Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    "Signe arbeidet" var en fin hilsen de gamle brukte.
    Passer fint her, når man løftes fram av velkjent velklang fra Veronika i hodet.

Pavel Haas-kvartetten spiller Beethoven Op.95

Hagen-kvartetten er neste, med solskinn op. 20 fra Haydn
    Lytter spesielt til Clemens sin cello, siden han snart skal spille konsert for oss.

@Minutten: takk for tips! Når det går den veien med Spotify er saken klar, det er på tide med Premium.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Ingen ting i dag, men i kveld, etter at jeg har vært på Bontonland på Mustek (Praha) og lastet inn med gamle tsjekkiske mestre samt Ancerl og Talich collection, skal jeg vel finne et eller annet :D

BTW: 35° i skyggen her nede (i den grad det er noe skygge å finne). Inne i byen mellom alle steinveggene er det nok enda varmere. Må finne meg en butikk med Aircondition.
    Fant forøvrig en butikk som har McIntosh DVD-spiller på tilbud. Nedsatt fra 165000 CZK til 55000 CZK. Fristende, selv om jeg ikke trenger DVD/CD-spiller. Samme butikk har Sonus Faber Toy surroundanlegg til halv pris (ca. 12000 NOK).

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke heeelt der her otare, men 24 deilige ute. Nyt ferien din med full fokus på nytelse.

Jeg kan nyte solen liggende med laptop og høre på denne:
    (Artig sammentreff at det var bla. denne jeg lastet inn i telefonen i går kveld.)
    Magdalena Kožená - Songs My Mother Taught Me
    Verker av Dvo?ák, Janá?ek, Martin?, Schulhoff, Eben. Alle med dype røtter i de tsjekkiske folkesangene.
    Stemning her jeg ligger. Fuglekvitter høres såvidt sammen med Magdalena`s stemme og klaver. Trio ;)

Galaxy i9000 er helt rå på dette med musikkavspilling- også.
    Men det tar vel et par år før jeg har lært å bruke alle mulighetene i den.....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    @Minutten: takk for tips! Når det går den veien med Spotify er saken klar, det er på tide med Premium.
    Det virker som om utvalget av historisk klassisk virkelig tar seg opp på Spotify, så du er nok på overtid. Takk for linkene til boksene, Minutten. Spillelisten med historisk klassisk begynner å vokse hos meg nå. Dette er glimrende. :)

S

Supertramp

Gjest
    otare skrev:
    Ingen ting i dag, men i kveld, etter at jeg har vært på Bontonland på Mustek (Praha) og lastet inn med gamle tsjekkiske mestre samt Ancerl og Talich collection, skal jeg vel finne et eller annet :D

BTW: 35° i skyggen her nede (i den grad det er noe skygge å finne). Inne i byen mellom alle steinveggene er det nok enda varmere. Må finne meg en butikk med Aircondition.
    Fant forøvrig en butikk som har McIntosh DVD-spiller på tilbud. Nedsatt fra 165000 CZK til 55000 CZK. Fristende, selv om jeg ikke trenger DVD/CD-spiller. Samme butikk har Sonus Faber Toy surroundanlegg til halv pris (ca. 12000 NOK).
    Er du i Praha nå?

Vil på det varmeste (eeeh) anbefale deg å ta en tur opp til borgen, Pražský hrad.
    Der er det kammermusikkonserter så og si daglig. Ypperlige musikere og stedsriktig musikk.

Mener å huske at du bl.a. finner et sted like ved denne bygningen i komplekset:

V

vredensgnag

Gjest
    Her et det Goulds Eroica-variasjoner som spilles. En av mine Øde Øy innspillinger.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Supertramp skrev:
    Er du i Praha nå?

Vil på det varmeste (eeeh) anbefale deg å ta en tur opp til borgen, Pražský hrad.
    Der er det kammermusikkonserter så og si daglig. Ypperlige musikere og stedsriktig musikk.

Mener å huske at du bl.a. finner et sted like ved denne bygningen i komplekset:
    Joda, er i Praha nå, og er godt kjent her nede. Traff min kone i Praha i 1979 og vi giftet oss her nede i 1981. Siden har jeg vært i Praha 2-5 ganger i året hvert år, også under kommunistene. Det er vel den byen jeg kjenner best (ved siden av Trondheim). Så St. Georgebasilikaen oppe på slottet kjenner jeg godt.

BTW: Vi er fremdeles gift :D

Har vært på Bontonland nå og plukket med meg noen CDer:
    Musikk av Fibich, Brentner, Brixi, Zelenka og en nye Martinu-opera fra tsjekkisk radio. I tillegg Talich i Dvorak, Smetana, Suk og Novák, samt Ancerl som dirigerer musikk av Prokofiev, Janácek, Martinu, Vycpálek, Ostrcil, Kabelac, Hanus, Ravel, Lalo og Hartmann.
    + litt til.
    46 CDer alt i alt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Det var ikke meningen å være overbærende, hvis det ble oppfatte slik. Takk for tipset - for mange hadde det vært veldig nyttig.
    Ofte er det kammerkonserter i hagen "under" slottet. I den bratte skråningen ned mot Malá Strana er det flere musikkpaviljonger der det spilles kammermusikkonserter. Mener å ha hørt Panochakvartetten spille der en gang.

BTW: en tidligere skoleveninne av min kone er datter av komponisten Jindrich Feld, og gift med cellisten Michal Kanka - en av de store for tiden. Vi har lekt med tanken om å få dem til Trondheim, men han er så opptatt med spillejobber at det har vist seg å være vanskelig. Men det hadde vært morsomt hvis vi fikk det til.

S

Supertramp

Gjest
    Nei, uffda - jeg tok det veldig positivt.

Billig øl, flott musikk og (tydeligvis) flotte damer :)

Speik

Medlem
    Ble medlem
    07.07.2010
    Antall liker
    0
    For tiden går det mye i Greigs og Schumanns respektive pianokonserter i a-moll. Leif Ove Andsnes.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    BTW: en tidligere skoleveninne av min kone er datter av komponisten Jindrich Feld, og gift med cellisten Michal Kanka - en av de store for tiden. Vi har lekt med tanken om å få dem til Trondheim, men han er så opptatt med spillejobber at det har vist seg å være vanskelig. Men det hadde vært morsomt hvis vi fikk det til.
    Ingen dum tanke.
    Ta kontakt med meg om dere trenger direktevei til den avdelingen i TSO.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her overbevises resten av familien om det vidunderlige ved Beethovens kvartett op. 132, til kaffe, jordbær og fløte.

Nå Takacs, topper det hele med repetisjon av samme med Cleveland Quartet. Da trenger vi vel ikke noe mer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg spiser søtt sirupsgrovbrød med salami mens jeg hører Fürtwangler dirigere Beethoven i 1951. Den niende, for å være presis.

V

vredensgnag

Gjest
    Ivo Pogorelich spiller Bachs Engelske suiter, 2 og 3.

Hver gang jeg hører ham spille begynnelsen på nr. 2 må jeg overbevise meg selv om at jeg hører rett, at det er mulig å spille så vakkert.

Finnes på Spotify.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:

Hver gang jeg hører ham spille begynnelsen på nr. 2 må jeg overbevise meg selv om at jeg hører rett, at det er mulig å spille så vakkert.

Finnes på Spotify.

Den plata der e sjukt bra.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sibelius: Stormen, overtyre op.109
    Bayerne og Eugen Jochum
    Fra Musik-Sprache der Welt, nå gjennom Spotify Premium

Fint at det er gråvær.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Finnes på Spotify.
    Du store allverden. Innspillingen var ukjent for meg. Fantastisk. Takk.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Alban Berg: Kammerkonzert, med Boulez og Ensemble Intercontemporain
    Her sammen med den ikke ukjente Mozart K361, som jeg aldri får nok av.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.918
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    I denne versjonen også? Minnes mye slakt fra mange hold.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Jøgga skrev:
    I denne versjonen også? Minnes mye slakt fra mange hold.
    Jeg har kanskje ti eller flere versjoner av K361 på plate, verket som sådan interesserer meg, og Boulez sin versjon, som jeg hører for første gang idag på spotify, havner definitivt ikke blant favorittene. Jeg traff på denne innspillingen nå fordi jeg lette etter Christian Tetzlaff på spotify.
    Tolkningen her av Gran Partita virker snål i mine ører, med merkelig artikulasjon og mangel på frasering og levende flyt. Den er sannsynligvis gjennomtenkt, men på meg virker det pliktmessig gjennomført og uten ekte følelse og vilje til å få noe ut av denne musikken. Jeg har med vilje ikke lest noen omtaler av denne innspillingen, og sannsynligvis hadde jeg slaktet den totalt hadde det ikke vært for min respekt for navnet Boulez. Interessant kan den vel kalles.

Eksempel her er menuetten, 4.sats, med Boulez
    http://open.spotify.com/track/5FcdtnLa0hEIu63bc76A9t

En annen verden åpner seg hos andre, hør f.eks. på gamle Furtwängler:
    http://open.spotify.com/track/4iGZyylstTFlzQ0V11Waee
    Selv med elendig lyd fenger dette fra første tone.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Denne:

Talich og den Tsjekkiske Filharmonien spiller Dvorak i opptak fra 1949 - kan det bli mer autentisk egentlig?
    Disse symfoniske diktene er forøvrig etter min mening den beste orkestermusikken Dvorak skrev.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    .. En annen verden åpner seg hos andre, hør f.eks. på gamle Furtwängler:
    Enig i musikalske betraktninger. I mine subjektive ører er det ingen over eller ved siden av denne dirigenten.

Men er det så elendig lyd hos deg da? Den låter da slettes ikke ille denne? Joda, tidstypisk mono og frekvensomfang; men allikevel varmt, åpent og med fine klangmessige beskrivelser av de enkelte instrumenter.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jøgga skrev:
    .. En annen verden åpner seg hos andre, hør f.eks. på gamle Furtwängler:
    Enig i musikalske betraktninger. I mine subjektive ører er det ingen over eller ved siden av denne dirigenten.

Men er det så elendig lyd hos deg da? Den låter da slettes ikke ille denne? Joda, tidstypisk mono og frekvensomfang; men allikevel varmt, åpent og med fine klangmessige beskrivelser av de enkelte instrumenter.
    Nei, alt tatt i betraktning er lyden god, litt klønete formulert av meg der. Etter tekniske kriterier ligger de bak moderne innspillinger, men ´elendig´ er overdrevet, og jeg har lyttet med tynn lyd på bærbart utstyr idag. Det forunderlige ved disse opptakene er også hvor fort jeg glemmer de tekniske begrensningene, og det skyldes de musikalske kvalitetene i framførelsen.
    Jeg har forresten badet i Furtwängler på spotify (premium nå) idag, og nå er det Talich som gjennomgåes. Anbefales.

-det er nok ingen vei utenom, jeg bare må skaffe meg en DAC til stueanlegget.

V

vredensgnag

Gjest
    Spotify har et meget anstendig utvalg innen klassisk, syns jeg - og med mange historiske innspillinger, som gjør det lett å evaluere disse før ev. anskaffelse.

Undres hvor pålitelig den 320kbps garantien er? Jeg har Premium -- det jeg har merket, når jeg kjører sammenligninger mot CDer jeg har av samme musikk, er at Spotify har massert lyden på Amarra-vis og gjort den en liten touch fyldigere (as my ears tell me, your experience may vary...)

Trionfo di Afrodite nå, Orff og Jochum - fra CD. (Jeg gjør en innsats for mediet!)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Spotify har et meget anstendig utvalg innen klassisk, syns jeg - og med mange historiske innspillinger, som gjør det lett å evaluere disse før ev. anskaffelse.
    Tilgang til arkiver med historiske innspillinger treffer denne karen sånn høvelig sentralt i et av hovedinteresseområdene. Sånt liker vi. Så var det bare å gidde å gå igang med å finne ut hvordan… :)

V

vredensgnag

Gjest
    Prøv det først.

Bruk din iMac og gå hit:

http://www.spotify.com/no/new-user/

Etablér en Open konto og installér Spotify. Ikke betal noe før du har prøvd den, men jeg tror nok du kommer til å satse på Premium tjenesten når du har prøvd det ut. Du har fulle søk-funksjoner i prøveversjonen.

(En kjapp sjekk og jeg fant de fleste innspillingene du henviser til på side 1 i Aus der Reihe, så det er nok også lovende for resten av henvisningene. Både Previn og Jurowski i Manfred lover da godt?)

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Tilgang til arkiver med historiske innspillinger treffer denne karen sånn høvelig sentralt i et av hovedinteresseområdene. Sånt liker vi. Så var det bare å gidde å gå igang med å finne ut hvordan… :)
    Søkefunksjonen for Spotify er legendarisk dårlig mht klassisk musikk, men utvalget er, som vreden sier, stort. Virker som f.eks EMI Classics har slengt inn hele sulamitten der. Et søk etter Furtwängler gir 2096 treff (dvs antall spor).

Har sendt deg en invite til Spotify på PM

S

Supertramp

Gjest
    nb skrev:
    Søkefunksjonen for Spotify er legendarisk dårlig mht klassisk musikk,
    Å? Synes du det? Mye av problemet ligger vel i hva de har lagt inn av info i "track ID". Shit in, shit out

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    nb skrev:
    Søkefunksjonen for Spotify er legendarisk dårlig mht klassisk musikk,
    Å? Synes du det? Mye av problemet ligger vel i hva de har lagt inn av info i "track ID". Shit in, shit out
    Ja, taggingen er dårlig mht klassisk for å være mer presis.

V

vredensgnag

Gjest
    Syns da jeg finner frem - men man kan faktisk prøve seg frem med varianter om man ikke får treff med en gang, ev. også redusere antallet søkeord i en streng.

Nå sitter jeg og lytter til et strålende live-opptak fra Champs Élysées med Jacques Loussier Trio. Det alene er verdt denne månedens Spotify-avgift!
    Må da gjelde som klassisk, siden det er Bach.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hoho, det flommer over på spotify hos meg. Jeg søkte på "wagner ring solti", og må nok finne frem litt større hodetelefoner ;D

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spotify kan være litt forvirrende på klassisk når det blir for mange treff. Jeg rotet litt med å finne korrekt avspillingsrekkefølge på Der Ring. Alle spor i boksen sorterer under ett albumnavn, men søkereslutatene inneholder en blanding av flere album enn de jeg ønsker, og når jeg sorterer på album forsvinner den riktige spillerekkefølgen på sporene. Sportittel sorteres alfabetisk, antar jeg. Det er sikkert banalt for mange, men en lettelse for meg at rekkefølgen fra albumet er intakt hvis jeg går inn på selve albumet og spiller av derfra.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Tusen takk for Proms-tipset! Skal innom London på vei tilbake til Norge, da blir det Bach & Stravinsky med London Sinfonietta på meg 4. august.

Mvh.
    Wright
    For tiden i den syndigste byen øst for Suez.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bare to plater der Fürtwangler svinger taktstokken, og i dag er det Schuberts 9'de som gjelder. Kanskje jeg lar den fortsette med Haydns 88'de. Det er i alle fall det denne platen kan by på. Det er utrolig hva de har fått ut av disse gamle opptakene.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    Tusen takk for Proms-tipset! Skal innom London på vei tilbake til Norge, da blir det Bach & Stravinsky med London Sinfonietta på meg 4. august.
    ........
    Der får jeg ideer, vurderer å dra av gårde på egen hånd siste del av ferien.

Her er jeg stadig på vei oppover med Jochum-samlingen, nå Schubert

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Frydefullt å se så mye historisk signifikante innspillinger blant alle "pene tenåringsjenter med fiolin" e.l. på markedet idag! Det gir håp for pasientene her på klassisk sengeavdeling på HFS.

Jochum ruler jo. Og Ferras er virkelig et bekjentskap verdt. Men jeg tenkte å spørre baluba om hvem som har fått så mye ut av hvilke innspillinger/opptak? Furtwängler spilte jo inn Haydn 88 og Scubert 9 en rekke ganger med berlinerne; er dette fra krigen? Hvilket selskap har gjort remasteringene og utgitt dette?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn