Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.408
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven her og. Op. 59/3, Takacs String Quartet.

Speik

Medlem
    Ble medlem
    07.07.2010
    Antall liker
    0
    Jøgga skrev:
    Speik skrev:
    Nå går det i Beethoven: "sonata for piano and violin no. 9 in A major, op. 47 "Kreutzer". Vadim Repin på fiolin, DGG. Dette er veldig, veldig bra. Førstesatsen er helt fantastisk. Akkurat min greie.
    ......
    God smak, synes jeg ;)
    Er det fra dobbel-CDen med Argerich, og fiolinkonserten med Muti?
    Hør på fiolinkonserten også, den er veldig god.
    Jepp. En av CD-ene de hadde på biblioteket, hehe. Har hørt Beethovens fiolinkonsert tidligere. Jeg liker den, men jeg er ikke helt på gli med disse "look what I can do"-cadenzaene. For meg høres disse solopartiene veldig intetsigende ut.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.116
    Sted
    Trondheim
    En liten favoritt som man får under 200-grensen fra Amazon:

En fantastisk stemme. Hun har vært en favoritt hos meg, spesielt i Schubert, i alle år.

V

vredensgnag

Gjest
    Tidligere i dag var det symfoni i C, nå lytter jeg til den i E.

C, 1. sats

V

vredensgnag

Gjest
    Man kan forestille seg at Wagner hadde utviklet dette over fire satser:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.726
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Was ist denn das, die Wagner-Sinfonie in E ?
    Jeg som trodde det bare fantes en. C transponert til E, eller?

V

vredensgnag

Gjest
    ;D

E er Wagners ufullendte. Kun én sats på CDen, men jeg ser det finnes en Tokyo-innspilling med første sats og et fragment.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.726
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Morgenkaffen nytes idag med Franz Berwald på hodet. Man kan lure på hvorfor jeg plutselig kom på Berwald igjen.

Symfoni nr.2, eller Sinfinie capricieuse, med DR Symfoniorkestret og Thomas Dausgaard

Nydelig musikk til nesten ingen penger, gjenutgivelse fra Brilliant av Chandos-opptak.
    Det er fint, Dausgaard har gjort jobben riktig godt i København.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.116
    Sted
    Trondheim
    Holst - Planetene

fra denne:

Uventet god lyd. Hadde ikke store forventninger til lyden, men den er helt "up to date". Stokowski var en langt bedre dirigent enn jeg trodde - trodde egentlig han var en "posør", men det var han virkelig ikke - dette er en veldig bra boks. Ikke koster den mye (på amazon.co.uk) heller.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En plate med vidunderlige innspillinger av dyptpløyende kirkemusikk fra en av de mest interessante britiske 1900-talls komponistene.

Pt 6£ på europadisc.

Speik

Medlem
    Ble medlem
    07.07.2010
    Antall liker
    0
    Bachs Goldbergvariasjonene, i Glenn Goulds hender. For en fyr, hehe. Vi hører han nynner og lager alle slags lyder. Innlevelse!

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    En liten observasjon: Dvorak #9 er verdens beste togsymfoni -- Kubelik er mannen.

(Er nå i Xi'an, Kina og har ca. 10000km togturer bak meg hittil denne sommeren, så skulle mene dette ikke er helt ukvalifisert gjetning.)

Speik

Medlem
    Ble medlem
    07.07.2010
    Antall liker
    0
    Hehe, da vet man det!

Jeg liker Dvoraks 9. veldig godt, men i fjerdesatsen havner han i fella for å gjenbruke et godt tema altfor mange ganger. Den blir repetativ og kjedelig, for å være ærlig. Men de tre første satsene er gull.

S

Supertramp

Gjest
    Fin kombinasjon: Fischer, Schneiderhan og F.Fricsay....... ikke solistene sammen da, men dog...

Spotify (dessverre) - skulle gjerne funnet denne på CD

S

Supertramp

Gjest
    Er i en bli-litt-mer-kjent-med-Wagner-fase og fant noe med Georg Solti som dirigent. Det var behagelig innspilling/lyd.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    Er i en bli-litt-mer-kjent-med-Wagner-fase og fant noe med Georg Solti som dirigent. Det var behagelig innspilling/lyd.
    Slik går det ikke ann å skrive her på denne tråden...."noe med Solti som dirigent" liksom.....ut med det mann!!! :p ;)

Selv hørte jeg Bruckner`s 8. med CSO og Solti for et par timer siden.
    Nå har det vært klavermusikk som har fått herje på platespilleren:
    Schubert; klaversonate a-moll D.845 - Pollini

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    emotikon skrev:
    Supertramp skrev:
    Slik går det ikke ann å skrive her på denne tråden...."noe med Solti som dirigent" liksom.....ut med det mann!!! :p ;)
    Nei, det er helt sant:

Label: Decca
    ASIN: B0000042H4

Hele ringen:

Das Rheingold
    Composed by Richard Wagner
    with George London, Kirsten Flagstad, Set Svanholm, Paul Kuen, Gustav Neidlinger, Claire Watson, Waldemar Kmentt, Eberhard Waechter, Jean Madeira, Walter Kreppel, Kurt Böhme, Oda Balsborg, Hetty Plümacher, Ira Malaniuk
    Conducted by Sir Georg Solti

Die Walküre
    with James King, Régine Crespin, Birgit Nilsson, Hans Hotter, Christa Ludwig, Gottlob Frick, Vera Schlosser, Berit Lindholm, Helga Dernesch, Brigitte Fassbaender, Claudia Hellmann, Vera Little, Marilyn Tyler, Helen Watts

Siegfried
    with Wolfgang Windgassen, Hans Hotter, Birgit Nilsson, Gerhard Stolze, Gustav Neidlinger, Marga Höffgen, Kurt Böhme, Dame Joan Sutherland

Götterdämmerung
    Performed by Vienna State Opera Chorus
    with Birgit Nilsson, Wolfgang Windgassen, Gottlob Frick, Gustav Neidlinger, Dietrich Fischer-Dieskau, Claire Watson, Christa Ludwig, Lucia Popp, Dame Gwyneth Jones, Maureen Guy, Helen Watts, Grace Hoffmann, Anita Välkki

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med det coveret du linker til (og utgivelsesår 1997) så er det vel den nye remasteringen såvidt jeg kan forstå.
    Dette kan bl.a Valentino bedre enn meg, men om jeg ikke husker feil så er det den nye som skal være mye bedre enn den første.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Supertramp skrev:

Selv hørte jeg Bruckner`s 8. med CSO og Solti for et par timer siden.
    Nå har det vært klavermusikk som har fått herje på platespilleren:
    Schubert; klaversonate a-moll D.845 - Pollini

Litt morsomt. Det bildet pryder også den siste platen med klassisk musikk jeg kjøpte, Lindberg Lyds med Ole Bulls fiolinkonserter.

N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    Litt morsomt. Det bildet pryder også den siste platen med klassisk musikk jeg kjøpte, Lindberg Lyds med Ole Bulls fiolinkonserter.
    "Der Wanderer über dem Nebelmeer" ("Vandreren over tåkehavet" eller noe i den retning) malt av Caspar David Friderich i den noe originale sjangeren "selvportrett bakfra";) Mye brukt innenfor romantikken det maleriet der

V

vredensgnag

Gjest
    Mye brukt overalt. 79 sider med referanser på TinEye.com

Kunne vært morsomt å samle LPer og CDer som har brukt bildet.

Vet ikke om det er sant, siden Friedrich flyttet rundt på fjellene han satte inn i bildet av vandreren, men jeg er blitt fortalt at han visstnok skal stå på Großglockner, og det skal være fjellet som Karajan insisterte på å bruke til illustrasjon av Eine Alpensinfonie.

Noen som vet?

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    emotikon skrev:
    Supertramp skrev:
    Nei, det er helt sant:
    Takk supertramp- den boksen har man jo selvfølgelig :)

Og det er den nye remasteringen.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rachmaninov; Klaverkonsert No.2 i c-moll op.18 - Sviatoslav Richter - Leningrad Philharm. Orch. -Kurt Sanderling 1963 - ARC FDY 2062 mono

Richter er genial. Han lager akkurat nok hjertesmerte til at det appellerer til meg.

Hvem er det som har tatt temaet fra Adagio Sostenuto- satsen og laget en poplåt av den- sikkert flere?
    Nynner på den melodien og har teksten nesten på tunga, kvinnelig vokalist -holder på å bli gal her ::)

Edit:
    Aha! Celine Dion - med Eric Carmen`s "All By Myself"

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lekre plater emotikon! Lekker denne også; slike fortreffeligheter finner man i Classics Living Stereo-katalog. Du verden hvor flott Frager og disse pariserne låter! Skulle gjerne stått og hørt der Leibowitz sto.

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Tor, vet du om den plata noen gang er digitalisert, dvs utgitt på CD?

S

Supertramp

Gjest
    Takk, VG. Hadde håpet på mer "streamline" CD salg :eek:
    Må vurdere det om det ikke skulle bli noe av "rommet mitt" prosjektet i det nye huset.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Supertramp skrev:
    Tor, vet du om den plata noen gang er digitalisert, dvs utgitt på CD?
    La Mer ble gitt ut på Andante (kjent for gode remasteringer) sammen med annen historisk Debussy, men trolig har ikke Nocturnene blitt digitalisert. Har lest mye bra om Desormiere's La Mer og bestilte et eks. For tiden er det bare svært dyre utgaver igjen. Som alltid må man kjenne sin besøkelsestid når det gjelder klassiske utgivelser.

http://www.amazon.com/Orchestral-Mu...r_1_12?ie=UTF8&s=music&qid=1279203778&sr=1-12

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning