Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mischa Maisky spiller Mendelssohns cellosonater, med pianisten Sergio Tiempo

Fin plate. Mischa Maisky, ja. Ingen tvil om at Maisky kan spille, og Tiempo følger opp.

Jørgen

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.288
    Sted
    Burma-Shave
    Torget vurderinger
    2
    Modest Mussorgsky : Eine Nacht auf dem Kahlen Berge (BerlinerRundfunk-Sinfonie-Orchester Dir. Ogan Durjan)
    Bilder einer Ausstellung (Rundfunk-Sinfonie-Orchester Leipzig, Dir. Herbert Kegel)

Sitter og snurrer en 180g vinyl fra Eterna (2008). Kjenner ikke Eterna-Labelen fra før og lurer på om noen har synspunkter på kvaliteten på disse

Vedlegg

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat ferdig med "på sporet". P2. Har gått noen ganger nå. Jeg savner Erling Sandmo mer og mer. Halvdan Bleken virker veldig limt fast i tidligmusikken. Synes han ikke er spesielt god på andre ting enn det. Dessuten har han en stil jeg kan styre meg for. Undrer meg ofte over at verdenskjente, og svært dyktige kunstnere ikke kan dette mens han har fasiten hele tiden. Liker Veire Berg bedre. Mer ydmyk men har gode begrunnelser for sine vurderinger. Satte Bleken litt på plass i dag..
    Var ikke alltid helt med på Sandmo`s vurderinger, men han var veldig kunnskapsrik og dessuten ganske morsom til tider. Andre meninger?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.971
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt for lite på de nye programlederne. Men Sandmo var unik synes jeg, evnet å trekke frem de interessante perspektiver med de innspillingene han kommenterte og sette de i sammenheng, og var ikke så opptatt av egen fasit. Bleken er mere anmasende, og har meget bestemte oppfatninger ja. Det er greit med meninger, men det går an å vise respekt for at det også finnes andre som har tenkt, og at det går an å se en sak fra flere sider....selv om han utvilsomt har mye kompetanse på sitt spesialområde.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Enig med folket om På Sporet, Sandmo og Bleken. Bleken har sin stil og sine kjepphester, det får vi vel leve med. Jeg håper Ragnhild Vejre har tyngde nok til å skape balanse i det hele og la Bleken ta seg av det han kan best. Jeg har ikke hørt så mye på programmet i det siste, går stort sett glipp av det midt på søndagen, men kjenner jo godt disse programlederne fra andre programmer. Personlig syns jeg Halfdan Bleken gjøre en glimrende jobb i Blindebukk.

Men her har jeg rotet meg fram til en komponist fra New Zealand, av alle steder. Jo, de finnes der også, og den mest kjente er visstnok Douglas Lilburn. Meget hørverdig og velskrevet musikk, litt film-aktig levende preg over det syns jeg. Gode orkestre har de også der nede, og Naxos leverer bra lyd.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.971
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Men her har jeg rotet meg fram til en komponist fra New Zealand, av alle steder. Jo, de finnes der også, og den mest kjente er visstnok Douglas Lilburn. Meget hørverdig og velskrevet musikk, litt film-aktig levende preg over det syns jeg. Gode orkestre har de også der nede, og Naxos leverer bra lyd.
    Symfoniene hans er veldig høreverdige med klare trekk av Sibelius. Naxosversjonen av de har godt renomme, selv har jeg en innspilling på Kiwi Records (!). På eldre dager begynte han visst å jobbe mye med elektronisk musikk, men den kjenner jeg ikke til.

Selv spiller jeg Hans Pfitzners op 36 strykekvartett på cpo nå, et heftig og betydelig senromatisk verk.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Notert, erato.

Mens svinekotelettene putrer i fløte med basilikum:
    Previn og Ravel er en bra komposisjon. Her med balletten Ma Mère l´Oye, fra denne boksen

Jørgen

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Symfoni nr. 3 og 4 fra Schubertboksen til Berliner Philarmoniker - Karl Böhm

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Anne-Sofie Mutter spiller Erich Korngold sin fiolinkonsert i D-dur op. 35
    med Andre Previn og LSO, fra tidligere nevnte boks.
    Denne konserten har jeg aldri hørt før, og jeg blir lykkelig ved sånne oppdagelser. Konserten er veldig god, og framførelsen ganske enkelt nydelig. Dette er Mutter på sitt beste, og det sier ikke lite. Hvorfor har kke jeg hørt om denne før?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter anbefaling av foreningsmedlem belia har denne fått en del spilletid den seneste mnd:
    Mussorgsky: Pictures at an Exhibition / Stravinsky: Three Dances from Petrouchka - Jean Guillou

Ikke mangel på hverken høye eller dype frekvenser her i alle fall.....
    Eksempel spor 14, Baba Yaga, The Hut on Fowl's Legs og spor 2, Gnomus
    Ikke så dumt å lytte til dette uten særlig tap av effekt på de dypeste tonene....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Symfoni nr. 5 og 6 fra Schubertboksen til Berliner Philarmoniker - Karl Böhm, etter frokost i dag.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dimitri Shostakovich: Konsert for Piano, trompet og orkester i C-moll op. 35 - Evgeny Kissin - Bernard Soustrot - St. Petersburg kammerorkester - Vladimir Spivakov fra 1988 og hentet fra denne boksen ervervet på Posten for en slikk og ingenting.
    (tog du an? ;))

Eneste minuset er en sykt sjenerende høyfrekvent lyd gjennom deler av opptaket.....synd for dette er en fin livefremføring.
    (ok da- en "anelse" surt klaver hadde han å spille på også)

Vedlegg

B

BTS

Gjest
    emotikon skrev:
    Dimitri Shostakovich: Konsert for Piano, trompet og orkester i C-moll op. 35 - Evgeny Kissin - Bernard Soustrot - St. Petersburg kammerorkester - Vladimir Spivakov fra 1988 og hentet fra denne boksen ervervet på Posten for en slikk og ingenting.
    (tog du an? ;))
    På Posten? Var och hur mycket? :D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    BTS skrev:
    emotikon skrev:
    (tog du an? ;))
    På Posten? Var och hur mycket? :D
    129,-hovedpostkontoret Trondheim :)
    Da jeg kom til disken og skulle betale spurte damen der om dette var en bra pianist. Jeg svarte noe slikt som;
    "ja, etter det jeg har hørt av ham før, er nok dette bra"
    "Huff, den vil jeg ha også. Er så glad i klassisk musikk. Men det er de siste boksene vi har. Vi skal skifte distributør på cd og dvd nå. Kjenner du forresten xxx? Vi spillte sammen i gamle dager"
    "Ja, skal i møte med ham om en times tid- skal jeg hilse?"
    "Ja, vil du det? Ha en fin dag og kos deg med musikken"
    "Takk det samme" svarte jeg.

Slik var den koselige økten på postkontoret :)

Ble jo rene blogginnlegget dette....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huff!
    Den Tchaikovsky`s klaverkonsert nr.1 med Kissin - St.Petersburg - Gergiev fra Briliantboksen var ikke bra.
    Han dreit på draget allerede i åpningsminuttene med flere trykkleifer og det ble noe anspent og uforløst over det hele etter det. Men stor applaus fikk han for avsluttningen sin.

B

BTS

Gjest
    emotikon skrev:
    Huff!
    Den Tchaikovsky`s klaverkonsert nr.1 med Kissin - St.Petersburg - Gergiev fra Briliantboksen var ikke bra.
    Han dreit på draget allerede i åpningsminuttene med flere trykkleifer og det ble noe anspent og uforløst over det hele etter det. Men stor applaus fikk han for avsluttningen sin.
    Det var bra du sa det, då slipper jag köra till Trondheim... ;) :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Symfoni nr. 5 og 6 fra Schubertboksen til Berliner Philarmoniker - Karl Böhm, etter frokost i dag.
    Standhaftig på Schubert/Böhm ser jeg. Det må ligge noe mer enn nye høyttalere bak begeistringen her. Såpass at jeg fristes.

emotikon skrev:
    Huff!
    Huff da.
    Men forresten: Vis meg EN pianist/dirigent-ekvipasje som gir form og mening til Tsjaikovskij b-moll-konserten. Bare en, det holder.

V

vredensgnag

Gjest
    Hei Jøgga.

Gå inn på 1:44 her - det er utydelig før det punktet, men begynn der, og hør gjerne hele om igjen etterpå.

Hvorfor ikke spille både piano- og orkesterdel i den konserten? ;D

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    .....
    Like greit det, de låter jo omtrent slik som det der uansett. 8)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Hei Jøgga.

Gå inn på 1:44 her - det er utydelig før det punktet, men begynn der, og hør gjerne hele om igjen etterpå.

HEY!! Det er jo den versjonen jeg spillte på prøvespill til Konsen i -87.......

Synd med alt det andre pianospillet fra div i bakgrunnen.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    BTS skrev:
    emotikon skrev:
    Huff!
    Det var bra du sa det, då slipper jag köra till Trondheim... ;) :)
    ;D

Men jeg er sikker på at det meste i denne boksen er meget bra. Sikkert flere her på HFS som kan bekrefte (eller avkrefte?) dette.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter en pop kickoff for noen minutter siden går jeg over til blandet drops fra Henry Purcell i form av samleplaten i Prelude Baroque-serien til Harmonia Mundi fra rundt 1990. Det var den platen (som jeg forøvrig kjøpte for noen lusne tiere på Compact-huset i Haugesund i 1990) som sparket igang min interesse for Purcell. Jeg er evig takknemlig for den sampleren i så måte. Den gir et godt overblikk over Purcells musikk. Tipper de ikke er å få tak i lenger, men jeg har både Purcell, Händel og Charpentier i den serien. Highlights er ikke noen dårlig beskrivelse på den serien med samplere.

Siden jeg ikke fant noe bilde av coveret så får det bli et bilde av Purcell selv som illustrasjon.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    emotikon skrev:
    Standhaftig på Schubert/Böhm ser jeg. Det må ligge noe mer enn nye høyttalere bak begeistringen her. Såpass at jeg fristes.

emotikon skrev:
    Huff!
    Huff da.
    Men forresten: Vis meg EN pianist/dirigent-ekvipasje som gir form og mening til Tsjaikovskij b-moll-konserten. Bare en, det holder.
    Ja, bra det er to symfonier igjen i den Schubertboksen og at de er spillbare flere ganger :)

Hmmmm.. skal vi se- jo, jeg tror nok at denne er en av mine favoritter i denne konserten til Tchaikovsky:

Og så er det et par herrer ved navn Richter og Rubinstein som kunne sin pianokonsert i b-moll
    (men de ville du ikke vite om.... ;))

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.443
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En lise for sjelen, eller er det fire? Eller elleve?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.971
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her går det i Thomas Crecquillons vakre, nordfranske høyrenessansemusikk.

Hovedverket er Missa Mort m’a privé (Døden har berøvet meg); skrevet til Charles den 5's spanske hoff i anledning dødsfallet til dronning Isabella.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    En lise for sjelen, eller er det fire? Eller elleve?

MÅ jeg virkelig få tak i noen Brendelskiver?
    Har prøvd "å stå imot" lenge nå.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Ingen grunn til å stå imot. Brendel er en fantastisk fortolker med en helt spesiell intellektuell og sjelelig dybde i musikken. Slik jeg oppfatter det.

Her går det for øyeblikket i Chopin, Debussy og Scriabin med Svjatoslav Richter, innspilt i -62.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, ingen vei utenom Brendel. I Haydn treffer han stil og uttrykksregister til fulle. Lite skal til for å forstyrre balansen i Haydns rene linjer, samtidig som det finnes utsøkte, små detaljer underveis. Noen klarer linjene, noen finner dybden i detaljene, Brendel har begge. Han spiller klart uten å bli tørr, mye ved hjelp av ekstremt presis pedalbruk. Dette kan et stykke på vei sammenlignes med hvor mye og hva slags klang en sanger slipper løs i sin tolkning av en gitt komponist.

Det finnes andre og meget gode løsninger enn Brendels i Haydn, selvfølgelig, men han har funnet et optimalt uttrykk i forhold til egen teknikk og verkforståelse, synes jeg. Ikke den eneste saliggjørende, altså, men blant de fremste uansett. Ingen gir meg reflektert ro som Brendel i denne musikken, så det er fristende å gjøre Valentinos ord om lise for sjelen til mine egne. Og vi kappes om å rose Hagen-kvartetten også, så her er ingenlunde snakk om floskler.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kommet til nr 91 og 92 i symfonidelen av den store Haydnboksen fra Brilliant. Adam Fischer dirigerer.

Bernt K

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jeg har sett Anna Netrebko & kompani synge Figaros bryllup fra Salzburg i 2006. Nå er jeg ingen Mozart-kjenner, men dette kan man like.

V

vredensgnag

Gjest
    Svensk TV2 - fra Salzburg. Mozarts konsert for to piano og orkester, med Pierre-Laurent Aimard og Tamara Stefanovich.

Fra Mozarteum.

Begynner nå. Felene er velsmurte og pianoene er rene i sporet.

(Ja, her var det mye rart - må ha gått prestisje å slippe det fritt på en intetanende verden. Lyder som om Tamara sliter med sitt piano.)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    K. 365 eller 242? Uansett er det bare å kjøre løs med fisken, ulven og ECO, på Sony.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.443
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Stille papirarbeid på kontoret på morgenkvisten. Da passer det fint med Flimsytops in The Red Headed Vicar.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Populære klassikere spilt av Kjell Bækkelund. Nå: Frühlingsrauschen av Sinding.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Startet dagen med Previn/LSO og Sjostakovitsj symfoni nr.8
    Åttende symfoni, det er greier det. Ref. Beethoven, Bruckner, Mahler, Schubert...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn