Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg repeterer Beethovens kvartett Opus 59 nr.1 F-dur

Cleveland Quartet spiller

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    vredensgnag skrev:
    Gunzi skrev:
    Paganinis 6 violinkonserter med Alexei Gorokhov, innspillt på 70 tallet. Dette er vel den andre komplette innspillingen av konsertene etter at Accardo gjorde den første.
    Det som gjør disse innspillingene spesielle er at han har orkestrert selv, og også skrevet alle kadenzaene. Spennede å sitte og vente på noe jeg tror jeg kjenner godt, for så plutselig å få noe helt annet servert.
    Skvetter faktisk litt i stolen til tider....
    Kunne nok vært et navn blant de store Gorokhov dersom han ikke hadde valgt å forlate Sovjet til fordel for Ukraina.

Dette høres spennende ut - er tilhenger av verk der solisten har vågd skape egne cadenzaer, fremfor å kjøre etablerte. (Er i gang med å skrive på noe jeg kaller Cadenza Furiosa, så det sier seg selv.)

;D

Så denne må jeg skaffe.

Cadenza Furiosa (!)

Bare uttalen minner meg om min tidligere italienske svogers mor og søstre....
    Vreden, håper skriftet blir tilgjengeliggjort, enten som pamflett, innlegg med link, eller henvisning til trykksak.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes Les Arts Florissants under ledelse av Christie har gitt ut mange fine Purcell-innspillinger. Denne av "Dido and Aeneas" er opprinnelig gitt ut på Erato i 1985. Véronique Gens er Dido, Nathan Berg Aenaes. Jeg har den i en boks med fire sølvskiver gitt ut av et for meg ukjent selskap, WCJ. Den er bundlet med "King Arthur" (også Erato), og "The Fairy Queen" (på Teldec) fra samme tid. Sistnevnte med Harnoncourt, Concentus Musicus Wien og Arnold Schoenberg Choir.

Men nå er det altså "Dido and Aeneas" som spilles. Jeg har sett Christie/Arts på mange utgivelser av samme verk fra samme tid. Blant annet mener jeg at det ble gitt ut en med (nesten?) samme besetning på Harmonia Mundi fra samme tid også.

Denne platen plaget meg under rippingen. Ingen av programmene jeg brukte klarte å finne tags, så jeg måtte gjøre det manuelt. En stund med søking på nettet etter bilder av boksen gav null resultat, så dette er i alle fall ikke en særlig markedsført utgivelse. Siden jeg ikke fant noe cover så lastet jeg ned et bilde av Westminster fra 1600-tallet, og rablet på noe tekst. Greit for de som eventuelt skulle få en kopi brent fra flac-filen et sted det er en printer tilstede. Jeg må skaffe meg litt bedre utvalg i fonter, det er helt sikkert.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    The Cover Art Assistant Comes to Your Rescue.

Takker og bukker. Da kan jeg skifte ut mitt primitive, hjemmelagde cover med det originale. Det er ikke utenkelig at det dukker opp enda en versjon som ikke har cover (i god nok størrelse til å brukes). Merkelig at ikke engang WMP klarte å identifisere disse platene. Det har jeg aldri opplevd tidligere.

Nå må jeg legge bildet til filene, slik at jeg kan glede meg over resultatet senere. Jeg liker å blåse opp coveret til full skjerm når jeg lytter til musikken, hvis jeg ikke har behov for å lese hva jeg hører. Jeg føler at man blir rastløs av å se spor telle ned i form av en bar som nærmer seg enden av skjermen. Den største utfordringen med HDD er å ikke bli forstyrret av at informasjonen om spor blir for lett å lese. Distraksjonen fra skjermen blir klart mindre når den bare viser et bilde.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Leif Ove Andsnes spiller ´På gjengrodde stier´ av Leos Janacek

Litt inspirert av Jiri Hlinka sin framførelse igår, usentimentalt men poetisk og vakkert.

V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:
    Jeg føler at man blir rastløs av å se spor telle ned i form av en bar som nærmer seg enden av skjermen. Den største utfordringen med HDD er å ikke bli forstyrret av at informasjonen om spor blir for lett å lese. Distraksjonen fra skjermen blir klart mindre når den bare viser et bilde.
    Enig når det gjelder distraksjon. Jeg har ikke skjermbildet oppe på Mac eller fjernsyn i lytterommet. Bruker iPhone for å velge spor og styre avspilling, nettopp av den grunn.

Nå lytter jeg til Sir Arthur Seymour Sullivan. Undres om det ikke forsvant en symfoniker inn i burlesk-opera da han møtte Gilbert.

S

Supertramp

Gjest
    Tchaikovsky her også.

Blir mer og mer glad i denne utgivelsen:

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.021
    Det regner, og både ungene og fruen er engasjert andre steder i verden, så jeg har huset for meg selv :)
    Går nå inn i 3. timen med "ny" vinyl og "ny" Riaa.
    Dagen startet med Stravinsky's Sacre og dorati. Ikke London eller Detroit, men Minneapolis på Fontana. WOOWW!! Har aldrig hørt denne før, men den går uten på alle mine andre Vårofre. Han legger ut i et vanvittig tempo, og intensiteten holdes helt til mål. 1963 og litt spiss og bass-lett lyd, men ellers helt OK
    Dernest var det RVW og symfoni no.2 (London) med Barbirolli og Halle på Emi. Dette er engelsk og Elgar-like så det holder, men etter Dorati, var det godt å komme ned på jorda igjen. Lyd helt i reference klasse.
    Nå er det Shostakovich no.6 med Leningrad og Svetlanov på Eurodisc. Det er vanskelig å forbigå Barshai i denne, og når lyden i tillegg er i spisseste laget på både messing og violiner, er det heller tvilsomt om denne blir snudd.
    Steen

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vårofferet med Dorati har jeg med Detroit, syns den er veldig bra, så det der ser spennende ut Steen.

Her fordøyes svære mengder med nygammel vinyl innimellom et hektisk konsertprogram.
    Nå slukes Tryllefløyten med Karl Böhm/Berliner Philharmoniker/RIAS Kammerchor.
    Zauberflöte Grandiosa!

og vi stjeler bilder fra ebay.co.uk igjen

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Denne blir jeg ikke ferdig med.

Der er bl.a. denne skatten - her i dårlig lydkvalitet sammenlignet med originalen på CDen (samme innspilling):

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mens kona er på nattskift (nattkonsert) og tenåringene herjer i stuene søker jeg tilflukt på loftet med rør og elektrostater (synd på meg :))

Hyllene nede er fulle, så stadig flere store CD-bokser havner her oppe.
    I en av disse finner jeg Wilhelm Kempff med min kjære LvB 4

ed:Jeg kom forresten over et lass med klassisk vinyl idag, og vurderer å forlenge natten med å åpne boksen med komplette Mozart-konserter med Ingrid Haebler på Philips. Komplett. Når nettene blir lange...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ingrid Haebler innfrir forventningene og vel så det. En stor Mozart-tolker, hittil ukjent for meg.

Jeg fant vinylboksen med komplette Mozart-konserter i butikk for den nette sum av 49 kr. Stygge priser her i provinsen, men til gjengjeld er platene i glimrende stand.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Den vinylboksen har jeg også. Har alltid likt den.
    Den gir mersmak, og jeg leser at Ingrid Haebler sine Mozart-sonater på Denon også er høyt verdsatt.
    Hun (platene) fikk visstnok en renessanse etter en skandale der hennes innspillinger ble ´stjålet´ og utgitt under navnet Joyce Hatto. Hatto-pirat-utgivelsene gjorde suksess, mens Ingrid Haebler holdt på å gå i glemmeboken.
    Fascinerende historie, med noen grove riper i lakken for Gramophone:
    http://www.musicweb-international.com/classrev/2007/Sept07/Mozart_Haebler_COCQ8368993.htm

S

Supertramp

Gjest
    Disse to kom fra Dutton i dag og det er imponerende bra lyd på disse "steingamle" innspillingene:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Jøgga skrev:
    Jeg fant vinylboksen med komplette Mozart-konserter i butikk for den nette sum av 49 kr. Stygge priser her i provinsen, men til gjengjeld er platene i glimrende stand.
    Har du tips på hvor de selger brukte plater i Stavanger?
    Handler 99% av platene i Sandnes, men det hender jo jeg er i Stavanger av ande grunner.
    (Stavanger har jo lenge hatt et skammelig dårlig utvalg av platebutikker.)

-Minutten

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Minutten skrev:
    Jøgga skrev:
    Har du tips på hvor de selger brukte plater i Stavanger?
    Handler 99% av platene i Sandnes, men det hender jo jeg er i Stavanger av ande grunner.
    (Stavanger har jo lenge hatt et skammelig dårlig utvalg av platebutikker.)
    -Minutten
    Stavanger har ikke platebutikker i det hele tatt, desverre. Det finnes noen bruktsjapper som av og til har noe inne, min nærmeste er Løkkeboden i Løkkeveien, men de har ikke peiling på musikk og det er veldig sporadisk.
    Jeg handler også i Sandnes, som deg. De siste fra igår er fra Record World i Oalsgata, som du sikkert kjenner godt. Der er jeg innom jevnlig for å følge med. De får av og til inn bra partier med brukt klassisk på vinyl, og prisene er veldig lave, også i forhold til jazz og rock som det tydeligvis går mest av. Igår tok jeg med meg så mye som var praktisk å bære med seg, og det står fremdeles en del bra igjen.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Da "sloss" vi om de samme platene. :) Pleier å gå innom Recordword/Skei en gang i uken, men det har vært lite interessant klassisk i det siste hos Recordword. Har gått litt berserk på ebay i det siste så jeg har fått dosen med "nye" plater og vel så det.

-Minutten

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Vidar P skrev:
    Den vinylboksen har jeg også. Har alltid likt den.
    Den gir mersmak, og jeg leser at Ingrid Haebler sine Mozart-sonater på Denon også er høyt verdsatt.
    Det forundrer meg ikke, Jøgga. En av de mer pinlige innrømmelsene jeg kan komme med er at jeg ikke likte/forstod Mozart før jeg var voksen. Den som forandret på det var Heabler, og en cd på Denon. Den er nok fra åttitallet, for jeg kjøpt den på tilbud i 1992. Noe annet pinlig er at jeg ikke husker hva platen inneholder, så det er godt hun kommer opp her. Da vet jeg hva det første jeg kommer til å gjøre søndag kveld, og det er å dykke ned i samlingen å finne den igjen. Det er nok over ti år siden jeg hørte den selv.

For meg høres det ut som om Haebler har forstått sjelen i Mozarts pianomusikk bedre enn de flest. Hun klarer å tilføre den det livet jeg mener at den skal ha. Statisk salongmusikk vil jeg i alle fall ikke kalle hennes tolkninger. ;)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er forståelig at Ingrid Haebler kan vekke Mozart-interessen, baluba. Du er heldig som har noen av de sonatene.
    Ingrid Haebler har spilt inn Mozart pianosonater flere ganger. Den nyeste er fra 80-tallet på Denon, den finner jeg komplett hos HMV Japan til 3750yen. Men jeg er helt fortapt på japanske websider, total blokkering mot handel der.

I Europa når denne 5cd-boksen bruktpriser på 130 pund og oppover.
    Ellers finnes det en boks med komplett Mozart solo pianoverker fra Philips, 10 cder, innspilt hovedsaklig på 60-tallet, men den er enda dyrere. Tror jeg venter til en vinylboks dukker opp med sonatene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tror du bør gå for Haeblers "originale" sonater på Philips hvis du skal ha Haebler, den grønne boksen (min er grønn på vinyl iallefall). De er suverene og mye bedre enn de senere imo. De dukker nok opp igjen i betalbare bokser skal du se. Ingen grunn til å handle til ågerpris nå.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Tror du bør gå for Haeblers "originale" sonater på Philips hvis du skal ha Haebler, den grønne boksen (min er grønn på vinyl iallefall). De er suverene og mye bedre enn de senere imo. De dukker nok opp igjen i betalbare bokser skal du se. Ingen grunn til å handle til ågerpris nå.
    Takker for råd.
    Det var Denon-utgivelsene som ble kopiert og misbrukt, og det ser ut som den pikante priat-historien har skapt en hype på akkurat disse CDene. Enkeltvis annonseres noen av disse for 130$ på amazon.com. Vel bekomme.

ED: spiller videre fra Haebler-boksen, og den ser egentlig sånn ut:

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    baluba skrev:
    Enkeltvis annonseres noen av disse for 130$ på amazon.com. Vel bekomme.
    Du store Yehudi! Kan det være en sjeldenhet jeg sitter på? Den skal forresten være i perfekt stand.
    Sjeldenhet kan være, jeg syns det er latterlige priser, men du kan jo (rippe den først) prøve å slenge den på ebay.com!
    Eksempler :
    Svindyrt 1
    Svindyrt 2
    En grei runde på by´n for de summene der :)

Jaja, vinyl er noe annet. Husker ikke om det var tre eller fire tiere jeg måtte avgi for denne boksen som spilles nå:

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Kammermusikk fra Stavanger, Alltid Klassisk.

Forholdsvis billig, men bra.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    KIammermusikk av Schumann. Andresatsen fra klaverkvintetten står ikke tilbake for så fryktelig mye annet, synes nu jeg. Argerich & co:

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Kammermusikk fra Stavanger, Alltid Klassisk.

Forholdsvis billig, men bra.
    Litt sammenrasket, sannsynligvis bevisst, ingen faste ensembler på festivalen i år, og mye bevisstløs trampeklapp og jubel fra publikum. Virker ikke som jeg gikk glipp av så mye ved å skippe den åpningskonserten, egentlig.
    Jo mer populær en festival blir jo mer blir det en øvelse i å tåle resten av publikum. Der har du meg, desverre, men det er kult at kammermusikk fenger, også blant helt unge. Mange flere helt unge på kammermusikkfestival enn på noen andre klassiske konserter jeg opplever.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.163
    Sted
    Trondheim
    Sola skinner mellom truende skyer, og jeg sitter her i sofaen med en kraftig lumbago som hindrer andre utskeielser enn musikk. Nå ser jeg endelig nytten av musikk på datamaskin med fjernkontroll - bare det å reise seg for å skifte CD tar 5 min :(
    Så nå er det Bach som spiller:

Vakkert er det.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huff da. Dette har jeg virkelig sympati for.
    Musikk er balsam for sjelen og smertelindrende. Legen min var nesten villig til å skrive ut plater på blå resept til meg i vinter.
    Og som du sikkert vet, er det likevel om å gjøre å bevege seg litt. Sett på en vinylplate av og til om du blir sittende/liggende noen dager.
    Ønsker deg god bedring otare.

Her har det i morgentimene gått i diverse innspillinger med Duprè fra EMI boksen avspillt på vintageoppsettet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.163
    Sted
    Trondheim
    Det verste man kan gjøre i en slik situasjon er å bli sittende/liggende, så her beveger jeg meg så mye jeg kan. Rydder i huset. Det tar ca 10 min å tømme søppeldunken. Men bare det at jeg klarer å gjøre det er jo positivt i seg selv :D

V

vredensgnag

Gjest
    Må smile, emotikon. Jeg begynte en gjennomgang av du Pré i går, på mitt vintage-anlegg. Herlig. Lyttet flere ganger til hennes versjon av Delius cellokonsert.

Nå er det Malko som dirigerer symfonikere fra London i Tchaikovsky og Prokofiev.

Dette kan Nicolai Malko.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn