Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Fin artikkel i Washington Times.

"Climate change" has suffered significant setbacks in the past year. First there was Climategate. Then the Copenhagen conference ended without binding agreements on either mitigation or adaptation. This was followed quickly by Glaciergate, Amazongate, Kiwigate and serious challenges to the credibility of Rajendra K. Pachauri, chairman of the United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).

Next, professor Phil Jones of the United Kingdom's Climatic Research Unit (and lead author of the IPCC chapter on temperatures) admitted that there has been no statistically significant warming for 15 years. Then "hockey stick" promoters finally acknowledged that there indeed was a Medieval Warm Period.
    http://www.washingtontimes.com/news/2010/dec/8/global-warming-ideology-still-on-top-the-science-h/?page=1
    Minus 29.5 langs Målselva i indre Troms i dag da jeg passerte....

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Voff skrev:
    oddgeir skrev:

"Climate change" has suffered significant setbacks in the past year. First there was Climategate. Then the Copenhagen conference ended without binding agreements on either mitigation or adaptation. This was followed quickly by Glaciergate, Amazongate, Kiwigate and serious challenges to the credibility of Rajendra K. Pachauri, chairman of the United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).

Next, professor Phil Jones of the United Kingdom's Climatic Research Unit (and lead author of the IPCC chapter on temperatures) admitted that there has been no statistically significant warming for 15 years. Then "hockey stick" promoters finally acknowledged that there indeed was a Medieval Warm Period.
    http://www.washingtontimes.com/news/2010/dec/8/global-warming-ideology-still-on-top-the-science-h/?page=1
    Minus 29.5 langs Målselva i indre Troms i dag da jeg passerte....
    Er vel om lag slik det bør være en stille vinternatt i polare strøk. Vi fortsetter å prate om vår kalde, bare mage, mens kroppen sliter med feber. 2010 er et av de varmeste år noensinne globalt, mens det arbeides med å finne forklaringene på at vi får lokale, kalde vintre. Husk at mye av sammenhengene her er en lang periode med relativt kaldt vær, mens de absolutte temperaturrekorder ikke har vært truet. Det har ikke vært -50 på Hønefoss, ei heller i indre Troms eller på Røros. Kald luft strømmer ned fra Nordpolen, men den er ikke så kald som den var for en del år tilbake.

http://www.metrowestdailynews.com/m...l-2010-was-one-of-the-warmest-years-on-record
    The World Meteorological Society reports that 2010 was one of the three warmest years on record, and the past decade is, without doubt, the warmest ever recorded.
    http://www.yr.no/nyheter/1.7444258
    http://www.yr.no/nyheter/1.7407449

Med viten om solas lave aktivitet, burde vi være nokså alarmert av tallenes tale. 14 dager med skraping av is, er neppe nok for avfeiing av 30 års studier.

Honkey

N

nb

Gjest
    Mener jeg hørte på radio her forleden at Desember (eller var det November?) var den varmeste som noensinne er målt på Grønland. I fjor vinter var det en metereolog som sa at det alltid er slik at dersom det er uvanlig kaldt/varmt et sted i verden så er det uvanlig varmt/kaldt et annet sted. Noen som husker OL i fjor f.eks? Det pissregnet i Vancouver månedene før OL, normalt et av de store snøhullene i den siviliserte verden.

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:

Washington Times, den skrudde blekka til pastor Sun Jung Moon! Blir så rart når folk linker til Atlas Shrugs og Washington Times og forventer å bli tatt alvorlig.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:

Washington Times, den skrudde blekka til pastor Sun Jung Moon! Blir så rart når folk linker til Atlas Shrugs og Washington Times og forventer å bli tatt alvorlig.
    Jeg var ikke klar over at det var han som skrev artikkelen, men så feil kan man ta. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:

Jeg var ikke klar over at det var han som skrev artikkelen, men så feil kan man ta. ;)
    Han har både skrevet og rettet mye i den blekka, og redaktørene er flittige til å dra frem propagandapennen.

Her kan du lese hva et redaksjonsmedlem i WT skrev om sin oppgave her i verden, samt hva en historiker som er kritisk til både høyre og venstre mener om samme:

In 2007, Mother Jones said that the Times had become "essential reading for political news junkies" soon after its founding, and quoted James Gavin, special assistant to Bo Hi Pak:

We're trying to combat communism and we're trying to uphold traditional Judeo-Christian values. The Washington Times is standing up for those values and fighting anything that would tear them down. Causa is doing the same thing, by explaining what the enemy is trying to do.[39]

In a 2008 essay published in Harper's Magazine, historian Thomas Frank linked the Times to the modern American conservative movement, saying:

There is even a daily newspaper—the Washington Times—published strictly for the movement’s benefit, a propaganda sheet whose distortions are so obvious and so alien that it puts one in mind of those official party organs one encounters when traveling in authoritarian countries.[40]

WT er søppel.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    1
    Honkey-Chateau skrev:
    Er vel om lag slik det bør være en stille vinternatt i polare strøk. Vi fortsetter å prate om vår kalde, bare mage, mens kroppen sliter med feber. 2010 er et av de varmeste år noensinne globalt, mens det arbeides med å finne forklaringene på at vi får lokale, kalde vintre. Husk at mye av sammenhengene her er en lang periode med relativt kaldt vær, mens de absolutte temperaturrekorder ikke har vært truet. Det har ikke vært -50 på Hønefoss, ei heller i indre Troms eller på Røros. Kald luft strømmer ned fra Nordpolen, men den er ikke så kald som den var for en del år tilbake.
    På ingen måte. Har aldri sett slike lave temperaturer før. -27.5 i november. 2010 (og de første dagene av 2001) har vært det kaldeste i min levetid; derom hersker ingen tvil. I januar/ferbruar var hele nordlige halvkule fra Mongolia til Texas i en kuldeperiode av de sjeldne; budskapen døde i Mongolia.
    Tror overhode ikke at en global nedkjøling vil bli rapportert fra de marginale miljøene som mottar miliarder for å hype den udokumenterte (ja, jeg har pløyet den vitenskapelige litteraturen) påstanden om menneskeskapt klimaendring.
    De er to løgner i klimadebatten: 1) at menneskeskapt klimaendring er en vitenskapelig etablert sannhet. Det er ikke tilfellet; det er en dårlig, eller endog udokumentert hypotese. 2) at flertallet av forskere abonnerer på hypotesen. Sannheten er at det er den mest kontroversielle naturvitenskaplige hypotese på over 100år. Bare kontakt relevante vitenskapelige miljøer hvis man ønsker å få dette bekreftet....

V

vredensgnag

Gjest
    Du har nok helt rett, Voff. Takk for at du endelig fikk avklart dette, så jeg slipper å tenke på det mer!

Surf's up in Australia!!!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Betyr det at sitatene der er fiksjon og at denne Phil Jones er oppdiktet?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Du har nok helt rett, Voff. Takk for at du endelig fikk avklart dette, så jeg slipper å tenke på det mer!
    Jeg har rett helt til noen kommer med referansene til en vitenskapelig publikasjon som dokumenterer menneskeskapt klimaendring som et vitenskapelig faktum. Min vitenskapelige utdanning har lært meg at ekstraordinære påstander krever ekstraordinære beviser. Så lenge ingenting unaturlig er observert ser jeg (og flertallet av verdens forskere - i motsetning til flertallet av forskere media ønsker å snakke med) ingen grunn til å postulere unaturlige forklaringsmodeller; det er slik vitenskapen fungerer. Jeg har forøvrig samme innstilling til kabler. ;D

I det siste har det slått meg hvordan vi befolkningen blir forsøkt skremt. Hva skjer? Vi hadde år 2000 frykt. Aids frykt. Vås om svineinfluensa som om det skulle vært svartedauen. Klimakrise og gudene vet hva. Alt bare bambus....

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:

Surf's up in Australia!!!
    Sommer i Australia, i betydningen 2 uker siden.

Vi er ikke snauere enn at vi tar med en temperaturoversikt også.

Dette er en sammeligning med snittet fra 1951 til 1980:

Ikke så ille?
    Husk at de fleste temperaturmålinger i polare områder er gjort på flyplasser og tettbygde strøk.:

Hva med havene?

Ovenforstående er hentet fra denne liken. Ta bryet med å lese alt.

http://wattsupwiththat.com/2010/12/20/australias-white-summer-monbiots-red-fury

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Voff skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    1. På ingen måte. Har aldri sett slike lave temperaturer før. -27.5 i november. 2010 (og de første dagene av 2001) har vært det kaldeste i min levetid; derom hersker ingen tvil. I januar/ferbruar var hele nordlige halvkule fra Mongolia til Texas i en kuldeperiode av de sjeldne; budskapen døde i Mongolia.

2. Tror overhode ikke at en global nedkjøling vil bli rapportert fra de marginale miljøene som mottar miliarder for å hype den udokumenterte (ja, jeg har pløyet den vitenskapelige litteraturen) påstanden om menneskeskapt klimaendring.

3. De er to løgner i klimadebatten: a) at menneskeskapt klimaendring er en vitenskapelig etablert sannhet. Det er ikke tilfellet; det er en dårlig, eller endog udokumentert hypotese. b) at flertallet av forskere abonnerer på hypotesen. Sannheten er at det er den mest kontroversielle naturvitenskaplige hypotese på over 100år. Bare kontakt relevante vitenskapelige miljøer hvis man ønsker å få dette bekreftet....
    1. Uten å kjenne detaljene rundt temperaturstatistikken i Troms fylke, kan jeg selvsagt ikke bestride det du her hevder. Derimot kan jeg si at temperaturen er et resultat av en unormalt stabil værsituasjon som pumper polar luft sydover. Temperaturen i landet ellers har ikke vært i nærheten av absolutte bunnoteringer, jeg har selv opplevd betydelig kaldere på østlandet enn dette året. Så langt, i hvert fall. Denne værsituasjonen KAN være et resultat av åpent vann kombinert med store snøfall over Sibir, altså et noe selvmotigende resultat av global oppvarming. (se link i tidligere innlegg)

2. Mulig du tror det hele er Illuminati's verk; jeg har personlig mindre tro på sammensvergelser enn på vitenskap

3. a) Jeg oppfatter vel ikke at dette er en "etablert sannhet", snarere en hypotese med mange argumenter FOR, og mange MOT. Da i betydning menneskeskapt oppvarming. Mht global oppvarming, med årsak ukjent, er det vel så vidt jeg kan begripe, lite fruktbart å debattere. Snarere finner jeg det interessant å debattere om vi skal forholde oss til dette på en eller annen måte, eller om vi skal velge å overse det. b) Mulig at dette er korrekt; ergo er det viktig å fortsette forskning på de aktuelle felter, til vi finner ut nøyaktig HVA som driver temperaturen opp, og om menneskelig aktivitet har noen relevans i saken.

I tillegg til dette med temperatur har vi et hav som må ta opp store mengder antropogen CO2, med fallende Ph som resultat. Meget skummelt, og innebærer at vi på et eller annet tidspunkt MÅ ta hensyn til våre utslipp, uavhengig av hvor varmt eller kaldt det er i Troms. Dessuten skjer slike ting: http://www.dagbladet.no/2011/01/04/nyheter/dyrenes_nyheter/utenriks/bier/14936820/
    Ting som dette kan i verste fall være katastrofalt, og det er vel ikke helt far fetched å tenke at dette KAN være relatert til menneskelig aktivitet på et eller annet plan. Så det å kun debattere temperatur, forekommer meg unaturlig og snevert.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Heia! Heia! Den som vinner debatten!

Selvsagt er det ingen sammenheng mellom hvordan vi på kort tid råforbrenner 80 millioner fat olje hver dag og det som skjer innenfor det tynne laget vi kaller biosfæren. Og da ser vi bort fra en større energimengde kull og annet.

Ja, det er mye skremmende å lese, Voff. Noe skyldes at mediene, med 24 timers sykluser, må ha noe å slå opp. Det skal selges.
    En del skyldes at vi på grunnlag av tidligere erfaringer har etablert varslingssystemer på en rekke ulike felt, og at disse gjør jobben sin og varsler, slik at mottiltak kan tas.
    Og innimellom dukker det opp ting vi ikke kunne forutse.

Det verste ved dagens samfunn er at ingen har tillit til noe lenger, og at informasjon har fått null-effekt. Det er et stort problem.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det verste ved dagens samfunn er at ingen har tillit til noe lenger, og at informasjon har fått null-effekt. Det er et stort problem.
    Politisering.

Slightly OT: På nyhetsmorgen på P2 i dag var det en krangel om hvorvidt det var blitt flere eller færre i Norge som står utenfor arbeidslivet. Når det er mulig å diskutere noe som burde være såpass enkelt å finne riktig svar på er det vanskelig å bli enige om mer kompliserte saker.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Politisering.

Slightly OT: På nyhetsmorgen på P2 i dag var det en krangel om hvorvidt det var blitt flere eller færre i Norge som står utenfor arbeidslivet. Når det er mulig å diskutere noe som burde være såpass enkelt å finne riktig svar på er det vanskelig å bli enige om mer kompliserte saker.
    Bingo. Hørte samme diskusjon og måtte le. Vi har utviklet en kultur der ethvert faktum kan betviles, selv om det egentlig står grunnfast. Og dette er et stort problem, så stort at jeg ville sagt det er større enn noe annet, fordi det er en stor trussel mot det som skapte sivilisasjon. Og jeg regner med at det ikke er alternativet folk er ute etter...

V

vredensgnag

Gjest
    Flomområdet i Australia er nå større enn Frankrike og Tyskland til sammen, ser jeg. 75% av kulleksporten til Asias stålverk er stanset.

Come rain or snow, come hail or sleet, the postman always delivers. Come flying bullets, you'll have to pick up your own mail down at the post office.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    I dag kommer underbyggelsen av at et varmt arktis kan være noe av årsaken til vår kalde vinter hittil.

http://nsidc.org/arcticseaicenews/2011/010511.html

The low ice conditions in December occurred in conjunction with above-average air temperatures in regions where ice would normally expand at this time of year. Air temperatures over eastern Siberia were 6 to 10 degrees Celsius (11 to 18 degrees Fahrenheit) above normal in December. Over the eastern Canadian Arctic Archipelago, Baffin Bay/Davis Strait and Hudson Bay, temperatures were at least 6 degrees Celsius (11 degrees Fahrenheit) higher than average. Southern Baffin Island had the largest anomalies, with temperatures over 10 degrees Celsius (18 degrees Fahrenheit) higher than normal. By sharp contrast, temperatures were lower than average (4 to 7 degrees Celsius, 7 to 13 degrees Fahrenheit) over the Alaska-Yukon border, north-central Eurasia, and Scandinavia.
    Ikke overraskende har heller ikke denne gangen noe energi bare forsvunnet, den er der, den fortsetter å være der, og resultatet ar varme, og ikke det motsatte.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    2010 går inn i bøkene som det våteste året man har målt, på verdensbasis. I tillegg det varmeste året siden man har sammenligningsgrunnlag (1880), sammen med 2005.

Combined global land and ocean annual surface temperatures for 2010 tied with 2005 as the warmest such period on record at 1.12 F (0.62 C) above the 20th century average. The range of confidence (to the 95 percent level) associated with the combined surface temperature is +/- 0.13 F (+/- 0.07 C).*

The global land surface temperatures for 2010 were tied for the second warmest on record at 1.73 F (0.96 C) above the 20th century average. The range of confidence associated with the land surface temperature is +/- 0.20 F (+/- 0.11 C).

Global ocean surface temperatures for 2010 tied with 2005 as the third warmest on record, at 0.88 F (0.49 C) above the 20th century average. The range of confidence associated with the ocean surface temperature is +/- 0.11 F (+/- 0.06 C).

In 2010 there was a dramatic shift in the El Niño-Southern Oscillation (ENSO), which influences global temperature and precipitation patterns — when a moderate-to-strong El Niño transitioned to La Niña conditions by July. At the end of November, La Niña was moderate-to-strong.

According to the Global Historical Climatology Network, 2010 was the wettest year on record, in terms of global average precipitation. As with any year, precipitation patterns were highly variable from region to region.

The 2010 Pacific hurricane season had seven named storms and three hurricanes, the fewest on record since the mid-1960s when scientists started using satellite observations. By contrast, the Atlantic season was extremely active, with 19 named storms and 12 hurricanes. The year tied for third- and second-most storms and hurricanes on record, respectively.

http://www.noaanews.noaa.gov/stories2011/20110112_globalstats.html

Vedlegg

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    404
    Så en dokumentar om klimaproblematikken på Svensk TV for en tid tilbake. Der ble problemet sammenlignet med røyking.
    På 40-tallet viste all forskning at røyking var helseskadelig, men siden tobakksindustrien klarte å skape tvil om forskningsresultatene gikk det 50 år før røyking ble definert som skadelig.
    Uansett hva som forårsaker klimaendringene så er en ting klart; Det blir varmere! Kanskje vi burde fokusere på håndtering av en varmere klode, ikke hvorfor det har blitt slik.

Nok et fylleinnlegg fra
    //y

V

vredensgnag

Gjest
    Måtte et dypdykk ned i seksjonen for å finne denne tråden. Nå har flommen i Australia flyttet seg fra Queensland til Victoria.

For en del år siden fløy jeg seilfly over disse områdene, da var det tørt der på denne tiden. Det var VM i Benalla, og over 40 grader. Husker at det var knallkaldt i Norge, og at hun som senere ble min kone syns det var rart at det var 70 grader "mellom oss."

Ganske fint ute nå. Hvorfor meldes det alltid om kuldegrader og snø her inne, mens det sjelden kommenteres når det er varmegrader og rart?

Vel, nå har jeg kommentert det, så da er alt i orden.
    ;)

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ganske fint ute nå. Hvorfor meldes det alltid om kuldegrader og snø her inne, mens det sjelden kommenteres når det er varmegrader og rart?
    Lite snø i Alpene i år, har vært tidvis uvanlig mildt. For et par ukers tid siden kom nedbøren som regn opp til 2200 meters høyde i Østerrike. I Sveits har visstnok en del av de lavereliggende skistendene ikke åpnet ennå pga snømangel.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Og fra vårt hjemlige Nordlysobservatorium:

Desember og januar er på det laveste i hele perioden med kontinuerlige målinger siden 1987.

Vedlegg

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Barbaresco skrev:
    Solen tar seg opp???? Ser slapp ut for meg :D
    My point exactly. Den har etter en seriøs nedtur begynt en oppadgående kurve. Hvilket normalt sett betyr høyere temperatur på kloden i årene som kommer.

Honkey

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Nei, den oppadgående kurven er nå SÅ LANGT UNDER den predikterte, og prediksjonene er endret mange ganger de siste 2-3 årene, at situasjonen likner på Dalton (hvis du er optimist) eller Maunder (hvis du er pessimist) minima som førte til hungersnød og barkebrødtider i hele Europa.

Dette er ikke til å spøke med, og jeg vil anbefale aksjekjøp i Helly Hansen, Norrøna, Canada Goose på tekstilfronten, Glava og Rockwool i byggevarer, og dess like.

Det lille oppsvinget vi ser er så mye mindre enn det skulle ha vært, og årevis forsinket. Sist det var slik frøs Napoleons hær i hjel, og Terje Vigen rodde til Danmark for å hente korn. Tragiske historier, og vi er på full fart inn i repetisjonen uten at vi kan endre det med å kjøpe større SUV!

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Temperaturen faller, nå går januar under "normalen", og alt hysteriet bør gi seg, evt. skifte fortegn til å gjelde redselen for å fryse her oppe i Arktis

Vedlegg

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Barbaresco skrev:
    Temperaturen faller, nå går januar under "normalen", og alt hysteriet bør gi seg, evt. skifte fortegn til å gjelde redselen for å fryse her oppe i Arktis
    Egentlig undrer jeg på om du taler mot bedre vitende. Bevisene MOT det du her sier tårner seg opp. At vi har et par kalde vintre på deler av kloden, som viser seg å kunne ha direkte kobling til varmere, mer åpent hav, viser da så visst ikke en fallende temperaturtrend. Derimot viser det lokal påvirkning fra globale prosesser.
    Skal dog gi deg rett i at med økende instabailitet og endrede værbaner, KAN det selvsagt medføre en generelt kaldere værtype f.eks. i Norge. Det gjenstår å se, men det er i tilfelle kun et symptom på hovedproblemet med en generelt varmere planet.

Honkey

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Denne tråden minner ofte om et spesifikt politisk parti: Man satser på den "sannhet" som er mest behagelig og "lønnsom"..

V

vredensgnag

Gjest
    ;D

Ikke langt fra religionsdebatt, dette. Mens virkeligheten fortsetter med sitt.

N

nb

Gjest
    Karma skrev:
    Denne tråden minner ofte om et spesifikt politisk parti: Man satser på den "sannhet" som er mest behagelig og "lønnsom"..
    Med en gang det blir politikk ut av en problemstilling mister faktiske forhold all verdi.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Honkey-Chateau skrev:
    Barbaresco skrev:
    Egentlig undrer jeg på om du taler mot bedre vitende. Bevisene MOT det du her sier tårner seg opp. At vi har et par kalde vintre på deler av kloden, som viser seg å kunne ha direkte kobling til varmere, mer åpent hav, viser da så visst ikke en fallende temperaturtrend. Derimot viser det lokal påvirkning fra globale prosesser.
    Skal dog gi deg rett i at med økende instabailitet og endrede værbaner, KAN det selvsagt medføre en generelt kaldere værtype f.eks. i Norge. Det gjenstår å se, men det er i tilfelle kun et symptom på hovedproblemet med en generelt varmere planet.

Honkey
    UAH lager global middelverdi, ikke noe lokalt!

V

vredensgnag

Gjest
    Uansett årsak ser vi nå meget store endringer i klimastabilitet.

Vi har gjort visse disponeringer med utgangspunkt i denne stabiliteten.

Nordområdene var tilnærmet utilgjengelige.

I vår del av verden kunne vi regne med at telen holdt.

Lenger syd behøvde de ikke å sikre seg mot ekstremkulde i like stor grad.

Og enda lenger syd var ikke stort regnfall et problem.

Nå skjer det endringer, og vi bør planlegge hvordan vi skal omdisponere.

Det blir strid om det tidligere utilgjengelige nordområdet.

Vi vil få oss noen overraskelser når det gjelder ras og teleløsning.

I Nord-Spania, hvor de nå har betydelige minusgrader, må de begynne å sikre sine hus mot slikt, for å unngå at folk dør slik de gjør nå.

Og lenger syd kan de begynne å se frem til noen ordentlige omganger med regn.

Og vi blir i det store og det hele nødt til å se litt annerledes på ting vi tok for gitt, fordi stabilitet over tid lurte oss til å disponere i henhold til denne stabiliteten, som viser seg å være flyktig når man ser den i rett målestokk.
    Dette har mange konsekvenser vi ellers ikke hadde forestilt oss. Som f.eks. at vi plutselig har lave strømreservoarer, fordi nedbørsområdene har flyttet på seg, grunnet ekstremvarme (statistisk sett) i Arktis.

Flåsete fornekting endrer ikke på kjensgjerningene, men for mange er det ubehagelig å akseptere endring, og derfor stritter man imot, inntil dens konsekvenser er uunngåelige.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Barbaresco skrev:
    UAH lager global middelverdi, ikke noe lokalt!
    OK, så sier vi det. Ingen tvil om at såpass store deler av kloden har vært kald en stund (NB! Dersom de fleste målepunkter er på nordre halvkule, noe som muligens er tilfellet, all den tid det bor flest folk her, vil dette endre middelverdien globalt, dersom dette ikke er tatt høyde for). Til tross for dette, viser alle offentliggjorte tall for 2010 at det var blant de varmeste årene målt, isen på Grønland og i havet nordover smelter i større skala enn noensinne, og havet er varmere enn tidligere. At vi så får EN MÅNED med kaldere temp enn 30-års normalen, burde vel ikke være nok til å skremme folk inn i hamstring for neste istid, eller?

Honkey

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk kurven, fire måneder i trekk med fallende tendens, og den har falt til under det gjennomsnittet som alle er så redd for at vi har økning i forhold til.

Og ja, det er globale satellittmålinger. Ikke noe middel over vår lille avkrok.

V

vredensgnag

Gjest
    Neida. Slett ikke. Det baller på seg!

Herlig.

Se hvordan periodene blir kortere!!! Kan det bli bedre?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn