Klassisk musikk i bestilling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk for gode ønsker, gutter! Jeg får sørge for at jeg får lastet ned noe musikk til mobilen eller androiden før jeg reiser tilbake til sykehuset. Det skjer på søndag, etter nyttårskonserten, så jeg har litt tid på meg. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Keep up the spirit, og husk underbuksa. Vi skal skåle for deg ved nyttårsleitet.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Underbukser er viktig for verdighet, bluferdighet og tilfeldig forbipasserende, musikken for den sjelelige utvikling og Steinar for Klassiskavdelingen. Skåler for alt sammen, ikke nødvendigvis i den rekkefølgen, men likevel. En viss stil må vi ha.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Mange av Beethovens klaversonater er en ren lise for sjelen. Noen det stikk motsatte. Så jeg tenker jeg begynner med Jean-Efflam Bavouzets syklus. Den har jeg mottatt, men ikke lyttet til, så det skulle være en god start.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nok en gang er jeg blitt offer for Gramophones avsindige påvirkningskraft. Denne vant Awards Recording of the Year 2016: :D

    levit.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    2 til som ble med fra Bontonland i Praha:



    Hører på Richter nå. Jeg får veldig assosiasjoner til Mysliveček av dette, og det er antagelig ikke så underlig.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Anbefaler på det varmeste Rybas "Stabat Mater" på Nibiru. Det er mektig og spennende musikk. Jeg ville ikke blitt forbauset hvis noen hadde fortalt meg at dette var skrevet av Mozart.
    Basert på dette verket forundrer det meg at en så produktiv komponist (skrev over 1500 verk) kun er kjent for ett eneste verk "Tsjekkisk julemesse". Løp og kjøp!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg løper til nettbutikken. Nibiru har for øvrig en serie vidunderlige Zelenka innspillinger, men litt tilfeldig distribusjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg hørt Zach-platen også, og det er heller ikke musikk til å kimse av. Kvaliteten på utøverne er også bedre enn Ryba-platen. Musica Florea og Marek Štryncl er topp utøvere.
    Det var en hærskare av dyktige komponister i Wien/Praha/Mannheim på 1700-tallet.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg hørt Zach-platen også, og det er heller ikke musikk til å kimse av. Kvaliteten på utøverne er også bedre enn Ryba-platen. Musica Florea og Marek Štryncl er topp utøvere.
    Det var en hærskare av dyktige komponister i Wien/Praha/Mannheim på 1700-tallet.
    Jeg har også fått med meg disse to. Via Tidal. Du verden så mye flott musikk det er der ute som man aldri ville fått kjennskap til hadde det ikke vært for tipsene her inne. En uuttømmelig kilde!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Og nå: Jiránek. Strålende barokkonserter med et annet fantastisk ensemble fra Praha - Collegium Marianum. Jiránek står ikke tilbake for Vivaldi - flotte konserter alle sammen. Fantastisk musisering.
    I det hele tatt er serien "Music from eighteenth century Prague" en gullgruve. Brentner, Jiránek, Zach, Jacob, Sehling, Reichenauer, Rovensky, Tuma, Orschler, Postel - hvem har vel hørt om dem? Alt er vel ikke like bra, men kvaliteten er jevnt over svært høy. Og de tsjekkiske ensemblene spiller fantastisk bra.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jiranek sine fagottkonserter i denne serien er vel helt på høyde med Vivaldi sine. Og om jeg ikke husker feil var de med samme strålende fagottist som Naive serien, Azzolini.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jiranek sine fagottkonserter i denne serien er vel helt på høyde med Vivaldi sine. Og om jeg ikke husker feil var de med samme strålende fagottist som Naive serien, Azzolini.
    Hva? Hvor?
    Har vært på konsert med Azzolini, og samler på ham.

    Og i tillegg, her har jeg ikke fulgt så godt med i det siste.
    Vil gjerne hilse vår venn Steinar_Lund og ønske lykke til og god bedring!!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Men
    Jiranek sine fagottkonserter i denne serien er vel helt på høyde med Vivaldi sine. Og om jeg ikke husker feil var de med samme strålende fagottist som Naive serien, Azzolini.
    Hva? Hvor?
    Har vært på konsert med Azzolini, og samler på ham.

    Og i tillegg, her har jeg ikke fulgt så godt med i det siste.
    Vil gjerne hilse vår venn Steinar_Lund og ønske lykke til og god bedring!!
    Tusen takk ottone. Det går greit med meg. Slipper ut på fredag. Har vært en flittig bruker av nettbrett og lyttet til musikk. Og forhåpentlig lært litt om strømming. Ser frem til å komme hjem og prøve å omsette denne læringen i praksis ved hovedanlegget.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg henger litt etter med denne serien, så skal ikke garantere at jeg har denne siste.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips, gode brødre.
    Bestillerknappen funker som før, og førte denne med seg.
    Skjermbilde 2017-01-10 kl. 19.00.19.png
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Et annet av de glimrende ensemblene fra Tsjekkia. Det kryr av dem. Og Reichenauer er en annen av disse glemte komponistene fra Praha. Strålende plate. Lenka Torgersen er forøvrig førstefiolinist i Collegium Marianum. Tsjekker, gift med en nordmann (som også spiller i Collegium Marianum).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Luks er gullstandard i alt han gjør. Reichenauerplaten har jeg, men glemte den i farten.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vel tilbake i heimen, og i påvente av at jeg skal få gjort meg litt bedre kjent med Tidals fortreffeligheter, har jeg bestilt følgende:

    fire music - infernal flames and celestial blaze.jpg


    Her er det spenst og rytme, både i djevelsk og himmelsk musikk. En fornøyelse å lytte til (jeg snek meg til en tjuvlytt på Tidal).

    Og:

    biber rosary sonatas lotter.jpg


    For litt siden hørte jeg på Rachel Podgers innspilling av dette verket, og satte meg av en eller annen grunn på gjerdet. Men så leste jeg om Rüdiger Lotters innspilling, og tjuvlyttet litt igjen. Dette likte jeg bedre. Klangen kanskje? Iallfall er den nå bestilt. :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har alltid vært glad i musikk fra denne perioden, og i min bok borger navnet Savall for kvalitet. Derfor har jeg bestilt disse. Aldeles uhørt.

    vilancicos.jpg


    isabel.jpg
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vel tilbake i heimen, og i påvente av at jeg skal få gjort meg litt bedre kjent med Tidals fortreffeligheter, har jeg bestilt følgende:

    Vis vedlegget 420751

    Her er det spenst og rytme, både i djevelsk og himmelsk musikk. En fornøyelse å lytte til (jeg snek meg til en tjuvlytt på Tidal).

    Og:

    Vis vedlegget 420754

    For litt siden hørte jeg på Rachel Podgers innspilling av dette verket, og satte meg av en eller annen grunn på gjerdet. Men så leste jeg om Rüdiger Lotters innspilling, og tjuvlyttet litt igjen. Dette likte jeg bedre. Klangen kanskje? Iallfall er den nå bestilt. :)
    ...og denne. Forgjengeren til Fire Music.

    Water Music - Tales of Ny.jpg
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Sånn. Da er denne bestilt, og dermed tror jeg at jeg har Brautigrams samling av Mozarts klaverkonserter komplett:



    Edit: jeg får visst ikke fjernet det ene bildet, men det får våge seg :confused:
     

    Vedlegg

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvem har hørt om Leopold Kozeluch? Ikke jeg iallfall. Før nå. Først leste jeg i Gramophone om en innspilling av noen av hans klaverkonserter. Jeg skriver "noen", fordi han visstnok skrev en haug av dem. I tillegg til ca 30 symfonier. Han var en ca samtidig av Mozart.

    Og på NRK Klassisk hørte jeg nettopp to satser fra hans første symfoni. Fremført av London Mozart Players. Det lød riktig så bra. Vakker musikk og god lyd, såvidt jeg kunne bedømme via nettbrettet mitt. Så en cd er bestilt.

    Utgitt på Chandos.

     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes en boks med Bamerts komplette innspillinger av Mozarts samtidige på Chandos. Har sett den til gode priser av og til, og vesentlig rimeligere enn å kjøpe alle sammen individuelt, noe du uansett kommer til å ende opp med å gjøre.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja jeg ser at albumet er en del av denne serien. Og det er mulig, kanskje til og med sannsynlig, at jeg kommer til å bestille den. Takk for tipset! :D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hvem har hørt om Leopold Kozeluch? Ikke jeg iallfall. Før nå. Først leste jeg i Gramophone om en innspilling av noen av hans klaverkonserter. Jeg skriver "noen", fordi han visstnok skrev en haug av dem. I tillegg til ca 30 symfonier. Han var en ca samtidig av Mozart.

    Og på NRK Klassisk hørte jeg nettopp to satser fra hans første symfoni. Fremført av London Mozart Players. Det lød riktig så bra. Vakker musikk og god lyd, såvidt jeg kunne bedømme via nettbrettet mitt. Så en cd er bestilt.

    Utgitt på Chandos.

    Jeg har hørt om Leopold Koželuh
    :)

    Enda en av disse böhmiske komponistene fra 1700-tallet som jeg har skrevet så pent om tidligere.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvem har hørt om Leopold Kozeluch? Ikke jeg iallfall. Før nå. Først leste jeg i Gramophone om en innspilling av noen av hans klaverkonserter. Jeg skriver "noen", fordi han visstnok skrev en haug av dem. I tillegg til ca 30 symfonier. Han var en ca samtidig av Mozart.

    Og på NRK Klassisk hørte jeg nettopp to satser fra hans første symfoni. Fremført av London Mozart Players. Det lød riktig så bra. Vakker musikk og god lyd, såvidt jeg kunne bedømme via nettbrettet mitt. Så en cd er bestilt.

    Utgitt på Chandos.

    Jeg har hørt om Leopold Koželuh
    :)

    Enda en av disse böhmiske komponistene fra 1700-tallet som jeg har skrevet så pent om tidligere.
    Hehe. Det var nettopp deg jeg tenkte på.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3


    Dette settet (18CDer) er nå tilgjengelig på jpc under 350 grensa inkl frakt.

    https://www.jpc.de/jpcng/classic/de...sy-1862-1918-The-Debussy-Edition/hnum/1991369
    ...og som nedlasting hos Presto til NOK 259 i FLAC. Jeg er i tenkeboksen igjen; jeg hører ikke så mye på Debussy. Noe har jeg jo, men mest som enkeltspor i samle-plater. De rene Debussy-album jeg har, er:





    På Karajan ser jeg det vel er like mye Ravel. Kanskje på tide å utvide sin horisont?

    Edit: En liten rettelse: FLAC for nedlasting koster NOK 324, ser jeg nå. Og det ser jeg fordi tenkepausen er over, og som vanlig tapte jeg, og nedlastingen er snart i gang.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn