Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå går Samuel Scheidt: Sacrae Cantiones:

Snedige toneganger/ rytme i 7. Alleluja, Ihr Könige auf Erden.

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Beethoven; 5&7 - CSO - Reiner

Ikke mye dveling i åpningstaktene på nr.5....
    Og det går unna videre i andresatsen også, ingen Klemperer det der.

Her og nå: Gregor Piatigorsky spiller Dvorak og Walton, med Munch og Boston.

Joda, vi har hørt det før, på vinyl, men nå er den digitale dobbeltsikringen i hus. Godt er det i hvert fall alt sammen.

ed: vi skulle visst ikke mase mer om living stereo, men hva annet er egentlig mer verd å sludre om her?

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.179
    Sted
    Trondheim
    Under sterk tvil kjøpte jeg denne (på tilbud under 20€ på amazon.de):

Jeg har alltid likt Caballés Aida, men nå har jeg hørt hennes første RCA innspilling fra 1964. Dette er stort. Maken til stemme. Anbefales på det sterkeste.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg nettopp gjort unna Hoffmeister og Ibert ( Feerique m m); nå er det Wesley som presenterer symfonier fra Mozarts tid:

Stor musikk er det ikke akkurat, men jeg trenger noe lett: Fikk meg en "kavring" i sted da jeg byttet nettbryteren på en forsterker, enda den hadde stått strømløs siden søndag.

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    .....Jeg har alltid likt Caballés Aida, men nå har jeg hørt hennes første RCA innspilling fra 1964. ......
    Hennes Aida er stor, med Muti og Domingo, men hva sang hun i 1964?
    Jeg klarer ikke finne den.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.179
    Sted
    Trondheim
    Hun synger Bellini og Donizetti. En flott Casta diva, bl.a.
    Beklager - platen er fra 1966. Den ser slik ut:

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    De siste postene inspirerte meg til å sette på denne:

"neo klassisk" :)

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    vredensgnag skrev:
    Det ble født noen opera- og sangvenner den kvelden.
    Nevnte LP er veslemors favoritt-musikk, og hver gang det er freddan er vorspielet redegjort for ;)

Men født? Unnfangelse ligger min ... tunge .. nærmere :D

Cheers!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde et lite forsøk på Schnittkes symfoni nr 6, men det var ikke dagen for denslags, så nå får Eva Knardahl spille Klaus Egge, og så blir det hans symfoni nr 1:

Forøvrig det eneste jeg har av Egge...

B

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Korngolds konsert er ren fryd. Hun er ingen Heifetz (premiere-artisten i '47) men det er fornøyelig å høre hvor mye Hahn har utviklet seg som fiolinist på de ti årene mellom Mozart-konserten (2000) og Korngold-konserten (2010).
    Fra nesten ufyselig ufølsom og juvenilt småvulgær i Mozart til mye mer voksent og solid i Korngold. Imo selvsagt.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    men men men....det er vel ikke hun som spiller på den (Korngold) konserten? ???

Det er vel Andrew Haveron - selv om hele bladet ser ut som en glanset reklamebrosjyre for Hilary.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser man det ja. Ved nærmere ettersyn er det jo en viss Andrew Haveron. Slik går det når man ikke leser det med små skrift.

Da er det bare å konkludere med at Haveron svinger buen på en langt langt bedre måte enn Hahn på denne cd'en, og verden er atter en gang i balanse og alt stemmer med fordommene; vakre unge damer gjør seg best på coverene.

Vel, hun gjorde jo en fin Schønberg for DGG for noen år siden da, det skal hun ha.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Truth in marketing, somebody? Hilary Hahn på forside av CD og blad, alt mens hun spiller en liten Mozartkonsert, mens aktøren bak den langt større Korngold knapt synes om man ikke har lupe. Stakkars mann. Og store deler av musikkpressen er i like stor grad en reklamebrosjyre som HiFi pressen er det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo egentlig latterlig i kontekst av at Haverons Korngold-konsert er mye mye bedre fremført enn Hahns Mozart-konsert, men tungt markedsførte navn selger vel.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De selger blader ja, og generer annonseinntekter for bladet. Vinn-vinn heter det visst, hvis vi aksepterer at det ikke spiller noen rolle hva forbrukerne opplever.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det. På den annen side så vil jo salg av bladet føre til publisering og muligens interesse for Haveron som "freebee" på cd'en. Enhver som har vett nok til å kjøpe en utgave av bladet og høre cd'en vil jo umiddelbart merke seg selv med et halvt øre hvor god Haveron er når man har utstått over 20 minutter med Hahn først.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Andrew Haveron er et navn jeg mente å ha hørt før, men er ikke sikker på hvor.
    Jeg har faktisk også en plate der han spiller, men den ble nok ikke innkjøpt på grunn av ham.
    Han spiller Joseph Horovitz fiolinkonsert på denne utgivelsen fra Dutton. Den får spille før leggetid.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er kveldens meny for meg:

Rachmaninoff; Isle of the Dead, Ravel; Rapsodie espagnole, Pavan for the Dead Princess, Lizt; Totentanz, von Weber; Invitation to the Dance - CSO - Reiner

Gud bedre så mange fantastiske musikker det er samlet på denne CD`n.
    (og vi disser fremdeles LS Jøgga)

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.179
    Sted
    Trondheim
    Forbereder meg til et operabesøk i Budapest om en måneds tid. Må jo høre gjennom det som skal "inntas" der nede. Så nå er det denne:

Så får vi gå gjennom de 3 andre versjonene jeg har (Harnoncourt, Böhm, Karajan) i løpet av oktober. Får vel ta med Leonore (med Gardiner) også.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Åhh...jeg er ikke lite misunnelig kan du si....
    Ønsker dere en riktig fin tur.
    (er vel neppe første gangen dit..... :))

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    otare skrev:
    Forbereder meg til et operabesøk i Budapest om en måneds tid. Må jo høre gjennom det som skal "inntas" der nede. Så nå er det denne:

Så får vi gå gjennom de 3 andre versjonene jeg har (Harnoncourt, Böhm, Karajan) i løpet av oktober. Får vel ta med Leonore (med Gardiner) også.
    Budapest is always the place to be !
    Kan sende deg noen adresser der det fortsatt selges klassisk musikk, hvis det er av interesse. Tilbudet har dessverre blitt rasert de siste år, som så mange andre steder. Butkken i det nye konserthuset er faktisk en av de bedre.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.179
    Sted
    Trondheim
    Takk for tilbudet. Det vil vel i tilfelle være snakk om noe Hungaroton, men jeg tror ikke jeg kommer til å handle så mye musikk der nede. Jeg har ganske komplett Bartók. Kodaly er godt representert i hyllene, og Dohnanyi likeså. Har både Bank Bán og Hunyadi Laszlo av Erkel på vinyl, så jeg er ganske godt dekket.
    Men adresser er jo alltid greit å ha - så send dem gjerne. Skal være der fra torsdag til søndag, så litt tid vil jeg jo ha.

Så litt on-topic:
    Her går det på denne nå:

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:

Fidelio har en rolle i en film mange misforstod: Eyes Wide Shut.

Stanley Kubrick satte seg fore å filme en drøm, og drømmelogikk, som avslutning på sitt filmverk. Men han lot det være opp til den enkelte kinogjenger å oppdage dette. Tittelen sier sitt - når har man "eyes wide shut?" Når man drømmer.

Hva skjer i en drøm? Man utforsker grenselandet for sine lyster, men som regel uten at det man ønsker innfris. Hvor mange ganger opplever ikke Bill (Tom Cruise) å være tett på forbuden frukt, uten at det fører til noe, fordi et innfall setter en stopp?
    Han tar drosjer flere ganger i filmen - hver gang den samme drosjen, med den samme sjåføren. Første gang han tar drosje fra nattklubben til kostymebutikken er det en lang tur; når han tar drosje dit neste gang så er butikken rett over gaten.

Et tema i filmen er at han er innestengt, at han må gjennom barrierer. En illustrasjon på det øvre sosiale laget han streber mot i filmens våkne tilstand (der alle snakker sakte, fordi virkeligheten er sløv sammenlignet med hvor fort ting skjer i drømmer.) Men også representativt for den forbudne frukten hans lyster streber mot.

Drømmen begynner straks etter at han og Nicole Kidman tar seg en mororøyk, og slutter idet Bill kommer inn på soverommet sitt og ser en maske på hodeputen sin, en maske som forsvinner i samme øyeblikk som han våkner av drømmen.

Fidelio-motivet - å være urettferdig innesperret og ønske seg frihet- er filmens tema. Tre ganger bruker Bill passordet "Fidelio's Rainbow," siste gang med uventede konsekvenser.
    For den som har sett filmen, men ikke har tatt inn drømmemotivet, er det ofte nok å tenke på scenen der Bill og innehaveren av kostymebutikken låser seg inn i denne. Det er flere låser som må åpnes, jernbarriere inkludert (et gittermotiv som går igjen flere ganger) og det er et alarmanlegg som må slås av.
    Likevel befinner innehaverens datter seg i butikken, sammen med et knippe asiater ... slikt som hodet finner på i en drøm, men som ikke kunne skjedd i virkeligheten.

Det hele er motivert av Bills uerkjente lyster, som utløses når han hører at hans kone en gang var villig til å overgi alt, for å forfølge en sterk seksuell lyst hun følte i forhold til en fremmed mann. Dette provoserer Bill, og når han går inn i drømmeland utforsker han hva han selv ville gjort i ulike situasjoner.

Kubrick er ganske slu i sin bruk av Fidelio-motivet, og med dette i bakhodet er det vel verdt å gjense filmen. Til slutt i operaen synger alle "Wer ein holdes Weib errungen" - den som har en god kone.

Det er mange som er urettferdig innestengt i bur samfunnet har laget rundt dem. ;D

Kubrick brukte helt bevisst masken fra Formans Amadeus - sinnet henter symboler fra de merkeligste steder når det skal sette sammen drømmer.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette er den beste innspillingen jeg har hørt av gamle øst-europeiske orkester.
    Khatchaturian; konsert for violin og orkester i d-moll - Oistrach - DGRS der UdSSR - Khatchaturian
    Finner ikke innspillingsårstall.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Melodia/Eurodisc. Disse skal man ikke kimse av.
    Den Rozhdestvensky/Manfred innspillingen jeg har på Melodia er eksepsjonelt god, med en fullstendig naturlig gjengivelse av orkesteret. Jeg har vært på Melodia raid i ettertid, og venter på en forsendelse fra Romania. I tillegg knyststille vinyl.

Samme orkester som på min Manfred, så det kan være identisk stab som står for opptakene.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spennende å se hva den forsendelsen inneholder Vreden.
    Håper du vil dele med oss.

Jeg har også en del Supraphon innspillinger i samme klasse.
    Og slike orkester med sine hjemlige komponister, setter jeg stor pris på å lytte til. Nesten så jeg sier "uansett innspillingskvalitet"

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    vredensgnag skrev:
    Melodia/Eurodisc. Disse skal man ikke kimse av.
    Den Rozhdestvensky/Manfred innspillingen jeg har på Melodia er eksepsjonelt god, med en fullstendig naturlig gjengivelse av orkesteret. Jeg har vært på Melodia raid i ettertid, og venter på en forsendelse fra Romania. I tillegg knyststille vinyl.

Samme orkester som på min Manfred, så det kan være identisk stab som står for opptakene.
    Den der har jo dessverre aldri blitt utgitt på CD :'(. Manfred med Oslo PO og Rozhdestvensky i 2007 er uten sammenlikning den største opplvelsen jeg har hatt med vårt lokale orkester. Har aldri vært noen stor fan av Saraste og hans mer stressede, stakkato tilnærming.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Manfred er en fabelaktig symfoni, i mitt syn antakelig Tchaikovskys beste.
    Har fått litt dilla på Korngold etter den fabelaktige fiolinkonserten på forrige BBC MM's cover-cd.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Marstrander irriterte mer enn vanlig i dag, så jeg setter på Fassbänder med Brahms' Altrapsodi og Nänie:

Intet stygt sagt om ham (Marstrander, altså), men jeg føler meg liksom ikke i målgruppen...

B

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe spesielt, sannsynligvis bare at jeg ikke var mottakelig for K&K- stilen i kveld. Sikkert fint for målgruppen.

B

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for sammenstillingen av Fidelio og Eyes wide shut, vg. Man må ta fram både film og opera igjen, skjønner jeg.

Og man drømmer om fire heile kveldar til ende med Herheim i Bjørvika. Bring it on, det går i Wagner på den portable. Ringen med Solti. Note to self: Få Keilberth over til Eplefonen hurtigst mulig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn