Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kudos for utvalget du lytter på berxter. Jeg har vært på den galeien i mange tiår og i den senere tid har du funnet frem et par verker ikke en gang jeg har vørt bortom. Morsomt å oppdage ny musikk, og av og til finnes det uoppdagede mesterverk. Men det har nok seget inn inn en erkjennelse hos meg at de store er store av en grunn, og at det er en del verker som tåler hyppige gjenlytt bedre enn andre. Det er en liten kjerne verker jeg ikke går lei og stadig kommer tilbake til, men man kan jo bare høre på av og til.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Blitt lite klassisk for tiden. Jeg har fått fornyet interesse for bluegrass (og variasjoner av det), så det blir mye akustisk gitar og banjo, for å si det sånn :) Men plukket nå opp denne plata under et lite «raid» i en bruktsjappe i Fredrikstad nylig. Ukjent for meg, men spennende.

    1686214762155.png
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kudos for utvalget du lytter på berxter. Jeg har vært på den galeien i mange tiår og i den senere tid har du funnet frem et par verker ikke en gang jeg har vørt bortom. Morsomt å oppdage ny musikk, og av og til finnes det uoppdagede mesterverk. Men det har nok seget inn inn en erkjennelse hos meg at de store er store av en grunn, og at det er en del verker som tåler hyppige gjenlytt bedre enn andre. Det er en liten kjerne verker jeg ikke går lei og stadig kommer tilbake til, men man kan jo bare høre på av og til.
    Samme her, egentlig. Det har blitt en del "uvanlig" musikk i de seneste månedene, da jeg har bedrevet "label-browsing" hos Prestos strømmetjeneste. CPO, Channel og flere har mye rart i katalogene. Milhaud og Hahn er fra egen HDD, men ellers er det mye strømming. Jeg trodde egentlig ikke at det var noe for meg, men det er rart med det - lett å ty til når man går litt "matlei" av den 147ende innspillingen av Chopinvalser :) .
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke påberope meg inngående kunnskaper hverken om opera eller dirigenter. Men kvalitet er alltid gjenkjennelig. Carlos Kleiber har jeg hørt mye på i det siste. Det slår meg at det begrensete utvalget han har gjort er usedvanlig godt. Alt fra Wagner til Verdi, Weber, Beethoven osv er av øverste skuffe. Selektiv mann, omtrent som Sviatoslav Richter.
    IMG_0521.jpeg
    IMG_0520.jpeg
    IMG_0519.jpeg
    IMG_0518.jpeg
    IMG_0521.jpeg
    IMG_0520.jpeg
    IMG_0519.jpeg
    IMG_0518.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.667
    Antall liker
    1.250
    Og jeg har spilt meg gjennom dette settet de siste tre kveldene. Faures kammermusikk er virkelig en skatt. Like lengselsfull og sødmefyllt som Brahms sin, men med dette umiskjennelige franske filigrams og kniplingspreget som avslører at dette kan ingen tysker ha skrevet. Litt uvant med trioen med klarinett i stedet for fiolin, Faure hadde planlagt den med klarinett men gikk bort fra det etter hvert.

    Vis vedlegget 924340

    Får grave frem en innspilling av strykekvartetten etter hvert.
    Det fine med denne tråden er at en får av og til en liten påminnelse om hva en bør ta et lite gjenhør av.
    Så denne boksen er jeg på vei gjennom, og helt enig i dine betraktninger.
    Så var det et innlegg om Kleiber som jeg osgså har stor sans for. Første gange jeg hørte Kleiber sin B5 tenkte jeg bar aha, forstår (hvorfor dette er en legendarisk innspilling). På CD'en jeg har med Kleiber B5 er også B7. Den er god , men der er også andre som kan hevde seg, blant annet denne som spilles nå (B7);
    b7.jpeg
    Synes nesten denne kan konkurrere med Kleiber. Og lyden er premier cru (om det gir mening)
    Men så skal det sie ast musikken til Beethoven er så god at den robust mot de fleste dirigenter sine oppfatninger. B7 og B5 er og blir på toppen av haugen uansett (sammen med noen få andre...)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Beethovens violinkonsert - Har Kremer, Oistrakh og Szeryng på vinyl. Denne er fra 1948, men man glemmer raskt at innspillingen ikke er iht til dagens referansekvaliter. Fin klang i Violinen.
    IMG_0466.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.546
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Verdens kuleste kammerorkester i min lokale Stange kirke 8. august.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.667
    Antall liker
    1.250
    Til morgen kaffen i dag, op 33, nr 1 & 2 fra denne kvartetten;
    haydn.jpeg
    Chiaroscuro kvartetten har jeg flere utgivelser av, de er uniformt svært gode og i tillegg får en BIS SACD lyd.
    What's not to like som de sier, og en ny Haydn kan heller ikke være feil.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.445
    Antall liker
    3.567
    Sted
    Sunnmøre
    Apropos BIS;

    denne hadde eg lagt i køen etter tips herifrå for ei stund sidan, og plutseleg ramla han på meg litt utan forvarsel. Temmeleg flott:
    1686644045773.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Apropos BIS;

    denne hadde eg lagt i køen etter tips herifrå for ei stund sidan, og plutseleg ramla han på meg litt utan forvarsel. Temmeleg flott:
    Vis vedlegget 927636
    En av de store fiolinkonsertene etter min mening, og et av Petterssons relativt tilgjengelige verker dersom man har tålmodighet.

    Har man mulighet for det burde man se om man finner Ida Handel/Blomstedt på Caprice, står nok litt tilbake for BIS rent lydmessig, men har en uovertruffet intensitet.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har handlet noe klassisk innspilt hos Octave records?

    Lydklippene nedenfor høres jo ut som bra innspillinger:
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er bortimot underlig hvor mye bedre DGs 70-tallsinnspillinger låter på vinyl enn CD. Ja, underlig. For meg en øyeåpner, ikke minst i forhold til Amadeus-kvartetten. Dette basert på innkjøp av bruk vinyl (ofte som ny) og ikke de fristende "The Original Source"-utgivelsene.

    Ellers er jeg kastet langt inn i Mahlers tone- og klangverden etter en tur til Wien og München i mai. Særlig en kveld i Musikverein i pole position setter all hifi i et begredelig lys (eller mørke. Og ja da, jeg var innom verdens største lyd-messe i München også.) Og deri består problemet: Mahler der hjemme blir aldri det samme, ikke på langt nær. Kanskje en kombinasjon av mental trening og hyppigere konsertreiser er løsningen.

    Og så kan vi jo ta vår tilflukt til all den fantastiske kammermusikken, der kommer vi tross alt et godt stykke på vei med alt det fine lydutstyret. En tur i Haydnhaus, Haydngasse 19 1060 Wien gjør livet lysere på nesten alle vis, et fantastisk museum der du kommer tett på mennesket og geniet. En tur på pianokrakken Hans, å holde i instrumentet til en av menneskehetens 10 mest kreative kunstnere, er ikke småtteri.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er jo svært enig, og mine erfaringer med de tunge verkene live er i hovedsak årsaken til at det helst spilles verker i mindre formater (opp til barokkopera) hjemme. Joda, man får et godt inntrykk av hva det dreier seg om. Men begrensningene blir lett sjenerende tydelige. Og som jeg nok har nevnt tidligere, jeg har besøkt hjemmet hans (Haydn) og konsertsalen i Eisenstadt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.546
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gitt opp Mahler på LP. Wagner går, men det må være fordi Gordon Parry - jeg mener å huske at det var han som tro i orkesterspakene for Decca - var så nennsom. Mahler går bra på CD, og av det jeg har hørt ofte bedre enn på multikanal. Illusorisk er det hele uansett.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hifi handler både om det muliges og umuliges kunst. Få av oss har et lytterom på 500 kvadratmeter med tilhørende herligheter, så det nytter ikke å være "..innstilt på flesk og duppe.." som Ambjørnsens Elling uttrykker det. Men vi kan kjøpe oss en illusjon, og til og med få med oss musikkens innhold..om enn uten den sanselige dimensjonen helt og fullt.

    Dagens musikktips kunne vel i takt med dagens skriblerier bli Haydn, og da nærmere bestemt hans op. 17 nr.5. Helst hele kvartetten, men i det minste adagioen - et instrumentalt recitativ og samtidig en klagesang. Rent gull. 1771 og et år før op. 20 der altfor mange starter sin reise i Haydns strykekvartetter.

    1772 er forresten også året Ignaz Pleyel kom i lære hos Haydn, og de ble livslange venner og kollegaer. Blant Pleyels strykekvartetter finnes mange perler. Han endte opp i Paris, der vi fremdeles har Salle Pleyel, men dessverre ikke lenger pianofabrikken han startet i eget navn.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Brahms' kormusikk er et musisk skattekammer, berxter, uansett besetning.

    Et slående eksempel på det fikk jeg i den før omtalte turen til Wien, der Budapest Festival Orchestra sang et ekstranummer med kropp og sjel og kraft - så overraskende flott og intenst at vi, publikum, som hadde begynt å gå ut, ble stående tett rundt musikerne, og knapt et øye var tørt - hverken i sal eller på scene.

    Jeg synes ofte det sakrale i tekstene heller mot det humanistiske, og det verdslige mot det sakrale i hans musikk. Den fromme katolikken Dvorak var opprørt over at Brahms ikke hadde noen uttrykt tro, men Brahms holdt kortene tett ved brystet. Han ville ikke tillegges noe som helst, det var for privat og følsomt. Nesten postmoderne. Og dessuten en komprissløs no bullshit-holdning.

    En gigant, en vegg i musikkens hus.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.445
    Antall liker
    3.567
    Sted
    Sunnmøre
    Meg før i dag: “Dette er eigentleg ein dag som er så varm at det einaste kloke er å vera inne på eit museum for moderne kunst, og så sitja i skuggen og drikka kvitvin etterpå”.

    Dårleg med sånt her.

    Eit slags substitutt, med Kinns “Munken”
    1686863935666.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Vořišek skrev mer enn den kjente symfonien. Her spilles hans rapsodier, op. 1 på hammerklaver:

    1686902770890.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.475
    Antall liker
    102.670
    Torget vurderinger
    23
    Må tilstå jeg er ikke 100% komfortabel med hammerklaver.... er det bare meg?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Klangen i dem er veldig forskjellig. En Stein fra 1780 lyder veldig forskjellig fra en Broadwood fra 1810. Denne innspillingen er, så vidt jeg har funnet ut, gjort på et Conrad Graf fra 1820.
    Uansett er det jo morsomt å høre hvordan musikken hørtes ut for komponistene som skrev for instrumentet.

    PS: Jeg har allerede innspillinger av musikken spilt på et moderne klaver.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.475
    Antall liker
    102.670
    Torget vurderinger
    23
    BTW, hørte en gang Harpsichord beskrevet som "skjeletter som knuller på et blikktak" :eek:
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.708
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hammerklaveret til Brautigam er det ihvertfall ikke noe i veien med. F eks:
    folder.jpg

    Denne serien er strålende, mener nu jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Var ikke det Thomas Beecham som skal ha sagt det? Han skal ha sagt mye rart, men mye av det er nok myter.
    Jeg kan vanskelig tro at han har sagt dette (som det påstås) da han var misfornøyd med klangen i celloen til en kvinnelig solist: "Madam, you have between your legs an instrument capable of giving pleasure to thousands, and all you can do is scratch it."


    Et annet: "The trouble with women in an orchestra is that if they're attractive it will upset my players and if they're not it will upset me"
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.475
    Antall liker
    102.670
    Torget vurderinger
    23
    Det med uttrykket hammerklaver er nesten litt misvisende... et vanlig klaver er jo på sett og vis hammere som slår på strengene det også, et slaginstrument. Fascinerende å høre på musikere som har en langt mer perkussiv spillestil enn andre, og som er bevisst dette. Muligens mere så innen jazz, hvor musikken totalt forandrer uttrykk ved forskjellig anslag.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.546
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Broadwooden som sto på Ringve under Beethoven-utstillingen i fjor høst låt flott. Annerledes, men flott.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Ja, Ringve har både et Conrad Graf, et Broadwood og et Stein (og et Pleyel?), men jeg vet ikke om de er spillbare lenger. Jeg husker at jeg var på konsert der med Jörg Demus der han spilte på dem - det må ha vært tidlig på 70-tallet.

    RE: Hammerklaver - det var jo nettopp poenget - hammere som slår på strengene i steden for plekter som knipser (cembalo). Et moderne piano/flygel er jo pr. definisjon er hammerklaver. Et problem med de gamle hammerklaverene er at de bruker trerammer som fort kan slå seg og dermed blir de umulige å stemme. I tillegg må mekanikken være enklere og lettere for ikke å skade innmaten og dermed blir også klangen spinklere enn i et moderne klaver. Den opprinnelige betegnelsen var jo pianoforte (eller fortepiano) fordi man kunne spille både kraftig og svakt på dem ved å justere anslaget på tangentene. På norsk er vel et fortepiano en bedre betegnelse enn hammerklaver.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn