Vis vedlegget 1124170
Testflyvning av både Yamaha CD-S2100 og Berlioz’ Requiem på SACD med Colin Davis og London SO og kor fra 1970.
Du gikk for det helt store der. Fascinerende verk, Berlioz Requiem. Vanvittig svært oppsett, og ikke ofte framført. Jeg reiste ens ærend til Bergen da de framførte den i Grieghallen på Festspillene for noen år siden, en begivenhet på linje med fjorårets Mahler8, som jeg gikk glipp av.
Den viste Pentatone remasteren har jeg også, har samlet på den RQR-serien Philips kvadrofoni-innspillinger. Disse har faktisk lyd i 4 kanaler, som originalen. Egner seg bra hos meg med 4 kanaler i drift. Grande Messe des Morts, med bøtter av messingblåsere i alle fire verdenshjørner og et par hundre sangere. Det er et konsertopptak fra Winchester Cathedral i 1969, og låter flott og grandiost med den originale akustikken.
Ikveld spilte jeg Previn med samme orkester innspilt i Abbey Road 1975, ja tenk Berlioz Requiem i studio

, på CD, den er grei nok men jeg foretrekker Colin Davis. Han har gjort verket flere ganger, ikke minst en nyere live i St. Pauls, den innspillingen ligger på ønskelista her.
I den stadig uspilte bruktvinyl-bunken finner jeg også denne, som jeg hadde glemt.
Teldec Decca fra slutten av 70-tallet, låter imponerende bra. Det står ikke detaljer om innspillingen, og ikke hvor det er innspilt, men de er sannsynligvis ikke så mange som flere av de andre. Kanskje like greit på LP.