Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.161
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En glimrende plate:

Pisendel: Sonater for fiolin, med og uten akkompagnement. Hr Steck gjør en utmerket jobb.

Bernt K

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Nyankommet og etterlengtet:

pris: 0,97EUR + frakt (som er überpriset på amazon.de) - nåvel

Sawallisch med New Philharmonic Orchestra i innspilling fra 1967, opprinnelig fontana:

Og dermed er den gamle LP'en endelig komplett på CD, 2 stk - 1 med fiolinkonserten og 1 med denne italienske symfonien

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Elegant og flott Josef Suk, på denne skiva som nesten må kalles et familiært samarbeid. Suk nedstammer jo fra begge komponistene her.
    Var han litt friskere i svingene her i 1961 enn han ble senere? Mener at den litt søtlige tonen jeg forbinder med ham kanskje kom litt senere?
    Ellers kunne vel denne skiva gjerne vært nevnt under klassisk/historisk.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når Grumiaux og Haskil spiller så fint Beethoven må vel Mozart være et kakestykke, som de sier her.

Varm fra butikken, rippes og spilles nå.
    Sånt er fint å roe ned med etter Mahler 3 m.m. på Proms, inkl. orkesterprøve.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tar med meg denne med Brendel på en benk i parken

Beethovens 4. konsert er bare god.

S

Supertramp

Gjest
    NRK klassisk/P2 - nettradio 320kbps - joda, det er slettes ikke verst :) (hørte du det, valentino...)

Lofoten intl. kammermusikkfestival
    Brahms

Geir_H

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Antall liker
    77
    Supertramp skrev:
    Geir, for oss med ørgelfetisj - er den et "must have" ?

Eg synes at den er veldig bra.
    Litt annerledes musikk en det eg har vert vant til, men bra.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.161
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er det Dvorak. Klaverkvintetter op 5 og op 81. Richter og Borodinkvartetten spiller:

B

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Har oppdaget NRK Klassisk i 320Kb kvalitet avspilt med VLC på Macen, så det går mye i det om dagen :)

V

vredensgnag

Gjest
    Nice, eh? NRKs hemmelighet. Bruker samme komfigurasjon, og har det satt opp med airfoil så jeg kan få det til ulike anlegg i leiligheten. Jeg bare lar det kjøre konstant, så det er ready on tap.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Ja! Det er helt suverent vredensgnag.
    Til og med flott lydkvalitet for nettradio å være :)

V

vredensgnag

Gjest
    Nå lytter jeg til Shlomo Mintz, som begår fantastiske felegnikk.

En innspilling som på strålende vis demonstrerer hvordan en violin projiserer lyd i ulike retninger alt etter hvilken frekvens den produserer.

Han fyller fra venstre høyttaler til høyre, så man tror det er flere musikere i gang samtidig.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Nå lytter jeg til Shlomo Mintz, ...
    ...En innspilling som på strålende vis demonstrerer hvordan en violin projiserer lyd i ulike retninger alt etter hvilken frekvens den produserer.

Han fyller fra venstre høyttaler til høyre, så man tror det er flere musikere i gang samtidig.
    Veldig fint poeng i den observasjonen, vredensgnag!
    Ulik projisering fra instrumentene er viktig i klassisk musikk, og skaper dimensjoner som drepes med bruk av elektrisk forsterkning. Det samme kan man forresten hevde om en del lydproduksjoner og hifi-begreper som pinpointing. Det dummeste ordet jeg vet om i hifi. Pintointing my ass, if I may say so.
    En fiolin projiserer og sprer lyd oppover, kontrabassen er mer rundtråle, tromboner og trompeter er framover-laser i forhold, tuba rett i taket og waldhornet slår i veggen skrått bak seg. Og det skal være sånn, uten disse forskjellene høres orkseteret ut som en synthesizer!
    Hvis man sitter i en god konsertsal og lytter til orkester, lukker øynene og prøver å plassere instrumentene vil mange av dem ikke pekes ut og plasseres riktig. Waldhorn er ekstra morsomt, de kommer ofte fra veggen bak til venstre, tubaen sitter i taket, og fioliner ligger utover som et merkelig slør som fyller et stort aeal. Det er her mye av magien ligger i lyden av et symfoniorkester.
    Materiale for flere tråder dette her, men perler for svin hvis svinet ikke går på konsert.

V

vredensgnag

Gjest
    I en annen tråd linket jeg til hvordan en cello projiserer - og som du skriver, så blir det latterlig å gjengi dette med forsterkning som ikke forsøker å gjengi projeksjonen.

Og det er solid lydenergi som går ut i alle disse retningene!

S

Supertramp

Gjest
    Jøgga skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nå lytter jeg til Shlomo Mintz, ...
    ...En innspilling som på strålende vis demonstrerer hvordan en violin projiserer lyd i ulike retninger alt etter hvilken frekvens den produserer.

Veldig fint poeng i den observasjonen, vredensgnag!
    Ulik projisering fra instrumentene er viktig i klassisk musikk, og skaper dimensjoner som drepes med bruk av elektrisk forsterkning. Det samme kan man forresten hevde om en del lydproduksjoner og hifi-begreper som pinpointing. Det dummeste ordet jeg vet om i hifi. Pintointing my ass, if I may say so.
    En fiolin projiserer og sprer lyd oppover, kontrabassen er mer rundtråle, tromboner og trompeter er framover-laser i forhold, tuba rett i taket og waldhornet slår i veggen skrått bak seg. Og det skal være sånn, uten disse forskjellene høres orkseteret ut som en synthesizer!
    Hvis man sitter i en god konsertsal og lytter til orkester, lukker øynene og prøver å plassere instrumentene vil mange av dem ikke pekes ut og plasseres riktig. Waldhorn er ekstra morsomt, de kommer ofte fra veggen bak til venstre, tubaen sitter i taket, og fioliner ligger utover som et merkelig slør som fyller et stort aeal. Det er her mye av magien ligger i lyden av et symfoniorkester.
    Materiale for flere tråder dette her, men perler for svin hvis svinet ikke går på konsert.
    Litt off topic, men det bør vel nevnes:
    Nå ble vel ikke instrumentene konstruert slik for å spille i et orkester....for å fordele lydstrømmen i flere retninger.
    At tuba vender oppover har praktiske årsaker. Instrumentets balanse og konstruksjon tilsier dette.
    At valthornet vender sideveis har praktiske årsaker (videreutviklet fra posthorn)

Men plasseringen i orkesteret er viktig for å få rett klang og balanse i lydbilde.

V

vredensgnag

Gjest
    Ah - her må man ta i betraktning at det i adelige kretser oftest var helt vanlig å ha orkesteret i sentrum, mens lytterne vandret omkring i lokalet, og tom gikk inne blant musikerne om de ønsket det.

Noe Gardiner insisterte på at BBC skulle vise i filmatiseringen av rekonstruksjonen av første fremføring av Beethovens Eroica.

Som regel plasserte man orkesteret midt i et rom, for at publikum skulle kunne stå omkring, ikke sitte - det ble ansett som altfor passiviserende. I mange forbindelser ble det senere standard å sette orkestre i groper, og da var projeksjonsevnen meget viktig.

At orkesteret så er blitt flyttet i fokus får vi ta til etterretning.

Men i de aller beste fremføringslokaler så har man, selv fra gammelt av, sørget for at veggene på siden, bak og over orkesteret reflekterer instrumentenes projeksjoner ut til publikum.

Fordi publikum på den tid befant seg på mange sider, og fordi dignitetene ofte befant seg BAK orkesteret, var mangesidig projeksjon viktig.
    Milos Forman var også meget presis på å vise denne skikken, da Mozart får høre sin musikk, løper gjennom palasset og tar plass ved taktstokken - i Amadeus.

I dag sloss vi om midtplassene på rad 9, men det er selvsagt mange rike musikkopplevelser å hente andre steder. Og de mest ettertraktede billettene blant musikkjennere i Berlin er oppe på podiet, sammen med orkesteret.

(Og på operaen i Køben er de fortvilte, for der har sceneteknikerne fått lov å ønske seg et altfor stort rom, slik at det ikke blir refleksjonsbidrag ut i salen, og lyden blir dårlig. Det merket man spesielt da en regissør bygde vegger og tak rundt sine sangere - publikum skvatt i stolene over hvor godt det lød (både musikk og sang), og man måtte erkjenne at hele scenerommet er en feilkonstruksjon for opera, men bra for håndhevelse av arbeidsmiljølov og rom til å bevege seg. Det er da noe, kanskje man skal la være å senke teppet ved sceneskifter.

De danske sangerne ble veldig misunnelige da de kom til Oslo for å vurdere lyden her.)

V

vredensgnag

Gjest
    Det lyttes til Peter Serkins formidable innspilling av Beethovens Sonate 32 - på fullrestaurert Graf fortepiano av samme slag dette ble urfremført på, bygd på samme tid.
    Innspilt i St. Mary's Chapel i Minnesota.
    Kapellet ble valgt fordi det visstnok hadde tilsvarende akustikk som i lokalet urfremføringen fant sted i.
    Peter Serkin er Rudolf Serkins sønn.

http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=173819

Finnes på Spotify.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.432
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her har Far og jeg snurret igang SOTAen. Gamle Alfred B. spiller LvB op. 13, fra syttitallssyklusen. Vinyl er best digitalt. 8)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Murray Perahia og selveste Georg Solti spiller Brahms sine variasjoner over et tema av Haydn, for 2 klaver, op.56b.
    Ja, det er nemlig ekstra bonusspor på denne fine CDen

der Perahia spiller Mozart-konserter for 2 piano sammen med Radu Lupu.

V

vredensgnag

Gjest
    Aner ikke hva Lewis og Philomusica of London hadde nytt av godsaker mens de planla denne innspillingen, men jeg liker virkelig resultatet.
    Dette er en innspilling jeg kom over et par spor av på Spotify, de falt så godt i øret at det var "no way back." Så nå har jeg funnet dobbelt-CDen, som det visstnok ikke er så lett å finne. Så ikke på prisen en gang, skulle bare ha det.
    Lå i postkassen da jeg kom hjem - og nå er det "King Arthur" som spilles. Charles Mackerras kommer ikke like heldig fra "The Indian Queen." Lewis "King Arthur" er derimot one-of-a-kind-wonderful.
    Har jeg forstått det rett, så er "King Arthur" en produksjon fra 1959. Fant noen LPer på nettet, men der var startprisen på nivå med en New York tur for to, så det stod jeg over. (Der så jeg altså på prisen.)

De to sporene som tente meg.
    http://open.spotify.com/track/4K0Pry13YVSjN1raGDoHlE
    http://open.spotify.com/track/7j2fFeOpIHnkiZBqBWfw4y

V

vredensgnag

Gjest
    Nyter Atlanta Symphony Orchestra versjonen av Carmina Burana. Den vant nettopp Blindebukk, og det er en formidabel versjon (nå som Berxter har satt meg på rett spor har jeg lyttet til flere.)

Spilles nå på P2.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.161
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå RVW: Flos Campi, obokonsert og symfoni #5 (Handley dirigerer) fra denne:

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Nyter Atlanta Symphony Orchestra versjonen av Carmina Burana. Den vant nettopp Blindebukk, og det er en formidabel versjon (nå som Berxter har satt meg på rett spor har jeg lyttet til flere.)
    Spilles nå på P2.
    Fin innspilling, det var den første Carmina jeg kjøpte, og ellers et fint program.
    Jeg hadde ikke tid til å høre hele, måtte ut og fiske litt, og lurer på hvem som sto bak den gamle sjarmerende versjon 2.
    Vi ble i stedet sittende oppe i natt og høre om igjen programmet fra tidligere i sommer med Berwalds symfoni nr.3, det var virkelig godt.
    Programmene kan høres om igjen på
    http://www.nrk.no/programmer/sider/blindebukk/
    men det er bare de siste som ligger ute, den fine Berwald-sendingen er vekke allerede.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Wagner/Solt : Das Rheingold (lp)
    Var tidligere av den oppfatning at klassisk musikk ble bedre avspilt på cd en vinyl, og motsatt med jazz.
    Men med mitt nye analog oppsett så låter klassisk svært så bra. (Rega P9/Audiolab 8000PPA/Dynavektor dv-20x-L)

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Har nettopp spilt symfoni 4.2 (ja den heter det) og 5 "Percussion" fra dette settet. En serie meget interessant, originale og velklingende symfonier (har hørt 1-3 i forrige uke, nr 6 "Choral gjenstår).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Wagner/Solt : Das Rheingold (lp)
    Var tidligere av den oppfatning at klassisk musikk ble bedre avspilt på cd en vinyl, og motsatt med jazz.
    Men med mitt nye analog oppsett så låter klassisk svært så bra. (Rega P9/Audiolab 8000PPA/Dynavektor dv-20x-L)
    Det var fornøyelige nyheter; 8000PPA er jo imo en av tidenes beste riaa-apparater og et av apparatene best egnet til å gi livet mening! Grattis!

Her er det Furtwängler Brahms i ymse fatning, det er på SD-kort i vår B&O BeoSound3 som er et perfekt hjelpemiddel til å få knerten til å sove.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.163
    Sted
    Trondheim
    Har endelig kommet i gang med Schumann settet på DG. Spilte de 2 første CDene på hytta i helga, og nå er det den rinske som strømmer ut av høyttalerne. Utmerket innspilling så vidt jeg kan høre.

Det første verket på CDen er Fantasiestück for 4 horn og orkester, og åpningsfanfaren derfra kan blåse hvem som helst ut av stolen. Og de som mener at Sonus Faber bare er mellomtone og mangler trøkk i bassen og runder av for tidlig, kan bare ta seg en bolle. Sånn spiller mine Cremona i hvertfall ikke.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Det var fornøyelige nyheter; 8000PPA er jo imo en av tidenes beste riaa-apparater og et av apparatene best egnet til å gi livet mening! Grattis!
    Takker. Det fylles opp med ny og brukt vinyl for tiden. (Mye Wagner på vei)
    -Minutten

V

vredensgnag

Gjest
    "My eyes! My eyes!"

Vanskelig å si hvordan dette skal klassifiseres.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spiller vinyl mellom slagene på Kammermusikkfestivalen.

Nå Stokowski med hans morsomme Planets av Gustav Holst, her med Los Angeles Philharmonic.

(foto ebay.com)
    EMI MFP 2134 Stereo

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Paganinis 6 violinkonserter med Alexei Gorokhov, innspillt på 70 tallet. Dette er vel den andre komplette innspillingen av konsertene etter at Accardo gjorde den første.
    Det som gjør disse innspillingene spesielle er at han har orkestrert selv, og også skrevet alle kadenzaene. Spennede å sitte og vente på noe jeg tror jeg kjenner godt, for så plutselig å få noe helt annet servert.
    Skvetter faktisk litt i stolen til tider....
    Kunne nok vært et navn blant de store Gorokhov dersom han ikke hadde valgt å forlate Sovjet til fordel for Ukraina.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Gunzi skrev:
    Paganinis 6 violinkonserter med Alexei Gorokhov, innspillt på 70 tallet. Dette er vel den andre komplette innspillingen av konsertene etter at Accardo gjorde den første.
    Det som gjør disse innspillingene spesielle er at han har orkestrert selv, og også skrevet alle kadenzaene. Spennede å sitte og vente på noe jeg tror jeg kjenner godt, for så plutselig å få noe helt annet servert.
    Skvetter faktisk litt i stolen til tider....
    Kunne nok vært et navn blant de store Gorokhov dersom han ikke hadde valgt å forlate Sovjet til fordel for Ukraina.
    Dette høres spennende ut - er tilhenger av verk der solisten har vågd skape egne cadenzaer, fremfor å kjøre etablerte. (Er i gang med å skrive på noe jeg kaller Cadenza Furiosa, så det sier seg selv.)

;D

Så denne må jeg skaffe.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn