forresten blitt av MDG i disse tider? Hører jo ikke noenting i fra dem. Kanskje de bare er redde for oppmerksomheten de ville fått ang. strømprisene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Kanskje de bare er redde for oppmerksomheten de ville fått ang. strømprisene.
    Det er vel en ganske sannsynelig forklaring, ja. Normalt ville en hurtig og kraftig tvungen reduksjon i bruk av fossilt brensel være søt musikk i deres ører skulle man tro, men det er neppe helt poppis om dagen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel en ganske sannsynelig forklaring, ja. Normalt ville en hurtig og kraftig tvungen reduksjon i bruk av fossilt brensel være søt musikk i deres ører skulle man tro, men det er neppe helt poppis om dagen.
    MDG kjører da på, både i mediene og på Stortinget. Men partiet har under 4% oppslutning og mediene er mer opptatt av matpriser og strømstøtte.


    Den som er mest moro å følge med på for tiden er Marhaug i Rødt. Hun strekker Aasland opp etter hasene og henger ham opp ned.


    Tipser om hennes fb-konto.Den bør man følge med på.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Vi har vel opptil flere ganger i denne tråden blitt fortalt at fossile reserver er "stranded assets" uten særlig verdi da de ikke kan utvikles. Empirien ser ut til å peke på det stikk motsatte og alle som ikke har bygget ut, latt være å lete (for så å bygge ut) fossil energiproduksjon angrer rimelig kraftig på det nå om dagen. I god stil produserer A/S Norge alt hva remmer og tøy kan holde av sorten fordi det er hva verden vil ha. Norge raker inn penger og transformerer det til investeringer i hovedsaklig ikke-fossile eiendeler - en grei hedge som man sier på finansspråket.

    Det tidligere miløfyrtårnet Tyskland innser at de har dummet seg sånn ca totalt ut og kan ikke få fyrt opp gamle kullkraftverk fort nok og Die Grünen spesielt svelger kameler i alle sørrelser, fasonger og tilberedningsmåterman kan tenke seg. Det kan man forsåvidt skjønne, men det gir i det minste en pekepinn på hvor stor viljen til å gjøre noe med det faktisk er når det gjør vondt.
    Saken er vel at i en perfekt verden så burde det være "stranded assets".
    Nå viser dagens situasjon dessverre at som alltid før, er vi som 4-åringer; vi makter ikke se lenger enn til det første vi har lyst på. Vi orker ikke ta jobben vi egentlig forstår at vi må ta, i stedet så håper vi at ingen så at vi tok godteriet som lå der tilgjengelig. Derfor går vi ikke til radikale skritt for å takle kommende vinter, kommende vær, kommende jobb med å sette sammen en fornuftig energimiks. Vi vil ikke at det skal ha konsekvenser!
    Så fyrer vi opp kull og gass, da, og reiser på cruise, flyr til syden, skaffer oss aircondition, og lever livets glade dager på båten vår.

    Jeg er for øvrig der selv. En miljøhykler fra Norge, som håper noen voksne kommer og sier fra at nok er nok.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Saken er vel at i en perfekt verden så burde det være "stranded assets".
    Problemet krever en helhetlig tilnærming - på globale utslipp.

    Jeg synes ofte det er vanskelig å vite hvem man referer til med "vi" i slike diskusjoner. Om man ser på Norge og EU - så har vi fallende utslipp, stor teknologiutvikling og en (etnisk) befolkning som reduseres. Kort sagt så peker vår piler i riktig retning. Ikke minst er mål som velstand/CO2 utslipp interessante å se på - og der er jo EU soleklart best.

    Så er det andre deler av verden (Kina, India, Pakistan og Afrika) hvor alle pilene peker oppover.

    Så, jeg har jo skjønt at det er vi som skal piskes og få skylden, men EU sine utslipp utgjør 7% av de globale og faller - så det er ikke der kampen står.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Pr. 2020 så var vel Norges fastlandsutslipp 0,2% av totalen, så det spiller svært liten om noen rolle hva vi gjør innenlands, så lenge pilene til de virkelig store kanonene bare peker oppover... Vi kan gjerne også elektrifisere hele personbilparken, med tilhørende strømproblemer, så tar vi ca 0,008% av totalen...
    Og for ørtende gang; Nei - jeg sier ikke at vi ikke skal gjøre noenting! Det er bare det at uansett hva vi gjør, så monner det lite og ingenting... kanskje bortsett fra om vi fikk folk til å kjøpe mindre skrot og skrammel fra KIna... eller kjøpe mindre rent generelt....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn