Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, kjøper den. Det er sjelden at jeg gir musikk min fulle oppmerksomhet nå til dags; jeg har som regel en bok i hånda samtidig.
    Jeg kjenner denne konserten så godt at jeg sitter som fjetret fra første tone (gitt at omstendighetene er de rette, men hvis ikke setter jeg den ikke på) og venter på forløsningen de siste ti minuttene, Ja, denne konserten er lang! 57 minutter i en lang og integrert bue der alt henger sammen. Nok en grunn til at fokus er essensielt.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.847
    Ingen må like alt, men følg linjene i den konserten frem til katarsis, basert på nettopp en barfotasång (Liljarna på marken).
    Utvid min horisont erato. Hvilken sang er dette? Er det flere enn de 24 jeg kjenner, eller er det bare en tekstlinje?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En liten erindringsforskyvnimg her. Barfotasången Herren går på engen. Det går litt fort i svingene av og til.

Den er et gjennomgående tema i konserten
    Først som fragmenter før det hele faller på plass. For å få struktur i konserten hjelper det å kjenne sangen.

Jeg har for øvrig alle tre tilgjengelige innspillinger av konserten, Handel.på både LP og CD.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.013
    Torget vurderinger
    2
    En veldig flott nyutgivelse fra Analogphonic dette, og nydelig musikk er det selvfølgelig også. Disse nyutgivelsene fra Analogphonic er veldig fine, jobben blir gjort i Emil Berliner studio med de folka som er der og presset hos Optimal, lett og anbefale dem.

Edit; vil man ha første pressing av denne så må man koble inn feriepengene..Et annet tips er at Analogue Prod også har gitt ut denne.

IMG_2335.jpeg

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.740
    Sted
    Trondheim
    Man trodde jo at all musikken hans brant i Dresden-bombingen i 1945, men så ble den for noen år siden funnet i et hus i utkanten av Dresden som ikke ble berørt av bombingen. Zelenka ble jo født Luňovice pod Blanikem, altså i landsbyen som ligger ved åsen Blanik som er beskrevet i Smetanas symfoniske dikt ved samme navn i syklusen Ma vlast.

"It was mistakenly assumed that many of Zelenka's autograph scores were destroyed during the firebombing of Dresden in February 1945. However, the scores were not kept in the Katholische Hofkirche but in the basement of the Japanese Palace, north of the river Elbe. Some are certainly missing, but this probably happened gradually – and the lost scores represent only a small proportion of his total works."

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.013
    Torget vurderinger
    2
    En nydelig tape fra italienske Open Reel Records, Praha August 1959, Czech Philharmonic Orchestra/Carlo Zecchi

IMG_2338.jpeg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.740
    Sted
    Trondheim
    Idag ble det litt ymse. Startet med Dvořáks Jacobín med Jiří Pinkas:

1748727957016.png

Flott opera og hvis dere vil høre en annen opera av Dvořák enn Rusalka kan dere godt begynne her.
    Deretter hentet jeg fram den store Harnoncourt-boksen og satte på Ma vlast. Jeg tror dette er min favorittinnspilling av Vyšehrad.

1748728122244.png

Og når jeg først hadde hentet fram boksen tok jeg like gjerne med Haydns Skapelsen til slutt. Litt mer usikker her. Flott innspilling, men kanskje ikke den jeg ville velge hvis jeg bare skulle ha en.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 1124170 Testflyvning av både Yamaha CD-S2100 og Berlioz’ Requiem på SACD med Colin Davis og London SO og kor fra 1970.
    Du gikk for det helt store der. Fascinerende verk, Berlioz Requiem. Vanvittig svært oppsett, og ikke ofte framført. Jeg reiste ens ærend til Bergen da de framførte den i Grieghallen på Festspillene for noen år siden, en begivenhet på linje med fjorårets Mahler8, som jeg gikk glipp av.
    Den viste Pentatone remasteren har jeg også, har samlet på den RQR-serien Philips kvadrofoni-innspillinger. Disse har faktisk lyd i 4 kanaler, som originalen. Egner seg bra hos meg med 4 kanaler i drift. Grande Messe des Morts, med bøtter av messingblåsere i alle fire verdenshjørner og et par hundre sangere. Det er et konsertopptak fra Winchester Cathedral i 1969, og låter flott og grandiost med den originale akustikken.
    Ikveld spilte jeg Previn med samme orkester innspilt i Abbey Road 1975, ja tenk Berlioz Requiem i studio :) , på CD, den er grei nok men jeg foretrekker Colin Davis. Han har gjort verket flere ganger, ikke minst en nyere live i St. Pauls, den innspillingen ligger på ønskelista her.
    I den stadig uspilte bruktvinyl-bunken finner jeg også denne, som jeg hadde glemt.
    1748807073048.png

Teldec Decca fra slutten av 70-tallet, låter imponerende bra. Det står ikke detaljer om innspillingen, og ikke hvor det er innspilt, men de er sannsynligvis ikke så mange som flere av de andre. Kanskje like greit på LP.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.740
    Sted
    Trondheim
    Veldig enig. Svært glad i Saint-Saëns. Kanskje det er derfor jeg kjøper Bru Zanes operaserie der de har gitt ut følgende av S-Ss operaer:
    Déjanire, La princesse jaune, Le timbre d'argent, Les barbares, Phryné og Proserpine. Han skrev 13 stykker, så de har jo enda litt igjen før de er i mål.

De er ikke gullkorn alle sammen, men absolutt hørbare. Man behøver jo ikke bare spille Samson et Dalila. De spenner jo en lang periode - Le timbre d'argent fra 1865 til Déjanire i 1910.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hevdet at denne SACDen sto på ønskelista, men så finner jeg den i hylla likevel. Blir aldri ferdig med kategorier og sortering.
    1748982971748.png

Hector Berlioz Requiem i konsertopptak fra St.Pauls Cathedral i 2012. Disse framførelsene er store begivenheter, på flere måter.
    Lyd i flere kanaler, messing fra alle kanter, og mye akustikk. Ganske forskjellig fra den tildigere versjonen av Davis. Jeg liker begge, og at de er forskjkellige.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.229
    Sted
    Ein knaus
    1749020244265.png

Tilfeldig oppdaga eg at eg kunne streama nedlastingar eg hadde kjøpt på Presto, og denne hadde eg mest gløymt.

Klarinettkvintetten til Brahms er heilt fabelaktig, men Sciarrino var ikkje heilt dumt det heller.

Det minner meg på at eg stort sett liker ECM New Series veldig godt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.229
    Sted
    Ein knaus
    1749028747489.png

Fine stykke. Ikkje veldig engasjerande, kanskje.

Hadde aldri høyrt om henne før for eit par år sidan. Det kjem nok av at ho trødde grundig og bestemt feil i åra 1935-45, og skreiv komposisjonar som «Heil og sæl, du norske kvinne» og «Føreren kaller». Desse stykka, derimot, uløyser ikkje eit umiddelbart ønske om å invadera Polen og gå i takt.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.847
    R-14654289-1578991208-6792.jpg

"Ny" fra Fretex. Er ingen Mozart ekspert, men jeg hører at fruen er engasjert, og det fungerer jo et godt stykke på veien. Lyden bedre en mange andre Melodiya utgivelser.

Spørsmål: Hvordan får døkk opp medlemsnavn når man skal henvise til andre på sentralen. Ser det er en "@" foran navnet, men har ikke fått til det ennå :cry:.
    Steen

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.429
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^@Steen Jeg skriver @ og uten mellomrom skriver jeg stee og i nedtrekkslisten velger jeg steen

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.740
    Sted
    Trondheim
    Vis vedlegget 1125580

Fine stykke. Ikkje veldig engasjerande, kanskje.

Hadde aldri høyrt om henne før for eit par år sidan. Det kjem nok av at ho trødde grundig og bestemt feil i åra 1935-45, og skreiv komposisjonar som «Heil og sæl, du norske kvinne» og «Føreren kaller». Desse stykka, derimot, uløyser ikkje eit umiddelbart ønske om å invadera Polen og gå i takt.
    Et av stykkene på denne plata ble brukt i Rebus på NRK for en liten stund siden.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.429
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    60 år gamle liveopptak med V. Richter Beethovensonater i nyutgivelse.
    IMG_5639.png
    Hmm. Det var da voldsomt til hamring. Mulig at det er mastertapen som legger på litt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.740
    Sted
    Trondheim
    Mitt første møte med Shostakovichs strykekvartetter var med Fitzwilliam strykekvartett på Decca. Jeg har fremdeles en svakhet for den innspillingen, men det kan skyldes at det var den første innspillingen jeg hørte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn