Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.253
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, "nesen" var noe mer lødig...
    Jeg ser at Slavas Nese er fraværende i arkivet, og det bør jeg jo gjøre noe med.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BFO vant Gramophonekåringen, noe som ikke betyr at de er verdens beste orkester, men jaggu en solid fjær i hatten til både orkesteret og til den samlede norske klassiske musikkbransje,

Bergen Filharmoniske Orkester vant Orchestra of the Year Award 2025 i London
    Yes
    og Vilde Frang Elgar beste album
    Feirer med et annet av Frangs album
    IMG_0053.jpeg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.949
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nye bekjentskaper for meg på Mezzo TV ikveld.
    Komponist er Grzegorz Gerwazy Gorczycki, polsk barokk-komponist.
    1760809813977.png

Kirkemusikk, nå Ave Maria (conductus funebris). Staselig og vakkert.
    1760809535042.png

Glimrende framført av italienske Coro e Orchestra Ghislieri, dirigent Giulio Prandi, med imponerende solister, alt sammen nytt for meg.

Stadig fornøyd med Mezzo TV, de to har blitt våre mest brukte kanaler.

Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.568
    Torget vurderinger
    1
    En klassiker til kveldens tekopp.
    En takknemlig messe fra Wolfgang til Gud, etter at hans kommende kone Constanze ble frisk etter sykdom, om jeg husker riktig. Ufullendt er den vel også, Credo er ufullstendig og Agnus Dei mangler i sin helhet. God Phillips lyd, innspilt to år før jeg så dagens lys, og mange år før jeg fattet kvaliteten på og av klassisk musikk. Sånn sett er jeg også veldig takknemelig, for både å ha oppdaget og kan nyte klassisk musikk så mye som jeg gjør.

Mozart Grosse Messe KV 427 LSO Colin Davis .png

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.253
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er vanligvis meeget skeptisk til Concert Hall- pressingene, men jeg var nedom TRVs bruktsjappe på Nyhavna for et par timer siden, og der var det faktisk flust av nyinkomne CH-plater, og noen ble med hjem - For 20 kr/ stk prøver jeg dem gjerne, og lemper dem i søpla dersom det er bare dritten.
    Blant dem sto denne, og den er aldeles utmerket, både musikalsk og "pressingsmessig". Om det nå skulle være slik at denne er den eneste av de 12 som er hørverdig, er det likevel verd det.
    folder.jpg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.949
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Forvarmer Bartoks bratsjkonsert før live i Oslo konserthus i morgen.
    Vis vedlegget 1154319
    Spennende. Vi snakket om denne konserten, undret oss begge over at vi ikke kjente den bedre. Lesing hjelper, og bratsj-konserten er noe av det siste Bartok skrev, han hadde leukemi og klarte ikke fullføre den, en venn skrev den ferdig etter hans død. Derfor ikke så kjent. Det må jeg gjøre noe med. Ehnes har spilt flere ganger i Bergen, og jeg hørte ham i Rosendal. Takk for påminnelse.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.197
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enda en bra en fra samme lot'en. Blochs Concerto Grosso er alltid interresant.
    Vis vedlegget 1154295
    Ja Bloch spilles ubegripelig lite, på tide å grave i samlingen (jeg fant 11 CDer, men bare Howard Hansons gamle Mercuryinnspillinger av Concerto Grossi, og Grillerkvartettens historiske sett av de 4 fire første kvartettene, hvorav den første er et omfattende mesterverk om jeg husker rett). Mye gamle innspillinger blant mine 11, bla Stokowski i det symfoniske diktet America (en episk rapsodi), selv om Hyperion og BIS har gjort en liten håndfull innspillinger i nyere tid som jeg har, kammermusikk på Hyperion, orkester på BIS.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.197
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En utvidet langhelg med barnebarn i Sandnes har medført begrenset lytting, men jeg fikk da i hvert fall fortgang i serien Italienske komponister på C, fikk avsluttet Corellis op 5 i den strålende komplettserien på Linn, samt nok en CD i Chandos Casella serie:

1761207840402.png

Og avsluttet i går kveld med et par Faure kammerverker (strykekvartetten og en av klaverkvartettene) i den fine boksen fra alpha med Eric La Sage som har vært nevnt tidligere. Faure er perfekt for sene kveldsstunder. Har også så smått i forrige uke begynt på Marenzios madrigaler på Glossa med Primo Libro.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.497
    Sted
    Trondheim
    Jeg hørte denne i går, og det slo meg at dette var veldig bra:

1761218851317.png

Jeg har faktisk noen CDer med Revueltas i en boks med meksikansk musikk. Får hente den fram igjen.

I samme slengen spilte jeg denne:
    1761219076556.png

som også slo meg som veldig bra. Jeg traff faktisk Saariaho da hun var festivalkomponist på Kammermusikkfestivalen i Trondheim for noen år siden.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.197
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hørte Bloch 1 med Grillerkvartetten i går kveld og den er et langt storverk i samme stil som enkelte andre av Blochs hebraiske verker, feks Kol Nidrei. Dessverre er lyden fra 1954 så som så og det florerer ikke av innspillinger, den eneste moderne jeg kjenner til er Portland Quartet, ute av trykk på fysiske media for tiår siden. Grillerkvartetten spilte heller ikke inn kvartett nr 5 som ikke var skrevet i 1954, så jeg gravde frem Portland på Quobuz og spilte nr 4 og 5.

Og etter alt dette hebraiske hentet jeg opp en annen sjeldenhet fra hyllene:

1761299586688.png

Skrevet i 1944.... say no more. Begrenset lydkvalitet her og men dramatisk og elegisk så det holder. Jeg plukket mange Capriceinnspillinger i en periode.

Etter dette måtte man roe ned nervene, spilte siste halvdel av denne særdeles flotte platen som jeg stadig har kommet tilbake til i mindre porsjoner i det siste. Også på strømming i likhet med Portlands Bloch.

1761299880244.png

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn