Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Ikke veldig billig i forhold til før egentlig, men han har vel bortimot gitt seg med å ta inn nye forsendelser. Hyllene tømmes.
    Er det helt slutt, eller blir det nye lokaler?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Helt slutt.
    Så nå må vi nok handle på nettet enten vi vil eller ikke. Hillveg er ikke noe alternativ med de prisene han opererer med.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Innleder en gjennomspilling av Wohltemperiertes Clavier framført av Rosalyn Tureck i denne versjonen:

Ikke første gang, og nok ikke siste heller.

Bernt K

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Berxter - Rosalyn Tureck er en fortreffelig dame i Bach, har du hørt henne i Goldberg varisjonene?
    Jeg kjente en av hennes elever som på 50 tallet fikk tilbud om å bli med over til New York, hun var visst one-of-a-kind.
    Hun stillte så store krav til øving at vedkommende ikke torde bli med, det ville knapt bli tid til soving eller spising.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei, i Goldbergvariasjonene har jeg bare begge Gould og Jarrett (og Belder i Brilliantboksen), så vidt jeg husker. Skal være på utkikk etter Tureck også der.
    At hun var en maniker på øving høres. Stålkontroll.

B
    EDIT: Det ble bok 1 med Tureck; for bok 2 går jeg over til Gulda: (Det er bedre lyd, og Gulda er ikke akkurat dårligere...):

Vedlegg

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    M6 fra denne flotte boksen:

God oppladning til samme symfoni med Oslofilharmonien på torsdag!

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Hvor begynner man? Det ramlet inn 250 CDer!

Det blir Mendelssohn Bartholdy - Choralharmonisierungen, mm. Chamber Choir of Europe, Nicol Matt.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    berxter skrev:
    Enig i at det spilles for lite norsk musikk; jeg har et gapende høl som heter Irgens-Jensen, f eks...
    Her spilles nå som aftens/ nattmusikk
    "The Brandenburgs" - !

Reagerte på navnet da jeg kjøpte min. Det finnes vel ikke noe historisk grunnlag for å kalle dem det? Bach skrev på fransk på dekkarket for notepakken.

Men det er nydelig nattmusikk, den versjonen.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Her er en godbit fra hylla: Deutsche grammmophons 70 års-jubileumsplate fra 1968. Karajan øver på Beethovens niende. I 1968 hadde mannen vasket av seg de brune stripene og var kunstnerisk helt på høyden. Opptakene fra øvinga er nesten mer interessant enn selve symfonien.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Wagner idag. Fra denne:

Prestoclassical har disse Flagstad recitals på Australian Eloquence for småpenger. €8,69 for dobbelCD. Og med Euroen på ca 8 kr, blir det under 70 kr. Verdt å ha. Disse opptakene er fra 1956 - Wien P.O. med Knappertsbusch.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne kunne vært lagt ut under Wagnertråden! Synes det er greitt at vi samler Wagner et sted så vi slipper å ha noe med ham å gjøre her. ;)

Selv hørte jeg på Ives 4 symfoni i går på Hyperion og fikk veldig tenning på verket. Fabelaktig lyd på opptaket. Sluttkoret bygd på "Nærmere deg min Gud" fikk gåsehuden frem.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Tenkte på det, men fant ut at det passet bedre her. Det er musikk jeg hører nå, og ikke et innlegg i diskusjon omkring Wagner eller innspillinger av musikken hans.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Bonney er en liten favoritt hos meg. 2 album jeg har hatt mye glede av:

Hun var jo i sin tid gift med Håkan Hagegård, så hun har jo en liten skandinavisk tilknytning. Hun har i mine ører en "lett" stemme og synger med en elegant stil som kler musikken på de 2 CDene jeg nevnte.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Bonney er en liten favoritt hos meg. 2 album jeg har hatt mye glede av:

Den Mozart plata er bare helt strålende, og finnes pt på en av Warners billigserier (Elatus?).

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Britten, Bartok, Bacewicz og Bjørkland i Rolls Royce-opptak fra 2L.

Skal snuse opp Bonney i Mozart.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Mozart/Bonney er på Elatus, ja. Så den koster så godt som ingen ting. Hører på den "as we speak". Og, ja - den er glimrende.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.897
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Valentino skrev:

Britten, Bartok, Bacewicz og Bjørkland i Rolls Royce-opptak fra 2L.

Skal snuse opp Bonney i Mozart.
    Denne kjøpte jeg på Platekompaniet i BlueRay og SACD format. Har ikke BlueRay spilleren i ref. anlegget nå, så jeg kan ikke uttale meg om evt. forskjeller på formatene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Valentino skrev:
    Britten, Bartok, Bacewicz og Bjørklund i Rolls Royce-opptak fra 2L.
    Bjørklund, ja. Kjenner Terje fra gamle dager. Vi vanket i det samme miljøet i sin tid. Og jeg har arbeidet i samme lærerkollegium som datteren hans. Burde nok finne mer av musikken hans og høre på den. Han skrev vel i sin tid på en opera over Hamsuns Viktoria. Ble den noen gang ferdig?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Mozart/Bonney er på Elatus, ja. Så den koster så godt som ingen ting. Hører på den "as we speak". Og, ja - den er glimrende.
    Jeg er også veldig begeistret for Bonney! En av vår tids mest undervurderte sopraner? Hun synger glimrende i Järvis Peer Gynt for DGG også forresten.

Men nå har det ankommet en bunke på omlag 20 cd'er fra Naxos Historical-salget, så jeg skal flytte meg over i en annen avdeling en tid kanskje.

Først på spillelista blir nok erkelegendariske Mengelberg sin Brahms. Begynner med denne tenker jeg;

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mengelberg, ja. Inspirert spiller jeg nå fireren fra denne:

Merkverdige temposkift, men det var jo krig.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ganske bra frisyre på Mengelberg på det bildet ditt til høyre. Mye likt Kramer i Seinfeld kanskje.

Nå er jeg kommet til Walter i noen innspillinger i anledning 25-års markeringen av Mahlers død. Kerstin Thorborg (kontraalt) synger veldig overbevisende; imponerende direkte og med stor energi. Mye annerledes enn vi er vant til idag i disse verkene.. motene svinger. Men Thorborg (og Kullman) var nært assosiert med disse verkene i tiden etter Mahlers død, og Walter var jo som kjent nært assosiert med Mahler personlig. Så det kan vel umulig ha vært såå langt fra Mahlers mening dette.

Mark Obert-Thorn er helt utrolig med lyd altså; disse platene fra 30-tallet låter sjokkerende bra i hans remasteringer!

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8110850.htm

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Barna i seng endelig, og jeg sniker meg til Lislevand Diminuito før fruen overtar stuen med gosj og TV2s Tirsdagskveld for Kvinner.

Renessansefusion!

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Første lytting til denne boksen har ikke engasjert meg spesielt. Sikkert ikke helt tiden for det, så jeg får prøve igjen siden.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Har du hørt hele? Det er jo veldig tidsmessig spenn der 1300-1600 tallet. Alt er sikkert ikke like spennende, men det jeg har hørt har gått rett hjem her. Men så liker jeg middelalder og renessansemusikk da. Og særlig bedre enn Huelgas med Nevell får man vel ikke.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Jeg har kun hørt de to første platene i boksen. Liker normalt godt musikk fra tiden før barokken, men det var kanskje rett og slett ikke dagen for det. Hender det :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Det hender. De 2 første er vel med musikk fra 1300-tallet. Rimelig spesielt. Jeg likte begge de platene godt (har foreløpig bare hørt de 5 første CDene).

Her går det på denne nå:

Akkurat nå Jan Nováks Capriccio for cello og lite orkester (1958). Svært jazz-aktig og diverterende. Morsomt verk.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Mark Obert-Thorn er helt utrolig med lyd altså; disse platene fra 30-tallet låter sjokkerende bra i hans remasteringer!
    Jeg har hans remastere av Schnabels Beethovensonater, og de er framifrå gode de også.

Morgenmusikken er Brahms' Quartette op. 92. Kjempeplate fra Gardiner og Monteverdikoret dette.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer Brahms. Pollini og de aldrende Italienerne i opus 34.

Innspillingen er beskyldt for å være kald og følelsesløs. Dette er i mine ører Brahms gjort riktig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Etter Bonney-kommentarene over gikk det jo kjapt å skrive Bonney i søkefeltet i iTunes. Dermed sitter jeg nå og hører på:

Brilliant-utgivelse av et DG-album. Her er det ikke bare Bonney som synger - her får vi Anne Sofie von Otter, Hans Peter Blochwitz og Andreas Schmidt i tillegg. Og det gjør absolutt ingen ting. Disse sangene er ganske romantiske i tonespråket, og svært lett-hørt. Et album jeg vil anbefale til alle. Tror jeg ga 69 kr. for det hos Bøyum i sin tid (Amazon i England skal ha 20£ !).

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Har hørt (igår kveld, riktig nok) Leif Ove Andsnes og Det norske kammerorkester spille dobbel Mozart. Tønsbergs Levende Klassisk har igjen slått til med et kjempearrangement og fikk de til å starte turneen her. Flott var det

http://www.levendeklassisk.no/2010/0309.htm

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp lyttet meg gjennom 17.symfonien, fra denne flotte 16CD boksen. Storslagne greier. Nå er det over på historien om en sangskole et sted i Tyskland.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ny pickup er fint til gammel vinyl

Multikunstneren Karl Richter dirigerer Berliner Philharmoniker i Paukeslaget og Klokken.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mere stimuli på en stille kveld:

Det låter ofte ganske suverent fra Philips på vinyl, og Concertgebouworkest skuffer ikke. Dette er mulig den beste Mendelssohn 4 i min samling, uten at jeg husker sikkert hvor mange/få versjoner jeg egentlig har.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Netrebko fra 111-boksen. Jeg har jo trampet i klaveret så mange ganger før at jeg kan jo gjerne gjøre det en gang til; men er hun jevnt over så skrekkelig god denne dama? Nå er det mulig at jeg er tunet inn på andre generasjoners preferanser for sopraner, men jeg må da virkelig si at jeg har hatt større glede av disse ariene med andre damer.. ikke for det, hun er flink, det er ikke noe med det. Og fin også forsåvidt. Men enestående sopran er hun vel ikke?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn