Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.914
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slo til med denne i kveld:

Vis vedlegget 1142423

Lenge siden jeg har hørt, men for et fantastisk verk dette er.
    Har samme innspilling. Gounod har vel en tendens til å gå litt under radaren, men dette er vel has klart beste verk? Kjenner symfoniene for blåsere og hans Romeo et Juliette, men ellers er det tynt. Ser jeg har en Hyperion CD med sanger og strålende solister, så den ble trukket frem. Og jamen sto det ikke noen symfonier av Gouvy rett ved siden av, så de ble med. Kjekt med musikkbibliotek.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.914
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, den Gounodplate på Hyperion er absolutt fremragende. DobbeltCD med Graham Johnson på piano.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.126
    Sted
    Trondheim
    Man kjenner jo til Ernst Theodor Amadeus (E.T.A.) Hoffmann. Som skrev "The Nutcracker and the Mouse King", historier som balletten Coppelia er bygd over, og om Hoffmanns Johannes Kreisler som Schumanns Kreisleriana er bygd over. En høyst ansett forfatter i sin tid. Men visste dere at han også skrev musikk?
    Jeg hørte nettopp melodramaet Dirna av Hoffmann. Skrevet i 1809. Det låt veldig som Carl Maria von Weber. M.a.o. veldig bra.

1756586123853.png

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.914
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gårsdagens lytting var av det rolige slaget.

Først CD 2 av denne:

1756627724520.png

Og deretter denne:

1756627605203.png

Med sanger av Gøsta Nystrøm, Alf Hurum, Pauline Hall, Leevi Madetoja, Toivo Kuula og Claude Debussy.

2 fremragende innspillinger fra eget bibliotek.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.914
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blandede musikkvelder ser ut til å bli normen. I går kveld:

Spohrs 3. og 6. fiolinkonsert. Snill , tradisjonell og relativt ordinær musikk. Interessant å vite at han i sin tid visstnok var mer populær enn Beethoven, og nyttig lytting for å etablere kontekst, men heller ikke mer. Det skal vel kanskje litt til å oppretthole inspirasjonen når man har skrevet 15 fioliinkonserter?

Aftermath av Stones, et suverent album og det eneste Stones album jeg kan lytte til fra start til mål uten å hoppe over en del låter. Sikkert mn feil.

Debutalbumet til Mv Garrigle søstrene. Også framifrå som det heter på Vestlandet.

Begge de to siste bedre anvendt tid enn Spohr, men man lærer nå litt av å lytte til middelhavsfarerne innen den klassiske musikken. Mistenker at Spohr var en bedre komponist av kammermusikk. Jeg mistenker for øvrig også at det er svært få komponister av populærmusikk som har opprettholdt inspirasjonen over mer enn 5-6 album. De finnes nok, men de er få, og kan diskuteres i en annen tråd.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.914
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Super fiolinist. Og en konsert som er inne på min topp 5 liste av fiolinkonserter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn