Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.795
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Trondheim
    Jeg spiller meg gjennom samlingen John Adams Collected works (40 CDer). Innimellom er det noe som er verdt å høre ;)
    Saksofonkonserten var fin og jeg likte "Son of chamber symphony". Akkurat nå hører jeg Scheherezade.2 og den er riktig fin, men det er langt mellom gullkornene.

    1693427220673.png
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Mildred Miller og Ernst Häfliger med Bruno Walter som holder New York Philharmonic i takt. Mener jeg sitter med original fra 1963. Lydmessig fra medium er nært perfekt. Men lyden bærer også preg av tidens opptaksmuligheter, men fin avstand til soprano og tenor. Helt klart positivt.
    DSC_3762.JPG
    DSC_3762.JPG
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.313
    Antall liker
    11.166
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Å fryd og glede!
    Lyse Altibox har endelig gitt meg Mezzo Live på TV.
    Fint å oppdage sånt nå da ferien er over og sommeren går mot slutten.
    Nå må jeg kontrollhøre på de to kanalene, Chailly med Luzerne festivalorkesteret spiller Ravel på den ene og Ottone in Villa fra en italiensk scene går på den andre.
    1693499148210.png

    Sola skinner på TVen og det er bare såvidt jeg når sesongeåpningen i Stavanger Konserthus med Alpesymfonien og Beethovens vidunderlige 4. pianokonsert.
    Mye å fordøye på en dag, klager ikke, men kunnne gjerne hatt større høyttalere i TVstua....
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.755
    Antall liker
    103.812
    Torget vurderinger
    23
    Mezzo er en gullgruve og tilnærmet eneste grunn til at jeg har to abonnementer på tv-signaler her.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.313
    Antall liker
    11.166
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Høyt oppe etter konsert, kan ikke bare sove da.
    Beethoven, "oh my great hero" sa Franz Brüggen da han gjorde alle symfoniene her på en uke.
    Det ene tar det andre, og jeg finner Eroica igjen. Vet ikke om jeg har spilt så mye fra boksen med Karl Böhm og Wiener Philharmoniker før.
    1693518887631.png

    Det må gjøres, bare å gi seg hen. Joda, de kunne spille horn i Wien.
    1693519265222.png
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Litt offtopic, men likevel; var på konsert tirsdag i Aulaen og hørte Beethovens symfoni nr 1 med Oslo Kammerorkester. En forrykende tolkning, litt over stokk og stein innimellom, men for en spilleglede - alle fiolinene/bratsjene sto og spilte. Faktisk en stor musikkopplevelse.

    Morsomt at jeg ikke savnet flere musikere, men dette gikk helt fint.

    Mener fremdeles at Furtwängler er min favorittinnspilling av denne (og ganske mange av LvB-symfoniene), men dette var rett og slett gøy! Hadde plass foran på balkong, så det låt fint også (en gang hifi-nerd, alltid hifi-nerd :) )
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.313
    Antall liker
    11.166
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ... Bruno Walter som holder New York Philharmonic i takt. Mener jeg sitter med original fra 1963. ...
    Ja, det er en av hans sene innspillinger, han gjorde denne og 9. symfonien i New York som gammel mann. Ekstra interessante innspillinger siden han var den som urframførte disse to verkene, uten at Mahler fikk høre dem selv. Walter døde i 1962, så dette er nok originalutgivelsen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.990
    Antall liker
    22.138
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg må fremføre at det ikke er så farlig med de mikrohøyttalerne ((C)@Sluket) til fjernsynet når sistnevnte er plassert på et så vakkert møbel.
    Mezzo er gull.Må handles for poeng straks fikk jeg melding om.

    Har hatt singelslippet fra Vikingur Olafssons innspilling av Goldbervariasjonene gående de siste dagene. Tror det blir handel gitt!
    1693557948458.png
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.313
    Antall liker
    11.166
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spendor SP3/1r2 er ikke akkurat mikro men de krymper for hver gang vi får ny TV. Jeg søkte arkitekten om større igår, det ble blankt avslått. Dispensasjon gis kun for tresorter som likner flammebjørka fra Stryn.
    Idag kjører jeg på langtur med ny bil og forbereder spilleliste. Vikingur med Bach er med.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Ja, det er en av hans sene innspillinger, han gjorde denne og 9. symfonien i New York som gammel mann. Ekstra interessante innspillinger siden han var den som urframførte disse to verkene, uten at Mahler fikk høre dem selv. Walter døde i 1962, så dette er nok originalutgivelsen.
    Tusen takk for info. Var ikke klar over dette. Den kunnskapen gir enda mer lytteglede.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.990
    Antall liker
    22.138
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1693679101891.png

    Denne er fryktelig god. Jeg er ikke spesielt glad i Bartoli, men Sumi Jo veier godt opp.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Startet søndagen med litt Verdi. Men måtte gi meg halveis. Forvrengingene i vokal fra både Ileana og Placido ble for mye. Boks fra 1977. Noen som kjenner til utgivelsen? Hvor ligger problemet?

    DSC_3765.JPG
    DSC_3765.JPG
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.387
    Startet søndagen med litt Verdi. Men måtte gi meg halveis. Forvrengingene i vokal fra både Ileana og Placido ble for mye. Boks fra 1977. Noen som kjenner til utgivelsen? Hvor ligger problemet?
    [/QUOTE
    Dette er jo referansen til mange, og en utgivelse jeg selv har i (alt for) mange versjoner. Sitter nå og hører på en tysk 1977 pressing. Gikk rett på side to, da den inneholder fantastisk Verdi musisering fra både Domingo, Cotrubas og Milnes pluss mange fortissimo-partier fra orkesteret. Her er alt i den skjønneste orden både i starten og innerst på platesiden. Absolutt ingen forvrenging, men derimot et godt opptak med flott dybdeperspektiv. Hadde nesten glemt hvor fin denne egentlig er, men en del knitring minner meg på at den har vært på spilleren mange ganger i hine hårde dager.:)
    Har du mulighet får å gi din en omgang platevask? Har du samme problem med andreutgivelser, så det evt. kan være at du trenger sjekke med en protractor?
    Steen
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Dette er jo referansen til mange, og en utgivelse jeg selv har i (alt for) mange versjoner. Sitter nå og hører på en tysk 1977 pressing. Gikk rett på side to, da den inneholder fantastisk Verdi musisering fra både Domingo, Cotrubas og Milnes pluss mange fortissimo-partier fra orkesteret. Her er alt i den skjønneste orden både i starten og innerst på platesiden. Absolutt ingen forvrenging, men derimot et godt opptak med flott dybdeperspektiv. Hadde nesten glemt hvor fin denne egentlig er, men en del knitring minner meg på at den har vært på spilleren mange ganger i hine hårde dager.:)
    Har du mulighet får å gi din en omgang platevask? Har du samme problem med andreutgivelser, så det evt. kan være at du trenger sjekke med en protractor?
    Steen
    Med tanke på så mye annet jeg sporer med samme oppsett, så synes jeg det var merkverdig mye sibilanter på denne innspillingen. Men det er en stund siden forrige sjekk med protractor. Så tar jeg også en platevask. Takk for tips.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.387
    Det er en vesentlig forskjell på forvrengning og sibilanter. Er det sibilanter du sliter med, så hører jeg ikke noe slikt på omtalte innspilling. Derimot hender det at vinyler kan lide under sopaners topptoner i full blås, når rillene ikke er helt nye. Dessverre. Ble sittende og høre på resten av operaen, og jammen er det en god forestilling.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Det er en vesentlig forskjell på forvrengning og sibilanter. Er det sibilanter du sliter med, så hører jeg ikke noe slikt på omtalte innspilling. Derimot hender det at vinyler kan lide under sopaners topptoner i full blås, når rillene ikke er helt nye. Dessverre. Ble sittende og høre på resten av operaen, og jammen er det en god forestilling.
    Jeg tok en platevask, hørte på tre mulige utgaver på Qobuz og leste meg opp på sibilanter. Satt opp stifttrykk med 5 gram. Og plutselig er jeg mål(!) Lydmessig.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Original boks fra 1959 (engelsk) med Maria Callas.
    Arvegods som har ligget urørt siden 80-tallet.
    DSC_3766.JPG
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.387
    Jeg tok en platevask, hørte på tre mulige utgaver på Qobuz og leste meg opp på sibilanter. Satt opp stifttrykk med 5 gram. Og plutselig er jeg mål(!) Lydmessig.
    Går selvsagt ut ifra at du mener 0,5 gram. Ellers er det en godt bevart hemmelighet at litt for høyt stifttrykk er bedre enn litt for lavt. Både mtp. lyd og rillenes levetid.
    Steen
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Går selvsagt ut ifra at du mener 0,5 gram. Ellers er det en godt bevart hemmelighet at litt for høyt stifttrykk er bedre enn litt for lavt. Både mtp. lyd og rillenes levetid.
    Steen
    Selvsagt...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn