Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her åpner jeg en skattkiste som er ny for meg. Motetter av Lully.
    Vis vedlegget 1122354
    To the Glory of God and the King!

Et fabelaktig konsertopptak med denne gjengen ligger på Youtube, spektakulært og interessant.
    Kunne skrevet en innleggsserie om innspillinger av franske barokkmottetter, men foreløpig lar jeg være. Ved siden av en liten live intimkonsert med 30 tilhørere til sonater av Bach og Boismortier har jeg plukket frem noe CDer, bla.a denne vakre:

Kozena.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.700
    Sted
    Trondheim
    I går ble det Quatour Ebene i Rudolfinum.

IMG_3917.jpeg

Bratsjisten var syk så de måtte få inn en stand-in (som var et hode høyere enn de andre :) )
    Kvartettenes Small Faces?

Beethoven, Britten og Tchaikovsky.

Jeg har vært på 2 konserter her nede. Utsolgt begge to.
    Den forrige var Wihan-kvartetten der Michal Kaňka fra Pražak-kvartetten har havnet. Denne konserten var i Carolinum, der både min kone og datter fikk utdelt sine diplom fra Universitas Carolina. Jeg satt langt bak, men akustikken var utmerket. Dere kan vel skimte kvartetten der framme sammen med sopranen Lucie Kaňková (Kaňkas datter) som framførte sanger for sopran og strykekvartett av sin bestefar Jindřich Feld.

IMG_3895.jpeg

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Graver i hyllekroker som ikke har vært oppsøkt på noen år.

Slovenja.jpg

Nå Slovenske romanser av komponister som ingen har hørt om. Mye diakritiske tegn så jeg står over en opplisting. Utmerket kvalitet på musikk og fremførelser.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den er fantastisk. Noen pusher på at den skal ut på DG TOS. Det hadde vært noe. Den låter itte ille i originalpressing, så tenk hvor bra den kan bli om Rainer og Sidney får kjøre greiene sine.

Nuvel. Her nå er Hebbe og Philharmonia (og knotteskruer Bruno) ikke langt fra Stora Enaresjö.
    1748272775965.png

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For en nesten samtidig av Lully som skrev meget interessante motetter, anbefaler jeg Bouzignac som visstnok stort sett jobbet i Grenoble, langt borte fra hoffet.

Finnes på en Harmonia Mundi CD med en omfattende Bouzignac samling.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og ja, jeg spilte gjennom hele CDen samt en CD med Diana Damrau i Liszt lieder. Strålende.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.954
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, noe fransk barokk her også; Lullys Te Deum. Charpentier synes å ha hentet megen inspirasjon til sin versjon herfra ca 20 år senere.
    folder.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Respighi er nesten alltid fargerik og underholdende. Minner meg på at jeg bør finne frem fiolinkonserten hans som jeg likte godti sin tid men ikke har hørt på lenge (Chandos).

I mellomtiden har jeg gravd frem denne sjeldenheten i en krok:

Verbaite.jpg

Edit: Ramgstrøms Ballade for piano og orkester er et signifikant verk.

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_5604.jpeg

Audiofili: Luisi og Wiener Symphoniker på orkesterets egen label fra 2012.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.469
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    @erato har mye å by på, nå i fransk barokk, som treffer meg godt. Jeg skal snart avgårde og øve på Charpentiers Te Deum, og vi starter på motetter av Lully.
    Ellers er det flere som gir meg ideer her, og jeg er lett å lede. Verdi opera har jeg mye av, og det er stadig uspilte brukt-vinyl-bokser her.
    Nå den altfor lite kjente operaen Attila. Her i en vellydende Philips studio-innspilling fra 1973.
    1748363676623.png

Attila er musikalske perler på en snor.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Definitivt ikke audiofili, men hvordn skal man elers få hørt dette? Greie fremføresler og OK lyd. Kabalevskys konsert er vakker og engsjerende.Shebalin sin er romantisk og smektende.

Regis.jpg

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.919
    Torget vurderinger
    2
    En plate som er blitt spilt flere ganger siste måneder, har «funnet» dette stykket av Lalo her, ikke en jeg kjenner til men musikken er veldig fin synes jeg. Og som vanlig nydelig fra Decca/Speakers Corner..

IMG_2331.jpeg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.469
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Alvorlig musikk til avsluttende arbeid før langhelg. Strømmes på hodet. Kaller det alvorlig hodearbeid.
    1748434083105.png

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alvorlig musikk til avsluttende arbeid før langhelg. Strømmes på hodet. Kaller det alvorlig hodearbeid.
    Vis vedlegget 1124032
    Har mangee av utgivelsene i den Versaillesserien, men har konsentrert meg om operaene som jeg ikke har i andre versjoner. Luksuriøse produksjoner, vel verdt å ha i fysisk format.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.919
    Torget vurderinger
    2
    Fikk problemer med å stoppe i dag så det ble mer, har alltid slitt litt med å få til Sibelius så fant frem denne i dag for å øve litt, dette viste seg å være en veldig fin plate og noe som faktisk traff meg, nydelig musikk. Flotte saker fra Everest/Classic Records/Grundmann dette, lydmessig helt der oppe.

IMG_2334.jpeg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1124161
    Hva kan man si? Det er i hvert fall noe helt unikt med Pettersson. Har ikke hørt alle, men 6. og 7. symfoni er fantastiske. Han burde bli spilt mye mer, synes jeg.
    Enig i det. Liker den 5, 8 (spesielt godt) og 9 også (selv om den er lang og påståelig, dette er ikke for alle). Den 13de er ugjennomtrengelig selv etter flere gjennomlyttinger, men liker nr 16 bra, der har han mildnet litt føler jeg i forhold til de senere symfonienes kompromissløshet.

PS Sangene hans er fine, og den Kamu LPen der har jeg eid siden den ble utgitt. Aldri gjenutgitt på digitalt format, på linje med Commissionas fine 8er utgitt på Polar av Stickan Anderson for ABBA penger, AFAIK.

Ida Handel/Blomstedts fiolinkonsert nr 2 på Caprice er på min liste over 50 album du må høre før du dør. Alt i mint vinyl i hyllene mine, sammen med Doratis sagnomsuste nr 7 som var min Pettersson oppvåkning.

Jeg liker Lindbergs digitale syklus på BIS svært godt, han oppnår en transparens i lyden som kanskje åpner for litt bedre innsikt i denne komplekse musikken.

PS: Har redigert litt etter å ha sjekket i hyllene mine.

Sist redigert:

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Oslo
    Enig i det. Liker den 5, 8 (spesielt godt) og 9 også (selv om den er lang og påståelig, dette er ikke for alle). Den 13de er ugjennomtrengelig selv etter flere gjennomlyttinger, men liker nr 16 bra, der har han mildnet litt føler jeg i forhold til de senere symfonienes kompromissløshet.

PS Sangene hans er fine, og den Kamu LPen der har jeg eid siden den ble utgitt. Aldri gjenutgitt på digitalt format, på linje med Commissionas fine 8er utgitt på Polar av Stickan Anderson for ABBA penger, AFAIK.

Ida Handel/Blomstedts fiolinkonsert nr 2 på Caprice er på min liste over 50 album du må høre før du dør. Alt i mint vinyl i hyllene mine, sammen med Doratis sagnomsuste nr 7 som var min Pettersson oppvåkning.

Jeg liker Lindbergs digitale syklus på BIS svært godt, han oppnår en transparens i lyden som kanskje åpner for litt bedre innsikt i denne komplekse musikken.

PS: Har redigert litt etter å ha sjekket i hyllene mine.
    Jeg har, i tillegg til 6. med Kamu, 7. med Dorati og 14. med Comissiona på vinyl. Men Bis-innspillingene skal være flotte, så jeg bestilte denne for en ukes tid siden:

IMG_3050.jpeg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.954
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satte på den plata med Haendel/ Blomstedt her nå for en stund siden, og jeg må medgi at jeg finner Barfotasångerna mer tiltrekkende enn fiolinkonserten, men det er nå meg da.
    Nå, Bachs messe i h-moll, i en innspilling DH rent fram ble panegyrisk over. Foreløpig upåklagelig:
    folder.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen må like alt, men følg linjene i den konserten frem til katarsis, basert på nettopp en barfotasång (Liljarna på marken). Men ikke noe man setter på med mindre man har tid og fullt fokus.

Just my 2 cents.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.954
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, kjøper den. Det er sjelden at jeg gir musikk min fulle oppmerksomhet nå til dags; jeg har som regel en bok i hånda samtidig.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.823
    Samstemmer med mye av det som allerede er sagt om Pettersson. Selv pusher jeg Dorati/7/Stockholm hver gang en sjanse byr seg, rett og slett fordi den er letteste veien i i komponistens skaperverk. Samtidig gjør jeg også oppmerksom på at mye av musikken krever flere gjennomspillinger før den åpner seg. Det er jo ikke akkurat lettbeint Mozart vi sakker om.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Samstemmer med mye av det som allerede er sagt om Pettersson. Selv pusher jeg Dorati/7/Stockholm hver gang en sjanse byr seg, rett og slett fordi den er letteste veien i i komponistens skaperverk. Samtidig gjør jeg også oppmerksom på at mye av musikken krever flere gjennomspillinger før den åpner seg. Det er jo ikke akkurat lettbeint Mozart vi sakker om.
    Jeg har solgt inn Pettersson til et par bekjente med nettopp den innspillingen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn