Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Händel her i huset nå, tok opp igjen tråden fra igår kveld. 4 lp'er ble for mye etter stafetten.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Blir mye Naxos Historical fremover; har bestilt en solid bunke på det nylige Europadisc-salget. Nå en jeg har hatt lenge, er glad i Lehar... faktisk så glad i ham at jeg har valfartet til Bad Ischl ved etpar anledninger.

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hilary Hahn spiller en interessant versjon av den første og mest kjente av Paganinis violinkonserter, no 1 op.6. Hun tør å utfordre tradisjonen som krever totalt fokus på det virtu…..

Niccolo!
    Du må ikke snike deg innpå meg uten å gi lyd!

-Det gjør jeg som jeg vil om!

Akkurat ja. Trodde ikke du hadde tid til å bry deg om hva jeg mener om musikken din, travel mann du.

-Enig - hva du mener om musikken min er uvesentlig, men når du som en blind og døv stadig tar deg friheter til å mene noe uten å spørre meg, da spytter jeg ut min chianti for å forsvare meg.

Ok, hva har jeg gjort nå da?

-Du bedriver regelrett vissvass igjen. Hva har jeg sagt om kvinnelige solister og musikere? De skal ikke bedrive annet enn lett gitarspill! Har jeg ikke skrevet nok sonater til å holde damene beskjeftiget i mange år kanskje? Har jeg ikke!!?

Jooo….antagelig. Tenker du på de litt kjedelige endeløse klimpreriene som utgies på små plateselskap i Italia?

-Forsiktig nå altså!!

Ok, men hva er galt med Hilary Hahn? Hun er da kompetent, frisk i formen og i stand til å fremheve de lyriske sidene ved musikken din, der mange mannlige kolleger gjør det hele til brutale tekniske øvelser.

-Frisk i formen? Din idiot! Ingen kvinner med løftet violin beholder sin grasiøsitet for ettertiden. Gitaren passer deres fysiologi mye bedre. Kan du ikke se formene mann? Formene! Dessuten passer gitarens begrensede dynamikk mye bedre deres lune, slik vi helst vil ha det.

Jo da, men nå har du kanskje ikke sett Anne Sophie Mutter med løftet bue? Hun fremhever vel sin grasiøsitet mere enn hun ødelegger den der hun står på scenen? Og Sarah Chang er kanskje den teknisk sterkeste solist i ditt opus No.6

-Chang? Den lille asiatiske jenta? Jo da, men hun var jo knapt en finger stor, bare ungen da hun leverte den innspillingen….
    Hmm…men du har rett altså. Svaret på hvorfor hun mot formodning fungerte er vel at hun som jentunge på 11-12 år ikke visste hvor teknisk vanskelig dette stykket er. Hun danset over isen uten å bekymre seg for om den ville bære.
    Uvitenhet kan være en gave når den er blandet med talent. Nå burde hun derimot gifte seg og få barn. Nok er nok.

Jeg vet ikke om jeg tør la deg uttrykke deg mer, dette ender bare opp med at vi blir angrepet av feminister og likestillingsombudet. Men hvem skal da få lov til å spille musikken din? Du driver jo stadig trakassering av kunstnere som beundrer arbeidet ditt.

-Kogan ! Ricci ! Fransescatti ! Og Rabin. RABIN! Og Perlman.

Ja vel. Bare kunstnere som for lengst er døde. Du er miserabel Niccolo.

-Stille med seg! Perlman er ikke død, din ignorant.
    Fransescatti er den eneste som kan påberope seg direkte linje i læremestre ned fra meg, Kogan er den ultimate mann med violin, rakere rygg finnes ikke. Rabin har svaret på alt jeg etterspurte, og Ricci har vært min representant i , det må da nesten være 100 år? Riktignok slurvet han litt med intonasjonen her og der, men en utmerket mann.

Hva med Accardo? Han har jo levd av å spille musikken din i flere tiår….

-Den snylteren! Han utgir seg for å være min arvtager, soler seg i mitt navn, spiller mine instrumenter. Jeg skulle gjerne tatt fra ham harpiksklumpen- da hadde han blitt så glatt at alle ville sett hvem han er.

Huff da…. Altså finnes ingen nålevende violinist som av deg blir betegnet som verdig nok til å spille din første violinkonsert? Det må da være trist å bli slik en reaksjonær grinebiter…

-Reaksjo-hva-for-noe?
    Men hør nå på meg. Eller rettere sagt, hør på Gringolts, hør på Shaham, Milenkovich og Quarta. Alle disse bærer fanen høyt, dog med litt ulik vekting av uttrykk. Liker dem alle jeg, dermed kan du ikke påstå at jeg er reaksjo-ett-eller-annet….
    Huff – der ringer Berlioz igjen. Han har sikkert enda et stykke skrevet for meg, han må da fatte og begripe at jeg ikke gidder bruke tid på de barnestykkene hans.
    Jeg er ikke her hvis han ringer deg og spør hører du – jeg er ikke her!!!

Paganini? Niccolo? Kommer du tilbake? Hallo….

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ;D

Tror jaggu jeg tar meg en tur nå- ja nå med en gang
    Er det blankis i bakken?

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Emotikon - det ligger vel an til en liten Paganini-aften snart ja, blankis i bakken eller ikke...
    Litt tørr luft i stua som tar bort litt av smekket i lyden. Skal kjøre på med luftfukter i forkant ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Emotikon - det ligger vel an til en liten Paganini-aften snart ja, blankis i bakken eller ikke...
    Litt tørr luft i stua som tar bort litt av smekket i lyden. Skal kjøre på med luftfukter i forkant ;D
    Ja, noe annet fuktig enn kaffe blir det vel ikke på Paganini-aftenen, så greit å kjøre på med noe på forhånd. ;)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Disc 23 fra denne:

Rossini, Schumann, Brahms og Wolf; akkurat nå der Rattenfanger av Wolf.

Bernt K

Vedlegg

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9

Litt lett fiolinmusikk til søndagskaffen. :) Leonid Kogan spiller Paganini's La Campanella.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Og der var visst HFS oppe igjen.

Etter å ha hørt på hhv Dudamels og Bruno Walters Mahler 5 (sistnevnte med NYPO i 1947, Naxos Historical), så er det vel trygt å si at verden ikke har kommet så mye lengre i å tolke Mahler de siste 60 år. Iallefall om dette er noen indikasjon. Dudamel er sløv og smooth, triste greier men behagelig for øret kanskje; og hans 5. minner mest om en slags laidback neoklassisistisk versjon av den første eller fjerde. Walter gir oss Mahlers drama til fulle, og selv om lyden ikke er på langt nær like naturlig som hos Dudamel, så får vi et fullt bilde av orkesteret, og det er totalt sett mye mer spennende å høre på.

Nå var det nylig norsk musikk her (og vin er best til lunsj);

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Puuhh!
    Jeg må som Valentino skriver i en annen tråd:
    "Jeg må jo opp fra Rhinens bunn for å trekke pusten fra tid til annen"

Ikke blitt mange pustene siden i går ettermiddag - på kjøret igjen.....

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Ahh, der er slik en herlig ro og fred her på HFS avdeling klassisk. Jeg setter pris på det.

Lytter for øyeblikket til Faurés Requiem (1893-versjon) med Herreweghe fra gullgruven Sacred Music/Harmonia Mundi.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører på HM-boksen, nå cd 17 med musikk av Banchieri, Telemann, Couperin, Schobert.
    Otare, du får nesten sette den på, da. Ikke en bom i hele boksen.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke akkurat noen höjdare når man er vant til Abbado/LSO på Decca fra omlag samme tid. Litt for "massiv" og intransparent vil man kanskje kunne si da; men fin, jøss bevares.

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...Respirare...

Sammenliknet med Herreweghes må nok Helmut Rillings innspilling av Bachs kantate BWV 66 finne seg i å være et andrevalg her i heimen. Så da spiller jeg Herreweghe også, og kjenner hvordan åndeligheten (sammen med 1g paracetamol og 400mg ibuprofen) helbreder min snømåkte rygg.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Kom i ordentlig påskestemning. SDG vol. 22 inneholder foruten BWV 66 BWV 4, 6, 31, 134 og 145. Je tek dom alle seks.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    @Valentino et al, finnes alle Gardinene samlet i en boks ? Og koster den i så fall høyrebenet og halve kongeriket ?

Jeg koser meg med et av fjorårets absolutte høydepunkter

Valentino skrev:
    Herreweghe[/b] også, og kjenner hvordan åndeligheten (sammen med 1g paracetamol og 400mg ibuprofen) helbreder min snømåkte rygg.
    Snømåkte rygg, du liksom. Vi som har vært i Wagnertråden vet nok bedre.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hadde det bare vært Rhindøtrene, du!

Det er mange Gardiner i denne boksen:

Ingen SDG-kantater, som nok er fullpris, men mye annet fint, kantater inkludert. Vaskeliste fra MDT:
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4778735.htm

Og så kommer eldstegutten med DSen sin, hvor Mario danser kunstløp under OL, og sier at jeg jo burde ha denne musikken. Og det måtte jeg jo vise at jeg har. Overtyre:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    .. og kjenner hvordan åndeligheten (sammen med 1g paracetamol og 400mg ibuprofen) helbreder min snømåkte rygg.
    Man skal ikke undervurdere åndeligheten. Men doseringen kunne med fordel ha tippet i retning nsaids hva snømåkte rygger og andre tilsvarende bløtdelsplager angår; det er nsaidsene som er antiinflammatoriske og gjør susen, paracetamol er bare en stakkar perifert virkende analgetika.

Neste gang; kyl på med ibuprofen 1200mg som enkeltdose først som sist, 600mg noen timer senere om du mot formodning ikke er kvikk allerede; og suppler gjerne med paracet om man er ut etter den åndelige effekten :)

Sjekk anbefalingene for f.eks Ibux ved akutte muskel-skjelettskader her; www.felleskatalogen.no

Her i gården er det ikke godt å si hva kona lar meg få lov å spille; hun synger fnysende med omtrent som Klara Klukk når jeg setter på mine gamle historiske heltinner (har gjenoppdaget Callas-boksen, og har veldig lyst å sette på de første recitalene... de er rågode!).

Broderen kjøpte den på amazon.fr nylig, omtrent rett over mva-grensa.. gjenstår å se om den kommer inn uten mva, men €30 er uansett billig! Den dukker opp i ny og ne til den prisen.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Valentino skrev:
    Hadde det bare vært Rhindøtrene, du!
    Hehe, en kunne tatt alle verdens ryggonder på strak arm hvis så var tilfelle.

Lysende, da er den bestilt. Jeg får liksom ikke nok Bach, noe som kanskje er helt allright siden det finnes så forferdelig masse av ham å boltre seg i.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takker, Vidar P! 1200mg, det må jeg si.

Roberten, har du lest her?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    ISAAC STERN plays Mozart-Violin Concerto #3-Szell/Lo-LP

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Valentino skrev:
    Roberten, har du lest her?
    Nå har jeg det :) Og fått sendt avgårde noen bestillinger på verdsveven basert på funderingene mer informerte mennesker enn meg har gjort i den tråden. Man takker.

Alfred og Schubert. Ikke dumt det heller.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lalo, Symphonie Espagnole. Med Ansermet/Suisse Romande, på Speakers Corner 180g LP (fins også i Ricci's Original Masters-boks), originalt Decca SXL 2155. Fint. Og jeg som ikke er begeistret for den gnålete Ricci engang.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.189
    Sted
    Trondheim
    Så langt i kveld:

En meget romantisk fiolinkonsert:

Deretter litt fransk barokk:

og nå over til engelsk kammermusikk:

Man må høre på "litt ymse" slik at man får litt variasjon.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har kost meg med Haydns strykekvartett op. 33/3 i C-dur "Fuglen". Quatuor Mosaïques spilte, og jaggu var det ikke noe Bartoksk over et mottema i finalen der.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er musikken sin det, Val. Den innspillingen av op.33 har jeg helt under huden, tror det lukter VW av de CDene.

Her: Mendelssohn dobbeltkonsert med Gidon Kremer og Martha Argerich

og fiolinkonsert i D-dur, den som vi ikke har hørt før.

Fin musikk, bra spilt, men det når ikke helt inn. Av og til er det gode grunner for at noen stykker spilles mens andre forblir ukjente. En gjennomspilling er lite, gode ting pleier å være tre hos meg. Minst.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huff....hvorfor kan jeg ikke gå lei av denne Wagner?
    Mulig fordi jeg lytter på litt andre saker inn i mellom-

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.448
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I dag Bachs messe i H-moll, med Gardiners gjeng på Archiv Produktion.

Blame Roberten!
    Blame Roberten!
    (osv)

(Skal si de hopper i Kollen, forresten. Var litt bekymret for hva som var viktig i verden et par dager, men nå er alt som det skal være igjen, akk og pris.)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mahlers 3. med Rattle og CBSO på EMI. Dette er hverken Wien, Berlin, Amsterdam eller New York, men musikken forløses og fortryller slik den skal. Rattle er en av de store mahlerianerne, og jeg tror jeg vil la ham avløses av Bernsteins komplette på DG. Sammen vil de sette mange andre innspillinger jeg har lyttet mer til i senere tid i nytt perspektiv.

Rattle kan mange kjøpe trygt, selv om de ikke er Mahler-entusiaster på sin hals, for han er mindre påtrengende enn de mest intense (f. eks. Bernstein), varmere enn de mer avmålte (f. eks. Bertini) og imponerende strukturell sammenlignet med de skarpest analytiske (Boulez). Lydkvaliteten er gjennomgående god, og med en dynamikk som skulle sette såvel adrenalinet som omgivelsene i bevegelse.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Hagen-kvartetten i Rokoko Teater Schwetzingen. Haydn, Dvorak, Janacek og Smetana. Flott musikk, takk igjen Valentino.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Inspirert av en fin konsert her i går, spilles
    Brahms symfoni nr.4 med Wolfgang Sawallisch og London Philharmonic

Jeg kan jo ikke høre på bare mester Karajan heller. Dette låter fint, bevares, men mangler gnist og dramatikk som får dette mesterverket til å stråle. Må nok se meg om etter noen flere versjoner av disse symfoniene ja, Jochum er aktuell og kanskje Rattle hadde vært noe.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Bra konsert i går, ja. Positivt overrasket over Irgens-Jensens Passacaglia, som var ukjent for meg.

Ellers går det her i Bachs konserter, BWV 1052-54

Utvilsomt flotte saker.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Inspirert av en fin konsert her i går, spilles
    Brahms symfoni nr.4 med Wolfgang Sawallisch og London Philharmonic

Jeg kan jo ikke høre på bare mester Karajan heller. Dette låter fint, bevares, men mangler gnist og dramatikk som får dette mesterverket til å stråle. Må nok se meg om etter noen flere versjoner av disse symfoniene ja, Jochum er aktuell og kanskje Rattle hadde vært noe.
    Furtwängler regjerer, og så må du ha C Kleiber sine.. om man kan være så freidig. Klemperer er også veldig god.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    friedman skrev:
    Bra konsert i går, ja. Positivt overrasket over Irgens-Jensens Passacaglia, som var ukjent for meg.....
    Ikke sant, den der kom overraskende på meg også. Det ligger kvaliteter gjemt i alle kroker av vår musikkhistorie, man blir glad av sånt.

Vidar P skrev:
    ...Brahms symfoni ..... mester Karajan.... Jochum er aktuell og kanskje Rattle...
    Furtwängler regjerer, og så må du ha C Kleiber sine.. om man kan være så freidig. Klemperer er også veldig god.
    Kleiber er jo et råskinn, og akkurat Brahms symfonier trenger patos, så det virker spennende. Og Furtwängler, men igjen, det var igjen dette med hvilken innspilling jeg skal velge.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn