Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    680
    Torget vurderinger
    1
    To x Gustav. Klimt skal også med. Kubelik fra 1968. Utgaven er fra 1985. Førstestatsen låt helt nydelig på vinyl. Barna våkner vel snart i ett med orkesteret...
    _20230910_080449.JPG

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.786
    Torget vurderinger
    4
    To x Gustav. Klimt skal også med. Kubelik fra 1968. Utgaven er fra 1985. Førstestatsen låt helt nydelig på vinyl. Barna våkner vel snart i ett med orkesteret... Vis vedlegget 950593
    Ahh Klimt! En favoritt hos meg. Husker jeg besøkte Belveldere-museet i Wien i 2005 og reisefølget mitt var uforståelig til at man kunne sitte i 20 minutter å ta inn over seg ett bilde. Det var "Portrait of Adele Bloch-Bauer I", kanskje museets viktigste bilde. Året etter ble bildet i retten tilkjent arvingene til dets opprinnelige jødiske eier som ble frarøvet det av nazistene etter at han måtte rømme Østerrike i 1938. I 2006 ble det solgt til en amerikansk samler og kan nå sees i New York. Jeg er jeg fikk oppleve det da det fortsatt var tilgjengelig i Europa. Bildet har en elegant, sensuell, stofflig nærhet som man i grunn kun virkelig kan ta inn over seg om man ser det i virkeligheten. Omtrent som musikk altså...

Litt OT dette, men vi tåler det i klassisktråden.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.694
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Klimt ja. Bodde hjemme hos mor hele livet og hadde 11 barn med 11 ulike kvinner. Om jeg husker historien rett. Har vært der for øvrig, men etter 2006.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.591
    Dvorak med Panocha kvartetten ble anbefalt her for ikke så lenge siden (finner ikke hvem og når), men da måtte denne sjekkes og handles.
    panocha.jpeg
    Nå nr 13, op.106.
    Dette er svært så bra, bedre enn Emerson kvartetten som er den andre jeg har med denne.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.713
    Sted
    Ein knaus
    Dvorak med Panocha
    Eg enda opp med boksen med komplette SQ frå Panocha ein gong CD-boksar var veldig billige. Har alltid likt denne.

Etter inspirasjon, Kvapil med Poetické nálady, også på Supraphon.

Kan vera rein innbillig, men eg tykkjer Supraphon verkar å vera eit temmeleg safe val i Dvořák.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.966
    Sted
    Trondheim
    Absolutt. Tsjekkerne har jo også en mengde gode ensembler (som mange sikkert ikke har hørt om). Jeg liker Kvapils innspilling av Poetické nálady bedre enn Andsnes. De er ganske forskjellige. Andsnes er krystallklar - som en fjellbekk, mens Kvapil er mer laidback og mer som Vltava etter at den har passert Český Krumlov og ned mot Orlík :). Kanskje jeg skulle høre på Ivo Kaháneks innspilling også?

Sist redigert:

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    680
    Torget vurderinger
    1
    Sitter akkurat nå og lytter (Quboz) til Daniel Barenboim/Klemperer piano concerto No 5. Dette er en plate Warner har gitt ut på vinyl.
    0745-0757 er det flere store feil som gjøres av den 25 årige pianisten

Er det andre som har lagt merke til det samme? Dette er jo en "klassisk" innspilling som får mye skryt. EMI ga den ut på nytt (EMI masters) og Warner gjør det samme.

1694518552832.png

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Begynte på Ullmanns Der Kaiser von Atlantis. Får se om jeg orker hele :) Tror nok det. Med litt hjelp fra en av mine gode venner, Aberlour A'bunadh...
    folder.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.966
    Sted
    Trondheim
    Det var litt av en serie Decca lagde der. Operaer av komponister som Goldschmidt, Ullmann, Schrecker, Braunfels, Zemlinsky, Křenek, Krása...
    Det satt en god del dyktige komponister i Terezin. Viktor Ullmann, Pavel Haas, Gideon Klein, Hans Krása bl.a. Og dirigenten Karel Ančerl.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.966
    Sted
    Trondheim
    Takk for påminnelsen @berxter. Der kaiser von Atlantis spilles nå.
    Kreativ orkestrering, men den er jo orkestrert for de instrumentene som var tilgjengelige i Terezin.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.694
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hørte ham i Olavshallen spille Haydn på sin avskjedsturne.

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    10.166
    Sted
    Skogkanten
    Torget vurderinger
    19
    Ble overrasket over hvor bra denne innspillingen er. Låter veldig bra denne fra 1965.
    20230914_202435.jpg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.591
    César Franck sin ene symfoni er et nydelig/flott stykke musikk, nå i en relativt ny innspilling (2020);
    franck.jpeg
    Så vidt jeg kan høre en svært fin utførelse i Pentatone SACD lyd.
    Der var et artig stykke i NYT om symfonien for ikke så lenge siden (2022);
    What Happened to One of Classical Music’s Most Popular Pieces?
    Den var en gang svært så populær, men ikke så mye nå
    1694878484229.png

Hmm...

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Menachem Pressler spiller Copins første klaverkonsert og noe annet småtteri på en grautete gammel Concert Hallutgivelse:
    folder.jpg

Det går faktisk godt an å se/ høre forbi opptak/pressing og inn i verket ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.158
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig…🙃😉

Talk for tips om Franck, @ch. Den tror jeg ikke at jeg har hørt.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ch

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.975
    20230917_172608~2.jpg

Konsertopptak fra Tokyo januar 2000 med Ozawa og Saito Kinen orchestra. Lyden er helt framifrå med god dynamikk, men jeg hadde glemt hvorfor jeg ikke synes noe særlig om denne utgivelsen, nemlig at det meste havarerer i siste satsen med de tempi Ozawa velger.
    Nå må jeg finne noe Dowland.
    Steen

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det mulig…🙃😉

Talk for tips om Franck, @ch. Den tror jeg ikke at jeg har hørt.
    Den er god, absolutt verd å bli kjent med.
    Jeg hadde en gang en musiker på overnatting i kjellerstuen ("lytterommet"), han ba pent på dag 2 om han kunne få lov til å spille plater om formiddagen da han hadde fri mens vi var på jobb. Han hadde sett platehyllene, og sa at han bare skulle spille Cesar Franck-symfonien. Han var meget begeistret over mine to gamle LPer, Karajan med Orchestre de Paris og Pierre Monteux med Chicago SO. Gjesten er/ble proff trombonist og var spesielt interessert i Karajan-innspillingen i Paris. Etter det ble jeg oppmerksom på verket og har spilt begge versjonene.
    Gjesten er en av mange musikere som har overnattet her, men er fremdeles den eneste som har fått lov å bruke den fineste vinylriggen. Han skjønte hva han gjorde, og visste å sette pris på det.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fricsay dirigerer Fournier, Schneiderhan og Anda i LvBs trippelkonsert. Stjernelag! Var egentlig en smule skeptisk til plata, der den sto hos Brukom Trondheim, men en ørliten vask,og den spiller god som ny. Supraphon Stereo, til og med!
    folder.jpg

Edit: Samme innspilling som DG ga ut i mange versjoner fra 1961 og framover.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn