Klassisk musikk i bestilling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Som box set, da er det SACD. Finner ikke den, antar du mener nedlasting?

    Sir Malcolm er bestilt, den er en no-brainer.
    jeg fant den som fysisk cd hos MDT:
    Search results for: 'TCHAIKOVSKY OSLO'
    OK men det er 16bit, og jeg misforsto 24/96
    Men den er tilgjengelig i "Studio" kvalitet 24 bit nedlasting fra Chandos, 44.1 kHz sampling, og god pris
    Tchaikovsky: Complete Symphonies Orchestral & Concertos Russian Chandos[/QUOTE

    Jeg fant dette hos MDT: "Seen by many as the definitive recorded version of Tchaikovsky’s symphonies, this best-selling set is now made available at bargain price for the first time. The recordings, packaged in a new, highly attractive box, have been completely remastered at 24-bit, which really adds to the listening experience, and are also available for the first time as a 6-CD set." Har jeg da blitt lurt?

    De to boksene vi snakker om har forøvrig samme katalognr.
    For å korrigere meg selv litt: Jeg ser nå at det er snakk om 24/44.1. MDT sier opptil 4 ukers leveringstid. Det er uforenlig med Steinars natur å vente så lenge hvis han kan unngå det. Dette, sammen med stor prisforskjell i Chandos' favør, har jeg kansellert min bestilling hos MDT, og håper det går bra. Det har det gjort før.

    Og nedlastingen fra Chandos er i full gang.

    Takk til ottone for tipset.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bra, Steinar.
    CD-boksen er standard CD, det er og blir 16 bit. 24 bit er remastringen som er gjort, men den får du ikke på CD.
    24 bit får du i nelastingsvarianten, og det er blilligere, så dette tror jeg var lurt.

    Jeg har forsøkt å registrere meg på chandos.net for nedlasting, men uten suksess.
    Ser ikke ut som de er interessert i nye kunder midt på sommeren.
    For å registrere seg må man oppgi masse info, og så visstnok vente på respons fra selskapet, og så skjer det ingenting. Jaja, de har vel fortjent litt ferie.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Bra, Steinar.
    CD-boksen er standard CD, det er og blir 16 bit. 24 bit er remastringen som er gjort, men den får du ikke på CD.
    24 bit får du i nelastingsvarianten, og det er blilligere, så dette tror jeg var lurt.

    Jeg har forsøkt å registrere meg på chandos.net for nedlasting, men uten suksess.
    Ser ikke ut som de er interessert i nye kunder midt på sommeren.
    For å registrere seg må man oppgi masse info, og så visstnok vente på respons fra selskapet, og så skjer det ingenting. Jaja, de har vel fortjent litt ferie.
    Hvis det er korrekt, virker det på meg som MDT driver med litt lureri. Som sitert ovenfor, går det klart frem av omtalen deres at denne boksen er remastret til 24 bits.

    Forøvrig tror jeg Chandos har gjort litt om på nettsidene sine. Jeg har registrert meg for lenge siden, så for meg har det gått greit.

    Da jeg skrev at nedlasting var i full gang, var det en sannhet med visse modifikasjoner. Det går utrolig tregt. Så tregt at det kan virke som hele greia har stoppet opp.

    Og da jeg skulle betale i dag, fikk jeg spørsmål om "Card nickname". Det kan jeg ikke huske å ha sett før. Noen som vet hva det er for noe? Jeg endte opp med Paypal, som gikk greit.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...............
    Da jeg skrev at nedlasting var i full gang, var det en sannhet med visse modifikasjoner. Det går utrolig tregt. Så tregt at det kan virke som hele greia har stoppet opp.

    Og da jeg skulle betale i dag, fikk jeg spørsmål om "Card nickname". Det kan jeg ikke huske å ha sett før. Noen som vet hva det er for noe? Jeg endte opp med Paypal, som gikk greit.
    Endelig kom jeg gjennom, og nå går det så det suser. Måtte installere Download Manager to ganger, slettet alle filer før siste gang og installerte feridg før jeg valgte filer for nedlasting.

    Card nickname kan du fylle inn med hva som helst du ønsker, du gir bare kortet ditt et kallenavn i systemet. Jeg vet ikke hensikten, men jeg fylte inn en kort versjon av mitt eget navn og det gikk gjennom.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er korrekt, virker det på meg som MDT driver med litt lureri. Som sitert ovenfor, går det klart frem av omtalen deres at denne boksen er remastret til 24 bits.
    Nei, det er ikke lureri men litt villedende kan det kalles. For masterene som disse diskene inneholder er nok gjort i 24 bit før de har blitt gjort om til Redbook. Det er uansett en 24 bit remaster hvis remastringsarbeidet er foretatt i 24 bit og overføringen av originalopptak er i 24 bit. At formatet du som forbruker har valgt å spille det av på er Redbook CD så er det likevel en 24 bit master. Dette ble mye gjentakelse, puh.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det er korrekt, virker det på meg som MDT driver med litt lureri. Som sitert ovenfor, går det klart frem av omtalen deres at denne boksen er remastret til 24 bits.
    Nei, det er ikke lureri men litt villedende kan det kalles. For masterene som disse diskene inneholder er nok gjort i 24 bit før de har blitt gjort om til Redbook. Det er uansett en 24 bit remaster hvis remastringsarbeidet er foretatt i 24 bit og overføringen av originalopptak er i 24 bit. At formatet du som forbruker har valgt å spille det av på er Redbook CD så er det likevel en 24 bit master. Dette ble mye gjentakelse, puh.
    Hehe. Gjentakelser kan være på sin plass når det gjelder data-amøber som meg, baluba. Takk for oppklaringen.
    Jeg har fått bekreftelse fra MDT om at bestillingen min er kansellert, og boksen er behørig lastet ned fra Chandos til en mye lavere pris, så nå er alt bare Fryd & Gammen.

    Forresten har jeg fått en epost fra Chandos om at deres nye webside er en betaversjon, og at de jobber med å fikse noen bugs og legge inn noen nye instruksjoner der det er nødvendig. Så det blir nok bedre.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er korrekt, virker det på meg som MDT driver med litt lureri. Som sitert ovenfor, går det klart frem av omtalen deres at denne boksen er remastret til 24 bits.
    Nei, det er ikke lureri men litt villedende kan det kalles. For masterene som disse diskene inneholder er nok gjort i 24 bit før de har blitt gjort om til Redbook. Det er uansett en 24 bit remaster hvis remastringsarbeidet er foretatt i 24 bit og overføringen av originalopptak er i 24 bit. At formatet du som forbruker har valgt å spille det av på er Redbook CD så er det likevel en 24 bit master. Dette ble mye gjentakelse, puh.
    Hehe. Gjentakelser kan være på sin plass når det gjelder data-amøber som meg, baluba. Takk for oppklaringen.
    Jeg har fått bekreftelse fra MDT om at bestillingen min er kansellert, og boksen er behørig lastet ned fra Chandos til en mye lavere pris, så nå er alt bare Fryd & Gammen.

    Forresten har jeg fått en epost fra Chandos om at deres nye webside er en betaversjon, og at de jobber med å fikse noen bugs og legge inn noen nye instruksjoner der det er nødvendig. Så det blir nok bedre.
    Det går så mye info andre veien at jeg er glad for at jeg endelig kan gi deg litt fakta. :)

    Chandos er et selskap jeg er svært glad i. Ikke at alt derfra låter like fantastisk, men jeg har så sans for mye av det de har gitt ut, og jeg har også sansen for familien Couzens. Regner med at det fortsatt er familien som sitter på aksjemajoriteten. Har fått den store glede av å tilbringe flere timer sammen med pater familias Brian (R.I.P.) og sønnen Ralph i Grieghallen. Sistnevnte fikk jeg ikke pratet noe særlig med, men Brian var kjempehyggelig og pratsom, og svært interessert i mitt eget anlegg som jeg hørte på hans innspillinger over. Mine daværende SL6 gjorde at han godt forstod at jeg likte hans produksjoner av brass. Den dag i dag er hans legendariske innspilling av Blitz med Black Dyke Mills Band en av mine favorittinnspillinger. Den finnes fortsatt på CD og jeg antar den er til nedlasting også. Men jeg tror det opprinnelig er 16 bit-master, så noen 24 bitnedlasting tror jeg ikke finnes.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket om Blitz fortsatt er i salg, og det er den. Til ganske lav pris, nesten så jeg vurderer å kjøpe et par eksemplarer å ha liggende som gave. Selv har jeg jo hatt CD-en siden en gang på åttitallet. En klar anbefaling fra meg. Tipper andre brassentusiaster her inne (som ottone) sier seg enig i det. :) Black Dyke Mills Band - Blitz Brass Chandos Brass
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ene tar det andre, i svenskebølgen, og siden jeg har Atterberg på SACD fra Chandos
    rangstromcd.jpg

    Ture Rangström er ny for meg, virker spennende.
    Jurowski (gammel kjenning her i byen) og cpo stoler jeg på, og Norrköping har imponert meg før.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, meget velansett dett det der, har det selvsagt fra år tilbake. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når du snakker om hyggelig priset: sjekk denne på amazon.co.uk
    Skjermbilde 2016-08-03 kl. 20.09.31.png

    Jeg har den i bestilling :cool:
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enern er svært fin og i super lyd. Siden jeg har BIS sine versjoner av symfoniene koster jeg på meg å vente med toern til den settes ned i pris, det kommer til å skje!
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hvis det er korrekt, virker det på meg som MDT driver med litt lureri. Som sitert ovenfor, går det klart frem av omtalen deres at denne boksen er remastret til 24 bits.
    Nei, det er ikke lureri men litt villedende kan det kalles. For masterene som disse diskene inneholder er nok gjort i 24 bit før de har blitt gjort om til Redbook. Det er uansett en 24 bit remaster hvis remastringsarbeidet er foretatt i 24 bit og overføringen av originalopptak er i 24 bit. At formatet du som forbruker har valgt å spille det av på er Redbook CD så er det likevel en 24 bit master. Dette ble mye gjentakelse, puh.
    Hehe. Gjentakelser kan være på sin plass når det gjelder data-amøber som meg, baluba. Takk for oppklaringen.
    Jeg har fått bekreftelse fra MDT om at bestillingen min er kansellert, og boksen er behørig lastet ned fra Chandos til en mye lavere pris, så nå er alt bare Fryd & Gammen.

    Forresten har jeg fått en epost fra Chandos om at deres nye webside er en betaversjon, og at de jobber med å fikse noen bugs og legge inn noen nye instruksjoner der det er nødvendig. Så det blir nok bedre.
    Fin side den der Chandos.com, men litt _for_ fristende med timestilbud hele døgnet med 50% avslag på 'record of the hour'. Akkurat nå er det en Chopin-plate til den nette sum av £2.88 som selges ... Skal, skal ikke? .... skal ....
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Forøvrig så er jeg helt fersk på klassisk og er ute etter gode tips. Jeg synes jo at Mozart er utrolig behagelig å høre på, basert på en 'best of' jeg har av han, men er det noen gode anbefalinger på hele verk eller samlebokser som dere vet om?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slå til på denne:

    https://www.amazon.com/Mozart-New-C...SG?ie=UTF8&redirect=true&tag=goodmusicguideco



    Det tallet du ser på lokket er antall CDer forresten.... :)

    Litt mer seriøst; si litt mer om hva du liker da? Pianokonserter (nr 19-27 er essensielle), vokalt (messer, operaer - rekviemet og den stor Cdur messen er bra steder å starte), kammermusikk (de sene strykekvartettene og et par av strykekvintettene er personlige favoritter), symfonier (de tre siste nr 39-41 er sentrale), osv?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Forøvrig så er jeg helt fersk på klassisk og er ute etter gode tips. Jeg synes jo at Mozart er utrolig behagelig å høre på, basert på en 'best of' jeg har av han, men er det noen gode anbefalinger på hele verk eller samlebokser som dere vet om?
    Man kan hoste opp mange anbefalinger, her er noen bokser fra DG jeg liker som kan skaffes for lite penger.
    box1.jpg


    box2.jpg


    box3.jpg


    Favoritter ellers:
    Tryllefløyten (opera)
    Requiem K626
    klarer ikke velge favoritt-innspillinger i farten, det er så mange gode.

    Klarinettkonsert K622
    Klarinettkvintett (strykekvartett pluss klarinett) K 581
    en favoritt hos meg er gamle Jack Brymer
    brymer.jpg


    ellers
    Fagottkonsert K191
    Hornkvintett (strykekvartett pluss horn) K407

    og den store serenaden for blåsere Gran Partita K361
    Det er det verket jeg har flest innspillinger av, over 20 tror jeg, og jeg blir aldri lei. Favoritten er en gammel LP med Eugen Jochum som ikke er å få tak i lengre. Tror ikke jeg har en dårlig innspilling av K361

    Og så videre....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Forøvrig så er jeg helt fersk på klassisk og er ute etter gode tips. Jeg synes jo at Mozart er utrolig behagelig å høre på, basert på en 'best of' jeg har av han, men er det noen gode anbefalinger på hele verk eller samlebokser som dere vet om?
    Man kan hoste opp mange anbefalinger, her er noen bokser fra DG jeg liker som kan skaffes for lite penger.
    Vis vedlegget 392530

    Vis vedlegget 392531

    Vis vedlegget 392532

    Favoritter ellers:
    Tryllefløyten (opera)
    Requiem K626
    klarer ikke velge favoritt-innspillinger i farten, det er så mange gode.

    Klarinettkonsert K622
    Klarinettkvintett (strykekvartett pluss klarinett) K 581
    en favoritt hos meg er gamle Jack Brymer
    Vis vedlegget 392533

    ellers
    Fagottkonsert K191
    Hornkvintett (strykekvartett pluss horn) K407

    og den store serenaden for blåsere Gran Partita K361
    Det er det verket jeg har flest innspillinger av, over 20 tror jeg, og jeg blir aldri lei. Favoritten er en gammel LP med Eugen Jochum som ikke er å få tak i lengre. Tror ikke jeg har en dårlig innspilling av K361

    Og så videre....
    Dette var mange gode og flotte tips! Tusen takk! Nå skal jeg lete litt rundt og se hva jeg finner av dette :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Slå til på denne:

    https://www.amazon.com/Mozart-New-C...SG?ie=UTF8&redirect=true&tag=goodmusicguideco



    Det tallet du ser på lokket er antall CDer forresten.... :)

    Litt mer seriøst; si litt mer om hva du liker da? Pianokonserter (nr 19-27 er essensielle), vokalt (messer, operaer - rekviemet og den stor Cdur messen er bra steder å starte), kammermusikk (de sene strykekvartettene og et par av strykekvintettene er personlige favoritter), symfonier (de tre siste nr 39-41 er sentrale), osv?
    Ser at denne er 1000kr billigere på Presto Classical hvis noen nå faktisk gjerne kunne tenke seg denne (og hvem kan ikke det?): lenke
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Jeg bare måtte bestille denne etter at jeg tidligere i dag hørte et stykke på radio (P2) fra denne CD'n, for meg en forholdsvis "ukjent" norsk komponist:

    8177QarmyGL._SL1391_.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk inntrykk av at det er pianomusikken han er mest kjent for. Men jeg klarte jo ikke å holde meg unna symfoniene, så de er bestilt fra MDT.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Mens vi er inne på norske komponister som kanskje er litt mindre kjent, har jeg lyst til å slå et slag for Thomas Tellefsen:

    tellefsen.jpg


    Det er nok klavermusikk han er mest kjent for (hvis han da i det hele tatt komponerte noe annet). Han oppholdt seg mye i Paris, men hans tonespråk er av og til så norsk at selveste Grieg blir stilt til veggs, f.eks. Huldredansen, Walhallafesten og Bruraslaatten. Og Einar Steen-Nøklebergs innspilling på Simax gjør ikke skam på musikken.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steen-Nøkleberg har også spilt inn kammermusikken til Tellefsen. Det er jo Simax, så alt det bør finnes på alle streamingtjenester i tillegg til fysiske disker. Skal sannelig lete det opp og favorittmerke det, tusen takk for påminnelsen, Steinar. :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Steen-Nøkleberg har også spilt inn kammermusikken til Tellefsen. Det er jo Simax, så alt det bør finnes på alle streamingtjenester i tillegg til fysiske disker. Skal sannelig lete det opp og favorittmerke det, tusen takk for påminnelsen, Steinar. :)
    I tillegg kan den lastes ned i FLAC fra https://shop.klicktrack.com/musikkonline. Det gjør jeg nå. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steen-Nøkleberg har også spilt inn kammermusikken til Tellefsen. Det er jo Simax, så alt det bør finnes på alle streamingtjenester i tillegg til fysiske disker. Skal sannelig lete det opp og favorittmerke det, tusen takk for påminnelsen, Steinar. :)
    I tillegg kan den lastes ned i FLAC fra https://shop.klicktrack.com/musikkonline. Det gjør jeg nå. :)
    Og jeg fant både de og pianokonsertene (nok engang Steen-Nøkleberg) på Tidal Hifi, så jeg er en happy norwegian camper now. Favorittmerkes for senere nytelse.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Mens vi er inne på Mozart: Perahia i klaverkonsertene er notert. Hvilken autentiske innspilling bør man gå for?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke hjelpe deg. Mine favoritter er Perahia, Curzon og lignende selv om jeg ellers egentlig er ganske HIP. Synes å minnes at jeg likte Bilson/Gardiner, men det er lenge siden jeg har lyttet på de, så akkurat den må tas med en klype salt.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kan ikke hjelpe deg. Mine favoritter er Perahia, Curzon og lignende selv om jeg ellers egentlig er ganske HIP. Synes å minnes at jeg likte Bilson/Gardiner, men det er lenge siden jeg har lyttet på de, så akkurat den må tas med en klype salt.
    Du har akkurat hjulpet meg. Jeg søkte litt på nettet, og dumpet borti et forum der en del anbefalte nettopp Bilson og Gardiner. Og når også du nevner den, føler jeg meg på trygg grunn. Takker! :D
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kan ikke hjelpe deg. Mine favoritter er Perahia, Curzon og lignende selv om jeg ellers egentlig er ganske HIP. Synes å minnes at jeg likte Bilson/Gardiner, men det er lenge siden jeg har lyttet på de, så akkurat den må tas med en klype salt.
    Hipster:

    hipster.gif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn