Kunne skrevet en innleggsserie om innspillinger av franske barokkmottetter, men foreløpig lar jeg være. Ved siden av en liten live intimkonsert med 30 tilhørere til sonater av Bach og Boismortier har jeg plukket frem noe CDer, bla.a denne vakre:Her åpner jeg en skattkiste som er ny for meg. Motetter av Lully.
Vis vedlegget 1122354
To the Glory of God and the King!
Et fabelaktig konsertopptak med denne gjengen ligger på Youtube, spektakulært og interessant.
Den er ufattelig god. Ikke å få tak i på fysisk format. Kun steaming. Jau, eg lyt leiteDen der varnoe næren sensasjon da den kom ut! Og velfortjent.
Discogs er din ven.Den er ufattelig god. Ikke å få tak i på fysisk format. Kun steaming. Jau, eg lyt leite![]()
Det der Valentino, er innmari vanvittig dårlig gjortBare litt på ertern nå.
Vis vedlegget 1123653
Takk for innspill KP. Et eksemplar er på vei
Har mangee av utgivelsene i den Versaillesserien, men har konsentrert meg om operaene som jeg ikke har i andre versjoner. Luksuriøse produksjoner, vel verdt å ha i fysisk format.Alvorlig musikk til avsluttende arbeid før langhelg. Strømmes på hodet. Kaller det alvorlig hodearbeid.
Vis vedlegget 1124032
Enig i det. Liker den 5, 8 (spesielt godt) og 9 også (selv om den er lang og påståelig, dette er ikke for alle). Den 13de er ugjennomtrengelig selv etter flere gjennomlyttinger, men liker nr 16 bra, der har han mildnet litt føler jeg i forhold til de senere symfonienes kompromissløshet.Vis vedlegget 1124161
Hva kan man si? Det er i hvert fall noe helt unikt med Pettersson. Har ikke hørt alle, men 6. og 7. symfoni er fantastiske. Han burde bli spilt mye mer, synes jeg.
Jeg har, i tillegg til 6. med Kamu, 7. med Dorati og 14. med Comissiona på vinyl. Men Bis-innspillingene skal være flotte, så jeg bestilte denne for en ukes tid siden:Enig i det. Liker den 5, 8 (spesielt godt) og 9 også (selv om den er lang og påståelig, dette er ikke for alle). Den 13de er ugjennomtrengelig selv etter flere gjennomlyttinger, men liker nr 16 bra, der har han mildnet litt føler jeg i forhold til de senere symfonienes kompromissløshet.
PS Sangene hans er fine, og den Kamu LPen der har jeg eid siden den ble utgitt. Aldri gjenutgitt på digitalt format, på linje med Commissionas fine 8er utgitt på Polar av Stickan Anderson for ABBA penger, AFAIK.
Ida Handel/Blomstedts fiolinkonsert nr 2 på Caprice er på min liste over 50 album du må høre før du dør. Alt i mint vinyl i hyllene mine, sammen med Doratis sagnomsuste nr 7 som var min Pettersson oppvåkning.
Jeg liker Lindbergs digitale syklus på BIS svært godt, han oppnår en transparens i lyden som kanskje åpner for litt bedre innsikt i denne komplekse musikken.
PS: Har redigert litt etter å ha sjekket i hyllene mine.
Jeg har solgt inn Pettersson til et par bekjente med nettopp den innspillingen.Samstemmer med mye av det som allerede er sagt om Pettersson. Selv pusher jeg Dorati/7/Stockholm hver gang en sjanse byr seg, rett og slett fordi den er letteste veien i i komponistens skaperverk. Samtidig gjør jeg også oppmerksom på at mye av musikken krever flere gjennomspillinger før den åpner seg. Det er jo ikke akkurat lettbeint Mozart vi sakker om.