Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Som representant fra strømleverandøren min visste han jo forbruket mitt fra før. På befaringen var han fortsatt overbevist om at dette var gull for meg.
    Om den ble feilmontert aner jeg ikke, det var jo dem som monterte den.

    Disse skulle visstnok virke ned til 20 eller 25 blå. Men såklart ikke særlig effektivt da.
    Store deler av januar og februar pleier å ligge mellom 20 og 30 blå der jeg bor.
    Men alt dette visste jo selger.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gjennomsnittstemperatur har nokså stor innvirkning på virkningsgraden på varmepumper og teknikken er en god del forbedret siden det tok av sånn ca 2004-2005. De fleste eldre pumper funker dårlig under -7 mens det idag er mange som garanterer virkningsgrad ned mot -20 og under. Jeg bor i et typisk husbankhus fra 1980, - 10cm isolasjon i vegger men 20cm i tak og gulv. Alt på ei flate. Vinduer er dog skiftet til bedre energifaktor. Nå bor jeg langt uti havgapet og gjennomsnittstemp her er fordelaktig for varmepumper - ca 3-4 grd. Det blir skjelden under -10 her om vinteren, men -7-8 og frisk bris til liten kuling fra nordøst gjør susen om vinteren.
    Da huset var nytt, og fram til 2005, var typisk årsforbruk på strøm ca 22-23000 kWh plus 8-900 parafin til oljekamin. I 2005 ble det installert varmepumpe, og strømforbruket var stort sett det samme, men uten oljeandelen. På kalde og vindfulle dager måtte det dog fyres med tilleggsvarme. I 2012 kræsja varmepumpa under en storm med flere strømblink. Ny pumpe med både litt større COP og lavere min.temperatur ble da installert ( forsikringa betalte det meste). Nå trenger vi strengt tatt ikke tilleggsvarme annet enn på svært sure dager om vinteren, selv om vi fyrer med ved også for kosen sin del. Nå hører det med til historien om totalforbruket at vi omtrent aldri har brukt varme på soverommene, annet enn i korte perioder da ungene var små. Istedet sto dørene inn til rommene deres alltid åpne på dagtid.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.273
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Som representant fra strømleverandøren min visste han jo forbruket mitt fra før. På befaringen var han fortsatt overbevist om at dette var gull for meg.
    Om den ble feilmontert aner jeg ikke, det var jo dem som monterte den.

    Disse skulle visstnok virke ned til 20 eller 25 blå. Men såklart ikke særlig effektivt da.
    Store deler av januar og februar pleier å ligge mellom 20 og 30 blå der jeg bor.
    Men alt dette visste jo selger.
    Pleier å skru av min ved -15 blå, da det da nesten ikke er varme og wattmåleren nærmer seg 1500W...
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Som representant fra strømleverandøren min visste han jo forbruket mitt fra før. På befaringen var han fortsatt overbevist om at dette var gull for meg.
    Om den ble feilmontert aner jeg ikke, det var jo dem som monterte den.

    Disse skulle visstnok virke ned til 20 eller 25 blå. Men såklart ikke særlig effektivt da.
    Store deler av januar og februar pleier å ligge mellom 20 og 30 blå der jeg bor.
    Men alt dette visste jo selger.
    Pleier å skru av min ved -15 blå, da det da nesten ikke er varme og wattmåleren nærmer seg 1500W...
    Men er det ikke dumt å skru den av? Vil den ikke bare ise opp og gå i stykker da?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.273
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Som representant fra strømleverandøren min visste han jo forbruket mitt fra før. På befaringen var han fortsatt overbevist om at dette var gull for meg.
    Om den ble feilmontert aner jeg ikke, det var jo dem som monterte den.

    Disse skulle visstnok virke ned til 20 eller 25 blå. Men såklart ikke særlig effektivt da.
    Store deler av januar og februar pleier å ligge mellom 20 og 30 blå der jeg bor.
    Men alt dette visste jo selger.
    Pleier å skru av min ved -15 blå, da det da nesten ikke er varme og wattmåleren nærmer seg 1500W...
    Men er det ikke dumt å skru den av? Vil den ikke bare ise opp og gå i stykker da?
    Den blir jo bare avslått og kald som omgivelsen så det skjer ingen ting annet. For øvrig ligger det en termostatstyrt varmekabel i bunnen på 75W i fall, slik at det ikke dannes is under avising. Tror den er på uansett under +4 C.

    Nevnte kabel byttet jeg for øvrig i sommer da jordfeilbryteren slo ut et par ganger i fjor vinter. Det viste seg at det var gjennomslag i den gamle kabelen som ga jordfeil i enkelte fall under avising. Samtidig tok jeg full service på inner delen med trommelvask. Smal sak når man vet hvordan man gjør det. I fall noen ment jeg ikke kunne bruke pumpa og hadde 10 tommeltotter.

    Pumpe jeg har vant og en test hos SP i Sverige for en del år tilbake og skal være bra. Poenget mitt er at om det er noen effekt hos den enkelte er veldig varierende. Med sponsing ble pumpe hos meg rimelig og jeg setter stor pris på at huset blir jevnt gjennomvarmt, og jeg har ikke øket temperaturen, men spart noe har jeg ikke. Der er sikkert effekten mye bedre på steder med høyere vinter temperaturer.

    Og i etterkant er jeg vel ikke så overrasket over at jeg ikke sparer mye: Pumpen sår i trappen mellom 1 og 2 etasjen. I underetasjen har jeg varmekabler i alle rom inkl. bad og vaskerom med varmtvann. Kan jo ikke skru av dette selv om jeg klarer å sende litt av varmen ned. I første etasje har jeg stor stue, kjøkken, bad og kontor. På kjøkkenet i et siderom står og fryser og kjøleskap. Dette kan heller ikke skrus av. Så da ender jeg opp med å skru av 2 panelovner som i praksis varmepumpen tar over for. En klasse A 2x250W Pass varmer og godt. Og når jeg i tillegg holder 20 gr i stua så er det ikke så rart jeg kommer billigere ut av det enn Weld77, men heller ikke sparer noe. Ved 25 gr i stua vill situasjonen sett litt annerledes ut.

    Weld77 som bruke 33000 kWh og sparer 5-6000 kr måtte jo fort ha brukt 45000 kWh før og da snakker vi J... mye mer strøm. Det som jeg reagerer på er de som kom på befaring og mente jeg skulle spare 50% var kjeltringer.

    Hvis noen vil ta service selv så se her - sparte rundt 2000 og det tok meg et par timer da jeg er petimeter og lot delene tørke før jeg satte den sammen:
    https://www.youtube.com/watch?v=eni5VEYxHu4
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.273
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.668
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Så stor blir regningen for å få nordmenn til å kjøre elbil | ABC Nyheter

    Ennå er vi der at det fokuseres på hvor mye det vil koste å legge om i miljøvennlig retning. Framtida møtes med ryggen til, som en norsk angrepsspiller i fotball. Når skal man komme rettvendt i forhold til faktiske forhold og begynne å ta grep som monner?

    Kommentarfeltet er som vanlig.
    Til sammenligning brukte "samfunnet" 1,4 milliarder på noen måneder, på tomme asylboliger.

    LEGGER TIL: Men, for å være realistisk, regjering og myndigheter står i en helvetes skvis. Vi er en olje- og gassproduserende nasjon. Det sender litt av et konfliktskapende signal om vi slutter å bruke bensin og diesel til transport ...
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så stor blir regningen for å få nordmenn til å kjøre elbil | ABC Nyheter

    Ennå er vi der at det fokuseres på hvor mye det vil koste å legge om i miljøvennlig retning. Framtida møtes med ryggen til, som en norsk angrepsspiller i fotball. Når skal man komme rettvendt i forhold til faktiske forhold og begynne å ta grep som monner?

    Kommentarfeltet er som vanlig.
    Til sammenligning brukte "samfunnet" 1,4 milliarder på noen måneder, på tomme asylboliger.

    LEGGER TIL: Men, for å være realistisk, regjering og myndigheter står i en helvetes skvis. Vi er en olje- og gassproduserende nasjon. Det sender litt av et konfliktskapende signal om vi slutter å bruke bensin og diesel til transport ...
    Det kan vi ta helt med ro, hva Norge gjør lokalt er det ikke mange som bryr seg om
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Nedgangen i oljeprisen ga en forsmak på hva vi må regne med når vi ikke har brukt spesielt mye ressurser på å utvikle andre næringsveier enn gass og olje. Det har jo som kjent stort sett blitt med praten. MEN: nedgangen har flatet ut, folk har delvis flyttet på seg og fått ny jobb, vestlendingene og Norge har egentlig klart å takle oljekrisa relativt godt. Folk aksepterte at en rekordlav oljepris på verdensmarkedet måtte få følger for aktiviteten her hjemme.

    En god del 'omstilling' er allerede tatt og staten skulle ha fulgt på med mer av samme sorten selv om oljeprisen kanskje etter hvert stiger. I stedet ønsker man nå å lyse ut 23. og 24. konsesjonsrunde for å få tilbake en aktivitet som uansett bør/må fases ut ganske så snart. Problemet blir da at når man må fatte beslutninger om å redusere og etter hvert terminere oljerelatert aktivitet pga miljøet så vil det ikke bli forstått og akseptert på samme måte som når det skjer pga dagens lave oljepris.

    Omstillingen, -det grønne skiftet- fikk en ekstra medvind av den lave oljeprisen. En medvind man setter inn store krefter på å ikke utnytte.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sorry, men vi kommer ikke til å stenge oljekranene, forbruket i verden øker fortsatt. Olje er som heroin. Verden er avhengig av det og kommer ikke leveransene så blir kundene ustabile. Vi må ikke tro at transportsektoren er elektrisk og verden er klar for en reduksjon i oljeforbruket som monner. Men for de enkeltpersonene og land som virkelig greier å få ned forbruket så er det penger å spare.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo et paradoks at vi som oljenasjon ligger langt framme på elbil, mens f.eks Sverige og Danmark, som må importere alt drivstoffet, ikke har fulgt opp. De kunne jo rettet på handelsbalansen betydelig etter hvert. Danmark er jo langt fram på vindkraft, er lite og flatt og er jo helt klart langt bedre egnet som foregangsland på elbil enn Norge. Men der har jo alt stoppet opp. Selges vel knapt en batteribil der nå etter avgiftshoppet ved siste årsskifte. Danmark og Nederland kunne utvilsomt fungert som pilotland i karbonnøytral retning og vist at a) det faktisk går an å legge om, b) det koster ikke mye, det er lønnsomt i et lengre perspektiv, og c) det gir økt kompetanse og nye arbeidsplasser.

    Nå ser vi jo klare tegn til å ville avkjøle begeistringen for elbil i Norge også, det var jo slett ikke meningen å lede an her, det skulle tatt seg ut.....
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo et paradoks at vi som oljenasjon ligger langt framme på elbil, mens f.eks Sverige og Danmark, som må importere alt drivstoffet, ikke har fulgt opp. De kunne jo rettet på handelsbalansen betydelig etter hvert. Danmark er jo langt fram på vindkraft, er lite og flatt og er jo helt klart langt bedre egnet som foregangsland på elbil enn Norge. Men der har jo alt stoppet opp. Selges vel knapt enn batteribil der nå etter avgiftshoppet ved siste årsskifte. Danmark og Nederland kunne utvilsomt fungert som pilotland i karbonnøytral retning og vist at a) det faktisk går an å legge om, b) det koster ikke mye, det er lønnsomt i et lengre perspektiv, og c) det gir økt kompetanse og nye arbeidsplasser.

    Nå ser vi jo klare tegn til å ville avkjøle begeistringen for elbil i Norge også, det var jo slett ikke meningen å lede an her, det skulle tatt seg ut.....
    Det er det som er så trist og som gjør at jeg ikke er optimist, land som virkelig ville tjent på å få ned importen av olje og gass velger å gå videre i gamle spor som om de var zombier. Vi burde følge med på Japan. Er det et land som virkelig vil gjøre seg mindre avhengig av import så er det jo Japan. De har en forhistorie som absolutt underbygger det. De har også en kultur og en teknologihunger som burde gjøre det mulig. Greier ikke de å få ned forbruket av fossile energikilder drastisk så er det ingen som greier det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.668
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Artig å høre hvordan Sintef direktøren lover titusenvis av nye arbeidsplasser hvis Norge vil bruke Nordsjøen som et deponi for minst 80 milliarder tonn CO2. Om det er mulig å få CO2 ned under havbunnen vet ikke jeg. Men mannen må jo ha feber eller noe sånt hvis han virkelig tror at vi skal bruke titusenvis av arbeidsplasser på å få det til.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Artig å høre hvordan Sintef direktøren lover titusenvis av nye arbeidsplasser hvis Norge vil bruke Nordsjøen som et deponi for minst 80 milliarder tonn CO2. Om det er mulig å få CO2 ned under havbunnen vet ikke jeg. Men mannen må jo ha feber eller noe sånt hvis han virkelig tror at vi skal bruke titusenvis av arbeidsplasser på å få det til.
    "Norge har griseflaks - igjen!" var det jeg hørte fyren si på radio. Eller var det Statoil? Alltid herlig å høre oljemogulene redefinere virkeligheten. Arbeidsplasser på å pumpe olje opp, arbeidsplasser på å pumpe CO2 ned. Have Your cake and eat it.

    La meg nå se etter solbrillene mine, dette ser farlig lyst ut...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.668
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Etterhvert betyr det vel mindre hva slags kalkulatorer klimaforskerne bruker.
    Arktis koker, temperaturene er ca tyve grader høyere enn de burde være på denne tiden av året, mens kulden nå ligger i Sibir. Det betyr at tilfrysing av sjøis går sakte.

    Leste et innlegg fra en meteorolog som har forsket på klima i Arktis i tredve år. Da han først kom til Svalbard undret han seg over at husene ikke hadde takrenner. "Trengs ikke, det regner ikke her."
    Det gjør det derimot nå, noen tiår etter.

    Ikke bare i nord det ikke går som det skal.

    IMG_3033.jpg IMG_3034.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De aller fleste gamle husene på Svalbard står stort sett på enkle fundamenter sm ligger rett på bakken. Det funket helt greit - inntil for få år siden, når permafrosten begynte å retirere med resultat at disse fundamentene sliter. Nye bygg er satt på peler 2-3m ned hvor permafrosten holder.... ennå....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.668
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    De aller fleste gamle husene på Svalbard står stort sett på enkle fundamenter sm ligger rett på bakken. Det funket helt greit - inntil for få år siden, når permafrosten begynte å retirere med resultat at disse fundamentene sliter. Nye bygg er satt på peler 2-3m ned hvor permafrosten holder.... ennå....

    Har sett at de har store problemer med bygninger i Sibir pga sviktende permafrost. Store murbygninger "knekker" og må fraflyttes, de raser sammen. Forsøk på reparasjoner hjelper kun en kort stund.

    Burde snart synke inn (!) hva som skjer.

    Eller ikke (20C):

    https://www.washingtonpost.com/news...al-as-winter-descends/?utm_term=.aec20284471d
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.668
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Nå har Heritage lagt inn video fra seminaret. På denne fine vårdagen i desember kan vi erkjenne at det er tilendebragt: kampanjen som førte til at nyttige idioter startet tråder som denne er ved sitt mål. Man har klart å parkere tiltak mot klimaendringene som kunne truet "det frie næringslivet".

    Våre barn og barnebarn vil forbanne oss for at vi ikke gjorde en innsats som nytter. Elitelaget av fornektere av klimaendringer fra amerikansk politikk og næringsliv stilte hos Heritage. Politikerne i videoen sitter nå med "bukten og begge endene" og kan gjøre som de vil. Man skylder seg selv å se disse videoene i link nummer to i forrige innlegg. Jeg sendte dem til en sentral norsk lobbyist, som meldte at "avstanden i virkelighetsforståelse mellom Heritage og Statoils Høstkonferanse er bredere enn Atlanterhavet".

    I går mottok ansatte i statsadministrasjonen i USA et spørreskjema. Etter eksempel fra McCarthy spørres det nå nærmest om "Are you now, or have you ever been, a believer in man made climate change?"

    https://www.washingtonpost.com/news...s-1230p:homepage/story&utm_term=.cb835cc82a50

    Donald Trump’s transition team has issued a list of 74 questions for the Energy Department, asking agency officials to identify which employees and contractors have worked on forging an international climate pact as well as domestic efforts to cut the nation’s carbon output.
    The questionnaire requests a list of those individuals who have taken part in international climate talks over the past five years and “which programs within DOE are essential to meeting the goals of President Obama’s Climate Action Plan.”
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel overoptimistisk ønsketenkning å få til en tilsvarende utrenskning i det norske statsapparatet. Forskjellen går jo på at i Norge er bare toppene i statsadministrasjonen politisk tilsatt og blir skiftet ut ved et regimeskifte, mens i USA er de politisk tilsatt langt med i systemet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.668
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel overoptimistisk ønsketenkning å få til en tilsvarende utrenskning i det norske statsapparatet. Forskjellen går jo på at i Norge er bare toppene i statsadministrasjonen politisk tilsatt og blir skiftet ut ved et regimeskifte, mens i USA er de politisk tilsatt langt med i systemet.
    Bør nok ha flere enn en håndfull millioner innbyggere i et land, dersom din overoptimistiske ønsketenkning om utrenskning skal realiseres.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    8 plussgrader og regn, regn og atter regn. Øsende regn. Ser ut til å bli det første året med absolutt ingen snø på bakken før jul.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.273
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    8 plussgrader og regn, regn og atter regn. Øsende regn. Ser ut til å bli det første året med absolutt ingen snø på bakken før jul.
    Hadde en uke i november med strålende skiføre og 30-40 cm snø og på ski 4 dager, men det var i tidlig november....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.668
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel slik at politikerne har for mange de forsøker å gjøre til lags. Det nye for å forhindre avfolking i utkantstrøk er altså bioøkonomi, å bruke "grønne karboner" til drivstoff. Men det er dyrt, miljøuvennlig og fortrenger produksjon av mat og fôr. Det er galskap og vil bli avslørt som galskap. Det er mange innen primærnæringene som opponerer, men dette drives av mange sterke aktører, blant annet bilbransjen selv, som forsøker å holde liv i forbrenningsmotorene som teknologi.

    Vi kommer til å se mange dumme forslag. Totalt må man dyrke et areal på størrelse med India om biobrensel og CCS-målene i Parisavtalen skal innfris.

    Altså galskap. Og Carbon Capture and Storage teknologi kommer aldri til å bli utviklet i tilstrekkelig omfang. Det er kun én ting som nytter og det er å ta støyten etter fire tiår med sinnssykt overforbruk ...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn