Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fordi jeg måtte holde meg hjemme i går så jeg denne i stedet for is- og bunadreportasjene:


    Kjekk. Visste ikke at innspillingen eksisterte. Har genserplaten fra seks år tidligere, fin å sammenlikne med.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Den platen/innspillingen står på innkjøpslisten.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er du en slask som meg ser du den på Youtube. Ligger ute i 720p. Tviler på at den finnes stort skarpere. 1984 er videoteknisk lenge siden. Sabine Meyer får en del skjermtid.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mutters video med Karajan låter friskt, men jeg synes man også bør høre Mutters protegé Vilde Frang i op. 61. Mange Å, kult!-øyeblikk i den innspillingen, og så er den koplet med Stravinsky også.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Frøken Frang og op. 61 er strømmet flere ganger etter at Otare anbefalte den, at hun spiller Stravinsky i tillegg er en dobbelt prikk over ï ´en.
    Vi er heldige vi som finner glede i klassisk musikk med så mange dyktige utøvere, og variasjoner over komposisjoner.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det fantes en tid da Kristi Himmelfartsdag betydde noe for noen. Det høres ihvertfall sånn på musikken.
    Jeg har vent meg til å foretrekke Herreweghe i dette repertoaret. Det skyldes delvis franske Harmonia Mundi.
    1684443531674.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Før vi går til ro, og siden flere holdt på med Beethovens fiolinkonsert.
    En av mine favoritter er, merkelig nok, fremdeles Zehetmair med Frans Brüggen på Philips
    1684444675675.png

    Klarer alltid en runde til med dette friske konsertopptaket fra Vredenburg i Utrecht, før arbeidslivet melder seg.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    20230520_190724.jpg


    Det har etter hvert blitt noen stykker av disse Reflexe-utgivelser fra Emi i samlingen. Som oftest til ingen penge og i fantastisk/uspilt stand. Det meste fra denne serien er i tillegg musikk, som nesten aldri høres i andre kanaler heller. Attpåtil er de jeg selv er så heldig å eie, utrolig gode innspillinger med referanselyd i rillene.

    R-14101879-1647458356-7349.jpg


    Steen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg har som tidligere nevnt de 7 første settene (42 LPer til sammen). Det ble vel spilt inn 10 sett tror jeg. Den LPen du viser til finnes i sett nr. 2

    Oversikt:
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Takk for linken Otare. Han henviser selv til denne siden hvor det er en grei oversikt over de ti volumer du henviser til. Både på CD og vinyl.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Til morgen kaffen i dag, dobbel konserten op 102 herfra;
    brahms.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Min absolutte favoritt-LvB8 er på EMI Reflexe: Norrington. Stor humor.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Vi har nok litt forskjellig måte å lytte på :giggle: . Har ikke hørt den du refererer til, men jeg opplever ofte Norrington som litt av en petimeter. Veldig partiturtro og klokketro på metronom. Må få hørt 8'eren.
    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg liker Norrington fordi han klarer å få fram det jeg oppfatter som Beethovens barske humor. Klart, han var pariturtro nok til å gjøre den tyrkiske marsjen i finalen på 9eren i halv fart. Overfortolkning av Beethovens kråketær må man anta. Men jeg liker godt når metronommerkene til LvB følges så noenlunde. Ta for eksempel 6eren. Det er fint med Böhm, men forfriskende lett med Karajan '62.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    En klok mann sa engang, at man ikke burde høre på god musikk med partituret i hånden, og normalt gjør jeg slettes ikke det. Det er dog ikke å stikke under en stol, at mine suverent største lytteopplevelser, sjeldent er de som harmonerer med hva komponisten har notert. Benjamin Zander hadde en lærerik tilnærmelse til dette, og fortalte ofte på en "attåt-CD", hvorfor han gjorde sånt og slik. En annen favoritt, Klemperer, ga åpenbart jevnt over faen i hva komponisten hadde skrevet, og mente likevel at han dirigerte det som sto :giggle:.
    Steen
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Kombinasjonen Sigiswald og Corelli er en fin avrunding av dagen her, så får jeg finne en digital utgave av Falstaff i morgen
    _DSF3431.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror jeg liker Norrington fordi han klarer å få fram det jeg oppfatter som Beethovens barske humor. Klart, han var pariturtro nok til å gjøre den tyrkiske marsjen i finalen på 9eren i halv fart. Overfortolkning av Beethovens kråketær må man anta. Men jeg liker godt når metronommerkene til LvB følges så noenlunde. Ta for eksempel 6eren. Det er fint med Böhm, men forfriskende lett med Karajan '62.
    Jeg har truffet Norrington en gang, han gjorde et langt pre-concert intervju/foredrag på Proms før han spilte Mahler i Royal Albert Hall med sitt tyske spesialorkester. Det var en selsom opplevelse, så sært og forvrengt at jeg aldri har hatt lyst til å låne øre til hans "tolkninger" etterpå. Der har du meg og Norrington. David Hurwitz kan man like eller hate, men han setter ord på Norrington for meg.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    I serien "Lancaster samler stadig Beethovens fiolinkonsert på vinyl", har vi i aften kommet til Iona Brown og herr Marriner.

    Førstnevnte var også innom det Norske kammermusikk orkester, og ble senere utnevnt til Ridder av første orden av Kong Olav for innsatsen, har jeg lest meg til.
    Selv jukset jeg meg til svømmeknappen på 25 meter på barneskolen ved å gå på dypet, i mangel av tilstrekkelige svømmeferdigheter. Så det er sikkert en god grunn til at jeg musikalsk sett gjør meg best ved platespilleren, hvor prestasjoner måles i sikker plassering av nålen ved avspilling.
    _DSF3439.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt fiolinkonserter, samme format, dog andre komponister. Omslagsbildet er også flott i sin enkelhet synes jeg, innspilling fra 1978 på blå Sopraphon.
    _DSF3447.jpg


    Det er noe eget med disse fiolinkonsertene synes jeg, og sannsynligvis et utall av dem også som jeg ikke har rukket å komme over enda. Hvilke konserter faller i smak og anbefales av trådens traktører?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Shostakovich selvfølgelig.
    Jeg liker også Dvořák og Nielsen. Og Samuel Barber selvfølgelig. Og Saint-Saëns nr. 3. Of Franz Joseph Clement (han som bestilte fiolinkonserten til Beethoven). Og Brahms og Tchaikovsky. Josef Bohuslav Foerster har også 2 flotte fiolinkonserter. Glazunov. Khatchaturian. Korngold.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg glemte Elgar. Og Miaskovsky.
    Robert Schuman har også en fin en (WoO 23)
    Johan Svendsen sin er heller ikke ueffen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og så Mendelssonhn fiolinkonsert!

    Her spilles det fra Haydn sine messer.
    Nå Missa Brevis Sancti Joannis, den lille orgelmessen.
    1685301180143.png

    Fordi jeg ikke fant alle med Bruno Weil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn