Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Har spilt meg gjennom denne boksen (33 CDer):
    1692223449282.png


    Siste CD var den fantastiske Sofia-konserten fra 1958 der han spiller Mussorgsky, Schubert, Liszt og Rachmaninov.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikveld er det Brahms strykesekstett opus 18, Amadeus-kvartetten med venner.
    Spilles fra CD på Sony UDP, Naim og Spendor
    Innspilt på DGG i 1967 og originalen så slik ut:
    1692304255254.png

    Flott musikk, og fint spilt, men jeg må se etter nyere innspillnger også, med mer "moderne" utførelser.
    Kona og jeg blir ikke enige om dette låter finere enn det vi hørte i Rosendal.
    Jaja, alle familier har sine problemer. Jeg løser dem med å kjøpe flere plater.

    ps: og ja, CD låter bedre enn Spotify her, selv for oss som har mistet noen kHz med (h)årene.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har det komplette 15 LP settet fra 70 tallet i en lekker boks stående i hyllene. Blant mine tidlige kammermusikkanskaffelser ved siden av Buschkvartettens sene Beethoven på en Electrola boks.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte 2 stk av Brahmsboksen fra England. Boks nr 2 ble delt med en fiolinspillende venn av meg som senere ble 2. fiolin i Oslofilharmonien i deres første glansperiode under Jansons og senere dessverre døde alt for tidlig.

    Fysiske medier har historier som strømming og filer ikke har.

    Og Electrola boksen ga jeg i avskjedsgave til en LP samlende klassiskkollega da jeg pensjonerte meg fra den arbeidsplassen. Har 2 ulike remastringer på CD.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    4.378
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Hva synes du om den, @aiso?
    @Valentino
    Jeg liker den godt. Men det kan være interessant å høre på andre innspillinger med andre dirigenter. Det er jo rimelig sikkert at det er forskjell på ulike fortolkninger, orkestre mm. Jeg har hørt andre innspillinger som jeg synes er bra, men det er kun denne med Solti jeg har.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Det hadde vært morsomt å se hvilke klassiske plater som var de første man kjøpte (hvis man husker det). Mine var:

    1692355964694.png
    1692355999845.png


    og så har det "ballet på seg" etter det.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.863
    Antall liker
    21.866
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt sikker, men jeg tror det var DG Galleria-utgivelsen av Gulda/Wienerphilh./Abbado i Mozart KV 466 og 467 på LP. Den kom i 86. Husker det er/var noen knepp der Gulda kommer tilbake solo med hovedtemaet i andresatsen. Typisk det. Stilleste partiet på plata.

    Den Freischutzen kjøpte jeg på CD, ganske mye senere. Hadde et CK-raid andre halvpart av nittitallet.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Brahms op. 18 er et strålende godt musikkverk, ottone, og "alle" vil spille det. Jeg har ikke fått hørt på de ganske mange innspillingene jeg har blinket ut ennå, men denne har utmerket seg positivt:

    brahms op 18 capucon.jpg


    Nå hører jeg på Pleyel op. 11 i denne kvalitetstapningen:

    pleyel op 11.jpg


    Pleyel kan høres tilforlatelig ut ved første ørekast, men her stikker det dypere enn som så.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Å ja, for tiden bakses det med vinyl, cd og strømming. Affeksjonsverdien er nedadstigende i nevnte rekkefølge. Lydkvaliteten har en tendens til å følge samme mønster, men her er det stor variasjon i presninger, lydfiler osv. Den audiofile rakkeren i en river og sliter, og det bygges om drivverk, byttes ut kondensatorer, rør osv. Når alt kommer til alt, er det bare den musikken en virkelig bryr seg om som har absolutt verdi.

    Jeg er ydmyk inntil det nesegruse over å ha disse mulighetene, og Pleyel fanger inn denne stemningen bedre enn ord kan - i denne innspillingen, som jeg har kommet til her imens jeg satt her og skrev:

    pleyel hidden gems 4.jpg


    Den sakte satsen i BEN 353, "Adagio con sordini", er Haydn verdig.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brahms igjen.
    Vi gikk glipp av opus 33 "Die schöne Magelone" på avslutningskonserten i Rosendal, da Mathias Goerne meldte sykdomsfrafall.
    Det skulle vært med opplesning, da dette er knyttet til en større tekst, men vi er fremdeles nysgjerrige på sangene.
    Og nå finner jeg den mye omtalte referanse-innspillingen på siste CD i Brilliant-boksen med Fischer-Dieskau, som har vært altfor lite spilt her. Selveste Svjatoslav Richter spiller piano på Magelone.
    1692390608758.png
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.366
    Richter og Dieskau er ikke et par man møter alt for ofte i vinylverdenen. Er det en live-innspilling du refererer til på Brilliant boksen? Har selv en særs ung DFD sammen med Demus på en utgammel Decca dobbelt LP, som jeg ikke har hørt på årtier. Får prøve å lete den fram i rotet.
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fischer-Dieskau spilte inn Magelone flere ganger. Den med Demus er kanskje den første, DGG fra 50-tallet, i mono?
    Denne med Richter på piano i Brilliant-boksen er oppgitt innspilt over en periode 1964-74, lisensiert fra EMI.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Datert teknikk, kanskje, datert innspilling, sikkert. Dog, jeg kunne ikke la være da jeg fant den hos en brukthandel nær meg. Da blir det denne et par timer i natt:
    folder.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye sukk og stønn på den om jeg husker rett. Har CD versjonen.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.174
    Antall liker
    6.875
    Torget vurderinger
    4
    Prøver meg i ukjent farvann med denne gamle saken. Det virker som denne var første utgivelse i noe som var ment å bli en større og omfattende Bartók-serie. Usikker på når innspillingene er fra.
    IMG_0761.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var en del av en komplett Bartok. Minnes de fra 70 tallet, aner meg at jeg har et par stående i hyllene.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vel ikke den slags musikk Klemp var best kjent for, men here goes. Kan ikke bare gå forbi når man ser slikt i gjenbruksbutikken :) . Det ble et par til....
    folder.jpg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Startet opp en ny runde med Beethovens klaversonater i morges, denne gangen med Andrea Lucchesini.

    beethoven lucchesini.jpg


    For meg en av de fem største blant komplette sykluser. En gedigen pianist som forener suverent overblikk med nærvær. Har samme intuitive forståelse som Gulda (Amadeo), men gir seg litt bedre tid til å la musikken puste og klinge ut - uten å miste flyt og sammenheng.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.759
    Antall liker
    9.403
    Sted
    Trondheim
    Litt grått her nå, så da ble det opera. Jeg har egentlig aldri hørt denne skikkelig før. Flott opera:

    1692521016736.png
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    heidsieck faure.jpg


    Faures noktyrner fortjener absolutt en lytt, og franskmannen Heidsieck spiller dem som om han skulle ha skrevet denne musikken selv. Flotte opptak fra slutten av 60-tallet. Prøv nr. 6 hvis du lurer på hva dette kan være for noe.

    Hans innspillinger av alle Beethovens klaversonater holdes av folk med peiling som betydelige.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.273
    I går kveld og nå til morgen kaffen;
    onslow.jpeg
    Dette er en CD som jeg hadde flaks nok til å tak i fysisk.
    Onslow er som nevnt av andre her antagelig ganske så undervurdert. Disse kvartettene er et godt eksempel.
    Spilling og lyd her er svært så bra. Litt ekstra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.863
    Antall liker
    21.866
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1692866272504.png

    1692866293572.png

    4D og greier. Jeg synes dette er en veldig fin innspilling. Tydelig både i tolkning og lyd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn