Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Rach 2 av Rachmaninoff selv. Min er på vinyl og et litt annet cover fra Rca Red Seal

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Jøgga skrev:
    Roberten skrev:
    Jøgga skrev:
    Jeg har gjort Drygolin-plikter
    Ser man det, jeg trodde du hadde fostret opptil flere arvinger, men allikevel så tilfaller Drygolinøktene deg ?
    .........
    Det faller seg ofte slik ja. Hadde det vært flatveggen skulle de fått gjennomgå, men nå gjelder det restaurert ytterdør fra 1890. Jo, jeg har sett har sett Hjernevask, men det viser seg nå at egenskaper som tålmodighet og detalj-fokus ikke går i arv.
    ;D

Jeg øver meg til Kammermusikkfestivalen. Til frokost var det Uchida, nå er det denne

som gir meg K 491. Det kan være at jeg foretrekker Perahia.
    Om jeg gleder meg ? Kan skjønne det !

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.422
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Siegfried, 1. akt. Solti.
    Nå må jeg snart se til å få lagt Karajans Ring på eplefonen. Og Exile on Main St.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt Byrd i dag også, nå Propers for Lady Mass in Advent:

Nå sender de en ballett av Antheil i radioen, så da blir det Granados; Goyescas spilt av Riva i en Naxosinnspilling:

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den siste utgivelsen med det lokale musikklaget ankom idag.
    Hybrid SACD med musikk av Frank Martin, Stavanger Symfoniorkester under Steven Sloane på selskapet MD&G

Frank Martin er nytt bekjentskap, dette er en fin produksjon som gir mersmak.
    Dabringhaus und Grimm leverer et strammere og tørrere lydbilde enn vi er vant med fra SSO på BIS, og det kler Frank Martin utmerket.

Vedlegg

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Nettopp hjemme fra premiere på La Traviata. Verdi er ikke min greie, men flott var det - utendørs og alt.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.738
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Over et døgn uten posting i tråden her, men her spilles musikk til alle tider.

Nå spiller Lindsays den vidunderlige kvintetten i C-dur D.956 av Schubert. Sorterer under M for Mesterverk.
    Var det i Morse denne skjønne andresatsen ble brukt?

M

musicus

Gjest
    Sergej Rakhmaninoff-Vesper (Melodiya 1965)

Russian State Academic Choir/Alexander Sveshnikov

Himmelskt vakkert!!

mvh

S

Supertramp

Gjest
    Himmelsk tråd!!!

Her er det bare å suge til seg inntrykkene og tipsene.

I min lille klassiske verden går det mest i de jeg ble opplært var de '4 store': Bach/Mozart/Beethoven/Schubert. En subjektiv opplæring vil jeg tro, men direkte vranglære er det ikke.

Så da spiller jeg for tiden Beethovens pianokonserter. I dag nr 3, c-moll. Opus 37.
    Spesielt godt liker jeg 3.satsen Rondo:Allegro.

Alldeles nydelig komponert med partier hvor klaveret er for seg selv og orkesteret nærmest bare ligger i bakgrunnen og venter for så å komme fossende inn.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    3.satsen er en solid favoritt til kandidaturet "Beethovens lyseste øyeblikk" her også. Perahia gjør den helt eksepsjonelt synes jeg.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører på Sonyboksen " A Secret Labyrinth"; nå cd3: Musikk fra hoffet til kong Janus av Nicosia.

B

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Får ikke sove....
    Stod opp alt for tidlig, og hva kan være bedre enn å sette på noe man ikke har spillt på en stund, mens en myk vaniljekaffe gjøres klar?
    .....

Gilels med Rachmaninov No.3 viste seg dessverre å være litt for energisk for morgenstemningen, så nå skal det letes etter noe mer hvilepulsaktig.

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.422
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herværende femåring som spiller Lisa gikk til skolen på vårt ærverdige Brødrene Hals...

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hollenderen på radio, så nå Hollenderkoret er over fortsetter jeg på A Secret Labyrinth, nå cd10: Gombert; musikk fra Karl 5.s hoff. Originalcover:

Bernt K

Vedlegg

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Liker godt Gilels anslag når han spiller Beethoven. Med spu låter det heller ikke ille

Vedlegg

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Var heldig og fant denne lp-boksen i dag, uspilt. Nå spilles den - og det er flott å høre på

Vedlegg

M

musicus

Gjest

Chopin, Frédérick: Sonata in G minor, op. 65

Franck, César: Sonata in A

Daniel Barenboim - Piano;
    Jacqueline du Pré - Cello

CDM 7 63184 2
    1972 - ADD
    56:56

mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Jeg har gode minner fra 70-tallet med Aeolian strykekvartett i Haydns kvartetter. De var litt omdiskuterte, da noen mente at de ble spilt for romantisk, men jeg likte dem. Haydns musikk tåler den behandlingen. Har noen av disse på vinyl, men ikke alle. Så da måtte jeg kjøpe denne:

og det er da det jeg spiller akkurat nå. Og i mine ører lyder dette aldeles fortreffelig.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.953
    Sted
    Market Snodsbury
    Janá?ek: V?c Makropulos med Mackerras/WPO. Decca 1979 (rec 1978)

Eg har litt problem med å forsvara for meg sjølv kvifor eg plukka opp denne.

Det er noko med meg og all annan opera enn Wagner. Eg får det ikkje til. Det er ikkje på grunn av vokalen, iallfall, for eg liker jo både lieder, kantatar, oratorium og messer.

EDIT: Jo. Og Faust-kantaten til Schnittke. Den likte eg godt. Den er nesten opera.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Janacek er vel kanskje ikke "easy listening" opera heller da. Har du hørt noe annet fra samme grenda? Det er gjort mye flott opera som er langt lettere å finne "groove" med enn Janacek-operaene kanskje.

S

Supertramp

Gjest
    Mener å huske at Bach sine cello suiter ble omtalt her på forumet et sted.

Jeg har denne og synes ihvertfall nr.1 i g-moll er vakkert spilt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.953
    Sted
    Market Snodsbury
    Vidar P skrev:
    Janacek er vel kanskje ikke "easy listening" opera heller da. Har du hørt noe annet fra samme grenda? Det er gjort mye flott opera som er langt lettere å finne "groove" med enn Janacek-operaene kanskje.
    Det tviler eg ikkje på. Eg plukka med meg V?c Makropulos fordi eg liker strykekvartettane til Janá?ek, og har ikkje noka erfaring med tsjekkisk (eller annan slavisk) opera. Men det skal han ha: Eg likte godt orkersterforspelet og musikken.

Problemet mitt var nok heller at eg ikkje følgde med på handlinga, og ramla av. Wagner greier eg å nyta både som "aktiv" og passiv lyttar. Eg skal prøva meg på Janá?ek att, eg, men liberetto og synopsis i handa.

Eg har ein del annan opera i hylla som eg av og til prøver meg på, stort sett med nedslåande resultat. Men her om dagen kom eg meg gjennom Cosi fan tutte (den med Schwartzkopf og Karajan), og følte meg klar for nye utfordringar.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @vagstol: Du er ikke Verdi-fan heller, da? Makropulos-affæren er jo en "underlig affære", også.
    Selv hører jeg på Carlo Bergonzi fra Deccas Grandi Voci-serie. Bilæte var vanskelig, gett.
    EDIT: Her fant jeg et brukbart: Heh, han ser jo nesten heroisk ut, mens han er liten og fet i røynda.

B

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du greier å nyte Wagner såvel aktivt som passivt så er det bare å stå'an ut. Da vil du logge på det meste før eller senere :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    I Janaceks operaer må man følge med i librettoen - handling og musikk henger veldig sammen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Siste fra BBC MM, gammel fremføring fra BBC sine Proms-arkiver. Virker flott, dette.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    vagstol skrev:

Det bør du ikke ha. Janá?ek er en av 1900-tallets mest oppfinnsomme komponister (ifølge Hillveg) og kanskje den største operakomponisten (i konkurranse med Strauss, Prokofiev og Puccini). Så operaene hans bør finnes i enhver samling. Men de er ikke veldig letthørte - det tar tid å komme under huden på dem. Jeg har alltid likt V?c Makropulos, men Kat'a Kabanová er også en stor opera (sammen med hans mest kjente - Jeji pastorkyna (Jenufa)). Men både tonespråket og språket er veldig anderledes enn det vi er vant til, og tar litt tid å bli kjent med.

Men takk for påminnelsen - da blir det V?c Makropulos på kontoret før lunsj.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De nærmeste par timene blir det opera her også; Nabucco (eller som det sto på plakaten; Nobucodnosor) i Sinopolis utgave:

Bernt K

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    vagstol skrev:

Det bør du ikke ha. Janá?ek er en av 1900-tallets mest oppfinnsomme komponister (ifølge Hillveg) og kanskje den største operakomponisten (i konkurranse med Strauss, Prokofiev og Puccini). Så operaene hans bør finnes i enhver samling. Men de er ikke veldig letthørte - det tar tid å komme under huden på dem. Jeg har alltid likt V?c Makropulos, men Kat'a Kabanová er også en stor opera (sammen med hans mest kjente - Jeji pastorkyna (Jenufa)). Men både tonespråket og språket er veldig anderledes enn det vi er vant til, og tar litt tid å bli kjent med.

Men takk for påminnelsen - da blir det V?c Makropulos på kontoret før lunsj.
    Må si meg enig med Otare her.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.127
    Sted
    Trondheim
    Den tredje CDen i denne boksen med Sweelincks verdslige vokalmusikk:

Jeg spilte de 2 første CDene i denne boksen i går kveld, og fikk skikkelig "fot" for Sweelinck. Tror det var Berxter som nevnte denne boksen for en stund siden, og at han ikke var helt overbevist. Vel - det er jeg. Fantastisk flott vokalmusikk, og flotte innspillinger. Flotte sangere og god lyd. Glossa kan tydeligvis lage slikt - både Gesualdo og Monteverdiinnspillingene til La Venexiana er obligatoriske, og denne med Gesualdo Consort of Amsterdam med Harry van der Kamp hører, i mine ører, med i den samme kategorien.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Den tredje CDen i denne boksen med Sweelincks verdslige vokalmusikk:

Jeg spilte de 2 første CDene i denne boksen i går kveld, og fikk skikkelig "fot" for Sweelinck. Tror det var Berxter som nevnte denne boksen for en stund siden, og at han ikke var helt overbevist. Vel - det er jeg. Fantastisk flott vokalmusikk, og flotte innspillinger. Flotte sangere og god lyd. Glossa kan tydeligvis lage slikt - både Gesualdo og Monteverdiinnspillingene til La Venexiana er obligatoriske, og denne med Gesualdo Consort of Amsterdam med Harry van der Kamp hører, i mine ører, med i den samme kategorien.
    Jeg husker jeg nevnte den for noen tid siden, men ikke at jeg var kritisk til den. Begynner dog å bli gammel, slik at det kan godt hende. Nu har jeg bare gode følelser vedrørende den....

Bernt K

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn