Klassisk musikk i bestilling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wesendocklieder, symfonien i c og et par andre ting (Siegfriedydyll) lar seg jo skaffe uten hyllekollaps. Ellers har du jo rett da.

    Og en del svært gode kjøp, mye av det har jeg (dessverre) fra før, men slo til på Dvoraksettet med Kertesz, hyllene mine er ikke tunge på sene nasjonalromantiske symfonier mer generelt. Haydn settet er det jo bare å kjøpe selv om det ikke inneholder de sene symfoniene, som er lett å skaffe i utallige andre innspillinger.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Amazon har hatt en rekke knalltilbud de siste ukene, så "mine nærmeste" begynner å lure på hvor jeg har tenkt å gjøre av alt sammen. Fra Italia bestilte jeg nå en boks med legen, arkeologen, komponisten og dirigenten Giuseppe Sinopoli.



    Han døde på podiet 54 år gammel, men etterlot seg en diskografi det står respekt av. Denne fine samlingen kom på ca. 300 kr ferdig levert. Og hvis du liker Mahlers musikk det aller minste, må du ikke gå glipp av syklusen med Philharmonia på DG. Det er Mahler fra innsiden.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Amazon har hatt en rekke knalltilbud de siste ukene, så "mine nærmeste" begynner å lure på hvor jeg har tenkt å gjøre av alt sammen. Fra Italia bestilte jeg nå en boks med legen, arkeologen, komponisten og dirigenten Giuseppe Sinopoli.



    Han døde på podiet 54 år gammel, men etterlot seg en diskografi det står respekt av. Denne fine samlingen kom på ca. 300 kr ferdig levert. Og hvis du liker Mahlers musikk det aller minste, må du ikke gå glipp av syklusen med Philharmonia på DG. Det er Mahler fra innsiden.
    Bestilt! :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Wesendocklieder, symfonien i c og et par andre ting (Siegfriedydyll) lar seg jo skaffe uten hyllekollaps. Ellers har du jo rett da.

    Og en del svært gode kjøp, mye av det har jeg (dessverre) fra før, men slo til på Dvoraksettet med Kertesz, hyllene mine er ikke tunge på sene nasjonalromantiske symfonier mer generelt. Haydn settet er det jo bare å kjøpe selv om det ikke inneholder de sene symfoniene, som er lett å skaffe i utallige andre innspillinger.
    Jeg har visst ikke fått med meg hvilket sett du sikter til?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser det ikke ligger på linken, men det er det samme tilbudet. Følger du linken til amazon, dukker det opp en masse kjøpsforslag til billige Universalbokser.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gode tips i tråden her, takker for det.
    Wagner-boksen er kommet i hus, og Salvatore Accardo med komplett Paganini, begge fra tips her nylig.
    Accardo låter forresten frydefullt i Paganini.

    Og mer er på vei, f.eks. Hugo Wolf
    Skjermbilde 2016-08-26 kl. 20.48.26.png
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    BEETHOVEN DOHNANYI.jpg


    Dvs jeg har ikke bestilt boksen. Det eneste stedet jeg fant den var på amazon.uk og der skulle de ha nesten 70 britishke pund sterling for den. Så jeg kjøpte platene enkeltvis hos MDT til bortimot halve prisen.

    Jeg er ikke akkurat tom for Beethoven-sykluser, men jeg må innrømme at det som fristet denne gangen var plateselskapet Telarc. De var jo berømt og beryktet på 80-tallet for lydkvaliteten på innspillingene sine, og etter god erfaring med Beethovens strykekvartetter, bestemte jeg meg for å bestille symfoniene også.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ..............
    Dvs jeg har ikke bestilt boksen. Det eneste stedet jeg fant den var på amazon.uk og der skulle de ha nesten 70 britishke pund sterling for den. Så jeg kjøpte platene enkeltvis hos MDT til bortimot halve prisen.

    Jeg er ikke akkurat tom for Beethoven-sykluser, men jeg må innrømme at det som fristet denne gangen var plateselskapet Telarc. De var jo berømt og beryktet på 80-tallet for lydkvaliteten på innspillingene sine, og etter god erfaring med Beethovens strykekvartetter, bestemte jeg meg for å bestille symfoniene også.
    Blir ikke for mange Beethoven-sykluser vet du. Selv om de ikke er HIP, som du ofte ønsker.
    Her må du svare for deg, det er visst dagen for det idag :)
    Jeg vil gjerne høre/lese dine inntrykk om denne boksen når den tid kommer
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trodde et øyeblikk jeg skulle lure Lund i siste svingen her, og skaffe boksen billig fra bruktlista på amazon.com
    Der er det mange som selger brukt for greie priser, billigere enn amazon UK
    men der borte sendes det slett (GRR!!) ikke til min adresse.
    Føler meg diskriminert og tråkket på.

    -Det er vel ikke Trump sin skyld, men ellers kunne jeg føle meg trumpet på.
    Og i samme kan det nevnes at det engelske ordet "Trumpet" har fått en litt merkelig valør hos meg i det siste.
    Litt på samme måte som klovn, egentlig.---
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Svare for meg? Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

    Dessuten har jeg ikke slike evner som f.eks. du og awe har til å beskrive musikkopplevelsene mine. Riktignok ble jeg for noen år siden fortalt at jeg var en elokvent person, men det får da være grenser! Forøvrig måtte jeg den gang slå opp ordet for å se hvor fornærmet jeg burde bli. Hehe.

    Hva boksen det angår angår, var jeg dobbelt heldig da jeg bestilte platene enkeltvis. I går åpenbarte seg nemlig Eroica i samlingen min. Så slapp jeg å bestille den.Den var blitt gjemt bak glemselens slør, og jeg har ikke neimen ikke hørt den ennå.

    Hos meg har det engelske ordet for orgel en litt odiøs klang hos meg. "The organist with the big organ". Men så er jeg jo en gammal gris, da.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Disse ble bestilt i dag:

    mozart 38&41 jacobs.jpg


    mozart 39&40 jacobs.jpg


    six songs of innocence.jpg


    Av Mozarts symfonier er det 38-41 som interesserer meg mest, og jeg er spent på hva Réne Jacobs får ut av dem.

    Den siste valgte jeg primært pga Knut Nystedts "3 Motets, Op. 43: No. 2, Peace I Leave with You".
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder Joyce DiDonato, har jeg lyst til å nevne dette albumet:

    joyce.jpg


    Her er det litt av hvert; Haydn, Rossini, Kern, Rodgers osv. Det virker som begge artistene hadde det moro. Artig plate!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2


    Rundt 300 løpemeter for denne ble uimotståelig (Presto). Ingen erstatning for tidligere storheter, men jeg har aldri gått tomhendt fra et møte med Goerne i Schubert. Pianister og produksjon skulle være førsteklasses.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Her om dagen hørte jeg på NRK Klassisk en artig versjon av Strauss' Radetzky-marsj, noe annerledes enn den vi hører på Nyttårskonserten. Bl.a. skjedde det mye artig i treblås, som jeg ikke var vant til. Innspillingen var ved Concentus Musicus Wien under Harnoncourt.

    harnoncourt waltzer revolution.jpg


    Så den måtte jeg jo ha. :D

    Edit: Jeg glemte å nevne at denne versjonen av Radetzky-marsj visstnok er den originale. Det er mulig det gjelder de andre verkene også.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og jeg som trodde Radetzky Marsch var skrevet for militærkorps.
    Har tatt feil før, og det gjentar seg. Må lære å leve med slikt også.


    Großes Supraphon Blasorchester, med dirigent Rudolf Urbanec
    Symfoniorkesteret og Harnoncourt kan du bare ha for meg denne gangen :cool:
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Og jeg som trodde Radetzky Marsch var skrevet for militærkorps.
    Har tatt feil før, og det gjentar seg. Må lære å leve med slikt også.


    Großes Supraphon Blasorchester, med dirigent Rudolf Urbanec
    Symfoniorkesteret og Harnoncourt kan du bare ha for meg denne gangen :cool:
    Ilmarsj? ;)

    Jeg skal ikke ødelegge denne fine tråden med å skrive så mye om marsjer, bare nevne Musikkåren Bohus Bataljon. De har gitt ut 5 album, og jeg har dem alle. De er dyktige, og lyden på albumene er åpen og fin, noe som gjør at masse detaljer kommer godt frem. Anbefales! :D
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har litt uforskjellig i bestilling nå:

    kvandal underet.jpg


    Corps Femenin L Avant-Garde De De Berry Ferrara Ensemble Arcana.jpg


    freitagsakademie.jpg


    Bach Perahia.jpg


    Jeg innrømmer aldeles skamløst at jeg lar meg forlede/forføre av anmeldelsene i Gramophone. Jeg leser dem, både om interessante og mindre interessante utgivelser. Og da skjer jo gjerne det at de siste blir de første. Og slikt blir det utgifter av :D
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Elly Ameling med Haydn i kvadrofoni
    image.jpeg
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Paul Badura-Skoda kan trygt kalles Schubert-spesialist, og Arcana vet hvordan man gjør gode opptak av periodeinstrumenter. Nå tilgjengelig for små penger.

     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Denne måtte jeg bare ha:

    beethoven bavouzet 3.jpg


    Dvs, det stoppet ikke der. Jeg måtte jo ha de to foregående utgivelsene også. Jeg har ingen komplett samling av Beethovens klaversonater fra før, så da jeg leste om Bavouzet i Gramophone, ga jeg etter for mine drifter. Og jeg tror ikke jeg kommer til å angre :D
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Sukk. I løpet av noen dager på sykehus har jeg hatt anledning til å ni-lese siste nr av Gramophone, og plukket opp mange tips om plater jeg har lyst til å bestille. Men hva skjer? Når jeg nå er kommet hjem på helgeperm og kan bestille i vilden sky, oppdager jeg at bladet ligger igjen på sykehuset. :(

    Så da blir det vel til at jeg må bruke noe av tiden til faktisk å lytte til noe jeg har bestilt. Og mottatt ;)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    That's the spirit, Steinar. Godt å se at noen dager på sykehus ikke setter en stopper for musikken! God bedring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn