|
vredensgnag skrev:Gunzi skrev:Paganinis 6 violinkonserter med Alexei Gorokhov, innspillt på 70 tallet. Dette er vel den andre komplette innspillingen av konsertene etter at Accardo gjorde den første.
Det som gjør disse innspillingene spesielle er at han har orkestrert selv, og også skrevet alle kadenzaene. Spennede å sitte og vente på noe jeg tror jeg kjenner godt, for så plutselig å få noe helt annet servert.
Skvetter faktisk litt i stolen til tider....
Kunne nok vært et navn blant de store Gorokhov dersom han ikke hadde valgt å forlate Sovjet til fordel for Ukraina.
Dette høres spennende ut - er tilhenger av verk der solisten har vågd skape egne cadenzaer, fremfor å kjøre etablerte. (Er i gang med å skrive på noe jeg kaller Cadenza Furiosa, så det sier seg selv.)
;D
Så denne må jeg skaffe.
Takker og bukker. Da kan jeg skifte ut mitt primitive, hjemmelagde cover med det originale. Det er ikke utenkelig at det dukker opp enda en versjon som ikke har cover (i god nok størrelse til å brukes). Merkelig at ikke engang WMP klarte å identifisere disse platene. Det har jeg aldri opplevd tidligere.vredensgnag skrev:The Cover Art Assistant Comes to Your Rescue.
![]()
Enig når det gjelder distraksjon. Jeg har ikke skjermbildet oppe på Mac eller fjernsyn i lytterommet. Bruker iPhone for å velge spor og styre avspilling, nettopp av den grunn.baluba skrev:Jeg føler at man blir rastløs av å se spor telle ned i form av en bar som nærmer seg enden av skjermen. Den største utfordringen med HDD er å ikke bli forstyrret av at informasjonen om spor blir for lett å lese. Distraksjonen fra skjermen blir klart mindre når den bare viser et bilde.
Den gir mersmak, og jeg leser at Ingrid Haebler sine Mozart-sonater på Denon også er høyt verdsatt.Vidar P skrev:Den vinylboksen har jeg også. Har alltid likt den.
Har du tips på hvor de selger brukte plater i Stavanger?Jøgga skrev:Jeg fant vinylboksen med komplette Mozart-konserter i butikk for den nette sum av 49 kr. Stygge priser her i provinsen, men til gjengjeld er platene i glimrende stand.
Stavanger har ikke platebutikker i det hele tatt, desverre. Det finnes noen bruktsjapper som av og til har noe inne, min nærmeste er Løkkeboden i Løkkeveien, men de har ikke peiling på musikk og det er veldig sporadisk.Minutten skrev:Har du tips på hvor de selger brukte plater i Stavanger?Jøgga skrev:Jeg fant vinylboksen med komplette Mozart-konserter i butikk for den nette sum av 49 kr. Stygge priser her i provinsen, men til gjengjeld er platene i glimrende stand.
Handler 99% av platene i Sandnes, men det hender jo jeg er i Stavanger av ande grunner.
(Stavanger har jo lenge hatt et skammelig dårlig utvalg av platebutikker.)
-Minutten
Det forundrer meg ikke, Jøgga. En av de mer pinlige innrømmelsene jeg kan komme med er at jeg ikke likte/forstod Mozart før jeg var voksen. Den som forandret på det var Heabler, og en cd på Denon. Den er nok fra åttitallet, for jeg kjøpt den på tilbud i 1992. Noe annet pinlig er at jeg ikke husker hva platen inneholder, så det er godt hun kommer opp her. Da vet jeg hva det første jeg kommer til å gjøre søndag kveld, og det er å dykke ned i samlingen å finne den igjen. Det er nok over ti år siden jeg hørte den selv.Jøgga skrev:Den gir mersmak, og jeg leser at Ingrid Haebler sine Mozart-sonater på Denon også er høyt verdsatt.Vidar P skrev:Den vinylboksen har jeg også. Har alltid likt den.
Takker for råd.Vidar P skrev:Tror du bør gå for Haeblers "originale" sonater på Philips hvis du skal ha Haebler, den grønne boksen (min er grønn på vinyl iallefall). De er suverene og mye bedre enn de senere imo. De dukker nok opp igjen i betalbare bokser skal du se. Ingen grunn til å handle til ågerpris nå.
Du store Yehudi! Kan det være en sjeldenhet jeg sitter på? Den skal forresten være i perfekt stand.Enkeltvis annonseres noen av disse for 130$ på amazon.com. Vel bekomme.
Sjeldenhet kan være, jeg syns det er latterlige priser, men du kan jo (rippe den først) prøve å slenge den på ebay.com!baluba skrev:Du store Yehudi! Kan det være en sjeldenhet jeg sitter på? Den skal forresten være i perfekt stand.Enkeltvis annonseres noen av disse for 130$ på amazon.com. Vel bekomme.
Litt sammenrasket, sannsynligvis bevisst, ingen faste ensembler på festivalen i år, og mye bevisstløs trampeklapp og jubel fra publikum. Virker ikke som jeg gikk glipp av så mye ved å skippe den åpningskonserten, egentlig.vredensgnag skrev:Kammermusikk fra Stavanger, Alltid Klassisk.
Forholdsvis billig, men bra.