otare skrev:
Forbereder meg til et operabesøk i Budapest om en måneds tid. Må jo høre gjennom det som skal "inntas" der nede. Så nå er det denne:
Så får vi gå gjennom de 3 andre versjonene jeg har (Harnoncourt, Böhm, Karajan) i løpet av oktober. Får vel ta med Leonore (med Gardiner) også.
Fidelio har en rolle i en film mange misforstod: Eyes Wide Shut.
Stanley Kubrick satte seg fore å filme en drøm, og drømmelogikk, som avslutning på sitt filmverk. Men han lot det være opp til den enkelte kinogjenger å oppdage dette. Tittelen sier sitt - når har man "eyes wide shut?" Når man drømmer.
Hva skjer i en drøm? Man utforsker grenselandet for sine lyster, men som regel uten at det man ønsker innfris. Hvor mange ganger opplever ikke Bill (Tom Cruise) å være tett på forbuden frukt, uten at det fører til noe, fordi et innfall setter en stopp?
Han tar drosjer flere ganger i filmen - hver gang den samme drosjen, med den samme sjåføren. Første gang han tar drosje fra nattklubben til kostymebutikken er det en lang tur; når han tar drosje dit neste gang så er butikken rett over gaten.
Et tema i filmen er at han er innestengt, at han må gjennom barrierer. En illustrasjon på det øvre sosiale laget han streber mot i filmens våkne tilstand (der alle snakker sakte, fordi virkeligheten er sløv sammenlignet med hvor fort ting skjer i drømmer.) Men også representativt for den forbudne frukten hans lyster streber mot.
Drømmen begynner straks etter at han og Nicole Kidman tar seg en mororøyk, og slutter idet Bill kommer inn på soverommet sitt og ser en maske på hodeputen sin, en maske som forsvinner i samme øyeblikk som han våkner av drømmen.
Fidelio-motivet - å være urettferdig innesperret og ønske seg frihet- er filmens tema. Tre ganger bruker Bill passordet "Fidelio's Rainbow," siste gang med uventede konsekvenser.
For den som har sett filmen, men ikke har tatt inn drømmemotivet, er det ofte nok å tenke på scenen der Bill og innehaveren av kostymebutikken låser seg inn i denne. Det er flere låser som må åpnes, jernbarriere inkludert (et gittermotiv som går igjen flere ganger) og det er et alarmanlegg som må slås av.
Likevel befinner innehaverens datter seg i butikken, sammen med et knippe asiater ... slikt som hodet finner på i en drøm, men som ikke kunne skjedd i virkeligheten.
Det hele er motivert av Bills uerkjente lyster, som utløses når han hører at hans kone en gang var villig til å overgi alt, for å forfølge en sterk seksuell lyst hun følte i forhold til en fremmed mann. Dette provoserer Bill, og når han går inn i drømmeland utforsker han hva han selv ville gjort i ulike situasjoner.
Kubrick er ganske slu i sin bruk av Fidelio-motivet, og med dette i bakhodet er det vel verdt å gjense filmen. Til slutt i operaen synger alle "Wer ein holdes Weib errungen" - den som har en god kone.
Det er mange som er urettferdig innestengt i bur samfunnet har laget rundt dem. ;D
Kubrick brukte helt bevisst masken fra Formans Amadeus - sinnet henter symboler fra de merkeligste steder når det skal sette sammen drømmer.