I kveld et par messer av Byrd:
Bernt K
Bernt K
Vedlegg
-
12.9 KB Visninger: 325
|
;DJøgga skrev:Det faller seg ofte slik ja. Hadde det vært flatveggen skulle de fått gjennomgå, men nå gjelder det restaurert ytterdør fra 1890. Jo, jeg har sett har sett Hjernevask, men det viser seg nå at egenskaper som tålmodighet og detalj-fokus ikke går i arv.Roberten skrev:Ser man det, jeg trodde du hadde fostret opptil flere arvinger, men allikevel så tilfaller Drygolinøktene deg ?Jøgga skrev:Jeg har gjort Drygolin-plikter
.........
Det tviler eg ikkje på. Eg plukka med meg V?c Makropulos fordi eg liker strykekvartettane til Janá?ek, og har ikkje noka erfaring med tsjekkisk (eller annan slavisk) opera. Men det skal han ha: Eg likte godt orkersterforspelet og musikken.Vidar P skrev:Janacek er vel kanskje ikke "easy listening" opera heller da. Har du hørt noe annet fra samme grenda? Det er gjort mye flott opera som er langt lettere å finne "groove" med enn Janacek-operaene kanskje.
Det bør du ikke ha. Janá?ek er en av 1900-tallets mest oppfinnsomme komponister (ifølge Hillveg) og kanskje den største operakomponisten (i konkurranse med Strauss, Prokofiev og Puccini). Så operaene hans bør finnes i enhver samling. Men de er ikke veldig letthørte - det tar tid å komme under huden på dem. Jeg har alltid likt V?c Makropulos, men Kat'a Kabanová er også en stor opera (sammen med hans mest kjente - Jeji pastorkyna (Jenufa)). Men både tonespråket og språket er veldig anderledes enn det vi er vant til, og tar litt tid å bli kjent med.vagstol skrev:Janá?ek: V?c Makropulos med Mackerras/WPO. Decca 1979 (rec 1978)
Eg har litt problem med å forsvara for meg sjølv kvifor eg plukka opp denne.
Må si meg enig med Otare her.otare skrev:Det bør du ikke ha. Janá?ek er en av 1900-tallets mest oppfinnsomme komponister (ifølge Hillveg) og kanskje den største operakomponisten (i konkurranse med Strauss, Prokofiev og Puccini). Så operaene hans bør finnes i enhver samling. Men de er ikke veldig letthørte - det tar tid å komme under huden på dem. Jeg har alltid likt V?c Makropulos, men Kat'a Kabanová er også en stor opera (sammen med hans mest kjente - Jeji pastorkyna (Jenufa)). Men både tonespråket og språket er veldig anderledes enn det vi er vant til, og tar litt tid å bli kjent med.vagstol skrev:Janá?ek: V?c Makropulos med Mackerras/WPO. Decca 1979 (rec 1978)
Eg har litt problem med å forsvara for meg sjølv kvifor eg plukka opp denne.
Men takk for påminnelsen - da blir det V?c Makropulos på kontoret før lunsj.
Jeg husker jeg nevnte den for noen tid siden, men ikke at jeg var kritisk til den. Begynner dog å bli gammel, slik at det kan godt hende. Nu har jeg bare gode følelser vedrørende den....otare skrev:Den tredje CDen i denne boksen med Sweelincks verdslige vokalmusikk:
Jeg spilte de 2 første CDene i denne boksen i går kveld, og fikk skikkelig "fot" for Sweelinck. Tror det var Berxter som nevnte denne boksen for en stund siden, og at han ikke var helt overbevist. Vel - det er jeg. Fantastisk flott vokalmusikk, og flotte innspillinger. Flotte sangere og god lyd. Glossa kan tydeligvis lage slikt - både Gesualdo og Monteverdiinnspillingene til La Venexiana er obligatoriske, og denne med Gesualdo Consort of Amsterdam med Harry van der Kamp hører, i mine ører, med i den samme kategorien.