Klassisk musikk i bestilling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og vi får bare håpe Naive klarer det. Jeg hører at selskapet sliter seriøst, og antall utgivelser fra den kanten har stupt markant. Jeg var nesten overrasket da vol 4 i det hele tatt kom.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og vi får bare håpe Naive klarer det. Jeg hører at selskapet sliter seriøst, og antall utgivelser fra den kanten har stupt markant. Jeg var nesten overrasket da vol 4 i det hele tatt kom.
    Vi får håpe det beste, og kjøpe mens de fremdeles leverer. Jeg var også overrasket, og oppdaget denne tilfeldig på amazon.
    Amazon kjenner meg og vet hva jeg liker, hun er grei sånn.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og vi får bare håpe Naive klarer det. Jeg hører at selskapet sliter seriøst, og antall utgivelser fra den kanten har stupt markant. Jeg var nesten overrasket da vol 4 i det hele tatt kom.
    Vi får håpe det beste, og kjøpe mens de fremdeles leverer. Jeg var også overrasket, og oppdaget denne tilfeldig på amazon.
    Amazon kjenner meg og vet hva jeg liker, hun er grei sånn.
    Trenger ikke amazonen for sånt. Jeg leser releaselister (jpc.de har en funksjon som heter Vorschau og mdt.co.uk har veldig god "New releases") og har hatt denne CDen i min besittelse rundt 3 (?) måneder allerede. 10 minutter hver søndag og du er oppdatert!
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det er altfor fristende å bli bare gi opp når man leser slike lister og innser hvilket håpløst foretagende det er å skulle holde seg a jour på klassisk.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.364
    Spennende. Har jeg forstått det slik at det er tapen av alle tre som er på tur? De priser kan vel virke avskrekkende på noen og enhver:eek:
    Hørte på smaksprøvene fra Mahler #1 og kjente igjen den herlige Eterna lyden med en gang. Neumann og Kegel er rikt representert på Eterna, og skuffer aldri. Dindo er nok desverre helt ukjent her i gården.
    Steen
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Ja, det er tapen av alle tre. Jeg har andre også fra Eterna og som du sier så er det en vidunderlig lyd på disse. Nydelige produksjoner.

    Reiner/CSO kjenner jo alle, skal bli spennende og høre tapen sammenlignet med Classic sine vinyl pressinger. Hvis forskjellene er som ellers på kvalitetesvinyl og tape så gleder jeg meg. Da blir det heftig.:)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Denne bestilte jeg i dag.

    dutoit.jpg

    Jeg mener å huske at den aller første klassisk-cd'en jeg kjøpte, var Suppé-ouverturer med Dutoit.

    Jeg endte opp med å bestille hos JPC. Med justering for valutakurser og frakt var de rimeligere enn Presto og Amazon. MDT har jeg i grunnen sluttet å sjekke, pga de ågerprisene de tar for frakt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mdt er ikke dyrere enn presto for tiden. Etter en periode det jeg ikke brukte mdt har jeg endt opp med stort sett å bruke de det siste halvåret.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Charles Dutoit og Montreal var store på Decca på 80-tallet.
    Jeg har alltid likt å høre på denne ekvipasjen. Vet ikke helt hva det er, kanskje litt nostalgiske minner.
    Men jeg har spilt mye hans Saint-Saens og Ravel, Holst planetene er ganske velbrukt, og liker lyden av dette orkesteret.
    Boksen vurderes, takk for tips, Steinar.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Bare hyggelig, ottone.

    Litt nostalgi kan nok være inne i bildet her ja.

    De fire første cd'ene jeg kjøpte var nok den nevnte suppecd'en med Dutoit og three med Mike Oldfield. Så ballet det på seg litt på Dutoit-fronten, med akkurat de verkene du nevner.

    Det kan også ha litt å gjøre med tilgjengeligheten på cd-innspillinger på den tiden. Dette var jo ganske tidlig i cd-æraen.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Denne bestilte jeg i dag.

    Vis vedlegget 375766
    Jeg mener å huske at den aller første klassisk-cd'en jeg kjøpte, var Suppé-ouverturer med Dutoit.

    Jeg endte opp med å bestille hos JPC. Med justering for valutakurser og frakt var de rimeligere enn Presto og Amazon. MDT har jeg i grunnen sluttet å sjekke, pga de ågerprisene de tar for frakt.
    Denne er nå sendt fra JPC. Og jeg ser at jeg er blitt belastet for 19% moms. Er dét vanlig da?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har tenkt å gjøre det. Jeg bare ville høre her inne først. Jeg har også allerede kansellert min bestilling hos dem på Haydns komplette symfonier på periodeinstrumenter. Den kommer jo aldri! Amazon har den på lager, og de trekker fra VAT.

    Jeg har i jobbsammenheng opplevd det samme med bestilling av bøker fra Tyskland. En av leverandørene belastet oss for moms. Jeg påpekte det, og fikk til svar at det spilte ingen rolle. Alle de utenlandske kundene deres ble fakturert for tysk moms. Jeg fikk liksom ikke helt fot for dette "argumentet" og sto på mitt. Etter hvert ga de seg. Hehe.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Trondheim
    Jeg har bestilt mye fra jpc, og de trekker alltid fra tysk mva. Jeg fikk senest i går en ladning der mva var trukket fra (€ 1,67 pr. CD). Hører nå på kantaten "Kommt Herzu" av Johann Gottlieb Naumann med Körnescher Sing-Verein Dresden, Dresdner Instrumental-Concert ledet av Peter Kopp. Utmerket på alle måter.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    30% på platekompaniet i dag på ganske mange utvalgte titler. Rabattkode PK30
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bestillte 102 CDer :(. 3 klassiske bokser + Brian Enos My life in the Bush of Ghosts.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ok. Da var det kanskje en enkeltstående glipp.
    Det var det visst ikke. Svaret fra JPC var "Yes, the 19% VAT is correct. You always need to pay the price which is stated on our website.".

    Jeg nekter å tro at dette er riktig. Jeg risikerer å betale moms to ganger.

    Nå har jeg sendt dem en ny e-post og referert til gjeldende praksis godkjent av WTO, nemlig at eksporterte varer er unntatt fra VAT.

    Edit: Jeg faket en bestilling på samme boks på amazon.de. Der ble 19% moms trukket fra. Og jeg har ikke unnlatt å opplyse JPC om dette.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig. Jeg har brukt jpc i alle år og har aldri hatt problemer med dette. Er du registrert med feil brukerland?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Gulp. Jeg ser nå at jeg bor i UK. Gjør det noen forskjell?

    Og boksen er sendt til GB-1395 Hvalstad. Gid! :eek: Hehe.

    Jeg rebestiller på amazon.de. De var over 100 kr billigere enn amazon.uk.
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Stjerne i boka for JPC! Jeg endret landet til Norway. Det fikk de med seg, og siden de tenkte at en forsendelse til Hvalstad, Great Britian ikke ville nå frem, annullerte de hele bestillingen og returnerte pengene.

    Jeg har som sagt rebestilt boksen fra amazon.de (den er allerede underveis), men det er klart jeg skylder JPC en bestilling. Den skal de få, neste gang jeg skal bestille en boks av noenlunde samme verdi. :D
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    SOLBERG.jpg


    Den er strengt tatt ikke i bestilling, men ble nettopp lastet ned fra Presto.

    Dette er et nytt navn for meg - jeg leste om den i et eldre nummer av Gramophone, og bestemte meg for at den ville jeg ha.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pentatone RQR
    Gamle Philips kvadrofoni gjenutgitt på SACD
    Har snart alle nå
    Skjermbilde 2016-04-23 kl. 12.35.22.png


    ..og så er det Vivaldi Edition på Naive, der gjenstår det endel.....
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Pentatone RQR
    Gamle Philips kvadrofoni gjenutgitt på SACD
    Har snart alle nå
    Vis vedlegget 377386

    ..og så er det Vivaldi Edition på Naive, der gjenstår det endel.....
    Ahh, Masur er min favoritt i Beethovens ouverturer.

    Jeg har gamleutgaven. Denne, ikke sant?

    masur.jpg


    Jeg får vel holde meg til den. Så lenge viljestyrken varer.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    amazon.co.uk er særdeles sjeldent billigst på noe som helst. amazon fr/it/de/es er svært ofte markant billigere, og mdt.co.uk/europadisc/prestoclassical også.

    Sammenlignet med amazon.uk er de tre sistnevnte som oftest i hvert fall et par pund billigere, og er det kampanjer hos noen av de, hvilket det som oftest er, er det lett å finne det du er på jakt etter i størrelsesorden 3 pund billigere. Ikke er de vesentlig dyrere på frakt heller. Amazon marketplace kan være en god del billigere, men frakten fra disse er jo ofte helt på trynet, ikke trekker de fra mva heller.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Trondheim
    Jeg har helt sluttet å bruke amazon.co.uk. Jeg handler ikke så mye lenger, men når jeg handler blir det mest hos europadisc.co.uk og jpc.de nå.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Endelig! I dag fikk jeg denne:

    festetics.jpg


    Jeg måtte ut med moms og gebyr, men det spiller liksom ikke så stor rolle.

    Jeg har brukt endel tid på å rippe denne i kveld, så lytting får vente til senere. Men nå er boksen i hus! :D
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.721
    Antall liker
    3.869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom over en YTsnutt med Kaufmann som synger Ingemisco fra Verdis Requiem, sannsynligvis fra innspillingen eller en repetisjon, og det var sterkt. Så sterkt at jeg bestilte den:
    baren.jpg


    I hvertfall håper og tror jeg det. Synes det var Barenboim bakfra jeg så.

    https://www.youtube.com/watch?v=ZyHH4QOmb1I


    (Som om jeg ikke hadde nok versjoner av verket fra før...)


    B
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Barenboim med Elgar må i hus

    Vis vedlegget 378115

    Man leser da Gramophone, ikke sant Steinar L? Tror på det som står der også.
    Joda, ottone, man kjenner sin Gramophone. Og stoler på anmelderne. Når det gjelder anmeldelse av britiske utøvere, føler jeg av og til at jeg må ta høyde for at det er britiske anmeldere, i et britisk blad. Men jeg synes vel også at det var mer av det før.

    I tillegg stoler jeg - i høyeste grad - på de som skriver her inne. Det er så mye kunnskap her, at nesten uansett hva du spør om, får du hjelp.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Trondheim
    Endelig! I dag fikk jeg denne:

    Vis vedlegget 377926

    Jeg måtte ut med moms og gebyr, men det spiller liksom ikke så stor rolle.

    Jeg har brukt endel tid på å rippe denne i kveld, så lytting får vente til senere. Men nå er boksen i hus! :D
    Jeg bestilte den hos Platekompaniet, og det varte og det rakk, men jeg fikk aldri noen beskjed om at de ikke kunne levere. I dag fikk jeg beskjed om at den er sendt. :)
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.364
    Jeg kom over en YTsnutt med Kaufmann som synger Ingemisco fra Verdis Requiem, sannsynligvis fra innspillingen eller en repetisjon, og det var sterkt. Så sterkt at jeg bestilte den
    B
    Med Harteros, Garanca og Pape på kjøpet, kunne man vel nesten klare seg uten Kaufmann:). Spøk til side, kom gjerne med synspunkter når du har hørt hele innspillingen.
    Steen
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.721
    Antall liker
    3.869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det skal jo mye til å slå Giulini, med den vidunderlige Schwarzkopfhöjdaren (quid sum miser), og ensemblet i trompetene (sanctus), men det skal bli arti' læll.

    B
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jo her være verdt å gjøre oppmerksom på at det visstnok kommer en 52 CDers boks med Emersonkvartettens komplette innspillinger for DG i juni.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn